Stresu izjūt 80 procenti Latvijas iedzīvotāju: galvenie iemesli un risinājumi cīņai ar to

Stresu izjūt 80 procenti Latvijas iedzīvotāju: galvenie iemesli un risinājumi cīņai ar to
Foto: Léa Dubedout / cc

Problēmas darbā, ģimenē vai kur citur – iemeslu, kāpēc cilvēks var piedzīvot stresu ir gana daudz... Tomēr Baltijas valstīs veiktās aptaujas mērķis bija noskaidrot konkrētus stresa cēloņus šajās valstīs un saprast, kādas metodes tiek izmantotas, lai mazinātu stresa radītos simptomus.

Lai gan 80,2 procenti aptaujāto Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka stress negatīvi ietekmē viņu dzīves kvalitāti, gandrīz katrs ceturtais jeb 23,5 procenti nedara neko tā mazināšanai, liecina farmācijas uzņēmuma "Sanofi-aventis" un pētījumu aģentūras "Rinkos tyrimų centras" veiktā aptauja Baltijas valstīs. Tāpat liela daļa iedzīvotāju (43,8 procenti) saskaras ar stresa izraisītām miega problēmām. Kā atzīst eksperti, viens no veidiem, kā efektīvi mazināt stresu, ir fizisko aktivitāšu veikšana, sabalansētas diētas ievērošana, kā arī dažādu magniju saturošu produktu lietošana, tam uz organismu iedarbojoties nomierinoši un atslābinoši.

Kā liecina aptauja, kas īstenota visās Baltijas valstīs, 2017. gada jūnijā aptaujājot 500 respondentu vecumā no 18 gadiem, vairāk nekā katrs trešais Latvijas iedzīvotājs (36,2 procenti) izjūt stresu vismaz vairākas reizes nedēļā (14,9 procenti katru dienu, bet 21,3 procenti vairākas reizes nedēļā). Tas ir augstākais rezultāts Baltijā.

Gandrīz katrs otrais respondents Latvijā (43,8 procenti) saskaras ar miega problēmām, ko izraisījis stress, bet 22,1 procenti neko nedara to novēršanai vai arī izvēlas iedzert glāzi vīna vai kādu citu alkoholisko dzērienu miega veicināšanai. Lai gan nervozitāte un nogurums kā stresa izraisītas problēmas minēti vēl biežāk, šo simptomu rašanos bieži veicina tieši kvalitatīva miega trūkums.

"Stresa pilns dzīvesveids un miega problēmas negatīvi ietekmē kā veselību, tā dzīves kvalitāti. Tas ir kā apburtais loks – ja cilvēks pietiekami neizguļas, viņš ir stresā, savukārt stresa pilna diena var mazināt miega kvalitāti naktī. Lai miegs būtu pilnvērtīgs, svarīgi, lai cilvēks dienas laikā veic pietiekami daudz fizisku aktivitāšu un uzņem sabalansētu uzturu. Zinātniski pierādīts, ka stresa un miega problēmu mazināšanā palīdz arī magniju saturoši produkti," teic psihiatre, miega ārste Ija Cimdiņa, piebilstot, ka, apvienojot visu iepriekšminēto – fiziskās aktivitātes, veselīgu un sabalansētu uzturu, kā arī magniju saturošu produktu lietošanu –, labus rezultātus miega kvalitātes uzlabošanā un stresa mazināšanā būs iespējams sasniegt visefektīvāk.

Jāpiebilst, ka magnijs ir būtiski nepieciešams vairāk nekā 300 dažādu dzīvībai svarīgu fermentu sistēmu aktivizācijai, proti, vairāk nekā jebkurš cits minerāls. Magnijam ir liela loma nervu funkcijas nodrošināšanā, kā arī muskuļu saraušanās un atslābšanas fāzes nodrošināšanā. Magnijs var tikt dēvēts par "dzīvības minerālu", un ir pierādīts, ka tieši vitamīns B6 uzlabo magnija iekļūšanu šūnās.

Svarīgi, ka magnija deficīts mazina noturību pret stresu, veicina aizkaitināmību un izjauc miega un nomoda ritmu; cilvēks kļūst izklaidīgs. Tas viss vēl vairāk palielina magnija deficītu (sekas pastiprina cēloni!). Vairāk par šo un citām magnija īpašībām lasi šeit un šeit.

Aptauja liecina, ka biežākais stresa avots visās Baltijas valstīs ir pārslodze darbā un attiecības ar kolēģiem – tā savu pieredzi novērtējuši 57 procenti Latvijas un Lietuvas iedzīvotāju un 55 procenti Igaunijas respondentu. Lielu daļu stresa nereti izraisa finansiālā situācija (40 procenti Latvijas iedzīvotāju, 43 procenti Lietuvas un 47 procenti Igaunijas iedzīvotāju) un attiecības ar ģimeni un bērniem.

Source info

DELFI Viņa


Copyrights

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Lasi vēl