Pavisam nesen kompānija paziņoja, ka savus pirmos klientus "Oculus Rift" sasniegs jau šī gada martā. No kā varam secināt - virtuālās realitātes ēra ir sākusies. Drīzumā par to runās visi!

Esošajā formā tā izmanto bildes, kas projicētas apmēram 12 centimentru attālumā no acīm novietotā ekrānā, un ataino neesošu realitāti. Tam tiek izmantotas lēcas un telpiskais efekts, kad labajai un kreisajai acij tiek projicēta nedaudz atšķirīga bilde - tādā veidā smadzenes tiek apmānītas un tās "redz" trīsdimensionālu attēlu. Piemēram, ja jūs spēlējat sacīkšu simulatoru, jūs varēsiet kustināt galvu un redzēt visu tā, it kā paši sēžat pie īstas mašīnas stūres.

Kas ir "Oculus Rift"?

Tā ir virtuālās realitātes ķivere vai brilles, ko, studējot universitātē, izgudrojis 23 gadus vecais Palmers Laki. Viņš radījis ierīces prototipu un spējis piesaistīt vairāk nekā deviņu tūkstošu cilvēku uzmanību, kuri 2012. gadā ar "Kickstarter" starpniecību pārskaitījuši aptuveni 2,4 miljonus ASV dolāru, pretī saņemot vien solījumu, ka projekts tiks realizēts arī dzīvē.

Otrās paaudzes "Oculus Rift" Laki izstrādāja ar komandu un prezentēja 2014. gada martā - vien pāris dienas pirms "Facebook" iegādājās kompāniju par 2 miljardiem dolāru. Sākotnēji ierīce bija pieejama tikai izstrādātājiem, bet "parastie mirstīgie" to oficiāli pasūtīt var, tikai sākot ar šo gadu. Cena augusi no 300-350 dolāriem līdz pat gandrīz 600 ASV dolāriem.

Kas ir kastē?


Pati ķivere ar austiņām un mikrofonu, sensoru komplekts, kā arī speciāla ierīce, kas seko līdzi galvas kustībām telpā. Tāpat arī paša "Oculus Rift" vadības pults, vadības svira no "Xbox One", USB un HDMI kabeļi, kuru garums sasniedz četrus metrus.

Kāpēc tā augusi cena?

Jo sākotnēji Laki, bet pēc tam kompānija tirgoja prototipu, varētu pat teikt, ka tikai ideju, un galējā cena tika tikai vēl rēķināta. Dzīve ienesa savas korekcijas un izrādījās, ka šodien tādu ierīci lētāk izgatavot nemaz nevar. Šobrīd "Facebook" kompānijai "Oculus Rift" nav naudas pelnīšanas projekts, jo pārdot ierīces ar iztrūkumu tā negrib. Turklāt ķiveri atļauties varēs tikai turīgākie tehnoloģiju fani - tai nepieciešams ļoti jaudīgs dators.

Cik maksā dators, ar kuru strādās "Oculus Rift"?


Ne mazāk kā tūkstoš eiro. Ķiverei nepiecieciešamas videokartes "Nvidia GTX 970" vai "AMD R9 290", kuru cena ir no 340 eiro. Tāpat nepieciešams arī videokartes jaudai atbilstošs procesors ("Intel i5-4590" vai labāks), sistēmplate ar ne mazāk kā trim USB 3.0 ligzdām, vienu USB 2.0 un 8 GB operatīvo atmiņu. Un tās ir tikai minimālās sistēmas prasības! "Oculus" laiduši klajā arī kampaņu "Oculus Ready", kuras ietvaros tiek "sertificēti" datori darbam ar ķiveri. Īsāk sakot, ja mājās nav jaudīga datora, biļete uz virtuālo realitāti maksās kā minimums 1500 eiro.

Kā ir ar "Makbukiem"?

Nekā! Būtībā ar "Apple" radītajiem "MacBook" neviens "grafiski prasīgas" spēles nespēlē, turklāt ar šo datoru piedāvāto jaudu ir krietni par maz "Oculus Rift" ierīcēm. Turklāt kompānija šobrīd nevar atļauties izšķērdēt resursus. Tādēļ pagaidām tikai "Windows", sākot ar septīto versiju.

