Foto: Publicitātes foto
Ceturtdien, 16. maijā, uz valsts nozīmes A6 autoceļa Jēkabpilī atklāta pirmā CNG jeb saspiestās dabasgāzes degvielas uzpildes stacija Latvijā. Lai turpinātu attīstīt CNG infrastruktūru Latvijā, AS "Virši-A" plāno atvērt vēl divas CNG stacijas Rīgā vēl šī gada laikā.

CNG stacijas būvniecībā Jēkabpilī "Virši-A" ieguldījuši vairāk nekā vienu miljonu eiro. Stacijā būs iespējams iegādāties ne tikai saspiesto dabasgāzi, bet arī klasiskos degvielas veidus un citus "Virši" piedāvātos produktus. Stacija Jēkabpilī ir arī pirmā degvielas uzpildes stacija, kurā ir skatāma pilnībā atsvaidzinātā uzņēmuma vizuālā identitāte.

CNG (Compressed Natural Gas) ir saspiesta dabasgāze, kas galvenokārt sastāv no metāna. CNG ir augstāks enerģijas saturs nekā benzīnam vai dīzeļdegvielai. Tas ir ekonomiskāks un ekoloģiskāks alternatīvās degvielas veids. CNG infrastruktūra šobrīd ir attīstīta arī kaimiņvalstīs, kur Igaunijā publiski pieejamas ir 15, bet Lietuvā piecas saspiestās dabasgāzes stacijas.

"Eiropas Savienības īstenotā klimata politika pēdējo gadu laikā mērķtiecīgi veicina alternatīvo degvielas veidu izmantošanu, kā rezultātā CNG tirgus Eiropā piedzīvo būtisku attīstību. Ieviešot CNG Latvijā, mums ir svarīgas ne tikai šī degvielas veida ekoloģiskās īpašības, bet arī ekonomiskais ieguvums, ko tas nodrošina mūsu klientiem. Vēlos pateikties mūsu sadarbības partneriem – AS "Latvijas gāze" un AS "Gaso" – par kopīgu darbu, ieviešot šāda mēroga un ekonomiskās nozīmes projektu Latvijā," stāsta "Virši-A" izpilddirektors Jānis Vība.

Kā norāda Vība, ņemot vērā citu valstu pieredzi, CNG ieviešanas un attīstības modelī šo dabai draudzīgo produktu sākotnēji izmanto pašvaldību autoparki, kam seko uzņēmēji un privātpersonas. Šobrīd ar CNG darbināmu automašīnu skaits Latvijā ir neliels, taču līdz ar infrastruktūras attīstību paredzams, ka to skaits tuvāko gadu laikā būtiski pieaugs.

Transportlīdzeklis, kas darbojas ar CNG, ir tikpat ātri un viegli uzpildāms kā benzīna vai dīzeļmotora transportlīdzekļi. Salīdzinājumā ar citiem degvielas veidiem, oglekļa dioksīda (CO2) izmešu daudzums CNG ir par 35% mazāks nekā benzīnam un par 23% mazāks nekā dīzeļdegvielai, savukārt slāpekļa dioksīda (NOx) izmešu daudzums CNG ir par 87% mazāks nekā benzīnam un par 90% mazāks nekā dīzeļdegvielai. Tāpat saspiestai dabasgāzei ir par 98% mazāks smalko putekļu izmešu daudzums nekā benzīnam un dīzeļdegvielai.

CNG ir arī ekonomiski izdevīgāks degvielas veids: piemēram, lai ar līdzvērtīgas veiktspējas "Škoda Octavia" automašīnu nobrauktu 100 km distanci, izmantojot benzīnu, tas izmaksās 5,60 eiro, izmantojot dīzeļdegvielu – 4,80 eiro, bet izmantojot CNG – 3,50 eiro. Šāds aprēķins veikts, salīdzinot kombinēto patēriņu (WLTP) trīs līdzvērtīgām "Škoda" automašīnām: "Octavia Combi 1,6TDI", "Octavia Combi 1,0 TSI" un "Octavia Combi 1,5TGI". Piemērā iekļautas degvielās cenas: E95 1,22 EUR; DD 1,20 EUR un CNG 0,98 EUR/kg. Tādējādi iegādājoties benzīnu, dīzeļdegvielu vai CNG par 10 eiro, iespējamais nobraukums katram degvielas veidam attiecīgi ir 178 km, 208 un 277 km.
Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!