Foto: Publicitātes foto

Komercīpašumu apdrošināšanas jomā spēja pārvaldīt apdrošināmos riskus prasa ļoti detalizētas zināšanas, tāpēc gadās situācijas, ka, notiekot negadījumam, apdrošinātājs atsaka atlīdzības izmaksu. Tas ir gan apdrošināto risku, gan apdrošinātāja attieksmes jautājums. Ko var darīt klients, un kas būtu jādara apdrošināšanas nozarei, lai izvairītos no šādiem gadījumiem?

Pēc ugunsgrēka atlīdzību izmaksā tikai viens apdrošinātājs

Nesen Latvijā noticis negadījums atspoguļoja vairākas problēmas, ar ko saskaras uzņēmēji, apdrošinot komercīpašumu. Kāda nekustamā īpašuma pārvaldīšanas jomā strādājoša uzņēmuma servisa ēkā, kur bija ierīkotas telpas tehnikas remontam, izcēlās ugunsgrēks. Tā rezultātā ēkā izdega tehnikas apkopes telpa ar tajā esošo aprīkojumu un novietotajām tehnikas vienībām. Īpašums bija apdrošināts vairākās kompānijās, no kurām atlīdzību izmaksāja tikai viena – Balcia Insurance, balstoties uz pašsaprotamu faktu, ka ir noticis negadījums. Citas kompānijas, cik zināms, līdz šim atlīdzību nav izmaksājušas. Rezultātā, vēloties apdrošināt savus riskus, klients negribot ir radījis vēl vienu risku – strīdu ar apdrošinātāju.

Ko darīt klientam?

Problēma slēpjas tajā, ko un kā apdrošināja minētais uzņēmums. Visticamāk, lielākajai daļai Latvijas uzņēmumu nav sava apdrošināšanas speciālista, kurš orientējas visos apdrošināšanos veidos un spēj pārliecinoši nodrošināt, ka nepieciešamie riski tiks sekmīgi apdrošināti un nelaimes gadījumā tiks veikta izmaksa. Tāpēc, no vienas puses, klientam vai viņu pārstāvošajam brokerim ir rūpīgi jāizvērtē apdrošinātāja noteikumi un jāizstāsta savas vajadzības un riski, bet, no otras puses, apdrošinātājam ir jāiedziļinās klienta situācijā un jāpielāgo savi pakalpojumi. Ir svarīgi saprast, kas ir apdrošināšanas objekts (piemēram, nekustamais īpašums; kustamā manta, ar ko tiek saprasts iekārtas, iekārtojums, krājumi utt., kā arī teritorijas labiekārtojums) un kādi ir risku segumi. Ierastie riski noteikti ir saistāmi ar ugunsdrošību, dabas stihijām vai, piemēram, stiklu bojājumiem, taču, ja uzskaitītu visus riskus, to saraksts būtu visai garš.

Lai izvairītos no situācijas, kad pēc nelaimes gadījuma apdrošinātājs atbilstošo risku nesedz, klientiem būtu rūpīgāk jāizvērtē apdrošinātāju piedāvājums, ņemot vērā ne tikai cenu, bet arī detalizēti izpētot noteikumus un segumu.

Apdrošinātāja izvēle var būt grūts uzdevums, jo šobrīd tirgū ir daudz pakalpojuma sniedzēju ar dažādiem produktiem. Lai izvēlētos atbilstošāko un uzticamāko, pirmkārt, uzmanība būtu jāpievērš apdrošinātāja vēsturei, izpētot publiski pieejamās atsauksmes un sūdzības, it īpaši tādas, kas saistītas tieši ar klientam aktuālo apdrošināšanas jomu. Tāpat ir vērts iedziļināties apdrošinātāja darbības rādītājos, kas ir publiski pieejami dati.

Nozares uzdevumi – iedziļināties, būt elastīgiem un izglītot

Taču atbildība negulstas vienīgi uz klienta vai brokera pleciem – arī apdrošinātājiem būtu vairāk jāiedziļinās katra klienta vajadzībās. Ir svarīgi būt atklātam pret klientu, izvērtējot, vai piedāvātais segums patiešām atbilst klienta riskiem. Nereti piedāvātais segums nav piemērots konkrēta uzņēmuma vajadzībām, un tiek iegādātas standarta polises, kas ne vienmēr sedz kādas specifiskas, noteiktam uzņēmumam būtiskas vajadzības vai riskus. Tad jājautā - kāpēc maksāt par formālu apdrošināšanu?

Te risinājums ir elastība – ikvienam būtu jābūt iespējai kopā ar apdrošinātāju izskatīt iespējas pielāgot polisi tieši savām vajadzībām, paredzot un apdrošinot arī nestandarta riskus.

Lai neatkārtotos situācija, kādā nonāca šajā rakstā minētais uzņēmums, un klientiem būtu skaidri apdrošināšanas noteikumi, apdrošināšanas nozares dalībniekiem un asociācijai būtu jāveic aktīvāks skaidrojošais darbs. Ir jārunā ne tikai par to, ko apdrošināšana sedz, bet arī jāizceļ gadījumi, kad atlīdzību izmaksa tiek atteikta, un jāskaidro, kāpēc pieņemts tāds lēmums – vai klients sniedzis nepatiesu vai nepilnīgu informāciju apdrošinātājam, vai nav iepazinies ar līguma noteikumiem, vai ir bijis kāds cits iemesls.

Klientiem jābūt drošiem, ka izvēlētais apdrošinātājs nelaimes gadījumā palīdzēs un neradīsies strīdi par atlīdzības izmaksu un zaudējumu piedziņu. Citādi – kāda jēga no apdrošināšanas?

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!