Foto: Liene Pētersone
Māsas Inga Radeiko, Evija Kalve un mamma Irina Kalve – trīs ģimenes sievietes, kuras radījušas apģērbu zīmolu, ko latviešu darinājumu cienītāji atpazīs kā "Ecattus" jeb "Kaktusus", kā to mīļi saucot savējie. Lai uzzinātu, kas tad slēpjas aiz šī pašmāju zīmola, no darbīgās ikdienas izrauju vienu maģiskās trīsvienības daļu – Eviju.

"Šodien, atskatoties uz "Ecattus", liekas, ka zīmola izveidošana bija likumsakarīgs solis," teic Evija. Kopumā var teikt – zīmols liek atgriezties bērnībā, jo darinātie apģērbi rotāti ar dzīvnieciņiem, vienradžiem, detaļām no kosmosa un citiem niekiem. Tomēr nupat dzimis jauns projekts – "Meow" – Ingas gleznu reprodukcijas ar dzīvnieku attēliem.

Māsu izglītība nav saistīta ar apģērbu dizainu – Evija ieguvusi bakalaura grādu vides zinātnē, savukārt Inga ir beigusi studijas Eiropas ekonomikā un biznesā. Vajadzīgās zināšanas šūpulī ielikusi mamma, un arī bērnībā māsas no viņas daudz ko ir mācījušās. "Mēs abas lielu daļu savas bērnības pavadījām mammas šūšanas darbnīcā, kā arī pa vasarām strādājām lielā šūšanas uzņēmumā. Mums bija iespēja iepazīties ar šīs nozares aizkulisēm no A līdz Z," atklāj Evija.

Foto: Ilze Ose

Zīmolam ir sava darbnīciņa, tajā aktīvi darbojas četri cilvēki. Evija vairāk atbildīga par mārketingu, Inga – dizainu, bet mamma ir ražošanas vadītāja, kuras pakļautībā strādā arī piegriezēja/šuvēja, tomēr intensīvākajos brīžos tiekot piesaistītas arī citas izpalīdzīgas darba rokas. Kā jau mazā uzņēmumā, darba pienākumi esot plaši un grūti nodalīt atbildības robežas – galvenais, lai viss būtu padarīts.

Liktenīgs zvans un tāls sapnis, kas piepildījās ātrāk, nekā cerēts

Ideja par zīmola radīšanu dzimusi nemaz ne tik senā pagātnē – pirms pieciem gadiem, 2011. gadā, kad Inga sapratusi – darba bankā nav viņas aicinājums. Viņa piezvanīja māsai un sāka sarunu konkrēti un tieši: "Čau, Evij! Varbūt taisām kādu kopīgu lietu?" Apdomājušas dažus variantus un dzima ideja par apģērbu zīmolu, ko māsas sākotnēji pozicionējušas vairāk kā hobiju. "Taisījām T–kreklus, rakstījām par to blogā un braucām uz tirdziņiem. Nelikās, ka kādreiz tā varētu būt mūsu pamatnodarbošanās. Tas likās kā tāls sapnis..." aizdomājas Evija, piebilstot, ka viss kļuvis daudz nopietnāk, kad nolēmušas noorganizēt pirmo modes skati.

"Sapratām, ka tagad zīmols ir ieguvis popularitāti un atkāpties vairs nevaram. Bija jādomā plāns, kā tikt vēl līmeni augstāk savā attīstībā. Mēģinājām pārliecināt mammu, lai viņa ar savu darbnīcu pievienojas mūsu komandai. Tas izdevās."

Bizness ģimenes lokā – vai tā ir riskanta padarīšana?

"Bizness vienmēr ir riskanta lieta. To būs riskanti veidot ar jebkuru cilvēku," teic Evija. Viņa uzskata, ka tieši tāpēc pirmais priekšnoteikums ir atrast domubiedru, kam tev nav bail izteikt kritiku un no kura tu esi gatavs arī to uzklausīt. "Iespēja ļoti tieši pateikt savu viedokli ir mums palīdzējusi tikt uz priekšu."

Tomēr viņa neslēpj – ne vienmēr viss ir rožaini. It īpaši sākumā esot bijis ļoti grūti nodalīt ģimenes attiecības no darba. "Daudzi mūsu brainstormingi ir beigušies ar durvju aizciršanu un asarām," nosmej Evija, skaidrojot, ka asāku vārdu pārmaiņas šad un tad notiek, tomēr vienmēr nesaskaņas tiek samērā ātri atrisinātas. "Man šķiet, ka visa šī rīvēšanās mums ļauj nonākt tuvāk labākajam risinājumam."

Vaicāta, vai spētu iedomāties "Ecattus" citā sastāvā, viņa atbild noraidoši. "Protams, ka ikdienā sadarbojamies arī ar daudziem citiem cilvēkiem, jo visu nedarām pašas, tomēr pie vadības stūres ir tikai ģimene. Tas mums bieži palīdz tikt pāri grūtībām, kad ir ekstrēmas situācijas. Iespējams, sveši cilvēki sen jau visam būtu atmetuši ar roku."

Tikt pamanītām Latvijā un ārpus tās robežām

Konkurence ir ļoti liela, atzīst Evija. "Mums nākas konkurēt ne tikai ar mazajiem, neatkarīgajiem zīmoliem, bet arī ar tik lieliem masu produkcijas ražotājiem kā "H&M", "Zara" un citiem, kuri izmanto lētu darbaspēku un lētus ražošanas materiālus, bet ļoti daudz naudas iegulda mārketinga kampaņās. Mums tas ir otrādāk."

Foto: Liene Pētersone

Ģimenes sievietes dara visu, lai viņu vārds izskanētu skaļāk ne tikai Latvijā, bet arī ārpus tās. Piemēram, ar interneta palīdzību "Ecattus" ir ieguvis klientus ārzemēs – it īpaši ASV. Tāpat māsas apbraukā tuvākus un tālākus tirdziņus, piedalījušās, piemēram, arī Berlīnes modes nedēļas laikā rīkotajā izstādē "Bread & Butter".

Viņas neliedzas, ka ar biznesu gājis visādi – gan labāk, gan ne tik labi. "Ir bijušas daudzas vilšanās, daudz grūtu posmu. Ir bijuši arī brīži, kad ir šķitis – jāmet šai lietai miers. Tas viss pieder pie lietas un ir normāli. Tas norāda uz to, ka uzņēmumā ir izaugsme." Bet neiztikt arī bez laimes mirkļiem, kad klienti pie viņām atgriežas atkal un atkal.

"Pagaidām ir pāragri runāt par augstāko punktu. Esam vēl paša ceļa sākumā. Ja šo salīdzinātu ar universitāti, varbūt šobrīd esam pabeigušas pirmā gada pirmo semestri. Diplomdarbs vēl tikai priekšā," nosmej Evija. Viņa stāsta, ka uzsākt – tas vēl ir viegli, grūtākais esot noturēt cilvēku interesi. "Jāpiemīt ir lielai pacietībai, kā arī kabatā vienmēr jātur plāns ar konkrētiem plāna punktiem, ko tagad vēlies darīt."

Runājot par tuvākajiem mērķiem, protams, tajos ietilpst zīmola attīstīšana – novembra vidū iznāks īpašā Ziemassvētku kolekcija, bet vēl pirms tam sievietes steidz gatavot kādu pārsteigumu Rīgas modes nedēļai, par ko sīkāk stāstīt nevēlas – tad redzēšot.
Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!