Popkorns – veselīga uzkoda, ja pareizi pagatavo

Popkorns – veselīga uzkoda, ja pareizi pagatavo
Foto: Shutterstock

Portālā Zdorovieinfo.ru publicēts raksts, kurā kā maz kalorijas saturoša un veselīga alternatīva čipsiem minēts popkorns, kura pagatavošanā nav izmantoti tauki, turklāt norādīts, ka šāda uzkoda nāk par labu sirds veselībai. Rutks.lv jautāja uztura speciālistei Gitai Ignacei, vai tiešām popkorns nav tik slikts, kā to parasti mālē.

"Jā, tā ir tiesa – popkorns pats par sevi, proti, bez piedevām, nav slikta uzkoda un satur mazāk kaloriju un tauku nekā čipsi. Taču visbiežāk iegādājamies un ēdam popkornu ar dažādām piedevām, kas parasti nav tās labākās, un tad popkornā var būt tikpat daudz kaloriju, tauku, sāls, un garšas pastiprinātāju kā čipsos," skaidro uztura speciāliste. "Tas, ka popkorns ir labs sirdij, gan ir pārāk skaļš apgalvojums. Jā, tas satur dažas vērtīgas minerālvielas, taču tās tikpat labi var uzņemt arī ar citiem produktiem."

Ignace stāsta, ka vienā tasē (kārtīga sauja jeb 8 līdz 10 grami) popkorna, kas cepts karstā gaisā, neizmantojot taukvielas, ir tikai apmēram 30 kilokaloriju. Šāda veida popkorns, tāpat kā kukurūzas grauds, satur ogļhidrātus, nedaudz šķiedrvielu, mazliet olbaltumvielu un pavisam maz tauku (0,03 gramus tasē). Tajā ir B grupas vitamīni (B1, B2, B3 un B6), kā arī tādas organismam nepieciešamas minerālvielas kā mangāns, magnijs, fosfors un cinks.

Kārtīgā saujā popkorna, kas cepts karstā gaisā, neizmantojot taukvielas, ir tikai apmēram 30 kilokaloriju. Tajā ir B grupas vitamīni (B1, B2, B3 un B6), kā arī tādas organismam nepieciešamas minerālvielas kā mangāns, magnijs, fosfors un cinks.

"Diemžēl tradicionālais popkorns ar taukvielām un citām piedevām gan nav tik veselīgs, jo visas iepriekš minētās vērtīgās uzturvielas nomāc organismam galīgi nevajadzīgas vielas," saka uztura speciāliste.

Popkorns parasti tiek cepts eļļā. Šādi kaloriju skaits… gandrīz pieckāršojas. Ja tase karstā gaisā gatavota popkorna (bez piedevām) satur vidēji 30 kilokaloriju un 0,03 gramus tauku, tad eļļā cepta popkorna tasē var būs pat 130 kilokaloriju un 8,2 grami tauku. "Un parasti jau mēs neapēdam tikai sauju popkorna. Kinoteātros popkorna tara ir krietni lielāka," piebilst Ignace.

Kino un citās sabiedriskās vietās nopērkamā popkorna pagatavošanai bieži vien izmanto ne pārāk kvalitatīvas (lasi – lētākās) eļļas, piemēram, palmu eļļu vai augu eļļu, kur sajauktas sazin kādas eļļas. Minētā palmu eļļa, kā zināms, satur daudz piesātināto tauku, kas nenāk par labu sirds un asinsvadu veselībai.

"Kā jebkurā ceptā produktā, arī popkornā, ja to gatavo eļļā, var būt dažādi kancerogēni savienojumi," piebilst Ignace.

Popkorns parasti tiek cepts eļļā. Šādi kaloriju skaits… gandrīz pieckāršojas.

"Protams, neviens jau negrib popkornu ēst "pliku". Tādēļ popkornam, ko pērkam, tiek pievienots daudz sāls – tās bieži vien procentuāli ir pat vairāk nekā čipsos. Sāļajos popkornos ir arī garšas pastiprinātāji, konservanti, krāsvielas un daudzas citas neveselīgas pārtikas piedevas jeb E vielas. Līdzīgi arī saldajos popkornos, tikai tur vēl ir papildu kalorijas no pievienotā cukura. Beigās – ar visām šīm piedevām – popkorns pārvēršas par neveselīgu našķi."

Uztura speciāliste neiesaka iegādāties veikalos nopērkamo ātri pagatavojamo popkornu – kukurūzas graudus speciālajos papīra maisiņos, kas paredzēti ievietošanai mikroviļņu krāsnī. "Šie ātri pagatavojamie popkorni ir neveselīgi, jo satur daudz sāls un kaitīgu pārtikas piedevu," viņa skaidro.

Ignace arī neiesaka aizrauties ar pulverīšiem, ko daži kinoteātri piedāvā kā piedevu popkornam, jo tajos parasti ir daudz nevēlamu piedevu.

Jautāta, kā skatās uz popkorna gatavošanu mikroviļņu krāsnī, uztura speciāliste atbild: "Mikroviļņu ietekme uz ēdienu un cilvēka veselību vēl joprojām nav līdz galam izpētīta. Bet man personīgi mājās nav mikroviļņu krāsns."

Kā pagatavot veselīgu popkornu

  • Vislabāk izmantot speciālu popkorna gatavošanas ierīci, kur eļļa nav vajadzīga vispār (popkorns tiek pagatavots karstā gaisā).
  • Popkornu var pagatavot arī visparastākajā zupas katlā (vislabāk ar biezu apakšu), bet tad gan nepieciešama eļļa. Izvēlies kvalitatīvu eļļu un ielej nelielu daudzumu katlā. Uzkarsē eļļu (tā nedrīkst kūpēt!) un ieber sauju kukurūzas graudu. Uzliec vāku, nocel no plīts un pakrati, lai graudi no visām pusēm sasūktos ar eļļu – tas ir galvenais nosacījums, lai tie vienmērīgi uzpūstos. Tad uzliec katlu uz vidējas uguns un divas līdz trīs minūtes karsē, kamēr tie uzpūšas. Uzliec vāku tā, lai paliek šķirbiņa un vari uzpasēt, lai nepiedeg.
  • Neliec pārmērīgi daudz sāls, bet izvēlies citas garšvielas, piemēram, piparus, sausos garšaugu maisījumus vai kurkumu. Ja vēlies pagatavot saldo popkornu, izmanto kanēli.

Source info

rutks.lv


Copyrights

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Lasi vēl