Foto: Stock.adobe.com

Vai meklē veidus, kā uzlabot savu pašsajūtu un stiprināt veselību? Ja, atbilde ir - jā, tad svaigi sezonāli augļi un dārzeņi, ir lieliska izvēle! Tieši vasaras saules gaisma un siltais laiks veicina minerālvielu un antioksidantu veidošanos augļos un dārzeņos, padarot tos par īstu vitamīnu kokteili mūsu organismam. Tie palīdz stiprināt imūnsistēmu, uzlabo gremošanas sistēmas darbību un spēj samazināt hronisku slimību risku.

Vai meklē veidus, kā uzlabot savu pašsajūtu un stiprināt veselību? Ja, atbilde ir - jā, tad svaigi sezonāli augļi un dārzeņi, ir lieliska izvēle! Tieši vasaras saules gaisma un siltais laiks veicina minerālvielu un antioksidantu veidošanos augļos un dārzeņos, padarot tos par īstu vitamīnu kokteili mūsu organismam. Tie palīdz stiprināt imūnsistēmu, uzlabo gremošanas sistēmas darbību un spēj samazināt hronisku slimību risku.

Kāpēc svaigi, sezonāli dārzeņi un augļi ir tik svarīgi?

Kā dārzeņi, tā arī augļi ir neatņemama veselīga uztura sastāvdaļa. Tie ir lielisks veids, kā remdēt izsalkumu un iegūt nepieciešamo enerģijas devu, vienlaikus uzņemot maz kaloriju un daudz uzturvielu. Tie ir bagāti ar šķiedrvielām, kas rada sāta sajūtu un palīdz kontrolēt apetīti.

Pasaules Veselības organizcācija (PVO) iesaka ikdienas uzturā patērēt vismaz 400 g dārzeņu un augļu katru dienu.

Uzturvielu ceļvedis – kādi vitamīni un minerālvielas ir atrodamas svaigos, sezonālos vasaras augļos un dārzeņos?

Bieži vien, izvēloties no plašā produktu klāsta, nākas apmulst – kurus produktus būtu vērtīgāk patērēt uzturā, kādā apjomā, un kā tie spēs palīdzēt pašsajūtai un veselībai? Ir svarīgi zināt, kuras produktu grupas ir bagātīgākās ar uzturvielām, un, kāpēc tās ir svarīgas, veicot pārdomātākas un veselīgākas izvēles ikdienas uzturā.

Saskaņā ar Slimību profilakses un kontroles centru (SPKC), daži no uzturvielām bagātākajiem vasaras sezionālajiem augļiem, ogām un dārzeņiem tiek minēti:

  • Zemenes: Vienas no ogām, kas satur visaugstāko uzturvielu daudzumu. Bagātas ar antioksidantiem, dzelzi, varu, mangānu un C, B vitamīniem. Aizsargā organismu pret sirds slimībām, aizsargā ādu no bojājumiem, palīdz detoksācijai un atbalsta smadzeņu darbību. Vidēji 100g zemeņu ir aptuveni 58,9mg C vitamīnu, kas ir aptuveni 78,5% no ieteicamās diennakts devas pieaugušajiem (75mg).

  • Brokoļi: Bagāti ar tādām minerālvielām kā magnijs, fosfors, kālijs, un A, C, K vitamīniem. Labs šķiedrvielu avots, kas veicina gremošanas sistēmas veselību, palīdz saglabāt sāta sajūtu, un var palīdzēt samazināt holesterīna līmeni asinīs. Vidēji 100g brokoļu ir aptuveni 110µg K vitamīni, kas ir 100% no ieteicamās diennakts devas (110 µg).

  • Ķirši: Tie iedalās skābajos un saldajos ķiršos un to krāsas var atšķirties, bet visas šķirnes ir bagātas ar šķiedrvielām, vitamīniem un minerālvielām. Tie nodrošina organismu ar B, K vitamīniem, mangānu, varu un magniju. Augstais antioksidantu saturs var palīdzēt cīnīties ar oksidatīvo stresu – stāvokli, kas saistīts ar vairākām hroniskām slimībām un priekšlaicīgu novecošanos. Der minēt, ka ķiršu sula arī spēj uzlabot atlētisko veiktspēju un samazināt muskuļu bojājumus, un sāpes. Vidēji 100g ķiršu ir aptuveni 222 mg kālijs, kas ir 6,7% no ieteicamās diennakts devas (3300mg).

  • Kāposti: Latviešu superprodukts. Uzturvielām bagāts dārzenis, kas piedāvā daudz ieguvumus veselībai. Bagāti ar mangānu, magniju, kalciju, dzelzi, kā arī C, K, E un B2 vitamīniem. Tostarp, bagāti ar antioksidantiem, kas palīdz aizsargāt šūnas no bojājumiem, un var palīdzēt samazināt vēža, sirds slimību un citu hronisku slimību risku. Vidēji 100g kāpostu ir aptuveni 25mg magnija, kas ir aptuveni 6,3% no ieteicamās diennakts devas (400mg).

  • Burkāni: Bagāti ar karotionīdu, folātiem, kāliju, mangānu un A, K, B, C vitamīniem. To iekļaušana uzturā var palīdzēt uzlabot redzi, stiprināt imūnsistēmu, aizsargāt sirds un asinsvadu veselību, kā arī palīdz regulēt asinsspiedienu un nervu sistēmas darbību. Vidēji 100g burkānu ir aptuveni 872µg A vitamīnu, kas ir aptuveni 109% no ieteicamās diennakts devas pieaugušajiem (800µg).

