Foto: Kristīne Krauze Slucka/Laura Sokolovska
Ar Santu Aulmani tiekos Latvijas Mākslas akadēmijā – ne tikai vietā, kurā viņa šobrīd studē, bet kas viņai, šķiet, ļoti, ļoti piestāv. Santa ir modes māksliniece, kura nedaudz vairāk kā trīs gadus ražo savu mākslu, idejas izliekot audumā un pārvēršot tās par avangardiskiem tērpiem.

30 gadus vecā sieviete sevi modes pasaulē atrada aptuveni pirms sešiem gadiem. Pirms tam viņa Rīgas Tehniskajā universitātē ielikusi pamatus arhitekta profesijai, ko, starp citu, vēl šodien sauc par savu, jo ikdienā strādā arhitektu birojā. Tomēr Latvijas Mākslas akadēmija Santu ļoti vilinājusi un viņa iestājusies modes mākslas nodaļā. Tad arī saprata, ka mode – tas ir tas, kas viņu aizrāvis jau kopš bērnības, lai gan tolaik vēl to nemaz nav apjautusi. Tagad darbīgā sieviete ir teju pie finiša taisnes jeb maģistra grāds viņai gandrīz jau kabatā.

Tiesa, grafiks visai saspringts, tomēr tieši dinamiskums sievietei ejot pie sirds. "Man ir jāmāk pārslēgties sevī, bet kaut kādā ziņā man tas patīk, jo nav tā vienpusība. Man ir iespēja pamainīt kaut ko, lai es neiestigtu vienā vietā. No vienas puses, man tas ļoti patīk," tā Santa, piebilstot, ka dažkārt arī nogurums liek par sevi manīt."Tā steiga un stress tomēr rod atkal jaunu enerģiju. Agrāk es no tā bēgu, bet tad sapratu, ka tas man palīdz arī pozitīvā veidā."

Foto: Eva Grin Photography

Runājot par Santas izveidoto zīmolu "samta", tas, kā jau tika minēts, modes lietpratējus priecē jau trīs gadus, nākot klajā ar piecām apģērbu kolekcijām. Pats zīmols radies organiski – kā studiju darbs. Bet zīmola nosaukums izveidojies visai amizantā veidā. Reiz kāda sieviete vienkārši pārklausījusies sievietes vārdu, kad viņa iepazīstinājusi ar sevi, un tas Santai, kura uz to brīdi kļuva par Samtu, iesēdies dziļi atmiņā. "Man liekas, ka tāda vārda pat īsti nav, tāpēc tas likās ļoti amizanti, jo Santa – tas tomēr ir daudz ierastāk nekā Samta" par smieklīgo atgadījumu stāsta māksliniece.

Līdz šim radītie tērpi ir visai avangardiski. Tas tāpēc, ka studiju gaitās šis modes virziens tika samērā daudz apspriests un tas Santai arī iepaticies. Enerģiskā sieviete stāsta, ka pašlaik viņas radītie tērpi nav ikdienišķi un vairāk radīti skatuvei vai teātrim, tomēr ik pa laikam esot sanācis radīt arī kaut ko tautai pieņemamāku. Arī nākotnes plānos Santai ir radīt kaut ko katram latvietim, iespējams, izprotamāku, tomēr nepazaudēt savu stilu. Starp citu, piemēram, dziedātāja Agnese Rakovska arī ir "samta" apģērbu patērētāja. Kā teic zīmola dibinātāja, viņa gan arī ko tādu var atļauties ikdienā, jo šādi tērpi Agnesei Rakovskai piestāvot enerģiskās un spilgtās personības dēļ.

