CĒLA ILGI, SAGRĀVA ĀTRI
KOMPONISTU JAUNRADES NAMS 'JŪRMALA'
Andra Briekmane
"Delfi" žurnāliste
Ja Dubultus, kur atradās Rakstnieku jaunrades nams, vismaz daļa cilvēku asociatīvi saista ar literātiem, bet Dzintarus ar māksliniekiem, tad Melluži saistās ar mūziķiem. Šajā Jūrmalas daļā dižgaru atstāto nospiedumu ir daudz – Emīls Dārziņš, Alfrēds Kalniņš, Arvīds Žilinskis un citi –, bet galvenokārt šis tēls veidojies, pateicoties astoņdesmito gadu beigās uzceltajam modernajam komponistu jaunrades namam "Jūrmala", kuru ļaudis atceras pat gandrīz 25 gadus pēc tā pastāvēšanas. Nams, kas tagad pārtapis par parastu daudzdzīvokļu māju izcilā vietā, reiz bijis neparasts gan talantīgo iemītnieku, gan interesantā arhitektoniskā risinājuma dēļ – te bija gan āra baseini un skaists dārzs, gan pirts un milzīga koncertzāle –, bet deviņdesmito gadu sākumā šeit risinājušies spraigi notikumi, kas parāda neganto situāciju biznesa lauciņā.
Grandiozā iecere
Ilgais ceļš līdz kāpās top nams
Par to, ka Jūrmalā uzreiz aiz kāpām plānots celt PSRS Komponistu savienības jaunrades namu, ziņas presē parādās jau 60. gadu beigās. "Nav tālu tas laiks, kad Pumpuros. jūras krastā, ieradīsies celtnieki, darbu sāks ekskavatori un buldozeri. Tur paredzēts uzcelt PSRS Komponistu savienības (KS) namu. Tam projektu izstrādājusi Latvijas PSR Valsts pilsētu celtniecības projektēšanas institūta arhitekte Vera Savisko. Komponistu nams pacelsies pašā jūras krastā. Tas it kā būs ieaudzis kāpā. Zem galvenā korpusa atradīsies garāžas un citas saimnieciski tehniskās telpas. Dzīvojamā korpusā paredzētas 132 vietas. Nama tuvumā atradīsies arī 12 kotedžas ar 40 vietām. Celtņu kompleksā ir mūzikas un kinozāle 300 cilvēkiem. Tad vēl ēdnīca, restorāns un bārs, bibliotēka, telpa ar kamīnu, lasītava, fonotēka, slēgta sporta halle," tik cerīgi 1968. gadā rakstīja vakara laikraksts "Rīgas Balss". Plānos bija pat ierakstu studija, fotolaboratorija un citas ekstras. Turklāt komponistu nama kompleksā vajadzēja būt arī baseinam un tenisa laukumiem, palīgtelpām un vairākiem atklātiem sporta un rotaļu laukumiem.

Tomēr vērienīgie plāni gan tik ātri vis nerealizējās – celtniecība ilga vairāk nekā 17 gadus. Tas tika atklāts tikai 1987. gadā.
"Tagad visi domā, ka padomju laiks bija tikai noliedzošs, ka viss bija slikti. Faktiski māksliniekus tad atbalstīja. Esmu ar to ļoti saskārusies, jo šis nebija mans vienīgais darbs," portālam "Delfi" stāsta nama arhitekte jūrmalniece Vera Savisko, kas piedalījusies arī Dailes teātra, dzīvojamo namu kultūras darbiniekiem un citu lielu objektu projektēšanā. "Pirmkārt, tā māja bija ļoti ilgi lolota, ļoti ilgi projektēta. Kāpēc ilgi? Jo te bija nauda, te nebija. Un tā visu laiku, tāda bija sistēma. Vieta ļoti laba, viss projektā līdz pēdējam izdomāts un iekārtots. Man šiem projektiem blakus stāvējis Mūzikas fonda direktors. Viņam bija rocība kaut ko atļauties. To Jūrmalas māju pat bijām iekārtojuši ar gleznām un visu citu," sarunā ar "Delfi" atceras arhitekte.
Savukārt Pēteris Martinsons namam izstrādāja lepnu, bet mājīgu interjeru ar ozolkoka apdari un vitrāžām.

"Priekšā bija baseins, augšā terase. Kopējais iespaids bija ļoti labs. Pie sienām bija gleznas, ja nemaldos, arī gobelēni. Bija vienkārši skaisti, plaši, vareni. Konservatorijas prorektoram, muzikologam un komponistam Dzintaram Kļaviņam, šķiet, bija lielākie nopelni, ka PSRS komponistu savienības Latvijas nodaļai savulaik bija privilēģija saņemt milzu līdzekļus nama celtniecībai, " stāsta komponists un pianists Māris Lasmanis, kas arī savulaik jaunrades namā atpūties.

