Foto: Shutterstock
Vai tev kādreiz nācies saskarties ar situāciju, kad darba intervijā šķiet esi sevi parādījis ļoti labi, taču pie kārotā amata tāpat netiki? Iespējams, iemesls slēpjas tavās sociālo tīklu aktivitātēs, jo liela daļa darba devēju pirms potenciālā darbinieka pieņemšanas kolektīvā izpēta pieejamos profilus. Šajā rakstā skaidrosim, kam tieši uzņēmumu vadītāji nereti pievērš uzmanību.

Vispirms jāsaka, ka darba devēju var nedaudz mulsināt fakts, ka neesi sociālajos tīklos. Protams, tā ir cilvēka brīva izvēle, taču laikmetā, kad lielākajai daļai cilvēku darbspējīgā vecumā ir telefoni ar interneta pieslēgumu, tas var šķist pat nedaudz aizdomīgi.

Kāds varbūt uzskata, ka profilu uzturēšana un sērfošana internetā tikai aizņem milzum daudz laika, kuru ikdienā varētu kvalitatīvi pavadīt ar ģimeni vai darot svarīgākas lietas. Lai nu kā, sociālo tīklu profili kā uz delnas noliek kaut nelielu daļu iespējamā darbinieka dzīves un ikdienas, tāpēc no tur esošā satura iespējams izdarīt jau kādus secinājumus.

Kādas aktivitātes darba devēju varētu neapmierināt potenciālā darbinieka sociālo tīklu profilos, lasi turpinājumā!

Publicētās fotogrāfijas

Foto: Picjumbo

Šis ir punkts numur 1. – galvenā bilde ir pirmā, kuru apskatīs jebkurš profila apmeklētājs. Taču darba devējs lūkos skatīt vēl tālāk, piemēram, "iemetot aci" albumos, kuri publicēti jau pirms laba laiciņa. Negatīvu iespaidu noteikti atstās fotogrāfijas no ballītēm ar lielu alkohola daudzumu, cigaretēm un tml. Tas, protams, nenozīmē, ka vairs nevari atpūsties, ja esi tā iemīļojis, taču vēlreiz der padomāt, vai tiešām sociālie tīkli ir tā vieta, kur ar šādiem attēliem dalīties.

  • Ne velti uzskata, ka ar kolēģiem nevajadzētu runāt vētrainām brīvdienu ballītēm, jo tas var neradīt profesionālu iespaidu. Par kurām tēmām ar kolēģiem vēl nevajadzētu runāt, meklē šajā rakstā.

Tāpat darba devējiem var neiepatikties, ja liec sociālajos tīklos atkailinātas bildes, piemēram, ar lieliem izgriezumiem vai tādas, kurās visu laiku esi pludmales tērpos. Ja tieši fotogrāfijas ir daba atteikuma pamatā, iespējams, darba devējs uztraucas par uzņēmuma reputāciju, piemēram, situācijās, kad klienti tiks uzrunāti ar sociālo tīklu palīdzību.

Sarakstes ar citiem lietotājiem

Foto: DELFI

Tāpat darba devēju var interesēt arī tavas sarakstes ar citiem lietotājiem. Nē, šeit nav runa par personīgajām vēstulēm, bet tādām, kuras ir visiem brīvi izlasāmas, piemēram, komentāros pie bildēm.

Cilvēki nereti nepiedomā, kādu valodu viņi lieto sociālajos tīklos, piemēram, lietojot daudz žargonvārdu, internacionālismu, iespējams, arī lamu vārdu. Tavs labais priekšstats, kuru radīji intervijā, var viegli izgaist, ja valodas lietojums būs priekšniekam nepieņemams.

Tāpat darba devējs var pievērst uzmanību arī tēmām, par kurām, iespējams, raisi diskusijas interneta vidē. Piemēram, intervijā esi minējis, ka iestājies par "zaļo dzīvesveidu", bet tavā profilā lasāms, ka esi neizpratnē, kāpēc vispār cilvēki šķiro atkritumus vai kādēļ vajadzētu iet talkot. Priekšniekam var šķist, ka šādi esi centies būt labāks nekā citi, izlikties par to, kas neesi, sagraujot arī viņa cerības uz tavu lojalitāti, patiesumu un atklātumu.

Par labu noteikti nenāks, ja savā profilā izteiksi arī negatīvas piezīmes par savu iepriekšējo darba vietu.

Lapas, kurām seko

Foto: Shutterstock

Teju visās sociālo tīklu vietnēs ir iespējams sekot dažādiem jaunumiem par sev interesējošām tēmām, piemēram, mīļākā dziedātāja vai sporta komandas gaitām, kādas politiskās partijas jaunumiem, aktuāliem jautājumiem domubiedru grupās u.c. Lapas, kurām seko, sniedz ieskatu cilvēka interesēs, taču var gadīties, ka tās kardināli atšķiras ar uzņēmuma uzskatiem par kādām tēmām.

Protams, viss atkarīgs no konkrētā darba un tā specifikas, jo reizēm uzņēmumu vadītājiem pilnībā neinteresē, ko šis cilvēks dara ārpus darba laiku. Neskatoties uz to, priekšnieks noteikti būs priecīgāks redzēt, ka esi aktīvs un komunikabls, ka dodies dažādos pārgājienos, piedalies pasākumos. Šī sadaļa dod ieskatu par tevi, turpinot veidot pirmo iespaidu.

'Atzīmēšanās' konkrētās vietās

Foto: Shutterstock

Tavu potenciālo priekšnieku var interesēt ne tikai sociālo tīklu profilos parādītais interešu loks, fotogrāfijas un komunikācija ar citiem lietotājiem, bet arī brīvajā laikā apmeklētas vietas. Bāri, klubi –šīs vietas var neveidot labu pirmo iespaidu. Ar "atzīmēšanos" kādās vietās ir līdzīgi kā ar publicētajām bildēm – vajag divreiz apdomāt, kāpēc šī informācija būtu jāpublisko sociālajos tīklos.

Atceries, ka darba devējs var turpināt sekot tavām gaitām sociālajos tīklos jau tad, kad būsi pieņemts. Tas vienmēr jāpatur prātā, jo arī portāla "Viņa" rīcībā esoša informācija liecina, ka reiz kāds darbinieks bija paņēmis slimības lapu, bet savā profilā ievietojis ziņu, ka atrodas ceļojumā Itālijā.

Sadaļa 'par sevi'

Foto: Shutterstock

Tāpat uzņēmuma vadītājs var vēlēties vēlreiz pārskatīt sadaļu, kurā esi ievietojis visiem publiski pieejamu informāciju par sevi. Tur var apskatīt attiecību statusu, izglītību, iepriekšēju darba pieredzi, dzīvesvietu u.c. Ja tur esošās ziņas "nesakrīt" ar intervijā runāto, priekšniekam var rasties aizdomas par arī citu tavu izteikumu patiesumu.

Vēl šajā sadaļā darba devējs var arī uzzināt ko jaunu, piemēram, informāciju, kura intervijā netika pārrunāta. Iespējams, esi gājis vēl kādos kursos, kas var būt kā "plusiņš" tev, vai gluži pretēji – ar kādu izglītības iestādi priekšnieks nav apmierināts.

Rakstā apkopota informācija no "The Guardian" un "Online Profila Pros".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!