Liepājas Piemares pamatskola īsā laikā paguvusi īstenot savu pirmo projektu un šobrīd ir otrā "Erasmus+" starptautiskā projekta procesā. "Īstenojot projektus, rezultāts ir acīmredzams," stāsta direktores vietniece projektu darbā Vineta Muskate.
Kad Vineta Muskate 2022. gadā uzsāka darbu Liepājas Piemares pamatskolā, skolai iepriekšējas pieredzes starptautisko projektu jomā nebija. Vinetai savukārt pieredze uzkrāta kā iesaistītajai senākos "Erasmus+" un "Nordplus", kā arī cita mēroga projektos. "Iepriekš nekad nebiju bijusi projektu koordinatore – galvenā atbildīgā par projektu pieteikumu sagatavošanu, īstenošanu un atskaišu iesniegšanu, vairāk biju tāda kā labumu guvēja – palīdzēju ar idejām, piedalījos projektu aktivitātēs gan individuāli, gan ar jauniešiem. Laikam jau saredzu jēgu tam visam, patīk gan pašai aizbraukt, gan ciemiņus uzņemt, sev un citiem apvārsni paplašināt," stāsta Vineta.
Piemares pamatskolas misija ir nodrošināt ikvienam skolēnam konkurētspējīgu izglītību, izmantojot mūsdienīgu mācību procesu, attīstot augstu saskarsmes un uzvedības kultūru. "To īstenot ir liels izaicinājums, jo skolēnu profils ir ļoti dažāds – daudznacionāls, multikulturāls, bērni ar īpašām vajadzībām, nepietiekamām sociālajām prasmēm un materiālo nodrošinājumu un talantīgi skolēni ar augstiem mācību sasniegumiem. Lai sekmētu skolas ilgtspējīgu attīstību, modernizētu mācību procesu un vairotu iekļaujošas izglītības īstenošanas kapacitāti, aktīva iekļaušanās Eiropas apritē mums ir ļoti svarīga," motivāciju iesaistīties projektā pamato Vineta. Dalība "Erasmus+" ne tikai ceļ skolas prestižu sabiedrībā, veicina skolotāju piesaisti un profesionālo izaugsmi, bet arī stiprina skolas saikni ar starptautisko sabiedrību.
Piemares pamatskolas pirmajā īstenotajā projektā četri pedagogi apmeklēja angļu valodas kursus un atrada līdzīga profila sadarbības partnerus turpmāko projektu īstenošanai. "Pēc šī pirmā "pilotprojekta" rezonanse skolā bija liela. Redzot, kā izmainījusies pat skeptiskāko pedagogu attieksme pret dalību starptautiskos projektos, cik iedrošināti un motivēti iesaistīties viņi kļuvuši, noteikti vēlamies aizvien lielākam pedagogu skaitam sniegt iespēju apmeklēt kursus starptautiskā vidē vai doties darba ēnošanas mobilitātē kādā iekļaujošo izglītību īstenojošā skolā ārvalstīs," stāsta direktora vietniece.
Pašlaik norisinās otrais projekts un notikušas divas skolēnu grupu mobilitātes aktivitātes. Viena grupa četru skolēnu un divu skolotāju sastāvā pabija Splitā, Horvātijā, bet otra tikpat lielā sastāvā – Zagradecā, Slovēnijā. Dalībnieki apmeklēja tās izglītības iestādes, ar kuru pārstāvjiem skolotājas iepazinās angļu valodas kursos. Skola cer, ka, piedāvājot starptautiskas aktivitātes skolā, celsies skolēnu motivācija mācīties, risks priekšlaicīgi pamest skolu mazināsies, kā arī uzlabosies bērnu angļu valodas prasmes, saskarsmes kultūra, tolerance un atšķirīgas kultūras izpratne.
Bērni pēc piedzīvotā ir sajūsmā. Daudziem šī bija pirmā lidošanas pieredze, pirmā viesošanās Eiropas Savienības valstī, izņemot, protams, Lietuvu, pirmais nosacīti patstāvīgais ceļojums. "Erasmus" dienu ietvaros skolēni aktīvi dalījās atziņās ar klasesbiedriem, teica, ka noteikti jāmācās angļu valoda, jāpiedalās, bijis forši, noteikti brauktu vēl. Skolā viņi bieži redzami vienkopus, kaut ko pārrunā, smejas, var redzēt, ka viņus vieno kopējais "Erasmus+" piedzīvojums.