Komponistu jaunrades nama "Jūrmala" makets. Attēls no Latvijas Arhitektūras muzeja krājuma
ATMIŅU STĀSTI
Šiki un ar vērienu
Kad komponistu nams bija gatavs, tajā pulcējās slavenākie komponisti no visas Padomju Savienības, īpaši vasarā Mellužos, pastaigājoties gar jūrmalu, varēja sastapt daudzas tā laika izcilas personības. Nams bija domāts, lai tajā bez jebkādām ikdienas raizēm radošie ļaudis varētu strādāt un sacerēt jaunus skaņdarbus, bet brīvajā laikā atpūsties un izbaudīt visas Jūrmalas kūrorta priekšrocības.

Komponistu savienības biedri varējuši pieteikties ceļazīmēm vai iegādāties tās uz divām vai četrām nedēļām. Kā atzīst jaunrades namā pabijušie, Latvijas komponisti tur pārsvarā varējuši uzturēties ziemā, bet vasaras sezonā priekšroka bijusi Maskavas sūtītajiem mūziķiem, kas ļoti labprāt atpūtušies Jūrmalā. "Bija akadēmiska, bet brīva sajūta. Zinājām, ka pirmajā stāvā ir dzīvokļi ar tiešu izeju uz kāpām un jūru tālāk – neejot caur centrālo ieeju, varēja doties peldēties vai pastaigāties. Šī privilēģija bija PSRS Komponistu savienības ietekmīgākajiem, izcilākajiem biedriem," stāsta Lasmanis. Viņš arī atceras, ka luksusa numuriņos atpūtās tādas slavenības kā komponists, slavenā baleta "Spartaks" autors Arams Hačaturjans un viņa kolēģis, ilggadējs PSRS Komponistu savienības priekšsēdētājs Tihons Hreņņikovs.
"Atceros, ka pirmais iespaids, aizbraucot uz Mellužiem, bija absolūti bohēmisks. Kafejnīcā bija Anatols Imermanis ar veselu pulku jauku, jaunu meiteņu, kurām viņš plašu žestu atļāva smēķēt. Nevienam citam tas nebija atļauts, bet Imermanis teica, ka viņa klātbūtnē to var darīt," atceras Lasmanis. "Tas bija tad, kad es otro reizi beidzu konservatoriju, komponistus, man bija 28 gadi, astoņdesmito gadu beigās. Palūdzu mūsu konservatorijas arodkomisijai, lai dod man šādu iespēju padzīvot tur un komponēt. Strādāja pie konservatorijas kompozīcijas klases absolvēšanas diplomdarba – simfoniskās partitūras.

Komponistu jaunrades nama bāra skice. Attēls no Latvijas Arhitektūras nama krājuma
Es tur strādāju un sapņoju, kāda varētu būt mana turpmākā radošā dzīve – padomju realitātē. Tīri personiski bija jauks cerēšanās laiks kopā ar topošo sievu, arī mūziķi, Sanitu. Jauki pavadījām laiku komfortablos apstākļos un gājām arī uz jūru," stāsta Lasmanis.
Komponiste, pianiste un orķestru direktore Ilona Breģe Mellužu jaunrades namā pabijusi vairākkārt, jo tur bijusi lieliska vieta radošajam darbam. "Iespēja aizbraukt tur man nozīmēja klusumu, privāto telpu, kur varu darboties. Vienīgā problēma bija, ka vairums vienvietīgo numuriņu bija bez klavierēm, kas komponistam ir diezgan traki. Man gan jau 1989. gadā uzradās ļoti primitīvs sintezators, ko varēju paņemt līdzi, un tad bija vieglāk komponēt. Ceļazīmes parasti bija uz četrām vai divām nedēļām. Tās varēja iegādāties, un tā cena nemaz tik maza nebija. Man šķiet, ka tās četras nedēļas bija manas mēnešalgas apmērā, vienmēr rēķināju, vai varu to atļauties, vai tikai divas nedēļas," atceras Breģe. "Man šķiet, ka tikai vienu gadu biju vasarā un arī tikai īso termiņu. Tad tur tiešām bija visādi "top" komponisti, kas uzvedās ļoti elitāri, staigāja ar ģimenēm. [Namā] bija arī pusluksusa un luksusa numuri, dažādas greznas lietas. Arī numuri ar instrumentiem, bet, ja gribēji spēlēt klavieres, tad vajadzēja iet lejā uz lielo zāli. Tur bija ļoti labs koncertflīģelis. Ne tikai es, bet arī citi pēc saraksta tur gāja spēlēt un vingrināties."
Komponiste, pianiste un orķestru direktore Ilona Breģe. Foto: F64
Cenā bijušas iekļautas arī trīs ēdienreizes nama restorānā. Ierodoties nama iemītnieki tikuši sadalīti pa četri pie galdiņiem, kur ieturēt maltīti visu uzturēšanās laiku. "Reiz ziemā biju komponistu jaunrades namā, kad to izmantoja arī Marģeris Zariņš, tas jau bija viņa dzīves pēdējos gados. Mūs ēdnīcā sasēdināja pie viena galdiņa. Atceros, ka viņš vienmēr uz ēšanas reizēm, kas parasti bija vienu stundu, ieradās ļoti, ļoti sakopies. Varēja saprast, ka viņš uz šīm reizēm nāk ļoti savācies, jo iziet publiski. Viņš paēda, bija dažas interesantas sarunas, un ļoti ātri pazuda atpakaļ savā numuriņā, jo viņš tajā laikā daudz rakstīja literāros darbus, ne tik daudz vairs komponēja. Radošam darbam tur bija labi, jo tiešām varēja visu laiku strādāt, arī pastaigāties gar jūru. Allaž varēja atrast kādu interesantu sabiedrību. Atceros, ka nelaiķe muzikoloģe Brigita Briede bija varena staigātāja gar jūru. Mums bija garu garās pastaigas gar krastu. Tāpat arī citi mūziķi tur parādījās, šķiet, vienreiz bija arī dzejnieks Jānis Rokpelnis uz kādu ziemas periodu," atceras Breģe.

