Privātskolotāja amata noslēpumi: neaptēstu skolēnu nav, mūsu skolotāji 'profanē'
Foto: Shutterstock

"Latviešu valoda nepieciešama, lai dzīvotu Latvijā, bet matemātika – lai dzīvotu. Rēķiniet paši…" stāstu sērijā "Amata noslēpumi" portāla "Delfi" lasītājiem atklāj kāds matemātikas privātskolotājs, kurš māca gan latviešu, gan krievu bērnus. Viņš iebilst pret mācību grāmatām latviešu valodā krievu bērniem un ir pārliecināts – bērnus fiziķos un liriķos dala tie, kuri neprot mācīt, savukārt privātskolotāja labākās īpašības ir – strikti metodiska pieeja un nedaudz nūģisma.

Augstskolu pasniedzēji smejas caur asarām – šobrīd skolu beidzēju līmenis ir tīras šausmas. It īpaši eksaktajās zinātnēs. "Kad pirmā kursa students augstākajā matemātikā mēģina saprast daļskaitļus, jaucot saucējus un skaitītājus, es nezinu, kā reaģēt," atzīstas kāda pasniedzēja, zinātņu kandidāte. "Viņiem nospļauties par iekavām un viņi ir pārliecināti, ka trešdaļa no puses – tās ir trīs puses. Tādā gadījumā es viņiem piedāvāju iet uz picēriju un mēģināt pieēsties ar trešdaļu no puspicas! Nožēlojami, ka divdesmitgadīgam puisim vienkāršākās darbības jāskaidro, par piemēru minot picas," sašutumu pauž viņas kolēģe.

Šī stāsta varonis – matemātikas privātskolotājs – par saviem audzēkņiem ir pilnīgi drošs. Ar viņiem šādas muļķības nav iespējamas principā. "Protams, es neesmu dakteris Aikāsāp un nevienam nesolu tūlītējus rezultātus, taču mans uzdevums – iemācīt bērniem domāt un pieņemt lēmumus. Iemaņas, kas der visiem mācību priekšmetiem. Un, ja vecāki man saka, ka viņu meita ir absolūti humanitāra, matemātika viņai ir kā NLO, es viņiem neticu."

Savu mācīšanas metodi viņš sauc par transdiciplināru. "Skolotājs-matemātiķis skolā nestāstīs par astronomiju vai fotomākslu, bet es, izmantojot skolēnam interesantas un saistošas paralēles, viņam piedāvāju pilnu izpratni par kopainu. Ja skolēns no "vilciena" ir ļoti atpalicis – par divām, trijām klasēm, šķetinu kā sapiņķerējušos dzijas ficīti, meklējot to, ko viņš savulaik nav sapratis – daļskaitļus, kvadrātsaknes… Kad visi skeleti no skapja izkratīti, sākam pamatus būvēt no jauna – māja taču nevar karāties gaisā vai balstīties uz ļodzīgiem pamatiem."

Kā kļūt par privātskolotāju

95% privātskolotāju ir skolotāji, kas piepelnās. Viņus var iedalīt divos tipos. Ir manipulatori, kuri tā arī modelē situāciju – darbs skolā ir paviršs, atzīmes tiek pazeminātas, lai skolēniem būtu jānāk uz maksas nodarbībām, pēc kurām atzīmes skolā tiek liktas augstākas. Un ir pasniedzēji ar augstām ētikas normām, kuri principiāli nemēdz "izvilkt" savus audzēkņus.

Es esmu no tiem atlikušajiem pieciem procentiem. Mana bagāža – tehniskā izglītība, ko papildina maģistra grāds pedagoģijā. Par privātskolotāju kļuvu nejauši – esmu strādājis pat par kurjeru un sniega tīrītāju. Apzinoties, ka nav pareizi bendēt muguru un rokas, ja galva darbojas izcili, nolēmu mainīt darbības profilu.

Mana māte, mūzikas skolotāja, kādreiz rīkoja privātstundas mājās. Ņemot vērā viņas pieredzi, nospriedu, ka mans nūģisms un metodiskā pieeja darbam ir privātskolotājam ideāli piemērotas īpašības. Līdztekus neskaitāmiem sludinājumiem, ka meklēju jebkuru darbu, uzrakstīju arī par matemātikas privātstundām. Iespējams, man vajadzētu atvainoties savam pirmajam audzēknim – toreiz man nebija ne pieredzes, ne taktikas. Tā bija klasiska situācija – nepacietīgs pieaugušais mēģina kaut ko iestāstīt ietiepīgam pusaudzim. Es nespēju valdīties un mēdzu iziet no rāmjiem: "Tas taču ir pašsaprotami, kā tu to nevari saprast!!!"

Ar laiku es sapratu, ka tas, kas pieaugušajam ir pašsaprotams, ne vienmēr ir skaidrs bērnam. Klientūra sāka augt kā sēnes pēc lietus – no pāris stundām nedēļā līdz pat 30-40. Skolotāji vispārējās izglītības iestādēs tik nepelna. Sākumā es braucu pie katra audzēkņa uz mājām, pēc tam sāku prasīt piemaksu par izbraukumu, bet tagad viņi paši brauc pie manis, jo mans laiks ir dārgs. Tagad man ir īsts konveijers. Bet ar individuālu pieeju ikvienam.

Tev ir interesants stāsts par savu profesiju? Par tās plusiem, mīnusiem, zemūdens akmeņiem? Vēlies citus brīdināt vai, gluži pretēji, iedvesmot? Raksti mums redakcija@delfi.lv, izmanto Delfi Aculiecinieks pieteikumu formu vai raksti mums Facebook! Mūsu žurnālists sazināsies ar tevi. Redakcija garantē anonimitāti.

Source info

DELFI Viņa


Copyrights

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Lasi vēl