Foto: Shutterstock

Piektdienas vakars – Oksfordā man vajadzēja ierasties pulksten 17.25, bet nu ir jau pāri pulksten 19, bet esmu Birmingemā, 120 kilometrus no vietas, kur biju ieplānojusi atrasties, un sēžu autobusā, kuram kaut kur ir pazudis vadītājs. Tā ir neliela, bet pavisam reāla ainiņa, kas atspoguļo sabiedriskā transporta kustību Lielbritānijā.

Esmu dzirdējusi daudz stāstu no draugiem un paziņām par neizprotamo un sarežģīto transporta sistēmu šajā valstī. Tomēr, zinot dažas nianses, ceļojuma plānošana nebūt nesagādās problēmas. Turklāt, izvērtējot dažādus faktorus, ir iespējams ne vien pārvietoties bez liekiem tēriņiem, bet arī nokļūt galapunktā laikus.

Kā nopirkt lētāko biļeti

Foto: Shutterstock
Ja vēlies ceļot lētāk, pats galvenais ir sekot diviem nosacījumiem: tālākiem pārbraucieniem iegādāties biļeti laikus, kā arī izvairīties no ceļošanas stundās, kad pasažieru plūsma ir visintensīvākā. Tāpat nedaudz ietaupīt ir iespējams, pērkot vairākas biļetes atsevišķi. Tiesa, tas var saistīties ar vairākiem riskiem.

Ja vēlies pārvietoties starp Lielbritānijas pilsētām, gan autobusu, gan vilcienu biļetes ir ieteicams iegādāties laikus – vismaz nedēļu iepriekš. Tas nav novērojams pilnīgi visos maršrutos un pilnīgi vienmēr, bet, pērkot biļeti ceļojuma dienā vai iepriekšējā vakarā, atkarībā no attiecīgā reisa popularitātes, cena var būt pat vairākas reizes dārgāka. Piemēram, brauciens no Londonas uz Mančestru, izmantojot kompānijas "National Express" pakalpojumus brauciena dienā izmaksās no 18 līdz 28 mārciņām (21 līdz 32,70 eiro), bet divas nedēļas iepriekš biļeti iespējams iegādāties par mazāk nekā 10 mārciņām (11,70 eiro). Tas attiecas uz visiem transporta veidiem un kompānijām.

Ja plānots veikt nelielus attālumus, cenu atšķirība var būt neliela vai tā nepastāvēs vispār. Izvēloties vietējo pārvadātāju, biļeti vari iegādāties tieši pirms kāpšanas transportlīdzeklī vai pat, esot tajā.

Iegādājoties vilciena biļetes, ieteicams pievērst uzmanību tam, kad paredzēts brauciens, jo diennakts laikā, kad pasažieru parasti ir vairāk, brauciens būs dārgāks. Ja tev nav svarīgi, cikos nokļūt galapunktā, izvēlies biļetes ārpus sastrēguma stundām (off-peak) un ceļo tad. Ja paredzēts ceļojums turp un atpakaļ, lētāk būs iegādāties abas biļetes uzreiz (return ticket), kā arī, izmantojot vietējo transportu, dienas biļete būs izdevīgāka nekā vairākas atsevišķas biļetes.

Gadījumos, ja ceļo ar pārsēšanos, var gadīties, ka iegādāties biļetes atsevišķi ir izdevīgāk, pat, ja visu braucienu nodrošina viena un tā pati kompānija. Ja paredzēta pārsēšanās, noskaidro, kur tā notiks, un pārbaudi – varbūt, pērkot biļetes atsevišķi, tizdodas ietaupīt. Šādos gadījumos gan ieteiktu apsvērt iespēju, ka transports, ar ko plāno nokļūt līdz pārsēšanās vietai, varētu kavēt. Autobusi mēdz kavēt, tas nav nekas neparasts.

Tāpat var gadīties, ka mērot nelielu attālumu ir dārgāk nekā braukt "ar līkumu". Ja divi ceļojuma galapunkti atrodas netālu no lielākas pilsētas, iespējams, brauciens caur to būs lētāks nekā tiešie reisi. Tas attiecas gan uz autobusu, gan vilcienu satiksmi.

