Foto: Privātais arhīvs
"Lickstarter" ir apakšveļas zīmols, kas plašāk pazīstams kā "kaķīšbiksītes" un tiek ražots tepat Latvijā, bet vislielāko popularitāti tas ieguvis Amerikas Savienotajās Valstīs un Japānā. Liega Zelgalve ir tā īpašniece un tikko ir laidusi klajā jauno kolekciju ar nosaukumu "Pilnziedā", ar kuras palīdzību vēlas vērst sabiedrības uzmanību uz sievišķības apzināšanos un lološanu.

Sarunā ar Liegu noskaidroju, kā jūtas sieviete, viena pati vadot savu biznesu, un kā ideja par jautru dzimšanas dienas dāvanu ar kaķīšiem kļuva par veiksmīgu un konkurētspējīgu produktu.

Kā stāsta Liega, patiesībā viņa ir vien "meitene no laukiem jeb, smalkjūtīgāk sakot, no reģiona. Bērnība pagājusi, mērojot tālu ceļu no mājām uz skolu ar kājām, velosipēdu, slēpēm, motociklu vai pat ar traktoru. "Māja atradās meža vidū, tāpēc esmu redzējusi un piedzīvojusi pilnu spektru par to, ko nozīmē dzīve laukos. Piemēram, slikti laikapstākļi nav attaisnojums kaut kā nedarīšanai. Daba ir daļa manas personības, kas ir ļoti vienkārša. Lai kā es censtos pielāgoties dzīvei pilsētā un tās uzvedības likumiem vai normām, šad un tad manās darbībās izlaužas kas mežonīgāks!" smejas Liega.

Savu biznesu viņa uzsāka 2014. gada rudenī, un pirmā prece tika notirgota jau tā gada decembrī. Ja sākotnēji tā bija paredzēta kā jautra un unikāla Ziemassvētku dāvana Liegas draudzenēm, tad jau pavisam drīz ideja pārtapa par motivāciju sava biznesa uzsākšanai, lai meitene kļūtu finansiāli patstāvīgāka un neatkarīgāka. Viņa gan atzīst – ja nebūtu iepriekšējās darba pieredzes un labo attiecību ar sadarbības partneriem, ideju nebūtu iespēju īstenot: "Es visu uzsāku burtiski no nulles, bet jutu, ka tā ir niša, kurā ir potenciāls, it īpaši, izmantojot interneta veikala platformas."

Lai gan Liegai patīk gan šūt, gan tamborēt un rokdarbi kopumā, biksītes viņa nešuj pati, jo tik lielā daudzumā izstrādāt produkciju pašas spēkiem nebūtu iespējams. Tās tiek ražotas Rīgā. Vispirms audumu apdrukā, tad izgriež un tad sašuj kopā. Galvenie parametri, veidojot šīs biksītes, bija, lai tās ir vizuāli pievilcīgas, ērtas un der kā dāvana. Arī pirms tam, izvēloties dāvanas draudzenēm, Liega vienmēr pirkusi lietderīgas, bet ar odziņu apveltītas lietas, piemēram, apdrukātu krūzīti ar viņas izvēlētiem un jestriem puspliku vīriešu attēliem. Un pats galvenais esot, lai produkts ilgi kalpo.

Bet kāpēc tieši kaķi? Nevis zivtiņas, stirniņas vai lācīša? Uz šo jautājumu Liegai ir pamatota atbilde: "Es uzskatu, ka manā uzvedībā noteikti ir daudzas kaķa dabas iezīmes – savējie zina, par ko es runāju. Ir taču pat tāda dziesma – kaķis staigā tur, kur tam tīk! Noteikti var vilkt paralēles arī ar savas kolekcijas kaķiem un dažādajiem sieviešu noskaņojumiem – mēs esam mīļas, nešpetnas, sabozušās, skaistas, viltīgas un neatkarīgas. Katra sieviete var atrast kādu vienojošu raksturelementu. "Kaķbiksītes" var ietekmēt noskaņojumu, to izjūtu gan es pati, gan arī citas valkātājas. Neviens jau nezinās, kāpēc tev tāds šķelmīgs smaids šodien."

