Foto: Shutterstock

Iepirkšanās Latvijas un ārvalstu interneta veikalos var būt ērta, lēta un vienkārša, bet var gadīties, ka rodas dažādas ķibeles un gaidītā vienkāršā risinājuma vietā saskaramies ar neparedzētām problēmām. No tā var izvairīties, ievērojot dažus vienkāršus principus.

Loģistikas un e-komercijas risinājumu uzņēmums Omniva īpaši portāla Viņa.lv lasītājām atklāj piecus zelta likumus, kas iepirkšanos internetā padarīs ātru, drošu un gudru.

Iepērcies tikai uzticamos e-veikalos

Foto: Shutterstock

Lai gūtu pārliecību par to, vai iegādāto preci saņemsi gaidītajā kvalitātē un laikā, iepērcies tikai pārbaudītos un jau uzticību ieguvušos interneta veikalos. Par to, vai e-veikals ir drošs, liecina dažādi faktori:

Jau iepriekš ir dzirdēts šis interneta veikals – pilnīgi nepazīstami uzņēmumi var nebūt uzticami, tāpēc iespēju robežās interesējošo preci ieteicams iegādāties pie kāda zināmāka pārdevēja.

E-veikals ir norādījis gan kontaktinformāciju, gan adresi, turklāt lapas formāts ļoti neatšķiras no ierastā – krāpnieki parasti nenodrošina iespēju ar tiem sazināties, tāpēc prātīgi ir iepriekš sazināties ar veikala pārstāvjiem, lai noskaidrotu informāciju par preci vai uzņēmumu. Turklāt, ja uzņēmuma mērķis būs vienīgi klientu maldināšana, visbiežāk mājaslapa būs ļoti vienkāršota.

Uzņēmuma mājaslapā ir iespējams iepazīties ar visu nepieciešamo informāciju par piegādes nosacījumiem, apmaksas kārtību, preču atgriešanu un citiem jautājumiem.

E-veikals piedāvā vairākus maksājumu un piegādes veidus. Ja pirms dažiem gadiem e-veikali piedāvāja tikai tradicionālā pasta starpniecību preču piegādei, tad šobrīd klāsts ir dažādojies un kāroto preci var saņemt arī ar kurjera vai pakomāta starpniecību.

Labas atsauksmes no klientiem gan veikala mājaslapā, gan interneta plašumos – forumos, blogos un citur.

Draugi, paziņas vai ģimenes locekļi ir guvuši pozitīvu pieredzi, iepērkoties minētajā e-veikalā.

Izmanto vienīgi drošu maksājumu sistēmu

Foto: Shutterstock

Interneta veikala maksājumu sistēmas drošības pārbaude ir salīdzinoši vienkāršs veids, kā pārliecināties par e-veikala uzticamību. Ir daži faktori, kas liecina par to, ka veiktais maksājums nonāks pie pārdevēja un par to saņemsi plānoto preci:

Lielākie interneta veikali parasti piedāvā vairāk nekā vienu apmaksas veidu – ar pārskaitījumu no bankas konta vai ar karti, ar PayPal starpniecību, skaidrā naudā preces saņemšanas brīdī un ar nomaksu.

Elektroniskiem maksājumiem ar VISA vai MasterCard lielākās Latvijas bankas kā papildu drošības garantu ir ieviesušas 3D Secure – starptautiski atzītu drošu pirkumu sistēmu, kas liek ievadīt iepriekš reģistrētu paroli papildus jau ierastajai informācijai. Liela daļa Latvijas un ārvalstu zināmāko e-veikalu ir ieviesuši minēto sistēmu.

Brīdī, kad tiek uzsākta maksājuma reģistrācija, jebkurā drošā e-veikalā dati tiks šifrēti, lai tos nebūtu iespējams nozagt vai pārtvert. Par to var pārliecināties, ja tīmekļa vietnes adrese no http:// automātiski tiek nomainīta uz https://.

Atsevišķi interneta veikali, kas īpaši rūpējas par uzticamības radīšanu klientu vidū, kļūst par kādas organizācijas dalībnieku un reģistrē uzņēmumu un tā mājaslapu trustmark jeb uzticamības simbolam, kas parādās pa kreisi no ievadītās mājaslapas adreses jeb tīmekļa vietnes.

