Foto: Publicitātes foto

"Bayerische Motoren Werke" (BMW) jeb Bavārijas Motoru rūpnīca šogad svin savu 100 gadu jubileju. Aizvadītā simtgade BMW ir bijusi gana piesātināta un veiksmīga, radot nevienu vien autobūves leģendu.

Bet kuri ir desmit labākie šīs markas automobiļi? Tādu pilnīgi noteikti ir vairāk nekā desmit, tādēļ, veidojot šo sarakstu, nevienu vien, lai iekļautos 10 vienībās, nācās atstāt aiz strīpas. Šajā sarakstā iekļāvām tos BMW automobiļus, kas kļuvuši par šīs kompānijas vēstures stūrakmeņiem.

Tikai pasaules karš apturēja šī BMW uzvaras gājienu

Foto: Publicitātes foto

1936. gadā debitējušais "BMW 328" ir šīs markas visveiksmīgākais pirmskara sportiskais un sacīkšu automobilis. Tas aprīkots ar divu litru rindas sešcilindru dzinēju, kas sērijveida versijā attīsta 80 zirgspēku jaudu.

Līdz pat Otrajam pasaules karam "BMW 328" bija veiksmīgs visās sacīkstēs, kurās tas piedalījās, sākot ar Nirburgringas trasi un beidzot ar Lemānas 24 stundu izturības sacensībām. Piemēram, 1940. gadā "Mille Miglia" izturības sacensības tas nobrauca ar vidējo braukšanas ātrumu 166,7 km/h.

Pavisam izgatavoti 464 šī modeļa eksemplāri. Mūsdienās šis klasiskais BMW maksā pāris simtus tūkstošus eiro.

70. gadu salonauto čempionāta čempions

Foto: Publicitātes foto

Lai būtu konkurētspējīgāki Eiropas Salonauto čempionātā, BMW 1972. gadā prezentēja "3.0 CSL" (attēlā pa kreisi). Tas bija izgatavots uz jau pazīstamās "3.0 CS" kupejas bāzes un padarīts pēc iespējas vieglāks.

"BMW 3.0 CSL" versijā atšķirībā no "CS" nebija skaņas izolācijas materiālu, uzstādīti vieglāki (alumīnija) virsbūves paneļi, agresīvāka veidola aerodinamiskie elementi, plānāki logu stikli un izņemts sacensībām liekais interjera aprīkojums.

Šis izrādījās ļoti veiksmīgs sacīkšu automobilis, jo Eiropas Salonauto čempiona titulu izcīnīja katru gadu no 1975. līdz 1979. gadam.

Pavisam tika izgatavotas 1265 vienības šīs modifikācijas automobiļu, no kurām katra mūsdienās maksā vismaz 175 tūkstošus eiro.

Atgriešanās pie sportiskajām saknēm

Foto: Publicitātes foto

21. gadsimtā vairums it kā sportisko automobiļu bija jau kļuvuši pārlieku lieli un smagi savai sākotnējai nozīmei. Tieši tādēļ 2011. gadā prezentētais BMW 1. sērijas "M Coupe" bija mūsdienu autobūvē kas necerēti labs – samērā viegls, kompakts un ļoti jaudīgs sportiskais auto, gluži kā savulaik "BMW 2002 Turbo" un pirmās paaudzes "BMW M3".

BMW 1. sērijas "M Coupe" ir aprīkots ar 340 zirgspēku trīslitru sešcilindru turbopūtes dzinēju, kas tika sajūgts tikai un vienīgi ar sešpakāpju manuālo pārnesumkārbu. Tāpat automobilim ir pašbloķējošais diferenciālis, bet spēkrata pašmasa ir tikai 1495 kilogrami. Ko vēl vairāk vajag azartiskam autovadītājam?

BMW bija plānojis šo modifikāciju saražot 2700 vienību ierobežotā sērijā. Tomēr pieprasījums pārspēja jebkurus plānus – rezultātā autoražotājs kvotu palielināja un pavisam izgatavoja 6309 vienības.