Foto: Privātais arhīvs

Liegas jaunā kolekcija "Pilnziedā" tapusi, domājot par sev un citām sievietēm aktuālajiem jautājumiem. Viņa stāsta: "Es pati šobrīd esmu pilnziedā, sev aktuālos jautājumus risinu, augu, briestu un attīstos savā vaļā, esmu piedzīvojumu kāra!" Kolekcijā ir apzināti izvēlēti savvaļas ziedi, tie, kas aug paši par sevi un ir skaisti tādi, kādus daba tos ir radījusi. Liega uzskata, ka tas ir aktuāls un svarīgs virziens, kurā darboties, jo par sievietes lomu sabiedrībā vai par sievišķību kā jēdzienu konceptuāli pēdējā laikā runā bieži.

"Patiesībā man nav konkrētas definīcijas par sievietes lomu, it sevišķi, ja runājam par mūsdienu sabiedrību. Vārds "loma" piešķir sajūtu, ka sievietei ir jāizliekas, jātēlo... Kad sievietēm grib piešķirt vietu, lomu, vēlamo izskatu, vēlamo "kastīti", kurā viņas ielikt, tad man gribas tos cilvēkus tā pieklājīgi aizsūtīt labi tālu, uz vietu, kur pat ķēniņš dodas viens! Manuprāt, mums, sievietēm (vismaz šajā pasaules daļā), ir plaša izvēles brīvība. Ko ķert, ko grābt ir katras pašas ziņā, vai vispār kaut kas ir jāgrābj...

Viens, ko tiešām vēlētos uzsvērt, ka sievietei jābūt saskaņā ar sevi. Būt saskaņā ar sevi man nozīmē, ka es pētu, daru, izkāpju no savas komforta zonas, līdz atkal esmu atpakaļ uz savas takas. Kad sieviete ir mierā pati ar sevi, tad viņa mirdz, atplaukst un ir stipra."

Jāpiebilst, ka, strādājot un vadot savu biznesu, Liegai gan nav ne laika, ne vietas šādām pārdomām – ir vai nav biznesa vide piemērota sievietēm. Šī ir Liegas pirmā uzņēmējdarbības pieredze, un brīžiem viņa to izjūtu kā daļu sevis – tas esot diezgan emocionāli. Liega atzīstas: "No sākuma man bija bail, un, ja godīgi, man joprojām brīžiem ir ellīgi bail. Tad uz brīdi apstājos un mēģinu saprast, kas šoreiz bailēm ir par pamatu, un virzos tālāk!"

Viņa cenšas turēt to balansu, cik nu tas ir nepieciešams un iespējams, nodalot darbu un savu privāto dzīvi. Protams, ne vienmēr viņai tas izdodas, tik labi, kā iecerēts, it īpaši tad, kad sasniegta tā stadija, ka jau identificējies ar savu produktu ikdienā. Bet lielu gandarījumu sniedzot klientu pozitīvās atsauksmes un sociālajos tīklos paustā atzinība.

Viņa atzīst, ka arī "kaķīšbiksiņu impērijas" vadīšanai piemērojas viss tas pats, kas jebkurā citā uzņēmējdarbībā – konkurence, nodokļu specifika, jaunu produktu izstrāde, komandas veidošana, darbs pie pārdošanas, negulētas naktis un bilanču savilkšana. Bet Liega ir pati sava priekšniece un tas atsver visas grūtības: "Es mācos darot, un darīšanā ir tāds kaifs! Labi, ka man apkārt ir cilvēki, kuriem varu palūgt padomu vai konsultāciju, ja nepieciešams. Tas ir neatsverami!"

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!