Foto: DELFI
Kanādiešu zīmols "Can–Am" 2015. gadā savu transportlīdzekļu klāstu papildinājis ar ekonomiskās klases kvadracikliem "Outlander L", kas piemēroti kā darbam, tā izklaidei, bet cena padara to pieejamāku plašākam ļaužu lokam. Portāls "Delfi" ceturtdien piedalījās kvadracikla mediju testos Līgatnes novadā.

"Can–Am" pieder Kanādas kompānijai "Bombardier", kuras ražojumu klāsts plešas no sniega un ūdens motocikliem, kvadracikliem, tricikliem, bagijiem (to visu ražo atzars "Bombardier Recreational Products" – BRP) līdz tramvajiem, vilcieniem un lidmašīnām. "Can–Am" tricikls "Spyder" 2014. gadā piedalījās konkursā par Latvijas "Gada motocikla" titulu. 

BRP ūdens un sauszemes transportlīdzekļi tehnoloģiski ir līderi savā klasē, norāda Ģirts Rantiņš no SIA "SDK"–"Bombardier" tehnikas izplatītāja Latvijā un Lietuvā. Tikmēr "Outlander L" kvadracikli izstrādāti tā, lai būtu pieejami cenas ziņā, bet reizē pildītu savu funkciju, viņš skaidro. "Outlander L" sērijas kvadraciklu cena sākas no aptuveni 6000 eiro (citu "Can–Am" modeļu cenas ir no 10 000 eiro). Kā norāda "SDK" pārstāvis Jānis Kivlinieks, tas jau ļauj sākt konkurēt ar Ķīnā ražotajiem braucamrīkiem.

Foto: DELFI

Foto: "Outlander L MAX450"

"Outalnder L" sērijas kvadracikliem, salīdzinot ar lielākajiem brāļiem, ir vieglāks rāmis un piekare, vienkāršākas elektroniskās iekārtas. Pielietojums tam atrodams no darba piemājas saimniecībās līdz militāriem uzdevumiem.

"Outlander L450" kvadracikli ir aprīkoti ar "Rotax" 427 kubikcentimetru četrtaktu šķidrumdzeses dzinēju, kurš attīsta 38 zirgspēku jaudu (pieejams arī 500 kubikcentimetru un 46 zirgspēku "L500"). Šis modelis ir vienvietīgs, savukārt modifikācijai "L MAX450" ir vieta ar atzveltni arī pasažierim. Kvadracikli aprīkoti ar variatora ātrumkārbu un ieslēdzamu 4x4 piedziņu.

Visi braucamrīki uzlabojami ar tādām praktiskām lietām, kā sakabes āķis piekabes vilkšanai, sniega šķūre, stūres pastiprinātājs, vinča, kāpurķēdes un citu papildaprīkojumu, kas padara "Outlander L" no izklaides braucamrīka par praktisku palīgu. Plašāk par "Can–Am" kvadraciklu modifikācijām var uzzināt šeit.

Lai brauktu ar kvadraciklu, ir nepieciešama B kategorijas autovadītāja apliecība, lai gan domas mēdz dalīties – vai tas ir vairāk motocikls, vai automašīna. "Man kvadracikls šķiet jocīga ierīce. Tas ir kā stūrēt automašīnu sēžot uz jumta. Nav ne īsti mašīna, ne mocis," iespaidos dalās televīzijas žurnālists Ģirts Timrots.

Foto: DELFI

Foto: Ģirts Timrots

Jebkurā gadījumā "Outlander L" vadības sviru apgūšanai, šķiet, nav nepieciešams vairāk par 30 sekundēm. Pagriež aizdedzes atslēgu, piestartē motoru, ieliek ātrumā (zemais, augstais, atpakaļgaita) un spiež gāzes sviru (atšķirībā no motocikla kvadraciklam akseleratoru nevada ar stūres roktura pagriešanu, bet gan ar īkšķi spiežot uz priekšu zem roktura esošo sviru). Braucot ātrumi vairs nav jāpārslēdz, atliek tikai manipulēt ar stūri, gāzi un bremzēm.

Līgatnes novada Līčkalnu dziļajā sniegā varēja novērtēt pilnpiedziņas nozīmi. Kvadracikls bez lielām problēmām uzsāk kustību un laužas cauri neizbraukta sniega klajumiem. Atslēdzot 4x4 režīmu kustība kļūst gausa un grūta. Tomēr vēl labāk šādā sniegā izmantot kāpurķēdes. 

