Foto: Shutterstock

Jau vairākus mēnešus likumsargi citās Eiropas valstīs drīkst noskaidrot un sodīt Latvijas autoīpašniekus par šajās valstīs izdarītiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, piemēram, braukšanas ātruma pārsniegšanu. Dodoties uz Eiropu ar savu auto vai to iznomājot, jārēķinās, ka katrā valstī ir savas nianses, kas autovadītājiem jāņem vērā, brīdina kompānija If Apdrošināšana.

Direktīva ļauj atrast un sodīt

2015. gada novembrī Latvijā ir stājusies spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2015/413, ar ko veicina pārrobežu apmaiņu ar informāciju par ceļu satiksmes drošības noteikumu pārkāpšanu. Pārkāpumi, par kuriem iespējama informācijas apmaiņa, ir atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana, drošības jostu nelietošana, luksofora aizliedzošā gaismas signāla neievērošana, transportlīdzekļa vadīšana alkohola reibumā vai narkotisko vielu ietekmē, aizsargķiveres nelietošana, ceļa joslas neatļauta izmantošana un mobilā tālruņa vai citas sakaru ierīces lietošana, vadot transportlīdzekli.

Tas nozīmē, ka citu Eiropas valstu likumsargi, izmantojot Eiropas Transportlīdzekļu un vadītāja apliecību informācijas sistēmu, var atrast īpašnieku Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim, ar kuru izdarīts likumpārkāpums, un, nosūtot viņam vēstuli, informēt gan par fiksēto pārkāpumu, gan piemēroto sodu.

Populārākie ceļojumu galamērķi

Piecas populārākās valstis, kuras Latvijas iedzīvotāji apmeklē gada siltajos mēnešos, ir Vācija, Itālija, Spānija, Lielbritānija un Turcija. Gan atpūtas, gan darba ceļojumos Latvijas iedzīvotāji bieži dodas arī uz Franciju, Grieķiju, Igauniju un Lietuvu. Kas šajās valstīs autovadītājiem ir jāzina par kopīgajām un atšķirīgajām prasībām saistībā ar ātruma ierobežojumiem un mobilo tālruņu lietošanu pie stūres?

"Ne vien lielākajā daļā Eiropas, bet arī citu valstu ir vienota izpratne par auto vadīšanas apvienošanu ar sarunu pa mobilo tālruni: ja vien mobilais tālrunis nav aprīkots ar brīvroku sistēmu, tas atļauts vien retā valstī. Atšķiras tikai katrā valstī piemērojamais sods, kas svārstās no vairākiem desmitiem līdz pat tūkstošiem eiro, bet Īrijā un Nīderlandē ir pat iespējams vairāku mēnešu cietumsods," stāsta If Apdrošināšanas Atlīdzību nodaļas vadītāja Līga Bērziņa.

Ātruma ierobežojumi

Tāpat kā Latvijā, vairumā Eiropas valstu atļautais braukšanas ātrums pilsētās ir 50 kilometri stundā, bet ārpus tām – 90 kilometri stundā. Jāņem gan vērā, ka atkarībā no ceļu seguma un transportlīdzekļa ir iespējami citi nosacījumi, piemēram, motocikliem, automašīnām, kas pārvieto bīstamu kravu utt. Savukārt pa automaģistrālēm un ātrgaitas šosejām atļautais ātrums visbiežāk ir 130 kilometri stundā.
Lūk, neliels Eiropas valstīs atļauto ātrumu špikeris:

"Daudziem autovadītājiem ceļš uz citām Eiropas valstīm ved cauri Polijai, kurā ceļi ir iedalīti dažādās kategorijās. Pa divu joslu ceļu bez paplašinājuma atļauts braukt ar 90 kilometru, bet pa ceļu ar paplašinājumu – ar 100 kilometru lielu ātrumu stundā. Pa četru joslu ceļiem atļautais pārvietošanās ātrums ir 110 kilometri stundā, pa ātrgaitas šosejām – 140 kilometri. Pilsētās, tāpat kā citviet, atļautais ātrums ir 50 kilometru, bet laikā no pulksten 11 vakarā līdz 6 rītā – 60 kilometru stundā," skaidro Līga Bērziņa.

Arī Lietuvā autovadītājiem jābūt vērīgiem. Pilsētā atļautais ātrums ir 50 kilometri stundā, ārpus pilsētas pa ceļiem ar asfalta un betona segumu – 90 kilometri stundā, bet pa pārējiem ceļiem – 70 kilometri stundā. Ārpus pilsētām ātrāk par 70 kilometriem stundā nedrīkst pārvietoties arī tie transportlīdzekļu vadītāji, kuru braukšanas stāžs ir mazāks par diviem gadiem. Vieglajiem auto pa ātrgaitas šosejām laikā no 1. aprīļa līdz 31. oktobrim atļauts braukt ar 130 kilometriem stundā, bet laikā no 1. novembra līdz 31. martam – ar 110 kilometriem stundā. Savukārt pa automaģistrālēm laikā no 1. aprīļa līdz 31. oktobrim drīkst pārvietoties ar 120 kilometriem stundā, bet laikā no 1. novembra līdz 31. martam – ar 110 kilometriem stundā.

Mikroautobusiem pa ātrgaitas šosejām atļauts braukt ar ātrumu 110 kilometriem stundā, pa automaģistrālēm – 100 kilometriem stundā, bet, ja transportlīdzekļa vadītāja braukšanas stāžs vēl nav divi gadi, – ne vairāk par 90 kilometriem stundā.

Turklāt jāpiebilst, ka lielākajā daļā Eiropas valstu ir ļoti zems atļautā ātruma pārsniegšanas tolerances slieksnis, un, jau pārsniedzot atļauto ātrumu par vien diviem līdz trim kilometriem, nostrādās fotoradars.

Piemērotie sodi atšķiras

Lielā daļā Eiropas valstu, īpaši Skandināvijā, netiek atbalstīta noteikto ātruma ierobežojumu ignorēšana. Piemēram, pirms dažiem gadiem kādam Somijas miljonāram par to, ka atļauto 80 kilometriem stundā vietā viņš bija traucies ar 103 kilometriem stundā, ņemot vērā viņa ienākumu līmeni, tika piespriests naudas sods 54 000 eiro apmērā. Arī citās Skandināvijas valstīs sods par pārsniegtu ātrumu ir ievērojams.

"Jāatceras, ka ļoti populāra ir arī fotoradaru un netrafarētu policijas automašīnu izmantošana ātrumpārkāpēju identificēšanai. Tāpēc visiem autovadītājiem iesakām rūpīgi iepazīties ar informāciju par lietotajām ceļazīmēm un ātruma ierobežojumiem, jo īpaši, ja citas valsts robeža tiek šķērsota pirmoreiz. Visai noderīga ir arī ērtā viedtālruņu lietotne Going Abroad, kurā atrodama informācija par būtiskākajiem ceļu satiksmes noteikumiem visās Eiropas Savienības valstīs," atgādina Līga Bērziņa.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!