Pievērs uzmanību datu drošībai

Foto: Shutterstock

Iepērkoties internetā, uzmanība ir jāpievērš ne tikai maksājumu sistēmai, bet arī datu drošībai – gan datiem, par ko atbild pakalpojuma sniedzējs, gan tiem, ko pircējs iesniedz pats. Lai izvairītos no nepatīkamām situācijām, ir jāievēro atsevišķi priekšnosacījumi:

Iepirkties interneta veikalos ieteicams no droša datora ar atjauninātu antivīrusa programmu, jo personas dati vai konta informācija var noplūst ne tikai saņēmēja pusē, bet jau datu nosūtīšanas mirklī.

Lai samazinātu iespēju, ka ar naudas līdzekļiem varētu atgadīties kas nepatīkams, ir iespējams izveidot citu bankas kontu un maksājumus internetā veikt tikai no šī konta. Tādējādi arī tad, ja informācija būs nokļuvusi krāpnieku rokās, viņu guvums būs minimāls.

Pēc pirkuma veikšanas ir svarīgi sekot līdzi izmaiņām bankas kontā. Ja pēkšņi sāk pazust naudas summas, kurām nav saprotama pamata, obligāti jāsazinās ar banku, lai krāpnieki tiktu apturēti.

Veicot maksājumu, tiek prasīta arī informācija par pircēju – vārds, uzvārds, e-pasts, piegādes adrese un tamlīdzīgi. Bet nedrīkst aizmirst, ka jebkuru citu informāciju – ģimenes stāvokli vai ienākumu līmeni – uzņēmums izmantos reklāmas vai citiem ar pircēju nesaskaņotiem mērķiem.

Ja nevēlies pakalpojuma sniedzējam norādīt savu bankas konta vai kartes numuru, izmanto iespēju iepirkties vietnēs, kas sadarbojas ar PayPal. Šī sistēma ir paredzēta tieši tam, lai e-veikals saņemtu tikai pārskaitītos līdzekļus bez jebkādas citas informācijas.

Kārtīgi izpēti visus nosacījumus

Foto: Shutterstock

Lai būtu būtu pavisam droša par to, ka saņems pasūtīto preci, pirms pasūtījuma veikšanas noteikti iepazīsties ar e-veikala nosacījumiem par piegādi un saņemšanu, apmaksas kārtību un iespējām, preču atgriešanu un tamlīdzīgi. Īpaša uzmanība jāpievērš informācijai par:

  1. preci – tās raksturojumu, atbilstību pievienotajiem fotoattēliem, pieejamību;
  2. piegādes vai saņemšanas vietu un izmaksām;
  3. iespēju preci apmainīt vai atgriezt tirgotājam;
  4. preces garantiju un izmantošanas termiņu, kā arī vietām, kur garantijas termiņa ietvaros to ir iespējams salabot;
  5. precīzu cenu, ieskaitot visus nodokļus, piegādes maksu, komisijas maksu un muitas nodokli, ja tāds tiek piemērots.

Iepazīsties ar atbilstošajiem nosacījumiem un likumiem

Foto: Shutterstock

Iepērkoties e-veikalos, nereti gadās piedzīvot nepatīkamu pārsteigumu, kad dažādu iemeslu dēļ pasūtītās preces nevar saņemt vai atgriezt atpakaļ. Atsevišķās situācijās pat ir iespējams iekulties nopietnās nepatikšanās. Tāpēc noteikti iepriekš jāiepazīstas ar nosacījumiem un likumdošanu. Visbiežāk nepieciešama informācija pircējam par dažādiem nosacījumiem:

Būtiski ir noskaidrot visus nosacījumus saistībā ar iespēju atgriezt preci atpakaļ, kā arī par termiņu, cik ilgā laikā iespējams šādi rīkoties. Piemēram, ja gadījumā iegādātā prece tomēr neatbilst vēlmēm, pircējiem ir tiesības to atgriezt.

Ir atsevišķas preces vai to grupas, kuras Eiropas savienībā ievest nedrīkst vispār, un pircējs var tikt uzskatīts par vainīgu, ja tā notiek, piemēram, importēt aizliegts krokodilādas izstrādājumus, pazīstamu zīmolu viltojumus u.tml.

Iegādājoties preces no e-veikaliem, kas atrodas ārpus ES, atkarībā no tās vērtības būs jāmaksā muitas nodoklis, kura apmēru var noskaidrot portālā www.muitaspaligs.lv.

Jāņem vērā arī, ka tādos interneta veikalos, kas atrodas ES, darbojas tirgotāji no visas pasaules, tāpēc tas būtu jānoskaidro pirms pasūtījuma veikšanas.

Daļa ārvalstu interneta veikalu nepiedāvā piegādi uz Latviju – globālajā pasaulē tas var šķist jocīgi, tomēr par to ir jāpārliecinās pirms maksājuma veikšanas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!