Tas kļuva skaidrs, izmēģinot ar gumijas ķēdēm aprīkotu braucamrīku (tiesa gan jaudīgāku – 1000 kubikcentimetru "Can–Am" modeli), kurš sniegā neiegrimst tik dziļi, nebuksē, ir vieglāk vadāms, krietni stabilāks un ātrāks. Sajūtas bija kā no mazas, nestabilas mašīnītes pārsēsties lielā džipā, kuru neietekmē ceļa grambas.

Foto: DELFI

Iespēju aprīkot "Outlander L" ar kāpurķēdēm atzinīgi novērtē avīzes "Auto Info" redaktors Kaspars Bergmanis, norādot, ka saimniecībā var noderēt transports, ar kuru var aizbraukt uz vietām, kur nav tīrīts sniegs vai ir dziļi dubļi, turklāt kvadracikls ir izmantojams gan ziemā, gan vasarā. "Zinot mūsu ziemas, kvadracikls ir prātīgāks pirkums nekā sniega motocikls," uzskata auto eksperts.

Kvadraciklu vadīšanā ir sava specifika. Pēc pirmajiem simtiem nobraukto metru pa riteņu izvagoto sniegu, rodas sajūta, ka nepiemērots ātrums, iebraukšana kādā iepriekš atstātā sliedē apvienojumā ar strauju stūres sagriešanu varētu beigties ar kritienu.

"Tā drošības sajūta, ko rada apziņa, ka tu brauc uz četriem riteņiem, ir maldīga. Drošāk ir braukt ar motociklu," uzsver Kaspars Bergmanis. Savukārt Ģirts Timrots iesaka ar kvadracikliem braukt prātīgi. "Jāpatur prātā, ka, ja viņš gāžas riņķī, viņš kā likums gāžas tev virsū," brīdina žurnālists.

Foto: DELFI

Līdz šo vārdu vieduma apstiprināšanai ilgi nebija jāgaida. Testu laikā četrriteņu motociklu divas reizes uz sāna apgāza motoinstruktors Uģis Spēlmanis. "Pirmais kritiens bija neapzināts, kad sagriezos un iekritu bedrē," viņš stāsta. Tas noticis ar pilnībā sagrieztu stūri "metot saulītes" un trāpot izbrauktā risā. Savukārt otro reizi braucamrīks apgāzts apzināti – izmēģinot kvadracikla stabilitātes robežas.

"Viņš ir stabils līdz zināmai robežai," skaidro Uģis Spēlmanis. Sagriežot stūri līdz galam stabilitāte zūd. Ir jāatceras, ka kritiena laikā nevajag mēģināt likt kāju pie zemes – kvadraciklu noturēt tas nepalīdzēs, bet kāja paliks iespiesta zem braucamrīka, brīdina instruktors. Tāpat jācenšas nemēģināt instinktīvi bremzēt kritienu ar roku, kas var beigties ar traumām, iesaka Spēlmanis.

Foto: DELFI

Ievērojot piesardzību un nepārvērtējot savas spējas, četrriteņu motocikls tomēr ir lielisks, noteiktās situācijās arī neaizstājams braucamrīks. "Can–Am" visu riteņu piedziņas "Outlander L MAX450" izmēģinājumi Līgatnes novada mežos pierāda, ka ar to var veikli pārvietoties pa šaurām meža stigām un viegli šķērsot upes braslus.

Jāatzīmē, ka pasažiera sēdvietas atzveltne, ērti izvietotie rokturi un platais kāju balsts rada drošības sajūtu un ļauj viegli noturēties uz kvadracikla, arī tad, ja gadījies kāds straujākas dabas vadītājs. 

Savukārt stūres pastiprinātājs (uzstādāms kā papildaprīkojums) ir regulējams trīs līmeņos. Atšķirība starp zemāko un augstāko ir būtiska. Ja vienā jau drīz sāk gurt rokas, otrā braukšana ir kā izklaide.

Foto: DELFI

"Pozitīvais moments ir tas, ka ir stūres pastiprinātājs. Tas kvadraciklam ir nepieciešams kā ēst, bez tā nevar. Braukt ir ārkārtīgi viegli," iespaidos par braucienu ar "Can–Am" "Outlander L MAX450" dalās ekstrēmās braukšanas instruktors Rolands Cimoška.

"Burvīgs aparāts, prieks braukt. Varbūt mazāk vajadzētu ekstru. Man personīgi šķiet lieki lietie diski, bet par ļaunu nenāktu rokturu apsilde (pieejama kā papildaprīkojums)," pēc testa braucieniem secina Kaspars Bergmanis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!