Visos numuros bijis telefons un televizors. Ēkā notika gan konferences, gan semināri, gan dažādi pasākumi. Mellužu namā noticis arī, piemēram, viens no slavenā kinofestivāla "Arsenāls" noslēguma pasākumiem. Jūrmalniece, Augstākās padomes deputāte Velta Čebotarenoka, kuras brālēns bija "Arsenāla" tēvs Augusts Sukuts, to atceras šādi: "Toreiz viena siena bija ar zelta lietu. Kaut kas ļoti neparasts. Tas bija, šķiet, noslēgums vienam no "Arsenāliem". Zelta lietus jeb drīzāk pat (gaismas) salūts tika laists pret stiklu – tas bija kaut kas pasakains! Šķiet, tas bija astoņdesmito beigās."
Sarkanbaltsarkanais karogs un Tautas fronte
Astoņdesmito gadu otrajā pusē arvien vairāk attīstījās ideja par Latvijas neatkarību, un arī Jūrmalā sāka parādīties brīvības vēsmas. Tomēr viss nebija tik vienkārši, jo Jūrmala piecdesmit gadu laikā bija kļuvusi par ļoti nedraudzīgas varas pilsētu – ja citās pilsētās tas nebija tik izteikti, tad Jūrmalā pilsētas vadība, kā arī daudzu lielo sanatoriju un viesnīcu vadība bija propadomiski noskaņota, tādēļ Tautas frontes nodaļas dibināšana pilsētā bijusi ļoti sarežģīta, atceras žurnāliste un viena no nodaļas dibinātājām Velta Čebotarenoka.
Atbildēju, ka tad pār viņa līķi, bet karogi Jūrmalā būs
Velta Čebotarenoka
Jūrmalas pilsētas galva tolaik viņai pat teicis, ka tur sarkanbaltsarkanie karogi plīvos tikai pār viņa līķi. "Atbildēju, ka tad pār viņa līķi, bet karogi Jūrmalā būs. Bija jau arī Augstākās padomes lēmums. [..] Cīnījos par visu – par karogiem Jūrmalā, par telpām. Beigās mums iedeva mazu istabiņu, jo viss sākums bija manās mājās Bulduros. Tikāmies katru svētdienu – no agra rīta līdz vēlam vakaram. Tur tapa Tautas fronte," atceras Čebotarenoka. "Komponistu nams man bija diezgan labi zināms, arī darbs redakcijā saistījās ar to, ka devos intervēt Latvijā iebraukušos komponistus. Tā bija gaiša, jauka māja, kas iedvesa daudz labu domu cilvēkos, kas pie mums brauca. Tur bija ļoti uzņēmīgs direktors, un Juris Vasiļevskis, kas bija viņa vietnieks saimniecības jautājumos un aktīvs tautfrontietis, piekrita, ka mēs šajā ēkā rīkojam Tautas frontes Jūrmalas nodaļas dibināšanas konferenci. Tā ēka nepiederēja Jūrmalai, bet Vissavienības komponistu savienībai. Viņi piekrita arī, ka varam tur organizēt valdes sēdes – lejā zālē, pie tāda liela, apaļa galda."
Atbildība pirms dibināšanas konferences bijusi liela, sākumā cilvēki nākuši pieteikties par dalībniekiem uz laikraksta "Jūrmala" redakciju, kur tolaik strādāja Čebotarenoka. "Sapratu, ka mūs gāž riņķī, jo mums bija vairāk nekā 1000 biedru. Tāpēc mums vajadzēja lielu zāli, un tā (komponistu nama – aut.) bija ļoti liela zāle. Mums tur notika vairāki pasākumi, ne tikai dibināšanas konference," atceras žurnāliste. "Man kā jūrmalniecei bija pirmā runa konferencē, tā deva tos galvenos virzienus un akcentus, kādi ir mērķi, kas mums būtu jāsasniedz. Bijām uzaicinājuši Daini Īvānu uz šo konferenci, un Dainis arī piekrita. Uzstājās vēl daudzi jūrmalnieki, arī Jānis Liepiņš, kas kļuva par vienu no Jūrmalas Tautas frontes līderiem. Uzstājās manas redakcijas kolēģes – Māra Miķelsone un Silvija Vīksniņa. Manuprāt, konference bija ļoti labi izdevusies. Un, kam noteikti bija loma, – tā nenotika kādā neglītā, ļoti padomiskā kultūras namā, bet šajā celtnē. Tas arī radīja tādu brīvības un prieka sajūtu, jo ne katrs tur varēja iekļūt, bet mēs visi tur pēkšņi bijām."

