Humuss - ne tikai garda uzkoda. Seši veselības riski, ko tas mazina

Humuss - ne tikai garda uzkoda. Seši veselības riski, ko tas mazina
Foto: Shutterstock

Krēmīgais un maigais humuss ar austrumniecisko garšu nu jau kādu laiku pazīstams arī Latvijā. Izrādās tas ir arī ļoti veselīgs. Tā sastāvā tradicionāli ir turku zirņi, sezama eļļa, ķiploki un citrons, kas veido viendabīgu pastu, kurā ir gan vitamīni, gan antioksidanti un minerālvielas. Tas veselīgs sirdij un asinsvadiem, palīdzēs mundrumam un spēka atgūšanai.

Humusam var pievienot arī čili piparus un citas garšvielas, kas padarīs to ne vien garšīgāku, bet arī veselīgāku.

Savukārt sastāvā esošie turku zirņi ir labs proteīnu un šķiedrvielu avots, bet šķiedrvielām bagāta pārtika palīdz samazināt holesterīna līmeni asinīs, raksta interneta medicīnas žurnāls medicaldaily.com. Tas var palīdzēt mazināt sirds slimību un 2.tipa cukura diabēta risku, kā arī noderēs tiem, kas vēlas samazināt svaru.

1. Mazina anēmiju jeb mazasinību

Humusa pamatsastāvdaļa turku zirņi ir labs dzelzs avots. Glāze humusa satur vairāk nekā 25% no ieteicamās dzelzs dienas devas. Tāpat tajos ir nedaudz C vitamīna, kas palīdz organismam uzņemt dzelzi, raksta medicaldaily.com. Tādēļ šī uzkoda īpaši rekomendējama tiem, kas cieš no dzelzs trūkuma un mazasinības.

Lai arī organisms dzelzi labāk uzņem no gaļas nekā no augu valsts produktiem, turku zirņi tomēr ir labs tā avots. 

Vairāk par mazasinību un tās ārstēšanu lasiet šeit.

2. Mazina trombu veidošanos

Regulāra humusa lietošana palīdz mazināt trombu jeb recekļu asinsvados veidošanos. Pākšaugos, tostarp arī zirņos, ir vitamīni E un K, kam piemīt asinis šķidrinošas īpašības.
Tāpat pētījumi pierāda, ka zirņi satur vielas, kas palīdz cīnīties pret iekaisumiem. 

3. Samazina cukura līmeni asinīs

Humuss satur arī ogļhidrātus, kas dod organismam enerģiju un uztur normālu cukura līmeni asinīs. Tajā ir olbaltumvielas, kas savukārt dod sāta sajūtu.

2012. gadā Internās medicīnas arhīvā publicēta pētījuma rezultāti parādīja, ka diabētiķiem, kas ik dienu apēda vismaz tasīti (cup) pākšaugu kā diētas sastāvdaļu, uzlabojās glukozes tolerance. Tāpat tas tika saistīts arī ar koronāro saslimšanu riska mazināšanu. Tādēļ turku zirņi ir īpaši ieteicami diabēta slimniekiem, kam šis risks ir paaugstināts, raksta medicaldaily.com.

4. Samazina vēža risku

Viena glāze humusa satur 36 procentus no ieteicamās folātu, kas pieder pie B grupas vitamīniem, devas. Šis ēdiens ir bagāts ar folijskābi, kas palīdz dažādu veidu vēžu profilaksei, piemēram, kolorektālā vēža.

Interesanti, ka 2007. gadā veiktā pētījumā, kura rezultāti publicēti "The American Journal of Clinical Nutrition", atklāts, ka folātiem varētu būt divējāda nozīme vēža attīstībā. Tie var palīdzēt aizsardzībai pret agrīnu karcinoģenēzi. Tomēr tie tieši pretēji varētu arī veicināt karcinoģenēze, ja uzņemti vēlākās stadijās un lielās devās. Secināts, ka nelielās devās follāti ir veselīgi, bet pārmērīga to lietošana ir kaitīga, raksta medicaldaily.com.

5. Pazemina holesterīna līmeni

Humusa lietošana ikdienas maltītēs palīdz pazemināt arī holesterīna līmeni asinīs. Turku zirņi satur antioksidantus, kas pēc vairākiem pētījumiem parādīja, ka cilvēkiem vecumā no 30 līdz 70 gadiem ar paaugstinātu holesterīna līmeni un svaru, humusa lietošana trīs gadu garumā palīdzēja samazināt svaru un nedaudz pazeminājusi arī holesterīna līmeni salīdzinājumā ar tiem, kas humusu nelietoja. 

6. Palīdz svara zaudēšanai

Tieši svara zaudēšanai šis varētu būt īpaši labs ēdiens. Turku zirņi ir lielisks šķiedrvielu avots. Tās ne tikai uzlabo vielmaiņu, bet arī rada sāta sajūtu. 2014. gadā publicētā pētījumā redzams, ka tiem cilvēkiem, kas našķojās ar humusu, bija par 53% mazāka iespēja pieņemties svarā un par 51 % mazāka iespēja "iegūt" paaugstinātu cukura līmeni asinīs, nekā tiem, kas ēda ko citu. Turklāt viņu vidukļa apkārtmērs ievērojami samazinājās. 

100 grami humusa satur četrus gramus proteīnu, bet, ja tam vēl pievieno vienu olas baltumu, proteīnu daudzums dubultojas, un tas dod vēl labāku sāta sajūtu, bet neliek pieņemties svarā, jo palīdz pret izsalkumu un palielina muskuļu masu.

Šķelto zirņu humuss ar ķiploku grauzdiņiem

Ķiploku grauzdiņi ar zirņu humusu
Foto: J.Roze

Finansiāli izdevīga un ļoti garšīga uzkoda, kurai ir tendence zibenīgi nozust no šķīvja. Un, starp citu, tā lieliski sader ar alu, tādēļ patiks futbola un hokeja faniem. Garantējam, ka nākamreiz nāksies gatavot lielāku daudzumu.

Lasīt vairāk

Mājās gatavots zemesriekstu sviests - gatavs piecās minūtēs!

Zemesriekstu sviests
Foto: Katrīna Džeksone

Viena no manām mīļākajām nodarbēm ir virtuves eksperimenti, mēģinot pagatavot to, ko parasti atrodam lielveikalu plauktos dažādās burciņās un bundžās. Eksperimentu pamatnoteikums - procesam jābūt vienkāršākam par iekāpšanu auto, braukšanu uz veikalu, produktu likšanu iepirkumu ratiņos, gaidīšanu rindā un produktu atvešanu mājās.

Lasīt vairāk

Source info



Copyrights

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Lasi vēl