Foto: Publicitātes foto

Ikviens cilvēks vēlas būt novērtēts, tas attiecas arī uz darba vidi, kur šī vēlme veido lielu daļu no darbinieku motivācijas. Nereti darba devēji raugās uz to vienkāršoti – lielāka alga ir motivētāks darbinieks – tomēr tas nav ilgtermiņa risinājums. Ilgtermiņā mūs motivē citas lietas - lepnums, vērtības, papildu iespējas un jaunas pieredzes, uzņēmuma ilgtspēja un devums sabiedrībai. Mūsdienās darbinieku gaidas ir augstas un organizācijām ir ļoti apzināti jāstrādā pie tā, lai sniegtu darbiniekiem atzinības sajūtu.

Dažādu paaudžu gaidas atšķiras

Darbinieku motivēšana ir aizvien lielāks izaicinājums darba devējiem. Mainās gan paaudzes, gan arī gaidas no darba devēja. Princips "viens izmērs der visiem" darbinieku motivācijā jau sen nestrādā. Dažādām paaudzēm ir atšķirīgas vērtības, attiecīgi - arī motivācija ir atšķirīga, piemēram, jaunākajai paaudzei aizvien svarīgāka ir darbavietas kultūra un nemonetārie labumi. 2023. gada "Deloitte" pētījums par jaunāko paaudžu motivāciju izceļ skaidru tendenci, ka nozīmes ziņā pieaugusi vajadzība pēc darba un privātās dzīves līdzsvara, elastīga darba un iekļaujošas darba vides.

Nereti darba devēji šīs lietas nesaskata kā tiešu darbinieku motivāciju, tomēr šie faktori var būt izšķiroši, kad jaunākās paaudzes darbinieks izvēlas savu nākamo darbavietu. Darba kultūras, uzņēmuma vērtību, darba apstākļu un iekļaujošas darba vides veidošanai ir jābūt uzņēmuma prioritāšu augšgalā, ar skaidru stratēģiju un mērķiem. Tajā pašā laikā nevaram aizmirst arī par citām paaudzēm un novērtējumu darba vietā.

Iespēja izcelt ikvienu darbinieku, neatkarīgi no amata

Tomēr ir interesanti, ka, neraugoties uz paaudžu un vērtību atšķirībām, minētajā pētījumā ir redzams, ka "personīgais sasniegums" ir nozīmīgs visām paaudzēm: GenZ paaudze (jaunākā paaudze darba tirgū) ir ļoti līdzīga baby būmeriem (50+ paaudzei) un nedaudz atpaliek mileniāļi (trīsdesmit – četrdesmitgadnieku paaudzes). Šis ir instruments darba devējiem, kas strādā un ir nozīmīgs visām paaudzēm.

Personīgais sniegums kļūst nozīmīgs brīdī, kad to novērtē un atzīst. Viena no šādām atzinībām var būt apbalvojumi darbiniekiem. Apbalvojumi ir stāsts par organizācijas vērtībām – tās ir cilvēkiem svarīgas lietas, kas nenoveco. Veicot darbinieku aptauju savā uzņēmumā, pārliecinājāmies, ka tā ir viena no lietām, ko kolektīvs uztver kā īpašu, nozīmīgu un lielu pagodinājumu.

Mūsu uzņēmuma tradīcija un vērtība ir "Baltic Extra Mile" – ikgadējs novērtējums visās trīs Baltijas valstīs. Katru gadu katrā no Baltijas tirgiem izceļam un apbalvojam darbiniekus, kuri ar savu darbu, sadarbību un rezultātiem ir sasnieguši vairāk, veikuši ekstra soļus un bijuši izcili arī ārpus saviem tiešajiem darba pienākumiem.

Atsaucība un balvas nozīmīgums katru gadu aug – gan no darbinieku, gan no uzņēmuma puses. Darba devējam tas ir instruments, lai izceltu uzņēmuma vērtības un to, ko meklējam savos kolēģos. Darbiniekiem tas ir novērtējums un atzinība no kolēģu un augstākas vadības puses.

"Carlsberg Baltic" un "Aldaris" gadījumā kolēģus var nominēt ne tikai vadītāji, bet ikviens darbinieks. Ar gandarījumu redzam, ka darbinieki nominē kolēģus ārpus sava departamenta. Tas izceļ ne tikai to, ka sadarbības tiek novērtēta un nominācijas tiek izsvērtas pēc panākumiem, bet arī uzņēmuma spēju pamanīt kolēģu sniegumu un pienesumu.

Fokusēties uz organizācijas vērtībām

Kādu pienesumu ir vērts ņemt vērā? Tam noteikti jābūt saistītam ar organizācijas vērtībām, ko uzņēmums vēlas izcelt savā kultūrā, piemēram, efektivitāte, inovācijas un mācīšanās. Ir svarīgi koncentrēties uz vērtībām, kas uzņēmumam ir svarīgas un ļauj būt labākiem par konkurentiem. Tāpat ir svarīgi rūpīgi izvērtēt un analizēt pieteikumus – lai izvirzītu kādu kolēģi, noteikti nepieciešams apraksts, kurā tiek paskaidrots, kāpēc darbinieks kvalificējās balvai, kas ir pamatots ar konkrētiem un izmērāmiem piemēriem.

Lielākas un mazākas iniciatīvas

Ņemot vērā, ka mēs esam ražojošs uzņēmums un darbība sniedzas no ražošanas, loģistikas līdz pārdošanai, mārketingam un biroja darbam, būtiski ir nodrošināt, lai šādi apbalvojumi neattiecas tikai uz dažāda līmeņa vadītājiem, kuri nereti ir pamanāmāki. Iespējai uzvarēt ir jābūt gan krāvējam, gan ražošanas speciālistam, gan biroja darbiniekiem. Katram jābūt iespējai ar savu darbu, attieksmi un pienesumu parādīt, ka tieši viņš ir nopelnījis īpašo balvu. Tā kā mūsu uzņēmumā katrs darbinieks ir vērtība, tad balva arī ir vienāda – apmaksāts ceļojums uz kādu no lielākajiem alus festivāliem Eiropā.

Protams, apbalvojums ir tikai viens no piemēriem. Papildu ikgadējiem apbalvojumiem ir iespējams ieviest arī citas iniciatīvas, piemēram, atalgojot darbiniekus par procesu uzlabojumiem. Uzņēmumā ir atsevišķa prēmija darbiniekiem par šādām iniciatīvām – ir iespējams iegūt prēmiju noteiktu procentu apmērā no uzņēmumam radītā ietaupījuma. Tas ir labs dzinulis darbiniekiem domāt plašāk par biznesa procesiem un atrast kaut ko jaunu, piemēram, kolēģi radīja un ieviesa dzīvē ideju par īstā rauga kultūras audzēšanu. Tā rezultātā uzņēmums gadā sasniedz teju 20 tūkstošu eiro ietaupījumu.

Katram apbalvojumam ir sava vieta un vērtība. Uzņēmuma iespēja ir to izmanot tā, lai veicinātu uzņēmuma kultūru, vērtības un izaugsmi.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!