Foto: Shutterstock

Biznesa braucieni jeb komandējumi vairs nevar tikt uzskatīti par retu vai ekskluzīvu pienākumu. Strādājot starptautiskā uzņēmumā vai attīstot eksportu, tā ir ikdienišķa nepieciešamība. Kā liecina "Baltic Travel Group" un "Aeroflot" augustā veiktā pētījuma rezultāti, visbiežāk (68%) aptaujātie komandējumos dodas līdz četrām reizēm gadā, lielākoties apmeklējot profesionālās izaugsmes pasākumus vai piedaloties biznesa tikšanās ar partneriem. Aptaujā piedalījās cilvēki, kas pēdējā gada laikā devušies komandējumos ārpus Latvijas. Vairums no tiem norādīja, ka visbiežāk biznesa braucienos dodas uz Baltijas valstīm (72%), kam seko Rietumeiropas valstis (29%), Ziemeļeiropa jeb Skandināvijas valstis (15%) un Austrumeiropa (14%).

Galvenais komandējumu mērķis visbiežāk ir dažādi ar profesionālo izaugsmi saistīti pasākumi – konferences, apmācības un prezentācijas. Tos, kā galvenos iemeslus, braucienam minējuši vairāk nekā puse jeb 60 procenti respondentu. Savukārt 53 procenti respondentu atzinuši, ka pārsvarā dodas komandējumos biznesa attīstības dēļ, lai tiktos ar klientiem. Būtiski, ka gados jaunākie respondenti vecumā no 20 līdz 29 gadiem daudz biežāk darba braucienus izmanto, lai tiktos ar kolēģiem ārzemēs un strādātu no uzņēmuma biroja attiecīgajā valstī, liecina uzņēmuma apkopotie dati.

"Baltic Travel Group" darījumu braucienu nodaļas vadītāja Baiba Lūse: "Laiks, kvalitāte un cena – šie aspekti ir būtiski, dodoties biznesa braucienos, ko ņem vērā ikviens. Komandējumi ir ļoti svarīgi, taču, atrodoties tajos, laiks visbiežāk ir ierobežots un to nākas plānot lietderīgi. Tieši tādēļ cilvēki visbiežāk uzticas pārbaudītām un stabilām vērtībām, kas atbilst viņu individuālajām vajadzībām – pieredzējušas un mūsdienīgas aviokompānijas ar izdevīgiem tiešajiem reisiem vai ērtiem pārlidojumiem, zināmas viesnīcas un viegli pieejamas tikšanās vietas."

Salīdzinājumam 68 procenti no Lietuvas iedzīvotājiem, kas pēdējā gada laikā ir bijuši komandējumos, šādu braucienu biežums ir līdz sešām reizēm gadā. 32 procenti no lietuviešiem, kas dodas komandējumos, tajos dodas vismaz reizi ceturksnī. Biežāk nekā citi, komandējumos dodas 20-29 gadus veci vīrieši. Arī Lietuvas iedzīvotāju izteikti populārākais galamērķis darba braucieniem ir Baltijas valstis (68%), tomēr, salīdzinot ar Latviju, strādājošie respondenti biežāk dodas komandējumos ārpus Baltijas valstīm – uz Rietumeiropu (36%), Ziemeļeiropu (19%) un Austrumeiropu (18%).

Pārvietojoties pa Baltijas valstīm, aptaujātie visbiežāk kā transportlīdzekli izvēlas automašīnu vai autobusu, savukārt tālākiem galamērķiem biežākā izvēle ir aviotransports. Dodoties komandējumā, transporta izvēle nokļūšanai galamērķī ir atkarīga no vairākiem faktoriem. Savukārt lietuviešiem populārākais transports bijis auto, tad lidmašīna un tikai trešdaļa aptaujāto norādījusi, ka komandējumos dodas ar autobusu – šo transporta līdzekli biežāk izvēlējušās sievietes un gados vecākie respondenti, liecina aptaujas rezultāti.

Aptaujātie, kas, braucot komandējumos, izvēlas aviotransportu, ir norādījuši, ka būtiskākais viņiem ir izvēlēties lidojumu bez pārsēšanās (87%). Katrs otrais, kas dodas komandējumos, nevēlas ilgu laiku uzkavēties lidostās, tādēļ tiem ir svarīga ērta un ātra reģistrēšanas. Cilvēki, kas regulāri dodas biznesa braucienos, par būtisku uzskata aviokompāniju, kas nodrošina lidojumu, un tās sniegto atbalstu neparedzētās situācijās. Tāpat katrs piektais par pašsaprotamu lidojuma laikā uzskata bezmaksas ēdināšanu.

Izvēloties transportu, aptaujātajiem abās valstīs bijis svarīgi, lai brauciena laikā pieejamās saziņas un komunikācijas iespējas – ērts, ātrs internets, telefonsakari, TV, u.c. (37%). Interesanti, ka lietuviešiem gandrīz tikpat būtiskas, cik saziņas iespējas, bijis, lai brauciena laikā valdītu mājīga atmosfēra (34%), kas darbiniekiem Latvijā ir mazāk būtiski (27%).

Aptaujas – "Darba braucienu tendences Latvijā" respondenti vairums gadījumu paši neorganizē ar braucienu saistītās detaļas, taču lielākā daļā jautājumu ir novērojamas atšķirības starp tiem cilvēkiem, kas komandējumos dodas bieži un tiem, kas salīdzinoši reti. Regulārie ceļotāji ir ievērojami patstāvīgāki gan ceļojuma plānošanā, gan brauciena laikā, gan atrodoties galamērķī. Aptaujātie, kas ievērojami retāk dodas biznesa braucienos, biežāk izvēlas tūrisma aģentūru pakalpojumus un vēlas, lai viss nepieciešamais tiktu noorganizēts viņu vietā.

Pētījums tika veikts 2017. gada augustā, un tajā piedalījās 350 respondenti, kas vismaz pēdējā gada laikā ir devušies biznesa braucienos. Respondenti pārstāv tādas nozares, kā izglītība un zinātne, valsts pārvalde un pašvaldības, tirdzniecība un pakalpojumi, būvniecība un nekustamais īpašums, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, finanšu pakalpojumi, medicīna, farmācija un rūpniecība.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!