Ir 21. gadsimts, bet Malāvijā atsevišķos dienvidu rajonos joprojām pastāv tradīcijas, kurās pubertātes vecumu sasniegušas meitenes zaudē nevainību ar cilvēku, kurš ir nolīgts par naudu. BBC žurnālists atklāj šausminošas detaļas par šo rituālu.

Vīriešus, kas nodarbojas ar šo pakalpojumu sniegšanu, Malāvijā sauc par hiēnām. Dzimumakts starp viņiem un jaunām meitenēm netiek uzskatīts par izvarošanu, cilšu vecākie to sauc par "attīrīšanās rituālu". Tomēr dažkārt rezultāts var nebūt tāds, kā cerēts, jo šāds paradums var izraisīt slimību izplatīšanos. BBC žurnālists Eds Batlers savā stāstā atklāj, kā ticies ar hiēnu, ko par šo rituālu domā Malāvijas iedzīvotāji un "attīrītās" meitenes.

"Ar Ēriku Anivu tikos putekļainā pagalmā pie viņa trīsstabu būdas dienvidu provincē Nsanjē. Netīrajā pagalmā rosījās kazas un vistas. Ēriks iznāca no būdas, tērpies netīrā, zaļā kreklā, un priecīgi sasveicinājās. Šķiet, viņam preses uzmanība patīk. Aniva stipri klibo, tas esot kopš bērnības, viņš apgalvo.

Šajā ciemā Aniva ir cienītākais "hiēna". Tā tradicionāli sauc vīriešus, kurus ciltis algo seksuālā "attīrīšanās rituāla" pildīšanai. Piemēram, ja miris vīrs, viņa atraitnei jāpārguļ ar Anivu pirms nelaiķa apglabāšanas.

Ja sievietei ir veikts aborts, atkal nepieciešama "attīrīšanās"," savu stāstu ievada BBC žurnālists.

Žurnālists atklāj pasaulei arī šokējošas rituāla nianses – Nsanjē valda uzskats, ka meitenēm pēc pirmās menstruācijas trīs dienu laikā ir jānodarbojas ar seksu – "lai no bērnības pārietu nākamajā brieduma periodā". Bērniem (un arī viņu ģimenēm) neesot izvēles, jo, ja meitene atsakoties, vietējie jau kopš sendienām tic, ka viņas ģimenei un pat visai dzimtai var uzbrukt dažādas slimības un nelaimes.

Savā publikācijā Batlers atzīst, ka Anivas plātīšanās ir pretrunā ar kaimiņu ciemā sastapto meiteņu stāstiem. Meitenes žurnālistam stāstījušas, ka izjūt riebumu par to, ko viņām nācies pārciest. Sarunā ar Batleru, jaunās sievietes atklājušas, ka visas viņām zināmās meitenes piespiedu kārtā piedzīvojušas seksuālos kontaktus ar "hiēnu".

Kā raksta BBC, Ēriks Aniva droši zinot – viņam ir pieci bērni, taču viņš nezinot, cik vēl varētu būt nākuši pasaulē citām sievietēm. Kopā ar viņu ciltī dzīvojot un strādā desmit "hiēnas", katrā Nsanjes provincē ir seksa strādnieki. Par katru seksa pakalpojumu viņiem maksā no četriem līdz septiņiem dolāriem.

Veidojot šo stāstu, Eds Batlers iepazinies arī ar sievietēm, kuras atbalsta šos "attīrīšanās rituālus":

"Stundas brauciena attālumā atrodas cits ciemats, kur mani iepazistina ar Fagīsiju, Krisiju un Feliju. Šīm sievietēm ir krietni pēc 50, un viņas ir cilts tradīciju turētājas un rituālu izpildīšanas patroneses. Katru gadu viņas organizē nometni pusaudzēm, kur meitenēm māca sievas pienākumus – gan sadzīvē, gan gultā.

"Seksuālā attīrīšanās" ar "hiēnu" – pēdējais šī izglītojošā procesa etaps, kuram labprātīgi piekrīt virkne meiteņu vecāku. Tas nepieciešams, lai "izvairītos no infekcijām, kas var skart vecākus un citus cilts locekļus," skaidro tradīciju glabātājas.

Kad Balters sievietēm norādījis, ka daudz vairāk slimību rodoties, pateicoties šiem "attīrīšanās" rituāliem, jo tradicionāli rituālā "hiēnu" nedrīkstot izmantot prezervatīvu. Sievietes iebildušas – "hiēnas" tiekot īpaši izvēlētas, balstoties uz morāles principiem, tādēļ viņiem nekādi nevarētu būt AIDS/HIV.

