Košie spināti uzlabos veselību gan svaigi, gan termiski apstrādāti

Košie spināti uzlabos veselību gan svaigi, gan termiski apstrādāti
Foto: Shutterstock

Spināts ir ļoti veselīgs un organismam noderīgs augs, jo satur ļoti daudz uzturvielu un minerālvielu. To īpaši ieteicams ēst cilvēkiem, kam nepieciešams uzņemt dzelzi. Tāpat tas palīdzēs uzlabot redzi, samazinās sirds slimību un pat vēža risku. Tomēr speciālisti norāda, ka pārspīlēt ar šī zaļuma ēšanu nevajadzētu nevienam, īpaši cilvēkiem ar asins recēšanas problēmām.

Veselīgi, ja ar ēšanu nepārspīlē

"Authority Nutrition" raksta, ka spinātos ir ļoti daudz šķiedrvielu, kas uzlabo gremošanu, kā arī daudz dažādu veselībai nepieciešamu minerālvielu un vitamīnu. Šie zaļie augi ir ļoti bagāti ar dzelzi, kalciju, mangānu un magniju. Tāpat tajos ir ļoti daudz A, K un vairāku veidu B vitamīnu. Jāpiebilst, ka svaigos un pagatavotos spinātos dažādu vitamīnu un minerālvielu daudzums nedaudz atšķiras. Piemēram, ja vēlaties uzņemt pēc iespējas vairāk dzelzs, ēdiet spinātus, kas ir karsēti gatavošanas laikā, bet svaigos spinātos būs ievērojami vairāk C vitamīna.

Spinātos ir arī ļoti daudz vielu, kas pozitīvi ietekmē veselību, piemēram, uzlabo redzi. Tajos esošais zeaksantīns var novērst vai pat labot redzes bojājumus, ko radījusi saules gaisma. Zaļo lapiņu lietošana uzturā var palīdzēt samazināt vēža, diabēta un dažādu sirds slimību riskus. Jāpiebilst, ka spinātos atrodas arī vielas, kas palīdz pret iekaisumu veidošanos un infekcijām.

Košie spināti uzlabos veselību gan svaigi, gan termiski apstrādāti
Foto: stock.xchng

Uztura speciāliste Eva Kataja gan norāda, ka ar spinātu ēšanu nevajag pārspīlēt, tikai tāpēc, ka tie ir vērtīgi: "Ja pēc spinātu porcijas kokteilī vai sautējumā rodas caureja, esat pārspīlējuši. Tikmēr, kamēr pievienojiet pa dažām saujām spinātu pie sava smūtija vai omletes, viss ir kārtībā."

"VeryWell" skaidro, ka spinātos ir ļoti daudz K vitamīna, tāpēc ar to lietošanu jāuzmanās cilvēkiem, kam ir asins recēšanas problēmas. Ja plānojat ēst spinātus, sekojiet līdzi tam, lai dienā uzņemtais K vitamīna daudzums ir nemainīgs dienu no dienas. Šādā gadījumā veselībai par labu nenāks, ja K vitamīnu uzņemsi periodiski un tā daudzums organismā ļoti svārstīsies.

Termiski apstrādāti vai svaigi – atšķiras uzturvielu daudzums

Cilvēkiem, kas ar spinātu palīdzību vēlas uzņemt vairāk olbaltumvielu, dzelzs un citu minerālvielu, Kataja iesaka tos ēst termiski apstrādātus. Maltītei var pievienot klāt kādu svaigu dārzeni, augli vai dīgstus, jo tie satur C vitamīnu. Lai organisms labāk uzsūktu dzelzi, maltītes laikā ieteicams dzert svaigi spiestu sulu.

"Nav lielas starpības, vai uzturā lieto mazās spinātu lapiņas vai lielās, nobriedušās spinātu lapas. Vitamīnu, minerālvielu un citu savienojumu sastāvs ir atkarīgs no augsnes, kurā spināti auguši, nevis lapiņu izmēra. Tāpēc droši var ēst tās, kuras labāk patīk," norāda speciāliste.

Košie spināti uzlabos veselību gan svaigi, gan termiski apstrādāti
Foto: Shutterstock

Gatavojot spinātus, tos vienmēr ir jānoskalo no visām uz tiem esošajām smiltīm, atgādina "VeryWell". Šo augu var pagatavot ļoti dažādos veidos, un tas tik un tā saglabās savu vērtību. Spinātus bieži tvaicē vai ātri apcep. Ja liec zaļumu uz pannas, ar eļļu rīkojies ļoti uzmanīgi, jo tas uzsūks taukus gluži kā sūklis.

Spinātu noteikti vari lietot arī svaigu – to bieži pievieno salātiem vai dažādiem kokteiļiem. Zaļās lapas vari izmantot tīteņu veidošanai. Nebaidies tās likt kultenī, zupā vai sautējumā. Spinātu pielietojums dažādos ēdienos ir patiesi daudzveidīgs.

