'MADARA Cosmetics' radītāja Lotte: 'Mums nebija ne pieredzes, ne sakaru. Vien milzu pārliecība'

'MADARA Cosmetics' radītāja Lotte: 'Mums nebija ne pieredzes, ne sakaru. Vien milzu pārliecība'
Foto: Publicitātes foto

Turpinot sadarbībā ar izdevniecību "White Book" aizsākot sēriju par iedvesmojošām sievietēm - uzņēmējām, kuras guvušas vērā ņemamus panākumus Latvijā, piedāvājam interviju ar pazīstamā zīmola "MADARA Cosmetics" radītāju Lotti Tisenkopfu - Iltneri.

Izglītība: Latvijas Universitāte, humanitāro zinātņu bakalaura grāds Āzijas studijās;

Darbības nozare: uzņēmējdarbība;

Šā brīža nodarbošanās: SIA "Madara Cosmetics" līdzīpašniece un vadītāja;

Pirmais darbs: mārketinga asistente SIA "Mikrotīkls";

Iedvesmas avoti: vēlēšanās saprast, kā iespējams panākt noteiktus rezultātus un atrisināt dažādas problēmas, tikt galā ar specifiskiem izaicinājumiem;

Vaļasprieki: ekoloģisko parfīmu sveču liešana un tirdzniecība.

SIA "Lursoft" pētījums par jauno uzņēmumu dalībnieku vecumu liecina, ka cilvēki Latvijā uzņēmējdarbību lielākoties uzsāk 30 – 40 gadu vecumā. Uzņēmēja Lotte Tisenkopfa – Iltnere mudina šo tendenci mainīt un biznesu sākt uzreiz pēc pirmās darba pieredzes iegūšanas.

Lotte savu pirmo uzņēmumu nodibināja pirms deviņiem gadiem, kad viņai bija 23 gadu. Šo uzņēmumu – ekoloģiskās kosmētikas ražotāju SIA "MADARA Cosmetics" dēvē par mūsdienu Latvijas veiksmes stāstu.

Gtrāmatā "Kā gūt panākumus Latvijā" publicētajā intervijā Lotte sniedz savās pārdomās gūtas būtiskas atziņas par uzņēmuma dibināšanu un biznesa vadīšanu, tam gūstot panākumus.

Kāpēc kļūt par uzņēmēju tik agrā vecumā?

Kad sāku darbu pie "MADARA Cosmetics" radīšanas, man bija tikai 23 gadu. Kopā mēs bijām pieci cilvēki, kuri līdzdarbojās uzņēmuma radīšanā, un mums bija tikai divu līdz četru gadu darba pieredze, visi bijām jauni. Ja savu biznesu sāc agrā vecumā, tad priekšrocība ir iegūtais laiks.

Ikviena produkta radīšanai, uzņēmuma un komandas attīstīšanai un atpazīstamības iegūšanai ir nepieciešams laiks. Ja to visu sāk darīt agrā jaunībā, tad ir krietni vairāk laika, ko savā dzīvē tam veltīt. Protams, šai medaļai ir arī otra puse – tā bija pirmā pieredze biznesā, un mēs daudz ko darījām, vadoties pēc intervijas. [..] Ja būtu bijusi pieredze, iespējams, mēs nebūtu pieļāvuši vairākas kļūdas. Ir cilvēki, kas domā savu uzņēmumu dibināt 30 vai 40 gados – vispirms uzkrāt pieredzi un tikai tad veidot savu biznesu. Var arī tā, bet, manuprāt, jo agrāk sāksi, jo ātrāk varēsi radīt darbojošos uzņēmumu. [..]

Pirms "MADARAS" izveides esmu strādājusi divos algotos darbos, Pirmo darīju līdztekus studijām, strādāju Latvijas eksporta veiksmes stāstā SIA "Mikrotīkls". Vēl man bija fantastiska iespēja pusgadu strādāt Japānā uzņēmumā "FedEx". Tā bija pavisam citāda pieredze – milzīga amerikāņu korporācija ar filiālēm visā pasaulē. Man tā bija unikāla iespēja redzēt, kā darbojas tik milzīgs uzņēmums – kā notiek starpkultūru komunikācija, vadības prakšu īstenošana, dažāda līmeņa darbinieku motivācijas sistēmas. [..]

Kāpēc laba izglītība ir tik noderīga, veidojot biznesu?

Es noteikti vēlos izcelt labas izglītības nozīmi dzīvē un karjerā, jo izglītība un prāta asums ir ārkārtīgi svarīgas lietas. [..]