Tolaik tautfrontieši vairākkārt izmantojuši nama viesmīlību, organizējot lielus pasākumus. Velta Čebotarenoka atzīst, ka viņai ir žēl, ka vairs nav komponistu nama. "Ļoti žēl, ka šī ēka tā tika pasēta, jo tā arī vēsturiski bija svarīga ar to, ka tur tika dibināta Tautas frontes Jūrmalas nodaļa, kas bija viena no ietekmīgākajām Latvijā. Bijām ļoti liels spēks."
Skarbā realitāte
Komponistu jaunrades nams "Jūrmala". Attēls no Latvijas Arhitektūras muzeja krājuma
Pēc Latvijas neatkarības atgūšanas Latvijas Komponistu savienība negaidīti tika pie vairākiem vērtīgiem īpašumiem, tostarp, tai oficiāli tika nodots nesen ar vērienu par PSRS Mūzikas fonda līdzekļiem uzceltais jaunrades nams. Daudzi tajā brīdī lika lielas cerības uz to, ka ar šo māju izdosies pelnīt, iespējams, pat maksāt stipendijas komponistiem no ienākumiem. Diemžēl realitāte izrādījās pilnīgi cita, un komponisti kā ar burvju nūjiņas pieskārienu nekļuva par veiksmīgiem viesnīcniekiem un biznesmeņiem, savukārt aktīvi darboņi gan ātri savija visai iespaidīgu shēmu ap šo iekārojamo īpašumu.

Komponistu savienība sākotnēji nodibināja uzņēmumu, kam vajadzēja nodarboties ar jaunrades nama apsaimniekošanu. Tā vadītājs bija bijušais kaskadieris Uldis Jānis Veispals. "Brīdis deviņdesmito gadu sākumā bija diezgan smags, visi maksājumi ļoti auga, bet tās mājas bija saceltas, nerēķinoties, ka izmaksas būs tik augstas. Kad sāku tur strādāt, tā tika izmantota kā viesnīca, nevis kā jaunrades nams, kur notiktu kādi pasākumi. Kopējā kvadratūra bija ārkārtīgi liela – tur bija gan koncertzāle, gan milzīga bibliotēkas zāle. Pirmajā stāvā bija tikai šādas telpas, bet tās jau ir arī jākurina. Notika jau pasākumi. To māju uzturēju, galvenokārt tikai pateicoties lielajiem pasākumiem, bet tiem bija sezonāls raksturs. "Jaunais vilnis" tur nāca iekšā vasaras periodā, tad noslogojums bija liels," atceras Veispals.
Jāpiebilst, ka namā gan bijuši arī daži pastāvīgie iedzīvotāji, piemēram, dažus numuriņus saviem darījumu partneriem īrējuši nelāgu slavu ieguvušā "Pārdaugavas grupējuma" darboņi, atceras Veispals. "Tas gan nāca man "mantojumā", bet viņi bija solīdi klienti, visu laikus samaksāja, nekādus skandālus netaisīja. Ļeskova (Vladimirs Ļeskovs, tika uzskatīts par Pārdaugavas noziedzīgā grupējuma galvu – aut.) kungs, ja tādu atceraties."