Mūsdienās tā ir laba investīcija, jo automobilis savu vērtību būtiski nezaudē, tas šobrīd lietots maksā no 40 tūkstošiem eiro (jauns maksāja ap 50 tūkstošiem), kamēr tā paša izlaiduma gada "BMW 135i" ar 306 ZS tagad ir nopērkams, sākot no 15 tūkstošiem eiro.

Pirmais eiropiešu sērijveida auto ar turbopūti

Foto: Publicitātes foto

1973. gadā "3.0 CSL" nebija vienīgā speciālā BMW sportiskā modifikācija, par tādu kļuva arī "BMW 2000 Turbo". Sešdesmitajos gados BMW prezentēja tā saucamos "jaunās klases" automobiļus, kuri vēlāk evolucionēja šobrīd pazīstamajā 3. sērijā 70. gadu beigās.

"BMW 2002 Turbo" ir zīmīgākais no "jaunās klases" automobiļiem, jo bija aprīkots ar tiem laikiem tādu retumu kā turbopūti. Tas pat ir pirmais sērijveida automobilis Eiropā ar turbopūti.

Tā divlitru četrcilindru turbopūtes dzinējs attīsta 170 zirgspēku jaudu un 240 ņūtonmetru griezes momentu (tolaik jaudīgākais ar atmosfērisko dzinēju "BMW 2002tii" attīstīja 130 ZS). Arī šīs versijas automobilis bija veiksmīgs dažādās autosacīkstēs.

Pavisam tika izgatavotas 1672 vienības "BMW 2002 Turbo" automobiļu. Mūsdienās tāds maksā no 60 tūkstošiem eiro.

Par godu tūkstošgades mijai

Foto: Publicitātes foto

Tūkstošgades miju BMW svinēja ar "Z8" rodsteru, kas bija sērijveida versija divus gadus pirms tam prezentētajam "Z07" rodsteram, kurš savukārt bija vīzija par leģendārā "BMW 507" rodstera mūsdienu pēcteci.

Skaistais "BMW Z8", kas tika aprīkots ar tā laika sportiskā sedana "BMW M5" dzinēju (400 zirgspēku atmosfērisko V8) un sešpakāpju manuālo pārnesumkārbu, tika ražots tikai četrus gadus un pavisam izgatavots 5703 vienībās. Mūsdienās tāds maksā no 170 tūkstošiem eiro.

Nākotnes sportisko auto iemiesojums

Foto: Publicitātes foto

"BMW i8" ir nākotnes sportiskais automobilis, kas nopērkams jau šodien. Tam ir ne tikai futūristisks dizains. Tas pārstāv autoražotāja jauno "i" modeļu saimi, kurā ir vēl "i3" elektromobilis.

"BMW i8" ir ekoloģisks sportiskais automobilis, jo ir aprīkots ar hibrīda spēka agregātu, kas kopumā attīsta 360 zirgspēku jaudu. Tā sastāvā ir 1,5 litru trīscilindru benzīna dzinējs, elektromotors un akumulatoru komplekts. Tikai ar elektroenerģiju tas spējīgs nobraukt līdz 24 kilometru distanci, bet akumulatorus iespējams uzlādēt arī no mājsaimniecības elektroligzdas.

Neskatoties uz "zaļo domāšanu", "BMW i8" saglabā arī mūsdienu sportisko automobiļu dinamiku – no vietas līdz 100 km/h tas paātrinās 4,4 sekundēs un maksimāli sasniedz 250 km/h. Savukārt civilā braukšanas režīmā tas vidēji patērē 2,1 litru benzīna uz 100 km.

Jauns "BMW i8" maksā no 126 tūkstošiem eiro un kopš 2014. gada ir pārdots pāris tūkstošos eksemplāru.

Pēdējais ar rokām montētais ‘M’ auto

Foto: Publicitātes foto

Otrās paaudzes "BMW M5" (E34 – rūpnīcas indekss) daudzi šīs markas entuziasti uzskata par vislabāko šī modeļa pārstāvi, īpaši tā vēlākajā versijā ar 3,8 litru dzinēju. Šis 90. gadu sākuma spēkrats ir arī pēdējais, kuru "BMW M" nodaļa montēja ar rokām, šim procesam uz vienu "BMW M5" veltot līdz pat divām nedēļām darba.