Lai iegūtu kvalitatīvas atbildes uz jautājumiem, kas saistīti ar biznesa veidošanu un tā darbības nodrošināšanu, ir nepieciešama analītiska domāšana, kas veidojas izglītības ceļā. Tāpēc saredzu lielu jēgu skolā labi mācīties – attīstītās domāšanas spējas dzīvē vienmēr noderēs. Augstākā izglītība palīdz iemācīties domāt kritiski.

Tā mēs apgūstam spēju savu sapni ne tikai redzēt, bet arī novērtēt – saprast, vai mans sapnis ir nepieciešams tikai man vienai un vai tas būs dzīvotspējīgs. Analizējot iespējas, varbūt atklājas, ka tam sapnim nemaz nav vērts tērēt savus resursus. Var dažādi gadīties, un izglītība viennozīmīgi ir tā, kas palīdzēs izsvērt iespējas un riskus.

Esmu studējusi valodas, kultūras un uzņēmējdarbības priekšmetus. Kad stājos augstskolā, Latvijas Universitātes Humanitāro zinātņu fakultātē bija jauna studiju programma – Āzijas studijas, kurā kā specializācijas virzienu varēju izvēlēties Japānu. Apguvu valodas, kas šobrīd ļoti noder, arī dažādus biznesa kursus. [..]

Lai veidotu biznesu, būtiski ir maksimāli izprast savu izvēlēto nozari. Piemēram, ja ražojam medu, svarīgi būtu saprast, kāds medus cilvēkiem patīk – krēmīgs, biezs vai šķidrs, kā arī citas nianses. Šo informāciju var iegūt vismaz divējādi – vai nu strādājot nozarē, vai izmantojot mārketinga pētījumus.

Izdodas jau pirmais sapnis

"MADARA" bija mana pirmā biznesa iecere. Var teikt, ka man arī paveicās, jo dabiskas kosmētikas pagatavošana bija mans vaļasprieks, kas izrietēja no dzīves stila un vērtībām, Esmu veģetāriete jau teju 20 gadus un, kopš sevi atceros, esmu domājusi arī par to, ai ēstu dabisku pārtiku. Nākamais likumsakarīgais solis ir domāt par to, kādu kosmētiku lietoju.

Mums ļoti paveicās, ka izdevās satikties vairākiem "MADARAS" līdzdibinātājiem un izveidot spēcīgu komandu. Katrs bijām no sava sektora – viens spēcīgs finansēs, otrs mārketingā, trešais prata veidot dizainu. Labu zīmola atpazīstamību Latvijā izveidot mums palīdzēja arī veiksme un apstākļu sakritība – īstajā laikā bijām īstajā vietā. [..]

Pārliecība par savu ideju, kas var atsvērt pieredzi

Mums nebija nekādas pieredzes kosmētikas biznesā, bija tikai ieskrējiens un dzirksteles acīs. Mums tiešām nebija nekā, tikai liela pārliecība un pāris vizualizāciju, ko parādīt potenciālajiem sadarbības partneriem. [..]

Pēc vairākiem gadiem kādai veikla vadītājai jautāju, kāpēc viņa mūsu produkciju paņēma tirgošanā – mēs taču toreiz bijām tik jaunas, projekts varēja arī neizdoties.

Viņa man atbildēja, ka mēs esot tik pārliecinoši stāstījušas, ka nebijis ne mazāko šaubu, ka "MADARAS" produkti tiks pirkti.

Tāpēc varu teikt, ka spēja noticēt savam produktam un pārliecība par sevi ir ļoti svarīga. Sākot uzņēmējdarbību, tā atsver daudz ko citu – arī to, ka nav pieredzes vai pamatkapitāla. [..]

Ļoti svarīgi ir arī nepalikt mūžīgi kā "garāžas" biznesam. Ja nevari izkļūt no šīs fāzes, tad kaut kas nav pareizi uzbūvēts. Labi, vari būt plānošanas un izpētes stadijā gadu, pusotru, bet tad ir jātiek no tās ārā. Jācenšas iegūt kaut vai minimālus rezultātus, Ja tas neizdodas, jāapdomā, kas tieši traucē. [..]

Pārliecība, kam ir būtiska nozīme uzņēmējdarbības sākšanā, manuprāt, ir audzināšanas jautājums. Ir svarīgi audzināt pašpārliecinātus un reizē loģiski un kritiski domājošus cilvēkus, kuri ir patstāvīgi un neatkarīgi. [..] Saka, ka trīs procenti cilvēku piedzimst ar uzņēmējdarbības gēnu, bet līdz desmit procentiem to var panākt ar izglītību un audzināšanu. [..]