Liepājas Piemares pamatskolas skolēni un Zagradecas viesskolas skolēni.
"Zagradecas skolā es iemācījos dažus jaunus vārdus slovēņu valodā. Visi bija laipni, draudzīgi un jautri. Ja kaut kas neizdevās vai kaut ko nesapratu, centās palīdzēt. Stundas bija ļoti interesantas. Pārsteidza tas, ka visi skolā staigā čībās," par braucienu uz Slovēniju stāsta skolniece Vladļena. Slovēnijā bērni orientējušies Ļubļanā, intervējuši tūristus, piedzīvojuši, kādas ir ķīmijas stundas slovēņu skolā, kā arī redzējuši skaistos kalnus un sadraudzējušies ar viesskolas bērniem.
Piemares pamatskolas skolotājas un skolēni pie Krkas parka ūdenskritumiem.
"Skolā mūs sirsnīgi sagaidīja, stundas un nodarbības bija ļoti interesantas. Iemācījos vairāk angļu valodas vārdu. Bērni tur ir laipni, tāpat kā skolotāji. Ja kaut ko nesapratām, viņi mums palīdzēja. Uzzināju, ka Horvātija ir ļoti skaista valsts. Man ļoti patika Krkas parks ar ūdenskritumiem, Trogira – pilsēta, kuru arī paspējām apmeklēt," stāsta Piemares pamatskolas skolniece Miļena.
Starptautiskiem projektiem, protams, ir arī savi izaicinājumi – esot iesācējiem, vissvarīgākais ir atrast uzticamus partnerus, kas būtu līdzīga profila uzņemošā skola. "Mums šajā ziņā ļoti paveicās. Abu mūsu skolēnu grupas uzņemošo skolu pārstāvji ir atbildīgi un pieredzējuši "Erasmus+" projektu jomā, tāpēc sadarbība noritēja viegli un racionāli. Neradās arī būtiskas atšķirības starp plānotajām aktivitātēm projekta pieteikumā un īstenotajām," stāsta Vineta.
Otrs izaicinājums – dalībnieku ar mazāku pieredzi un iespējām iesaiste. Piemares pamatskolas angļu un spāņu valodas skolotāja, klases audzinātāja, izglītības metodiķe un speciālais pedagogs ar visu gan tikuši galā. Gatavošanās, mobilitātes un paveicamie darbi nav viegli, taču, kad padarīti, ir gandarījums. Pedagogi procesā daudz ko apguva no jauna un varēja dalīties ar kolēģiem uzkrātajā pieredzē. Piemēram, saprasts, ka ideāls risinājums Piemares delegācijai bija dzīvošana dzīvoklītī visiem kopā, lai sniegtu atbalstu, kopīgi gatavotos prezentācijām un tiktu galā ar sadzīviskiem jautājumiem. Daudz palīdzējis, ka pavadošās skolotājas pirms mobilitātes programmas pazinušas dalībniekus – savstarpēja uzticēšanās radījusi drošības sajūtu kā bērniem, tā vecākiem.
Piemares pamatskola arī iesniegusi skolas "Erasmus" akreditācijas pieteikumu, cerot uz pozitīvu novērtējumu. "Vēlamies sniegt iespēju pedagogiem apmeklēt kursus un doties darba ēnošanas mobilitātes projektos, skolēniem – piedalīties skolēnu grupu mobilitātes aktivitātēs. Tāds ir mūsu pieteikuma plāns turpmākajiem trim gadiem," ieskicē Vineta.
Vineta arī iedrošina tās skolas, kas vēl nav iesaistījušās un īstenojušas kādu "Erasmus+" projektu. "Manuprāt, "Erasmus+" projekti ir viena no jēgpilnākajām iespējām skolēniem, skolotājiem, visai skolai. Ja vadība ir ieinteresēta un ir atsaucīgi pedagogi, noteikti atradīsies iespēja iesaistīties. Tikai jāņem vērā, ka tas ir laikietilpīgs un darbietilpīgs process, īpaši sākumposmā. Taču gandarījums un ieguvumi visiem ir neatsverami," tā direktora vietniece.