Vērtīgāk ir izvēlieties sezonālos produktus, kas parasti ir ne vien svaigāki un ar izteiktāku garšu, bet satur arī vairāk uzturvielu. Papildus augļu un dārzeņu daudzumam ir svarīgi pievērst uzmanību arī to dažādībai. Visvieglāk iegaumējamā metode ir to dalīšana pēc krāsām. Iekļauj uzturā dažādu krāsu augļus un dārzeņus, jo katra krāsa sniedz dažādus vitamīnus, minerālvielas un antioksidantus.

Receptes un iedvesma garšīgām un veselīgām maltītēm

Atklāj jaunas garšas un pārsteidz sevi ar veselīgām un gardām maltītēm, kas palīdzēs iekļaut svaigus un sezonālus produktus savā ikdienas ēdienkartē. Var minēt pāris bagātīgas brokastu recepes, kuras izmēģināt.

Zemeņu un ābolu smūtijs

Foto: Lidl.lv

Lai nodrošinātu organismu ar nepieciešamām uzturvielām un pagatavotu atsvaidzinošu maltīti ar vitamīniem un minerālvielām. Pagatavo sev zemeņu un ābolu smūtiju, kas ne vien ir atsvaidzinošs un garšīgs, bet arī lielisks veids, kā iesākt dienu ar enerģijas pieplūdumu. Tas ir svaigs, garšīgs un viegli pagatavojams dažu minūšu laikā. Bagāts ar vitamīniem, minerālvielām un antioksidantiem.

Pupiņu salāti ar olu

Foto: Lidl.lv

Meklējot barojošas salātu receptes, ir jāizceļ tieši šī sātīgā maltīte. Izmēģini pupiņu salātus ar olu, kas ir ne vien viegli pagatavojama recepte, bet arī nodrošina tavas brokastis ar olbaltumvielām, šķiedrvielām un satur bagātu devu dzelzi, magniju un citas minerālvielas.

Turpinājumā dažas uzturvielām bagātīgas pusdienu receptes.

Humusa bļoda ar dārzeņiem un augļu, dārzeņu kokteili

Foto: Publicitātes foto

Ideāla izvēle svaigām pusdienām. Šī humusa bļoda ar dārzeņiem un kokteili nodrošinās kārtīgu enerģijas pieplūdumu! Tā ir bagāta ar olbaltumvielām un šķiedrvielām, kas nodrošina ilgstošu sāta sajūtu un palīdz uzturēt stabilu cukura līmeni asinīs. Šķiedrvielas no humusa un dārzeņiem veicina gremošanu un palīdz regulēt zarnu darbību. Šī recepte novērš pēcpusdienas miegainību un ļauj koncentrēties uz darbu.

Visbeidzot – recepšu idejas sātīgām vakariņām.

Ķirbju biezzupa ar kokosriekstu pienu

Foto: Publicitātes foto

Ideāla recepte cilvēkiem, kas dod priekšroku vakariņās ieturēt veselīgu maltīti, kas nesniedz smaguma sajūtu, tai pat laikā rada sāta sajūtu. Ķirbju biezzupa ar kokosriekstu pienu ir unikāli garšīga, uzturvielām bagāta un viegli pagatavojama recepte. Tā ir lieliska izvēle veģetāriešiem, vegāniem un cilvēkiem ar glutēna nepanesamību. Tā garšos kā maziem bērniem, tā arī pieaugušajiem. Zupa ir bagāta ar vitamīniem, minerālvielām, antioksidantiem, kā arī veicina gremošanu un regulē zarnu darbību.

Iekļaujiet vairāk svaigus un sezionālus augļus un dārzeņus savā uzturā

Veselīgs uzturs nav iespējams bez svaigiem augļiem un dārzeņiem. Tie sniedz mūsu organismam būtiskas uzturvielas, kas nepieciešamas veselībai un ikdienas labsajūtai. Izvēloties sezonālos produktus, tu ne tikai rūpējaties par savu ķermeni, bet arī atbalsti vietējos lauksaimniekus un samazi savu ietekmi uz vidi.

Kur iegādāties svaigus augļus un dārzeņus?

Lielisks variants ir Lidl.lv, kas stingri iestājas par svaigu, augstas kvalitātes augļu un dārzeņu pieejamību par pieņemamām cenām visiem. Zīmols cieši sadarbojas ar dārzeņu un augļu piegādātājiem, lai nodrošinātu, ka vietējos veikalos vienmēr ir pieejami svaigi un sezonāli produkti katru dienu.

Pārliecinies pats par Lidl.lv augsto kvalitāti un pieejamajām cenām. Salīdzini cenas un izvēle paliek tavās rokās! Izvēloties svaigus, sezonālus augļus un dārzeņus no Lidl.lv, tu ne tikai varēsi iekļaut veselīgu uzturu ikdienā, bet arī ietaupīsi naudu.

Apmeklē savu vietējo Lidl.lv un iedvesmojies no plašā produktu klāsta. Sāc bagātināt savu uzturu ar veselīgām maltītēm jau šodien!

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!