Lai uzlabotu dramatisko situāciju un skaidrotu iedzīvotājiem atstarojošo vestu un atstarojošo elementu izmantošanas nozīmi diennakts tumšajā laikā, trešdien, 29. oktobrī, Ceļu satiksmes drošības direkcija kopā ar partneriem uzsākusi satiksmes drošības kampaņu "Redzams, tātad dzīvs!".

Šogad uz Latvijas ceļiem satiksmes negadījumos ievainoti 717, savukārt dzīvības izdzisušas 50 gājējiem. Bet, kā liecina ilggadīgā pieredze, īpaši traģiski ir gada pēdējie mēneši, piemēram, pērn oktobrī, novembrī un decembrī bojā gāja 34 gājēji, kas bija puse no visiem 2013. gadā dzīvības zaudējušajiem gājējiem, liecina CSDD un Valsts policijas (VP) apkopotā informācija.

Kampaņas laikā ikviens iedzīvotājs aicināts ne vien pats diennakts tumšajā laikā valkāt gaismu atstarojošu vesti vai savā apģērbā izmantot gaismu atstarojošus elementus, bet rūpēties arī par līdzcilvēku redzamību uz ceļa un glābt viņu dzīvības.

Sabiedrība tiek aicināta apdāvināt savus tuviniekus, draugus vai klientus ar "gaismas vestēm" vai atstarojošu apģērbu. "Tumšo gājēju glābšanas misijā" kā vieni no pirmajiem tiks uzrunāti un "izgaismoti" mazturīgie iedzīvotāji, kuriem CSDD kopā ar biedrību "Latvijas Samariešu apvienība" un Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroju (LTAB) izdalīs vairāk nekā 20 000 atstarojošās "gaismas vestes".

Savukārt pārējie ceļu satiksmes dalībnieki aicināti iesaistīties gājēju glābšanas iniciatīvā un atcerēties, ka atstarojošs elements apģērbā dažkārt var būt dzīvības vērtībā.

"Šogad ceļu satiksmes negadījumos dzīvības zaudējuši jau 163 Latvijas iedzīvotāji, no tiem trešā daļa – gājēji. Tas ir par 16% vairāk nekā šajā laika periodā pērn. Lai pasargātu vismazāk aizsargātos satiksmes dalībniekus, šogad ir pieņemtas izmaiņas Ceļu satiksmes noteikumos, kas paredz, ka diennakts tumšajā laikā un nepietiekamas redzamības apstākļos, ejot gar brauktuves malu, ir jāvalkā gaismu atstarojošā veste vai apģērbā jābūt iestrādātam atstarojošam materiālam," komentē satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).

Lielākā daļa jeb 67% no visiem negadījumiem, kuros ievainoti vai bojā gājuši gājēji, notikuši tieši diennakts tumšajā laikā. "Ir maldīgi uzskatīt, ka "tumšo gājēju" sērga ir tikai lauku reģionu problēma un gaismu atstarojošs apģērbs nēsājams vien ārpus pilsētām. Tieši pretēji – vairāk nekā puse jeb 51% gājēju dzīvību zaudējuši pilsētās, kamēr 43% no viņiem uz valsts autoceļiem ārpus apdzīvotām vietām," situāciju skaidro Andris Lukstiņš, CSDD valdes priekšsēdētājs.

"Piemēram, pērn Rīgā vien bojā gājuši 20 jeb gandrīz trešā daļa no visiem dzīvības zaudējušajiem gājējiem. Tāpēc iedzīvotājiem jāiemācās loģisks pašsaglabāšanās instinkts – pārliecināties, ka, izejot uz ceļa, tu esi redzams!" uzskata Lukstiņš.

"Gājējiem arvien valda uzskats, ka veste vai atstarotājs jānēsā, lai nesaņemtu sodu, taču šāda pieeja ir galīgi aplama. Policijas mērķis ir pasargāt gājējus, nevis sodīt, tādēļ mēs vēlamies, lai gājēji apzinātos, ka veste reāli var būt dzīvības glābējs," norāda Artis Velšs, VP Galvenās Kārtības policijas pārvaldes priekšnieks.

"Šī gada rudens liecina, ka gājēji joprojām nav iemācījušies šo vienkāršo patiesību – faktiski nevienam no bojā gājušajiem nebija nekāda veida atstarojošo elementu. Tādēļ papildus kampaņai būtu nepieciešami arī grozījumi likumā, kas paredzētu kaut nedaudz lielāku sodu par atstarojošās vestes nenēsāšanu," uzskata Velšs.

Kampaņas "Redzams, tātad dzīvs!!" ietvaros sadarbībā ar biedrību "Latvijas Samariešu apvienība" notiks atstarojošo "gaismas vestu" masveida izdale Latvijas iedzīvotājiem reģionos – gan mazturīgajiem un trūcīgajiem, gan arī nejauši satiktiem gājējiem uz ceļiem. Šādā akcijā plānots vestēs ietērpt vairāk nekā 20 tūkstošus "tumšo gājēju".

"Atstarojošo elementu vai vestu lietošana gājējiem ir vitāli svarīga, tomēr nereti arī autovadītāji aizmirst, ka ikdienā viņi un paši pasažieri, izkāpjot no auto, kļūst par gājējiem. Savukārt atstarojošās vestes nereti ir droši noglabātas auto bagāžniekos. Rudens ir īstais brīdis tās uzmeklēt un turēt pa rokai, lai, izkāpjot no auto tumšākā ceļa posmā, nepakļautu sevi un apkārtējos nevēlamam riskam," stāsta kampaņas partnera – apdrošināšanas sabiedrības "Ergo" – valdes locekle Ingrīda Ķirse.

Kampaņas ietvaros gājēji, autovadītāji un citi satiksmes dalībnieki tiks uzrunāti ar video un audio klipiem, vides un preses reklāmām. Savukārt ar "Ergo" atbalstu tapusi īpaša aplikācija interneta vidē – tumsas simulators, kurā ikvienam būs iespēja pārbaudīt savas prasmes "neredzamo gājēju" atpazīšanā.

Kampaņu organizē CSDD, Satiksmes ministrija un VP. Kampaņa tiek finansēta no OCTA līdzekļiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!