Leonardo da Vinči metode: kā izgulēties divās stundās. Vērtē miega speciālists

Leonardo da Vinči metode: kā izgulēties divās stundās. Vērtē miega speciālists
Foto: PantherMedia/Scanpix

Mums jau no bērna kājas māca – lai organisms pilnvērtīgi atpūstos, tam nepieciešamas astoņas stundas miega. Dažiem pat vajag vairāk. Taču Dictat.net vēstī, ka Leonardo da Vinči un daudzas citas slavenas personības miegam diennaktī veltījušas tikai divas stundas, tajā pašā laikā saglabājot izcilas darbspējas. Panākumu atslēga esot polifāžu jeb daudzposmu miega metode (krievu val. полифазный сон, многофазный сон). Rīgas Stradiņa universitātes Stomatoloģijas institūta Miega laboratorijas ārsts, miega speciālists dr. Juris Svaža gan neiesaka šo metodi izmēģināt, uzsverot, ka, ilgstoši guļot tik maz, var nopietni kaitēt savai veselībai.

Polifāžu miega metode nozīmē, ka cilvēks ieslīgst snaudā vairākas reizes diennaktī, ikreiz miegam veltot visai īsu laika posmu, nevis, kā ierasts, guļ vienreiz diennaktī un ilgi. Dictat.net piedāvā piecus daudzfāzu miega režīmus, no kuriem katrs var izvēlēties sev piemērotāko. Četri no tiem paredz pavadīt miegā aptuveni divas, bet pēdējais – piecas stundas.

"Dymaxion": ik pēc sešām stundām pagulēt 30 minūtes. Kopējais miega ilgums diennaktī – divas stundas.

"Uberman": ik pēc četrām stundām nosnausties 20 minūtes. Kopējais miega ilgums diennaktī – divas stundas.

"Everyman": naktī likties uz auss uz pusotru stundu, dienas laikā trīs reizes nosnausties pa 20 minūtēm. Kopējais miega ilgums diennaktī – divas stundas un 10 minūtes.

"Tesla": naktī miegam veltīt divas stundas, dienas vidū pagulēt 20 minūtes. Kopējais miega ilgums diennaktī – divas stundas un 20 minūtes.

"Siesta": naktī gulēt četras stundas, dienas vidū – stundu. Kopējais miega ilgums diennaktī – piecas stundas.

Dēvē par "Dieva režīmu"

Kurš miega režīms ir vispiemērotākais, var uzzināt, tikai izmēģinot visus, norāda Dictat.net. Lai organisms pie jaunā režīma pierastu un būtu iespējams saprast, vai tas ir tev piemērots, esot nepieciešams to ievērot vismaz mēnesi. Pēc tam organisms pats automātiski sākšot nepieciešamajā laikā ieslīgt miegā un modīšoties no tā kā pēc pulksteņa, neizmantojot modinātāju.

Pēdējā desmitgadē ir veikts daudz pētījumu par nepietiekama miega ilguma ietekmi uz veselību un gūti pārliecinoši pierādījumi – ja cilvēks guļ mazāk par četrām stundām diennaktī, nemaz nerunājot par divām, pēc laika organismā attīstās nevēlamas izmaiņas. Juris Svaža, ārsts, miega speciālists

Tādu organisma stāvokli, kad tas ir pielāgojies daudzfāzu miegam, dēvē par "Dieva režīmu", norāda Dictat.net. Tā ietekmē darbaspējas ne tikai nesamazinoties, bet pat ievērojami pieaugot, turklāt darbam ir iespējams veltīt vairāk laika. Šī izgulēšanās metode esot daudzu ievērojamu cilvēku panākumu atslēga. To esot izmantojis ne tikai Leonardo da Vinči, bet arī Maķedonijas Aleksandrs, Jūlijs Cēzars, Napoleons, Hitlers, Staļins un daudzi citi.

Speciālista komentārs

Juris Svaža, ārsts, miega speciālists:

"Par šādu metodi agrāk nebiju dzirdējis, bet skaidrs ir viens – ar divām stundām diennaktī pilnīgi noteikti ir par maz, lai izgulētos. Miegs mums ir nepieciešams, lai smadzenes atpūstos, pārstrādātu dienas gaitā iegūto informāciju, veidotu atmiņas, kā arī, lai fiziskais ķermenis atgūtu spēkus. Par optimālu miega ilgumu pieaugušam cilvēkam uzskata septiņas stundas. Kādam pat nepieciešams mazliet vairāk, lai visi šie procesi notiktu.

Pēdējā desmitgadē ir veikts daudz pētījumu par nepietiekama miega ilguma ietekmi uz veselību un gūti pārliecinoši pierādījumi – ja cilvēks guļ mazāk par četrām stundām diennaktī, nemaz nerunājot par divām, pēc laika organismā attīstās nevēlamas izmaiņas. Cilvēkam rodas vielmaiņas traucējumi, kā ietekmē veidojas liekais svars, pavājinās imunitāte, tāpēc viņš sāk bieži slimot. Nepietiekams miega daudzums veicina aterosklerozes attīstību jeb holesterīna izgulsnēšanos asinsvadu sieniņās, kas savukārt paaugstina sirds un asinsvadu slimību attīstības risku. Veltīt miegam pietiekami daudz laika ir ļoti svarīgi.

Par optimālu miega ilgumu pieaugušam cilvēkam uzskata septiņas stundas. Kādam pat nepieciešams mazliet vairāk, lai visi šie procesi notiktu. Juris Svaža, ārsts, miega speciālists

Ir pētīts arī, kādas sekas uz veselību atstāj tikai sešas stundas miega diennaktī, ar ko pieaugušam cilvēkam ir mazliet par maz, lai kārtīgi izgulētos, bet nav gūti pārliecinoši pierādījumi, ka tas nelabvēlīgi ietekmētu veselību.

Nepietiekams miega daudzums negatīvi ietekmē domāšanas un darba spējas. Veltot miegam tikai divas stundas, smadzenes nevar pagūt pilnvērtīgi atpūsties, tāpēc cilvēkam noteikti būs grūti koncentrēties, viņš būs miegains.

Un tas, ka vajadzētu gulēt vairākas reizes dienā pa 20 vai 30 minūtēm, ir absolūtā pretrunā ar to, ko iesaka miega speciālisti. Miegam ir vairākas fāzes. Lai ieslīgtu dziļākajās fāzēs, jāpaiet zināmam laikam. Tas notiek pakāpeniski, pārejot no vienas miega fāzes citā. Pilns miega cikls ilgst aptuveni 90 minūtes un nakts laikā cilvēks iziet cauri no četriem līdz sešiem miega cikliem. Ja cilvēks guļ tikai īsu laika sprīdi, teiksim, minētās 30 minūtes, viņš nemaz līdz dziļajām miega fāzēm nenonāk, tāpēc pilnvērtīga organisma atpūta nav iespējama.

Un, kurš gan vairs var pierādīt, ka Leonardo da Vinči vai kāds cits no minētajiem tiešām ir gulējis tikai divas stundas diennaktī?"

Source info

rutks.lv


Copyrights

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.
Komentāri
Komentēšana atļauta tikai reģistrētiem lietotājiem!
Komentējot Jūs piekrītat Lietošanas noteikumiem
Lasīt komentārus Lasīt komentārus