Kā atrast komandas biedrus?

"MADARAS" uzņēmumā viens no veiksmes garantiem ir komanda, kas sākumā bija līdzdibinātāji, bet nu jau ir vairāk nekā 60 darbinieku, to skaitā visai plaša vadības komanda. Vienam cilvēkam, manuprāt, tomēr nebūs tik daudz ideju, pietrūks kritiskās domāšanas un kompetences. Arī psiholoģiski vienam ir daudz grūtāk, jo visa atbildība gulstas uz tevi vienu. [..]

Runājot par daudziem īpašniekiem un kolēģiem, kas strādā kopā, ir jāņem vērā, ka ikviens ir personība, tomēr esam atšķirīgi. Ir cilvēki iedvesmotāji, taču bieži vien viņi ir haotiski. Ir cilvēki, kam gribas visu sakārtot un kontrolēt, un ir cilvēki, kam patīk iedziļināties detaļās utt. Uz labākiem rezultātiem var cerēt, ja komandā sastrādājas dažādi personības tipi, kas cits citu papildina. Viens cilvēks nevar būt tik ļoti vispusīgs.

Atbalsts, motivācija un uzņēmējdarbības ēnas puses

Sākot savu biznesu, nenovērtējams ir ģimenes un apkārtējo cilvēku atbalsts. "MADARAS" pirmsākumos viens tētis drukāja kastītes, kāda mamma nāca palīgā locīt iepakojumus. "Garāžas" stadijā jebkura palīdzība ir svētīga, jo ļauj ietaupīt resursus, kuru tāpat ir maz. Mūsu pieredze mudina arī nebaidīties no dažādām atbalsta programmām.

Ir maksimāli jāizmanto biznesa inkubatoru sniegtās iespējas, konsultācijas un programmas, jo tas viss kopā veido efektīvu atbalsta tīklu, kur viens atspaids varbūt nemaz nav tik būtisks, bet visi kopā palīdz saņemties pēc kārtējās neveiksmes.

Mana lielākā personiskā motivācija biznesā ir neatkarība. Nauda ir līdzeklis, par ko mēs varam samaksāt kādai labai sabiedrisko attiecību aģentūrai, nopirkt labākas izejvielas, jaunāku iepakojumu un turpināt uzņēmuma attīstību. [..] Tiesa, nauda pati par sevi nekad nav bijis mērķis – neviens no mums nebrauc ar izcili dārgu automašīnu.

Mūsu uzņēmuma vide ir izteikti horizontāla, kur lēmuma pieņemšanā ir iesaistīti daudzi. Protams, nav tā, ka valdītu anarhija. Mūsu uzņēmumam ir raksturīgs skandināvisks pārvaldes modelis, mums, piemēram, nav sekretāres, kura iznēsātu kafiju un tamlīdzīgi – it kā sīkumi, bet tie raksturo mūsu darba vidi. [..]

Runājot par uzņēmējdarbības mīnusiem, lielākais no tiem ir tāds, ka gandrīz nekad nav atslābuma.

Darbs nebeidzas pulksten piecos. Dažkārt jau gribas vairāk fokusēties uz ģimeni un neko daudz par darbu nedomāt, nestresot tā, ka pa naktīm grūti gulēt.

Tās visas ir uzņēmējdarbības blaknes. Ja tas liekas pārāk traki, tad labāk strādāt algotu darbu, kur neesi līdz galam par visu atbildīgs. [..]

Novēlējums

Katram cilvēkam ir sevi jāattīsta. Dzīve ir gana īsa, un to nevajadzētu izniekot. Tādēļ jāizdomā, kuri virzieni vai darbības veidi tev sagādā prieku. Ir jāmācās un jātrenē sevi tā, lai dzīvē varētu izpausties un realizēties. Lai nav tā, ka pienāk 40 gadi un tu sēdi un domā – ko lai dara? Tāds cilvēks nebūs īsti laimīgs. Ir jāanalizē sevi, jāzina, kas ir tava sapņu profesija, ko tu vēlētos darīt, kādam rakstura tipam tu atbilsti.

Ir jādomā, jāstrādā un jāmācās tā, lai varētu sevi piepildīt un realizēt. Dzīve ir ļoti sarežģīta un grūta, un, jo agrāk cilvēks to spēj akceptēt, jo ātrāk viņš sasniegs cerēto.

Interviju pilnā apjomā iespējams izlasīt grāmatā "Kā gūt panākumus Latvijā".

Source info

DELFI Viņa


Copyrights

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Lasi vēl