Attēls no Latvijas Arhitektūras muzeja krājuma
Cīņa gan namā, gan tiesas zālē
1992. gadā tika noslēgts trīspusējs līgums starp Latvijas Komponistu savienību, bezpeļņas organizāciju SIA "Jaunrades nams "Jūrmala"" un "Latvijas ceļa" biedram uzņēmējam Jānim Brēmeram piederošo SIA "Linkejs" par nama telpu nomu uz pieciem gadiem. Brēmers finansiāli grūtajos laikos bija vairākkārt atbalstījis gan savienību, gan atsevišķus mūziķus, un tobrīd viss šķita loģiski. Tolaik Brēmers pats arī ievācās dzīvot vienā no bijušā jaunrades nama dzīvokļiem, atceras Veispals.

Tomēr, kā vēlāk "Neatkarīgajā Rīta Avīzē" rakstīja Dainis Īvāns: "Līgums bija līdz smieklīgumam neizdevīgs iznomātājam un fantastiski izdevīgs nomniekam. "Linkejam" par dzīvojamās telpas kvadrātmetru labiekārtotā namā jāmaksā aptuveni 52 santīmi, bet par nedzīvojamo telpu kvadrātmetru – 18 santīmi mēnesī. Par baltu velti nomnieks izmanto iekārtas un mēbeles, nemaksā par apkārtējās teritorijas izmantošanu. Sev nepiederošās telpas firma turklāt izīrējusi apakšīrniekiem (SIA "Linksa"), veikusi nelikumīgas pārbūves, nav laicīgi maksājusi par nomu un komunālajiem pakalpojumiem. Pretēji sākotnējā līguma saistībām, komponistiem nav izdevies pārskatīt pat īres naudas lielumu atbilstoši inflācijas kāpumam."

Neizbēgami 1994. gada pavasarī radās lielas domstarpības starp līgumslēdzējiem, bet 1995. gada janvārī "Linkejs" vēstulē KS atteicās no jaunrades nama ekspluatācijas, un savienības valde uz šīs vēstules pamata lēma līgumu lauzt. Taču ar to nekas nav beidzies, jo Brēmers, kura uzņēmumam jau bija sākts maksātnespējas process, tomēr vēlējās atgūt savas namā esošās lietas, liecina publikācijas tā laika presē. Situācija saasinājās, kad Mellužu namā 1995. gadā ap Lieldienu laiku risinājās notikumi, ko "Neatkarīgā Cīņa" (NC) aprakstīja publikācijā ar nosaukumu "Drošības dienests okupē komponistu namu".
Foto, kas ilustrē laikraksta "Neatkarīgās Cīņas" publikāciju 1995. gadā par konfliktiem komponistu jaunrades namā. Attēla paraksts vēstīja: "MĀRIS ZEMGALIETIS, NC/FOTOLUKSS Tāda tagad izskatās automašīna, kuru KS 1993. gadā nodeva SIA Linkejs celtniecības grupai."
"Viņš vienā dienā izdomāja, ka nemaksās mums naudu. Algu visiem strādniekiem, jo mums algu maksāja nomnieks, par to, ka uzturējām visu kārtībā, lai tur var notikt pasākumi un izīrēt numurus. Parādīju Brēmeram līgumu. Tur bija rakstīts, ka es uzņemos atbildību par mājas ekspluatāciju. Ja viņš lauž ar mani līgumu un atsakās maksāt par to, ka esmu uzņēmies atbildību, lai mājai nekas nenotiktu, es ņēmu un noslēdzu elektrību un siltumu, un sāku konservāciju. Tad, kad to izdarīju, viņš domāja, ka, būdams liels kungs, pieslēgs to ar bruņotiem vīriem," atceras Veispals, kas par šo konfliktu ar uzņēmēju vērsās Saimnieciskajā tiesā.

"Neatkarīgās Cīņas" publikācijā Drošības dienesta ierašanās saistīta ar Brēmera ciešajām attiecībām tolaik valdošajā "Latvijas ceļā". Toreizējais KS priekšsēdētājs komponists Artūrs Maskats gan tagad saka, ka publikācijā, iespējams, sabiezinātas krāsas, jo galvenā cīņa bijusi juridiska, tiesas zālē, nevis ar automātiem. Bet tas, ka pie nama durvīm tā gada februārī nograndis neliels sprādziens, gan esot fakts. "Attieksmi viņi rādīja. Stresainas un ļoti saspīlētas tās attiecības bija. Tiesā to pusi pārstāvēja slavenais advokāts Platacis (advokāts Ainārs Platacis, kas nu jau 10 gadus tiek uzskatīts par pazudušu, – aut.). Atceros tos tiesas procesus, viegli nebija, bet juristi bija principiāli un izšķīra par labu savienībai," atceras Maskats.