Vai "Oculus Rift" ir arī kādas alternatīvas ierīces?

Protams. Sākot jau ar "PlayStation VR" un "HTC Vive". Pirmais gan tikai "PlayStation 4" konsolēm, bet otrais var palepoties ar unikālu kontrolieri un apsola ne tikai spēles, bet arī iespēju "staigāt" pa virtuālo pilsētu ielām. Tāpat ir arī "Samsung Gear VR" - krietni mazāk jaudīga versija, kas strādā ar Dienvidkorejas kompānijas ražotajiem viedtāruņiem. Nedrīkst aizmirst arī par "Google Cardboard" - vēl primitīvākas virtuālās realitātes kartona (tiešā nozīmē) brilles.

Būtībā "vienkārši izmēģināt" virtuālo realitāti var ar "Samsung" vai "Google", negaidot, kad iznāks "Oculus Rift", bet visskaistākās spēles, protams, gaidāmas no šī raksta galvenā varoņa.

Diemžēl kompānija "pārdod" "Oculus Rift" tikai kā spēļu ierīci. Ar laiku, kā sola Palmers Laki, "viss notiks", bet 2016. gadā ķiveri jāuztver tikai kā ultramodernu un dārgu aksesuāru jūsu datorspēlēm.

Vai var "Oculus Rift" izmantot stāvus?

Tā ir slikta ideja - pagaidām "blandīties" ar ķiveri nesanāks. Pirmkārt, daudz vadu. Otrkārt, lai nolasītu galvas novietojumu, tiek izmantoti ārējie sensori, kas rēķinās ar to, ka lietotājs sēž. Treškārt, vestibulārais aparāts vienkārši "var nebūt gatavs tādiem pārdzīvojumiem".

Kā notiek kontrole ar "Oculus Rift"?

Piegādes komplektā nāk arī vadības svira no "Xbox One" un īpaša pults "sevis" vadībai arī virtuālajās realtitātēs, kas nav videospēļu ietvaros. Tuvāk gada beigām klajā nāks arī "Oculus Touch" (attēlā) - speciāla "Oculus Rift" vadības svira.

Vai var lietot "Oculus Rift", nēsājot brilles?

Iespējams. Visupirms jau tas ir atkarīgs no briļļu ietvariem. Bet jāatceras, ka lēcu fokusa attālumu ķiverē mainīt nevar (vismaz pagaidām), kas nozīmē, ka objekti lietotājam ar brillēm atradīsies tuvāk vai tālāk - atkarībā no tā, kas tās ir par brillēm.

Vai man var paliks slikta dūša?

Atkarīgs no vestibulārā aparāta "izturības". Tiesa, jāzina, ka, pirmkārt, visas baumas par sliktu dūšu līdzīgās ķiverēs balstītas uz agrīnajām "Oculus Rift" versijām, kuras "bremzēja", attēloja tikai dažus kadrus sekundē un vienkārši kļūdaini strādāja. Tā "Oculus Rift" versija, kas nonākusi veikalu plauktos, rāda 90 Hz frekvencē, kas lielākajā daļā spēļu būs kā 90 kadri sekundē.

Otrkārt, aizture samazināta līdz dažām milisekundēm - kā labiem datoru monitoriem. Treškārt, šī "Oculus Rift" versija paredzēta lietotājiem, kuri izmanto ierīci sēdus, tādā veidā dodot smadzenēm signālu, ka jūs tiešām sēžat sacīkšu mašīnā vai kosmiskā kuģa vadības telpā.

Ja es varu atļauties - tad pirkt vai nepirkt?

100% apgalvot par labu pirkšanai mēs nevaram. Nav garantiju, ka "Oculus Rift" neizrādīsies nekam nederīgs. Bet, ja jūs varat atļauties iegādāties šo mantiņu, interesējaties par datorspēlēm, esat laimīgais jaudīga datora īpašnieks un jums ir paziņas šajās 20 valstīs, kur pārdod ķiveri (Īrija ir sarakstā!), tad kāpēc gan nē? Dažkārt tiešām ir patīkami būt pirmajiem.

Pirmie 3D grafisko karšu "3dfx Voodoo Graphics" pircēji, kuri lasa šīs rindas, mūs sapratīs vislabāk.