Tomēr ir acīmredzami, ka šādos apstākļos AIDS kopienai ir liels drauds. Kā liecina ANO dati, katrs desmitais Malāvijas iedzīvotājs ir vīrusa pārnēsātājs. Arī Ēriks Aniva, bet viņš par to saviem upuriem nestāstot, atklāj žurnālists.

Visi, kas piedalās šajos rituālos, lieliski zinot, ka ārpus viņu cilšu robežām šī prakse netiek pielietota. Pret to iebilst ne tikai baznīca, bet arī labdarības organizācijas un valsts varas iestādes, kas sākušas kampaņu "šo bīstamo kultūras tradīciju" izskaušanai, raksta BBC.

Valdības nostāja šajā jautājumā ir – cilvēkiem jāsaprot, ka paražas ir jāmaina. Batlers savā stāstā norāda – vecāki, kas ir nedaudz izglītotāki par citiem, jau paši sākot atteikties no "hiēnas" pakalpojumiem. Tomēr tradīciju glabātājas turpina aizstāvēt savu rūpalu.

"Nekā slikta mūsu kultūrā nav," sarunā ar BBC apgalvo viena no tradīciju glabātājām. "Paskatieties uz mūsdienu sabiedrību – meitenes ir bezatbildīgas, tāpēc mums viņām šeit, ciemā, ir jāiemāca nenoiet no ceļa, lai viņas būtu labas sievas un lai vīri būtu apmierināti, un lai nekas ļauns neatgadītos ar viņu ģimenēm."

Agrāk, Malāvijas meitenēm sasniedzot 15-16 gadu vecumu, viņas "iesvētīja" vecāku izvēlēts vīrietis – meitenes nākamais vīrs. Tagad šim mērķim par naudu nolīgst "hiēnu" un tiek uzskatīts, ka tur nav nekā nosodāma.

Sarunā ar BBC žurnālistu mācītājs Klo Bušārs skaidro, ka visiem centieniem atturēt bērnus no agrīnas seksuālās pieredzes dienvidu provincēs dzīvojošie skaļi iebilst un pretojas. Un tas viss, neraugoties uz to, ka jau vairāk nekā simts gadus šajā valstī ir kristietība un jau 30 gadus plosās AIDS epidēmija.

Vairumā valsts reģionu, jo īpaši – lielo pilsētu tuvumā "seksuālās attīrīšanās" rituāli praktiski nenotiek.

Malāvijas centrālajā rajonā Dedzā "hiēnu" pakalpojumi tiek izmantoti reti – tikai seksam ar atraitnēm un neauglīgām sievietēm. Viena reģiona vadītāja – Terēza Kačindamato (starp citu, viena no retajām sievietēm, kas Malāvijā ieņem augstu amatu) – ir apsolījusi cīnīties pret šo tradīciju.

Viņa cenšas pārliecināt arī citu reģionu vadītājus cīnīties pret šo iekārtu. Dažās provincēs, piemēram, Mangoči, kas atrodas valsts austrumos, seksuālos rituālus sākuši aizstāt ar citiem, meiteņu ievadīšanai pieaugušo dzīvē izvēloties saudzīgākas ceremonijas.

Taču Nsanjē paražas mainīt nevēlas. Šis jautājums nav iekšpolitikas prioritāšu sarakstā. Malāvija ir viena no nabadzīgākajām pasaules valstīm, kur lauku reģionos regulāri valda bads.

Eds Batlers ticies arī ar vienu no Ērika Anivas sievām. Aniva viņu "attīrījis" pēc tam, kad miris Fanijas iepriekšējais vīrs, un drīz pēc rituāla abi apprecējušies. Sarunā ar žurnālistu sieviete atzinusi, ka viņai nepatīkot vīra nodarbošanās, tomēr viņa saprotot – Aniva tā nopelna ģimenei iztiku. Uz žurnālista jautājumu, vai abu divgadīgajai meitai pēc gadiem desmit nāksies piedzīvot to pašu rituālu, sieviete atbildēja, ka to negribot. Gribot, lai tradīcija tiktu iznīdēta, jo viņa un citas sievietes to atceroties ar šausmām. Arī "hiēna" Aniva nevēlas, lai viņa meita to piedzīvotu: "Tikai ne mana meita! Es to nevaru pieļaut. Es cīnos par to, lai šī noziedzīgā prakse tiktu beigta."

Skaties Eda Batlera stāstu arī video:

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!