"(Maksātnespējīgais)"Linkejs" ar mītisku vērienu atdzimis firmās LINKSA un PET ROLINKS. Pirmā vairākos darījumu dokumentos Mellužu namu uzrādījusi kā savu," tajā laikā rakstīja Dainis Īvāns. "Otrā, kuras priekšplānā figurē nevis Jāņa, bet gan Valda Brēmera vārds, veikusi dažus "Linkeja" maksājumus. 70% "Linksas" akciju pieder maksātnespējīgajam (!) "Linkejam", bet 30% vienlīdzīgās daļās Saeimas deputātam Edvīnam Inkenam un Rīgas domniekam Edvīnam Samulim. Arī uzņēmējs Jānis Brēmers, kurš aizvien dzīvo komponistu ēkā, nav aizmirsts."

Brēmers gan vairākās atbildes publikācijās turpat "Neatkarīgajā Cīņā" rakstus par viņa uzņēmuma darbību komponistu namā sauc par sagrozītu un tendenciozu informāciju, kas neatbilst patiesībai. Šis bijis pavisam parasts juridisks strīds, kuru žurnālisti pasniedz kā sensāciju.

Tomēr Saimnieciskā tiesa izšķīra strīdu par labu savienībai, un līgums tika lauzts. "Vienīgais izlīgums bija iespējams tāds, ka lauza līgumu ar mani, bet visu naudu, kas bija saistībā ar ekspluatāciju un nomas maksu, saņēma Komponistu savienība. [..] pagāja četri mēneši, un Brēmera kungs pārstāja maksāt vispār. Ko darīja – klapēja ciet, " stāsta Veispals. Viņš gan vēlāk atkal īslaicīgi piesaistīts nama apsaimniekošanā.
1996. gada jūlijā nams avīzē "Rīgas Balss" reklamēts šādi:
"Par šo atpūtas namu patīkami stāstīt kaut vai tāpēc, ka tā saimnieki rūpējas par Jūrmalas pilsētas nākotni. Viņi dara visu, lai šurp brauktu ne tikai Latvijas iedzīvotāji, bet arī viesi no bijušās savienības un tālām zemēm. Ja jūs lauzāt galvu, kā palīdzēt saviem draugiem, kuri vēlētos atpūsties slavenajā kūrortpilsētā, pastāstiet viņiem par atpūtas namu "Melluži".

Tālu no pilsētas trokšņa, ēkā, ko ieskauj ziedošs parks, ir klusi un mājīgi. Tieši tas, kas vajadzīgs savrupas un vienlaikus komfortablas atpūtas cienītājiem. Līdz jūrai ir pāris soļu, bet, ja laiks ir slikts, jūs varat izmantot ūdens procedūras lielajā, slēgtajā baseinā. Vēlaties – varat pat naktī peldēties baseinos zem klajas debess. Blīvā lokā tie ieskauj ēku. Izejot uz plašā balkona, prātu nomierina tikai skatiens vien uz zilo ūdens virsmu. Šie baseini ir patiešām ekskluzīvi. Tādu nav nekur, izņemot "Mellužus". Lēkt no tramplīna te brauc gan rīdzinieki, gan tie, kas atpūšas citās Jūrmalas sanatorijās un pansionātos.

Interesentu rīcībā ir divi lieli tenisa laukumi, kas nesen savesti ideālā kārtībā. Te var arī pamācīties pieredzējuša trenera vadībā.

