Jānis Grīviņš: Kas kopīgs Markam Zakerbergam un poļu žurnālam pieaugušajiem
Foto: Publicitātes foto

Reiz man gadījās piestāt kādā ceļmalas krogā Aizkraukles novadā. Šajā iestādē bija padomāts par visiem apmeklētājiem – piedāvājumā bērnu ēdienkarte un krēsliņi, rotaļu stūrītis ar plastmasas mantiņām uz krāsaina tepiķa, plauktiņš ar flomāsteriem, galda spēlēm un žurnāliem, blakus klubkrēsls, kur piesēst un palasīt. Tikai kāda nianse – žurnālu kaudzītes pašā augšā bija nolikts izdevums poļu valodā ar ļoti atklātām kailu daiļavu bildēm uz vāka (foto zemāk).

Šo gadījumu atcerējos 7. janvārī, kad globālā sociālo mediju milža "Meta" boss Marks Zakerbergs paziņoja, ka "Meta" pārtrauc savu "fact checking" jeb satura faktu pārbaudes programmu (pagaidām) ASV – ar mērķi veicināt runas brīvību. Viņa paziņojumu platformā "X" uzreiz paspēja apsveikt ASV nu jau prezidenta Donalda Trampa ieceltais Federālās komunikāciju komisijas vadītājs Brendans Kārs, kurš, kā vēstīja "Politico", jau iepriekš solījis iznīcināt lielo tehnoloģiju kompāniju "Globālās cenzūras karteli".

"Visa sociālo tīklu jēga ir ļaut cilvēkiem dalīties, ar ko vien tie vēlas," Zakerbergs izteicās Džo Rogana šovā tajā pašā dienā.

Tas nozīmē, ka "Facebook", "Instagram" un "Threads" platformās (pagaidām ASV), līdzīgi kā jau divus gadus platformā "X", tagad būs iespējams brīvāk publicēt nepārbaudītus, nepatiesus, maldinošus, aizskarošus faktus. Šāds saturs izraisa visaktīvākās cilvēku reakcijas, nav šaubu, ka to pastiprināti izplatīs platformu algoritmi ar mērķi veicināt pēc iespējas lielākas auditorijas pastiprinātu aktivitāti.

Es nevērtēšu, vai Zakerberga lēmums ir slikts, labs vai bez būtiskas ietekmes runas brīvības vairošanā. Mani interesē, kādas būs šī lēmuma sekas uz "Meta" biznesa rādītājiem, kuru galvenais ieņēmumu avots ir reklāma.

Gan pasaules, gan mana personīgā pieredze rāda, tāpat kā vecāki pieminētajā krogā nevēlas savus bērnus atstāt kaitējošas informācijas ietekmē, arī lielie reklāmdevēji nevēlas savus zīmolus reklamēt vietnēs, kur to reputāciju apdraud provokatīvs, neparedzams saturs.

Autiņbiksītes nereklamē blakus ierakstiem par abortu aizliegumiem. "Coca Cola", kuras viena no zīmola pamatvērtībām ir dažādība (diversity), neliek reklāmu naida runas fonā. Tieši otrādi, tās komunikācija ir

Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.

Lūdzu, uzgaidi!

Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...

Loading...

Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!