Foto: ERC

Šis rudens Baltijas autosporta reģionam sagādājis iespaidīgus jaunumus - vispirms nāca atklātībā informācija par Lietuvas iekļaušanos pasaules rallija čempionāta (WRC) kalendārā, tad Eiropas rallija čempionāta (ERČ) rīkotāju lēmums slēgt trīs gadu sadarbības līgumu ar Latviju.

"Rally Liepāja" direktors Raimonds Strokšs par 2014.gada sezonu Baltijas autosportā saka - tas ir "huge"!, un ar vēl lielāku sparu ir meties ERČ Latvijas posma sagatavošanā, jo šogad augstu uzliktā kvalitātes latiņa, kad Latvijas posms saņēma atzinīgu novērtējumu no Starptautiskās Automobiļu federācijas (FIA) novērotājiem, neļauj to nolaist zemāk. Šo ziņu sakarā portāls "Delfi" Raimondu Strokšu aicināja uz sarunu.

Latvija nākamos trīs gadus uzņems ERČ - tas ir oficiāli, kā akmenī iecirsts?
Tas ir visnotaļ oficiāli - ir noslēgti līgumi, ir valdības lēmums.

Mums kā organizatoriem šis līgums ir milzīgs atvieglojums. Pēc "Rally Liepāja – Ventspils" pusgadu dzīvojām neziņā, tad augustā atbildēja - jā, Latvijā posms būs, un mums atkal četru mēnešu laikā jāsarīko rallijs. Tas nav normāli. Tagad es esmu gatavs to visu atkārtot tikai tāpēc, ka mums ir līgums uz nākamajiem trim gadiem, un 2015.gada ERČ posmu varēsim sākt organizēt jau nākamajā dienā pēc rallija apbalvošanas. Tā ir nenormāla atšķirība, jo laika trūkums ļoti sarežģī situāciju.

Mēs visos aspektos esam ieguvēji - darbā ar sponsoriem, ar trasi, ar braucējiem, mēs varēsim braukt uz citiem rallijiem un reklamēties, jo esam kalendārā uz trim gadiem. Ir cits darba apjoms, ko varam izdarīt.

Tiek gaidīts, ka ERČ varētu samazināt posmu skaitu, lai celtu katra posma nozīmīgumu, arī no šā viedokļa trīs gadu līgums ir mums izdevīgs.

Kāpēc "Eurosport" tik ļoti rūp valdības atbalsts?
Jo tā ir stabilitāte, garantija, ka maksājumi tiks izdarīti, turklāt valdība neatbalstīs vāji organizētu pasākumu. Tas visām sacensībām piešķir īpašu "garšu".

Lietuva ir WRC - tas mums nāk par labu?
Nākamais gads vispār būs "huge"! Visam Baltijas autosportam! Ja pirms pāris gadiem kāds būtu teicis, ka Baltijas reģions uzņems visus lielākos rallija pasākumus, es neticētu. "Rally Liepāja-Ventspils" bija tālākais ziemeļos, uz Skandināvijas pusi, ja neskaita WRC Somijas un Zviedrijas ralliju - un Eiropai rūp šis reģions! Jo te nav runa tikai par nelielo Baltijas tirgu, bet gan lielo Skandināviju un Krieviju. Ja viss notiks tikai Eiropas dienvidos - kam tas interesēs? Baltija nākamgad pievērsīs sev uzmanību!

Kā jaunā formāta Eiropas čempionāts izskatījās pirmajā gadā no Tava viedokļa?
Čempionāts bija tāds, kāds tas pirmajā rīkošanas gadā varēja būt, jo visi sāka no nulles. Labi, it kā apvienojās divi pieredzējuši grandi - FIA un "Eurosport" - taču visas jaunās lietas ir jaunas, un pirmā reize ir pirmā reize.

Kas ir svarīgi - līdz ar jauno Eiropas čempionāta formātu ļoti aktivizējušies autoražotāji, kas mērķē uz R5 klasi, kura ir "galvenajā lomā" ERČ. WRC tā vienmēr būs otrajā plānā. "Honda" gatavojas izstrādāt R5 klases rallija mašīnu, pat "Opel". Ražotāji lēnām sak atgriezties autosportā. Ok, tas varbūt nebūs redzams nākamgad, bet 2015. un 2016. gadā jau būs "jautr"i. Uz to laiku jaunajām markām būs jābūt ātrām, lai ietu bizness! Viņi piesaistīs braucējus, un mēs redzēsim labu izaugsmi.

"Citroen" un "Peugeot" gatavojas 1.janvārī homoloģēt jaunās R5 klases mašīnas. Uz pirmo ERČ posmu Austrijā viņi nepagūs tās pieteikt, bet uz otro - mūsējo - gan! Reklāma jaunai mašīnai ir vajadzīga, bez variantiem, un šajā ziņā ražotājiem vajadzēs dubultā, jo Malkolms Vilsons ar savu biznesmeņa pieeju un "Ford Fiesta R5" ir aizgājis tik tālu, ka pārējie var tikai sapņot pat tādiem pārdošanas apjomiem. Abi francūži visu šo laiku "slīpēja" savas mašīnas, testēja un pārbaudīja, bet viņi ienāks tirgū, kas jau ir aizņemts, tāpēc ir sevi jārāda, un es ceru, ka tas sāksies pie mums, Latvijā.