Kamēr jūs atpūšaties, sauļojaties, peldaties baseinā, spēlējat tenisu vai biljardu, sautējaties somu pirtī, jūsu automobilis arī var atpūsties līdzās jums apsargātā stāvvietā."
Pēc tikšanas vaļā no nevēlamajiem nomniekiem savienība nolēma pati apsaimniekot lielo namu. Atkal daudzi komponisti uz jaunrades namu Mellužos raudzījās kā uz cerīgu naudas avotu. Tolaik intervijā laikrakstā "Rīgas Balss" Maskats uz jautājumu "Kādā veidā jūs domājat tādu monstru uzturēt?" atbildēja: "Bet tas nav vienīgais mūsu ienākumu avots, mūsu eksistences "garants"! Kaut kā jāizķepurojas. No valsts saņemam tikai tik daudz, cik vajadzīgs, lai samaksātu par darbu četriem cilvēkiem Komponistu savienībā, un arī tad gadās pārtraukumi. Jaunrades namam Mellužos meklējam klientūru. Un jau ir konkrēti piedāvājumi – tas taču ir viesnīcas tipa atpūtas nams. Tiesa, piedāvājumi ir vasarai, bet priekšā vēl ziema... Iznāk, lai kurā pirkstā kod, visi sāp. Un atliek tikai prognozēt."
Artūrs Maskats. Foto: F64
Diemžēl īstenojās sliktākais scenārijs un parādu jūgs tikai auga. "Komponistu savienība, cik nu bija tās iespējās, centās uzsākt kādu saimniecisku darbību. Skatoties no šodienas skatpunkta, tas neliktos diez cik cerīgi. Tas nams bija milzīgs un prasīja resursus un investīcijas. Astoņdesmitajos tur dzīvība notika, bet deviņdesmitajos tas bija kluss un kaut kādā mērā pamests, jo tas, kas notika iepriekšējās formācijas laikā, Vissavienības kongresi, tas jau vairs nenotika. Jūrmala bija diezgan pamirusi pilsēta. Viss gāja kā pa celmiem," portālam "Delfi" stāsta Maskats.

Maskats, 1996. gadā sākot darbu Latvijas Nacionālajā operā, pameta KS priekšsēdētāja amatu, un to ieņēma Leons Amoliņš. Arī viņa laikā kādu brīdi neveiksmīgi mēģināts īstenot viesnīcas funkcijas Jūrmalas namā, bet beigu beigās savienības valde izšķīrusies Komponistu jaunrades namu 1998. gada 10. martā pārdot par 777 343 dolāriem jeb 455 910 latiem.
Māris Lasmanis. Foto: F64
Lasmanis, kas ir ilggadējs Komponistu savienības revīzijas komisijas vadītājs, stāsta, ka ir iepazinies arī ar jaunrades nama pārdošanas apstākļiem un dokumentiem, cik nu tie pieejami savienības arhīvā. "Tas bija strauju sociālu pārmaiņu laiks. Komponistu savienībai jaunajos, neatkarīgas Latvijas apstākļos, vairs nebija līdzekļu, par ko uzturēt biedrības darbu. Veidojās parādi; arī apsaimniekot milzu īpašumu Mellužos nebija viegli. Par pārdoto Mellužu īpašumu tika nopirkts dzīvoklis Baznīcas ielā 37, kas joprojām kalpo par savienības biroja mājvietu. Galvenais ir, ka pārmaiņu laiks laiks pārdzīvots, Komponistu savienība rosīga, radoša un materiāli stabila. Komponistu galvenais uzdevums ir radīt, un radošie nami vajadzīgi tiktāl, ciktāl kalpo šim mērķim." Lasmanis saka, ka pats "trūkstošo" Mellužu sajūtu kompensējot, pēdējos gados vairākkārt dzīvojot un strādājot Rakstnieku savienības rezidencē Dubultos, Aspazijas ielā 4, kā arī Ventspils starptautiskajā rakstnieku un tulkotāju mājā.