"BMW M5" (E34) debitēja ar 3,6 litru sešcilindru dzinēju, kas attīsta 310 zirgspēku, bet vēlāk to aizstāja 335 ZS jaudīgais 3,8 litru agregāts. Vēl šīs paaudzes "BMW M5" īpašu padarīja tā modifikācija arī ar universāļa virsbūvi "Touring".

Pavisam tika izgatavoti nedaudz vairāk kā 12 tūkstoši E34 paaudzes "BMW M5" spēkrati, kuri mūsdienās maksā no 10 tūkstošiem eiro par "pieredzējušu" eksemplāru un no kādiem 15 tūkstošiem eiro par normālu. Bet universāļa versija, kas tika saražota tikai 891 vienībā, maksā vismaz divkārt dārgāk nekā sedans.

Visskaistākais BMW rodsters

Foto: Publicitātes foto

"BMW 507" tika ražots periodā no 1956. līdz 1959. gadam speciāli Ziemeļamerikas tirgum pēc vietējā importētāja lūguma, lai aizpildītu nišu starp dārgo "Mercedes-Benz 300SL" un lētajiem britu "Triumph" un MG rodsteriem. Rezultātā tapa ļoti skaistais "BMW 507" ar 150 zirgspēku 3,2 litru V8 dzinēju.

Ņemot vērā, ka automobilis izrādījās pārāk dārgs, netika realizēts autoražotāja plāns to pārdot tūkstošos vienību katru gadu. Rezultātā četru gadu laikā tas tika izgatavots tikai 252 vienībās, radot BMW milzīgus zaudējumus. Mūsdienās pilnībā restaurēts "BMW 507" maksā vairāk nekā miljonu eiro.

Vistitulētākais BMW sacīkšu automobilis

Foto: Publicitātes foto

Vistitulētākais BMW sacīkšu automobilis un visu mūsdienu BMW sportisko modeļu faktiskais ciltstēvs ir pirmās paaudzes "BMW M3" (E30 – rūpnīcas indekss). Oriģināli "BMW M3" tapa kā homologācijas spēkrats salonauto čempionātiem. Sacīkšu versijā tā četrcilindru dzinējs attīstīja 300 līdz 380 zirgspēku, bet sērijveida versijā – 195 līdz 238 ZS atkarībā no modifikācijas.

Pavisam tas ir izcīnījis vairāk nekā 1500 autosacīkšu titulu, un tas joprojām ir nepārspēts salonauto šajā jomā.

Pēdējo 10 gadu laikā pirmās paaudzes "BMW M3" spēkratu, kas tika ražoti periodā no 1985. līdz 1992. gadam, cenas ir ievērojami pieaugušas, padarot to par drošu investīciju. Tāds maksā no kādiem 30 tūkstošiem eiro.

Īsts BMW superauto ar itāliešu dizainu

Foto: Publicitātes foto

70. gadu beigu "BMW M1" bija šīs markas superauto. Sākotnēji bija plānots, ka šo modeli pēc BMW pasūtinājuma ražos itāliešu "Lamborghini", bet beigu beigās vācieši to ražoja paši. Kaut gan dizainu patiešām radīja itālieši, precīzāk – leģendārais Džordžeto Džudžaro.

"BMW M1" ir vidusmotora komponējuma divvietīgais superauto, kas aprīkots ar 277 zirgspēku 3,5 litru sešcilindru turbomotoru, kas ļāva tam paātrināties līdz 260 km/h. Sacīkšu versijās "BMW M1" attīstīja ap 850 zirgspēku.

Pavisam tika izgatavotas 457 vienības "BMW M1" superauto periodā no 1978. līdz 1981. gadam. Mūsdienās tāds maksā vairākus simtus tūkstošus eiro.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!