Paspēt laikā ne vienmēr ir vienkārši

Foto: Shutterstock
Sastrēgumi Lielbritānijā nav nekas neparasts. Esmu pieredzējusi, ka to dēļ kavējas gan vietējie, gan starppilsētu autobusi. Tāpēc, ja dodies uz lidostu vai citu vietu, kur svarīgs ierašanās laiks, darba dienas beigās vai agri no rīta, kad uz ielām un ceļiem satiksme ir ļoti aktīva, nepaļaujies uz to, ka autobuss ieradīsies galapunktā noteiktajā laikā – tas var kavēties stundu vai pat vairāk. Izvēlies vilcienu vai dodies ceļā ar laika rezervi.

Jāpiebilst, ka, mērojot lielākus attālumus, sastrēgumi nav vienīgais autobusu kavēšanās izraisītājs. Garos braucienos daļu ceļa pie stūres sēdēs viens vadītājs, bet daļu – cits. Diemžēl vadītāju maiņa ne vienmēr norit bez aizķeršanās. Neesmu piedzīvojusi, ka līdz galam autobuss neaizbrauc, bet der ielāgot, ka gadījumos, kad galapunktā jānokļūst noteiktā laikā, ir jāizvērtē, cik daudz esi gatavs par to maksāt.

Viena no lētākajam ceļošanas iespējām pa Lielbritāniju ir kompānijas "Megabus" piedāvātie pakalpojumi. Pērkot biļeti laikus, vairākus simtus kilometru ir iespējams veikt, par to maksājot pat tikai vienu mārciņu. Tiesa, šo autobusu kavēšanos līdz galam neizplānotas vadītāju maiņas dēļ esmu piedzīvojusi diezgan bieži. Reiz piecu stundu vietā ceļā nācās pavadīt teju 10 stundas. Citu kompāniju pakalpojumi parasti ir dārgāki, bet, izmantojot tos, esmu pieredzējusi kavēšanos sastrēgumu dēļ, ko iespējams prognozēt, un reiz arī tehnisku ķibeļu dēļ, kas notiek ievērojami retāk.

Citas iezīmes, kam pievērst uzmanību

Foto: Shutterstock
Lai arī esmu dzirdējusi no draugiem un paziņām par īpatnībām arī vilcienu satiksmē, pašai ar sarežģījumiem, braucot ar šo transportu, nav nācies saskarties. Vilcienu biļetes bieži ir dārgākas nekā autobusu, bet, mērojot nelielus attālumus, tie bieži ir izdevīgāki par vietējiem pilsētas vai reģiona autobusiem gan laika, gan cenas ziņā, īpaši, ja uzreiz iegādājas biļeti atpakaļceļam un brauciens notiek ārpus sastrēgumstundām.

Izmantojot vietējas nozīmes autobusus, jārēķinās, ka pieturu nosaukumus neredzēsi un nedzirdēsi. Ja nezini, kur tieši jāizkāpj, ieteiktu sekot līdzi savai atrašanās vietai, ar telefonā pieejamu aplikāciju palīdzību. Protams, vienmēr vari lūgt līdzcilvēku, kā arī autobusa vadītāju palīdzību. Ja plāno uzrunāt vadītāju, nedari to brauciena laikā. Starppilsētu autobusos, vadītājs parasti informē par katru pieturu.

Iegādājoties biļetes un plānojot braucienus, vienmēr paskaties kartē, kur tieši atrodas stacija vai pietura, kur paredzēts iekāpt vai izkāpt sabiedriskajā transportā. Dažādi pakalpojumu sniedzēji pietur dažādās vietās. Pārliecinies, vai pārsēšanās no viena transportlīdzekļa citā notiek vienā un tajā pašā vietā, bet ja nē – vai paspēsi aiziet no vienas pieturas uz nākamo. Tāpat jāpiebilst, ka pat tad, ja pārsēšanās nav paredzēta, autoostas vai dzelzceļa stacijas atrašanās vietu vajadzētu noskaidrot jau iepriekš.

Runājot par interneta pieejamību sabiedriskajā transportā, jāteic, ka arī uz to pilnībā paļauties nevar. Vilcienos parasti tas ir pieejams, bet autobusos, neatkarīgi no pakalpojuma sniedzēja – ne vienmēr. Uzlādēt datoru, telefonu vai kādu citu elektroierīci gan ir iespējams gandrīz katrā transportlīdzeklī, kas mēro lielākus attālumus. Tiesa, būs nepieciešams adapteris, jo Lielbritānijā kontaktligzdas atšķiras no tām, ko izmanto Latvijā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!