Mode, kas saistās ar skriešanu pēc trendiem, nav tā, kas mani interesē. Mani vairāk saista radošā puse un cilvēks. Es negribētu, lai zīmols paliek sauss, un negribu būt ļoti rūpnieciska. Gribu būt kā mākslinieks – neviens gleznu viņa vietā neuzgleznos.
Santa Aulmane

Pati Santa gan savos tērpos staigā maz. Tiesa, skapī sarindoti tērpi, kurus labprāt uzvilktu, bet iemesls, kāpēc bieži nesanāk nēsāt līdz šim radītās lietas, ir aizņemtajā ikdienā, kurā dažreiz melnā vienkrāsainība ir visvienkāršākā izvēle, stāsta radošā personība, kura tērpusies melnā, neuzkrītošā apģērbā. Tomēr viņa teic, ka jāsāk nēsāt savas ražotās drēbes, pirmkārt, jau tāpēc, lai saprastu, kas ir ērts un kas cilvēkiem varētu patikt. "Es radu diezgan avangardiskas lietas, bet pati esmu vairāk funkcionāla. Tomēr, ja es veidoju dizainu cilvēkiem, tad man ir jādomā arī par viņu vērtībām."

Vaicāta, kādiem cilvēkiem viņa savus tērpus redz kā garderobes sastāvdaļu, Santa stāsta, ka tie varētu būt jaunieši vai cilvēki, kuri jūtas jauni. "Bet man liekas, ka mūsdienās vairs nedarbojas nekādi vecuma ierobežojumi," teic māksliniece, piebilstot, ka cilvēkam, kurš izvēlas "samtas" produkciju, tomēr drīzāk pie sirds ies košas un drosmīgas krāsas, kā arī neierasti piegriezumi. Tomēr jādomā arī par pirktspēju – Santa prāto, ka viņas potenciālie pircēji varētu būt Japānā. Pašai neapjaušot, arī viņas darbos nedaudz atspēlējas šīs kultūras atblāzmas.

Foto: Laurél Photography

Santai labāk patīk radīt apģērbus ķermeņa augšdaļai: jakas, kreklus un pa kādai kleitai. Tomēr tad, kad viņa piedalās skatēs, modeļus savos darinājumos Santa ieģērbj no galvas līdz kājām. Jāpiebilst, ka viņa savus spēkus izmēģinājusi, radot arī apavus. "Mode, kas saistās ar skriešanu pēc trendiem, nav tā, kas mani interesē. Mani vairāk saista radošā puse un cilvēks. Es negribētu, lai zīmols paliek sauss, un negribu būt ļoti rūpnieciska. Gribu būt kā mākslinieks – neviens gleznu viņa vietā neuzgleznos."

Tomēr, runājot par nākotni, Santa pauž pārliecību, ka, lai kļūtu pamanīta, vajag atrast savu nišu, specializēties uz konkrētiem apģērbiem un radīt tos kvalitatīvi, nevis mēģināt radīt visu.

Kad Santa tikko apņēmīgi spēra pirmos soļus šajā modes biznesā, viņa no idejas līdz gatavam tērpam vēlējās radīt visu pati, bet tagad ir sapratusi, ka katram padodas kaut kas cits. Ja vajadzīgs kaut ko sašūt, tad labāk viņa prasīs šuvējai, kura savu darbu padarīs kvalitatīvi un pēc labākās sirdsapziņas. Protams, liels paldies jāsaka arī ģimenei, kura palīdzējusi pat pa naktīm piešūt apģērbam pērlītes un piepalīdzēt ar citiem darbiņiem, kad viņa bija nolēmusi ķepuroties viena pati.

"Šobrīd tas man ir tāds kā skološanās process, bet nākotnē es gribētu, lai tas ir pelnošs bizness. Tad jādomā, vai tās cenas ir adekvātas un vai kāds pirks."

Bet kā ir – būt modes māksliniekam Latvijā? "Te galīgi nav viegli, bet man ir prieks, ka mums ir zīmoli, kuri darbojas un cīnās. Viss notiek, bet savā ziņā te visi ir kā pionieri – ir jāiziet pašam cauri visam, tas ir tāds izziņas process. Es domāju, ka tas krāj pieredzi un dara zinošāku."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!