Savukārt Veispals apšauba lēmuma pārdot iespaidīgo īpašumu Jūrmalā pareizību. Ivestīcijas namā iespēju robežās veiktas, turklāt tādu namu ar vairāku hektāru zemi pie kāpām, vietā, kur atrodas vieni no dārgākajiem Jūrmalas īpašumiem, pārdot par 500 tūkstošiem latu pat toreiz bijis pārāk lēti. Ja toreiz būtu atrasta iespēja apsaimniekot namu, tagad tas nestu peļņu, uzskata kādreizējais izpilddirektors.
KĀ PĀRDEVA UN PĀRBŪVĒJA
No vecās greznības ne miņas
Jaunie īpašnieki nolēma šajā vietā ierīkot daudzdzīvokļu māju. "Bijušais Komponistu jaunrades nams, kas atrodas Jūrmalā, Mellužos, līdz decembrim pārtaps par ekskluzīvu dzīvokļu namu ar nosaukumu "Māja priedēs". Tajā ieplānoti 34 dzīvokļi, kuros katrs dzīvokļa kvadrātmetrs maksās apmēram 1000 ASV dolāru. Komponistu nams nu jau pāris gadu pieder Latvijas un Īrijas kopuzņēmumam "World Wide Alliance ltd." (WWA)," 2000. gada 30. martā rakstīja "Rīgas Balss". ""Mājas priedēs" dzīvokļu īpašnieki varēs baudīt daudzus un dažādus pakalpojumus, par tiem attiecīgi samaksājot: par autostāvvietu, par diviem liftiem, par tenisa kortiem, par teritorijas apsardzi. Sākumā WWA bija ieplānojusi izbūvēt arī baseinus, taču aprēķini rādīja, ka to izmaksas ir pārāk dārgas. WWA cer namā ievilināt diplomātus, imigrantus ārzemju biznesmeņus, kurus darījumi saista pie Latvijas," teikts tajā pašā publikācijā.
Arhitekte Vera Savisko savā Jūrmalas mājā 2020. gada septembrī. Foto: Andra Briekmane
Diemžēl pārbūvē ļoti cieta sākotnējā nama grandiozā ideja, tika likvidēti visi tās īpašie elementi. Arhitekte Vera Savisko jauno nama veidolu sauc par "arhitektūras brāķi". "Varbūt neētiski rakstīt par savu bijušo objektu, kuru pārprojektējuši citi arhitekti un inženieri un kurš tāds, kāds ir tagad, man nepatīk," Vera Savisko tolaik rakstīja avīzē "Jūrmalas Vārds". "Saprotot situācijas sarežģītību, arhitektūras un plānošanas uzdevumā 1999. gadā bija norādīts, ka pārplānojumi un pārbūves pieļaujami, saglabājot ēkas kopējo tēlu, un pārbūves jāsaskaņo ar projekta arhitekti – V. Savisko. Pirmie arhitekti, kad 1999. gadā sāka nodarboties ar pārbūvi, mēģināja tā darīt. Bet, projektētājiem mainoties, acīmredzami izmainījās arī attieksme pret iepriekš projektēto. Man par turpmāko projektēšanas gaitu nekādu ziņu nebija, vienīgi tagad – pirms acīmredzamas ēkas nodošanas – esmu iepazīstināta ar tās plānojumu un veidolu. Nu nav saglabāts "ēkas kopējais tēls"!
Viss izdarīts, lai to "apcirptu": nekā cita kā tikai dzīvokļi un mašīnu stāvvietas, nekādu lodžiju vairs, pat logi kļuvuši nelieli un tikai ar augsto palodzi – 90 cm no grīdas, tā ka sēdus nekādu apkārtni neredz, lai gan konstruktīvā shēma pieļauj ļoti lielus logus un zemu palodzi, jo ārsiena nav nesošā. [..] komponistu jaunrades namā bija gan ēdnīca un bārs, gan mazs baseins un medicīnas pakalpojumi, sauna, bibliotēka. Tas viss nolikvidēts, tā vietā ir tikai dzīvokļi un garāža. Lētums dveš visur, tādēļ nav cerības dabūt bagātus iedzīvotājus un jāorientējas uz mazāk turīgiem, un, ja tā, – kas notiks ar dārza teritoriju? Kādas garantijas, ka to nepiebūvēs pilnu ar autostāvvietām vai garāžām? Nekādu," rakstīja Savisko.

Arhitektes iebildes netika ņemtas vērā, māja pārbūvēta un arī apkārtējā teritorija pārveidota.

Vēl dažus gadus vēlāk, 2007. gada 12. janvārī, laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" publicēts sludinājums liecina, ka likvidēta Latvijas Komponistu savienības bezpeļņas organizācija – sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Jaunrades nams "Jūrmala"".
Kādreizējo komponistu jaunrades namu tagad ieskauj sēta un pie vārtiņiem redzamā zīme vēsta "Privātīpašums".
Foto: Andra Briekmane
Nu jau 20 gadus nams izskatās citādi – bez lieliem logiem un āra baseiniem. Arī tenisa kortu vairs nav - to vietā krūmiem aizaudzis laukums. Savukārt četristabu dzīvoklis kādreizējā jaunrades namā pašlaik maksā gandrīz pusmiljonu eiro, liecina informācija mākleru portālos.

"Tas [jaunrades nams] labi pildīja savu funkciju gan no arhitektoniskā viedokļa, gan saturiskā. Tagad, kad braucu tur garām, pat skatīties uz to pusi negribas, jo tur šķiet viss aizaudzis, pamests," sarunas noslēgumā saka Čebotarenoka.
Kādreizējais komponistu jaunrades nams 2020. gada decembrī.
Foto: Andra Briekmane
Šeit kādreiz atradās tenisa korti un āra baseini.
Foto: Andra Briekmane
Kādreizējais komponistu jaunrades nams 2020. gada decembrī.
Foto: Andra Briekmane
Kādreizējais komponistu jaunrades nams 2020. gada decembrī.
Foto: Aija Bogdanova
Bijušā komponistu jaunrades nama foajē
Foto: Aija Bogdanova
Kādreizējais komponistu jaunrades nams 2020. gada decembrī.
Foto: Aija Bogdanova