Gadījumā, ja nevari izdomāt, ko pagatavot no spinātiem, piedāvājam iepazīties ar vairākām kārdinošu ēdienu receptēm, kā arī ieteikumiem, kā tos izvēlēties un ilgāk saglabāt svaigus.

Kā uzglabāt spinātu lapiņas, lai tās ilgāk saglabātos svaigas

Košie spināti uzlabos veselību gan svaigi, gan termiski apstrādāti
Foto: Shutterstock

Tā kā ziema beidzot ir atspērusies un laiks uzņemt vitamīnu devu ar dārzeņu un salātlapu palīdzību, jādomā arī par to, kā zaļumus ilgāk saglabāt svaigus. Šoreiz visa mūsu uzmanība veltīta spinātiem – šīs salātlapas jo īpaši aktuālas tiem, kas ēd un gatavo veselīgi. Kā pareizi tos uzglabāt, lai lielais spinātu iepakojums nebūtu jānotiesā jau nākamās dienas laikā?

Lasīt vairāk

Kūpinātas vistas salāti ar spinātiem, bumbieri un zilo sieru

Košie spināti uzlabos veselību gan svaigi, gan termiski apstrādāti
Foto: Shutterstock

Kūpinātas vistas salāti ar spinātiem, bumbieri un zilo sieru – īstam garšu baudījumam.

Lasīt vairāk

Spinātu-kartupeļu biezenis ar tītara gaļas bumbiņām un sēņu mērci

Košie spināti uzlabos veselību gan svaigi, gan termiski apstrādāti
Foto: DELFI

Biezeņa koši zaļā krāsa un bagātīgā garša pārsteigs gan lielus, gan mazus ēdājus, it īpaši salikumā ar sulīgajām tītara gaļas bumbiņām un krēmīgo sēņu mērci. Kaut šķiet, ka šī trīs sastāvdaļu ēdiena pagatavošana varētu būt visai laikietilpīga, tā nebūt nav – ja sekosi receptes norādījumiem, jau pēc nepilnas stundas viss būs gatavs pasniegšanai.

Lasīt vairāk

Kvinoja ar bumbieriem, spinātiem un dzērvenēm

Kvinojas salāti ar bumbieriem
Foto: Shutterstock

Veselīgie kvinojas salāti ar bumbieriem, spinātiem un dzērvenēm. Kraukšķīgumam pievieno arī mazliet riekstus.

Lasīt vairāk

Pildītas pankūkas ar mājas sieru un spinātiem

Košie spināti uzlabos veselību gan svaigi, gan termiski apstrādāti
Foto: Shutterstock

Pildītas plānās pankūkas – piņķerīgs process, bet tik gards gala rezultāts, ka nav iespējams no garduma atteikties. Pamēģini pildīt plānās pankūkas ar spinātu un mājas siera maisījumu – ļoti garda variācija laiskām brokastīm.

Lasīt vairāk

Spinātu salāti ar fetas sieru, zemenēm un valriekstiem

Spinātu un zemeņu salāti pusdienām
Foto: Shutterstock

Ātri pagatavojami un ļoti vasarīgi salāti. Veselīgajiem spinātiem lieliski piestāvēs sulīgās un saldās zemenes, bet maltīti papildinās fetas siers un valrieksti.

Lasīt vairāk

Fiksā skābeņu un spinātu krēmzupa

Košie spināti uzlabos veselību gan svaigi, gan termiski apstrādāti
Foto: Shutterstock

Vienkārša un ātri pagatavojama krēmzupa no skābenēm un spinātiem. Zupu var ēst gan siltu, gan aukstu.

Lasīt vairāk

Kaneloni ar spinātu-rikotas pildījumu

Košie spināti uzlabos veselību gan svaigi, gan termiski apstrādāti
Foto: Shutterstock

Kad rīsi, griķi, makaroni un citi ikdienā bieži gatavoti ēdieni apnikuši, vērts izmēģināt kaneloni, kas sacepti vienā pannā, pabaros visu izsalkušo ģimeni, un paliks vēl pāri nākamās dienas pusdienām.

Lasīt vairāk

Veselīgie spināti – kā nopirkt vislabākos un pagatavot garšīgi

Košie spināti uzlabos veselību gan svaigi, gan termiski apstrādāti
Foto: Shutterstock

Zaļās spinātu lapiņas nu jau arī mūsu virtuvēs ir ieņēmušas stabilu vietu – spinātus pievienojam gan salātiem, gan smūtijiem, gan dažādiem mīklas izstrādājumiem. Kā veikalā vai tirgū nopirkt vislabākos spinātus, kur uzglabāt un kādā veidā pēc tam pagatavot?

Lasīt vairāk

Source info

DELFI Viņa


Copyrights

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Saistītie raksti