Pirmajā ERČ sezonā Latvijas posms nebija labā situācijā, jo kā vienīgajam pa īstam ziemas rallijam tam bija vairāki mīnusi - dalībniekiem speciāli jāiegādājas radžotās sporta riepas, jāpielāgo automašīnas, arī vērtējums - ieskaitē iet četri labākie no pirmajiem sešiem ERČ posmiem...
Jā un nē. Mēs bijām jauns rallijs, kuru neviens nezināja, bet panācām, ka visu šo gadu labās runas par mūsu sacensībām klīst apkārt pa Eiropu. Tam ir jānes rezultāts!

Starp citu, ums ir iespēja pāriet uz vasaru. Vai mēs to spēsim izmantot, par to parunāsim pavasarī, bet nav viennozīmīgi, ka vasaras rallijs ir labāk. Ierastāk - jā, siltāk, foršāk, bet vai labāk...

Tiek runāts arī par ERČ Ziemas kausu. Kāds tas būs?
Tā ir "Eurosport" aktivitāte, lai pievērstu lielāku uzmanību ziemas posmiem, un mēs atkal esam ieguvēji! Šajā kausā būs iekļauti trīs posmi, un mēs esam pa vidu, ļoti izdevīgā pozīcijā! Piemēram, ja kāds nestartē pirmajā posmā Austrijā, atlikušajos divos vēl var pacīnīties; ja pirmajā ļoti labs rezultāts, ir jābrauc uz otro, jo uz pēdējo visu atlikt ir riskanti. Būs vēl jaunums, ko ERČ ieviesīs tieši ar mūsu ralliju, bet es pagaidām neesmu tiesīgs to atklāt.

Jau pirmajā gadā Latvijas rallijs mainījis nosaukumu, kamēr Eiropā ir sacensības, kam gadu desmitiem nosaukums nemainās. Kāpēc uzreiz neizvēlējāties "Rally Latvija"?
Viss ir vienkārši - jāsaprot, ka šo ralliju sarīkot pie mums izmaksā tieši tikpat, cik Polijā. Sacensību izdevumi ir vienādi, bet reklāmdevēju skaits un viņu iespējas ir ļoti atšķirīgas. Polijā sponsori pajautā - cik maksā TV tiešraide "Eurosport"? Miljonu - jā, gribam, lūdzu, te jums nauda! Mums ir jādomā, kā šim grandiozajam pasākumam saplānot budžetu. Kad mēs būsim tikpat lieli un vareni kā Polija, tad varēsim ralliju saukt, kā ienāk prātā. Šobrīd esam milzīgi pateicīgi Liepājai, kura grib iesaistīties, palīdzēt un organizēt. Es ceru, ka mēs vēl ilgi būsim Liepājā!

Kāpēc Ventspils atteicās no goda uzņemt Eiropas rallija čempionātu?
Bažas par laika apstākļiem.

Tu par tiem vairs neuztraucies?
Ja pagājušogad ap šo laiku sēdēju un domāju par laikapstākļiem, tad šogad es par to vairs neuztraucos vispār. Mums sanāca vissliktākais iespējamais scenārijs, kāds vien var būt, un ja mēs to pārdzīvojām, tad mani vairs nekas nebiedē! Šogad ziemā lietus lija varbūt 4-5 dienas, un divas dienas no tām bija rallija nedēļā! Tas ir sliktākais, kas var būt. Toties ko mēs novērojām - bijām tik labi sagatavojuši ceļus, ka varētu sacensības aizvadīt arī tad, ja turpinātu līt. Uz virskārtas bija šļūdonītis, ūdens, bet zeme bija caursalusi 60 centimetru dziļumā - virskārtu "noslaucītu" un turpinātu braukt. Tāpēc tagad man par to vairs galva nesāp. Pagājušogad es visus meteoroloģiskās mājas lapu adreses zināju no galvas, tagad vairs ne.

Ko vari atklāt par "Rally Liepāja" ātrumposmiem?
Rallijs saglabās trīs dienu formātu - pirmajā dienā būs kvalifikācijas ātrumposms, starta vietu izvēle prioritātes braucējiem, atklāšanas ceremonija un preses konference, otrajā dienā no rīta pirmais ātrumpsoms. Kopumā būs 12 ātrumposmi, garākais, izskatās, būs 31 km, pa sešiem ātrumposmiem dienā. Skatītājiem ļoti ērts formāts.

Saukli arī esat nomainījuši - vairs nesolāt ka šī ziema būs "karsta", bet gan "ātra" - this winter is fast?
Mēs to katru gadu mainīsim! Lai cilvēkiem katrs rallijs asociējas ar saukli - tas bija tajā gadā, kad bija "fast", vai tajā gadā, kad bija "hot".

FIA ziņojums bija objektīvs? Mums bija kādas nopietnas problēmas, kas jānovērš organizācijā?
Neviens aizrādījums nebija par lielu un nopietnu problēmu. Visi bija par tēmām, kas ir viegli labojamas. Bija atbraucis pasaules čempionāta (WRC) galvenais ārsts, un viņš pat nesaprata, kāpēc ir atsūtīts uz ERČ, uz Latviju, jo daudz kas drošības jomā mums bija vēl augstākā līmenī nekā dažā labā WRC posmā! Viņš nekad neapmeklē citas sacensības kā tikai WRC un bija pārsteigts.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!