Foto: DELFI
Ja tālajos reisos un starpvalstu autopārvadājumos galvenie lielceļa karaļi ir lielie kravas auto ar pilnu masu līdz pat vairākiem desmitiem tonnu, tad pilsētās un starp tām piegādes veic kravas furgoniņi.

"Delfi" jau ir sēdušies pie lielo kravas auto stūres te, te un šeit, bet tagad izmēģināja mazos preču piegādes furgonus. Septembrī Dānijā notikušajos preses testos braucām ar jaunajiem "Iveco Daily".

"Daily" kravas furgonu līnija ir ierindā jau vairāk nekā 40 gadus – kopš 1978. Pašlaik tiek ražoti jau piektās paaudzes "Daily" auto, un pēdējais rūpnīcas prezentētais modelis nav pilnībā jauns, bet gan pamatīgs "feislifts".

Viena no galvenajām iezīmēm, kas atšķir "Daily" no nišas konkurentiem, ir tā, ka auto tiek stiprināts uz rāmja kā kravas automašīnas, nevis ar nesošo virsbūvi kā mūsdienu vieglie auto un vairums kravas auto ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām.

Šī īpašība dod plašu variēšanas iespēju viena modeļa ietvaros – "Daily" pieejami ar pilnu masu no 3,5 līdz 7,5 tonnām un ar kravas ietilpību līdz 20 kubikmetriem. Šasija auto padara izturīgāku, bet arī smagāku.

Ar skatu uz Hamleta pili

Komerctransporta specifikas dēļ "Daily" kabīnē paneļi ir no cieta, viegli tīrāma materiāla, ja salīdzina ar vieglo auto. Pat saulessargiem nav spogulīšu. Priekšā trīs sēdvietas, gluda grīda, bet kopumā viss kā vieglajā auto.

Foto: DELFI

Modeļa jaunums, kas nebija iepriekšējiem "Daily", ir stūresrats, kas regulējams gan uz iekšu un āru, gan augšu un leju.

"Daily" tiek piedāvāti arī ar "Hi-Matic" astoņu pakāpju automātisko kārbu. Šādas pašas ekskluzīvas kompānijas ZF kārbas tiek izmantotas luksusa auto "Maserati" un BMW 7. sērijas modeļos.

Visi žurnālistiem pieejamie testa modeļi bija tieši ar šīm kārbām, tāpēc slēgšanos pa pārnesumiem nenācās izbaudīt – bezrūpīgu braucienu gan. Kas nekait tikai stūrēt un vērot Dānijas piekrasti, glītos dzīvžogus un Kronborgas pili, kurā notika "Hamleta" darbība!

Kārba pārslēdzama ekonomiskajā un dinamiskajā režīmā, gluži kā tas smalkiem auto un motocikliem pieņemts. Motoru rangs piedāvā jaudu no 116 līdz 210 zirgspēkiem. Klāstā ir 2,3 un 3,0 litru dīzeļi. Lielāko, starp citu, pagaidām jauno attiecīgās kategorijas auto tirgū piedāvā tikai "Iveco", kurš ir spējis šim apjomam izpildīt "Euro 6" izmešu normas.

Personīgās sajūtas – ar 160 zirgspēku dīzeļdzinēju jauda ir pilnīga pietiekama jau ekonomiskajā režīmā (tiesa, braucām ar tukšiem furgoniem).

"Daily" pieejami arī ar ekonomisko un ekoloģisko 3,0 litru saspiestās dabasgāzes (CNG) dzinēju, kurš ekonomiskajā režīmā šķita traki lēnīgs. Un vispār neierasti, ka liela izmēra auto strādā un žūžo kā auto ar benzīna dzinēju. Tik neparasti, ka, pārsēžoties dīzelī, tā rūkoņa un gaita šķiet tuva un mīļa.

Foto: DELFI

Vispatīkamākā, protams, bija 210 zirgspēku motora dinamika – tīri labi ar tādu melnas krāsas kravas furgoniņu baudīt Dānijas mazo ceļu līkumus un jaudīga vieglā auto cienīgus paātrinājumus.

Interesanti – kurš uzņēmums gan būtu ieinteresēts pirkt tik ašu un attiecīgi dārgāku auto ar mazāk ekonomisku dzinēju? Piedevām komerctransporta tirgū pieprasītākā krāsa ir balta. "Iveco" pārstāvis skaidro, ka šādu auto mēdz izvēlēties uzņēmumi, kuriem vajag tikai vienu busiņu, ar kuru pats īpašnieks arī braukā.

It kā ar automātisko kārbu vēl nepietiktu netraucētai Dānijas ainavu vērošanai, palīgā steidz adaptīvā kruīza kontrole (ACC). Nav peļama funkcija kravas furgoniņam. Atliek tikai izvēlēties ātrumu un distanci līdz priekšā braucošajam auto un stūrēt – sistēma pati paātrinās un palēninās auto, vajadzības gadījumā apturot pat līdz nullei. Kājas var atpūsties.

Vēl pielikām klāt proaktīvo joslas saglabāšanas sistēmu, lai sāktu šķist, ka šofera darbs ir tīrā atpūta. Izmēģināju – auto patiešām pats izstūrē, ja vadītājs nereaģē un auto tuvojas līnijām. Tiesa, ceļa horizontālajiem apzīmējumiem jābūt kvalitatīviem un labi saskatāmiem – arī Dānijā, īpaši jau uz šaurajiem ceļiem, netiek nodrošināta sistēmas darbība.

Iebraucām arī mazās zvejnieku pilsētiņās ar šaurām ieliņām. Tur varēja izjust, ko nozīmē pakaļējā piedziņa, – priekšējie riteņi ir brīvi no pusasīm un attiecīgi vairāk sagriežami. Apgriešanās spēja pret auto izmēru no vieglās automašīnas lietotāja skatpunkta ir patiesi iespaidīga. Vēl var uzspiest "city" podziņu – un stūre kļūst pavisam viegla.

Foto: DELFI

Jaunajam "Daily" pieejama arī virkne labumu, ko nevar vai nevajag izmēģināt testa braucienā, piemēram, avārijas automātiskā bremzēšanas sistēma, kas, braucot ar ātrumu līdz 50 kilometriem stundā, spēj pilnībā apturēt auto un novērst sadursmi.

Jaunie "Daily" tikuši arī pie tādām iespējām kā LED lukturi, daudzfunkcionālais stūresrats un alumīnija diski.

Vairāk eļļas – retākas apkopes

"Daily" cena ir, sākot no aptuveni 21 000 eiro par vienkāršākajiem modeļiem – īsākiem ar 120 zirgspēku motoru. Papildus var izvēlēties dažādas ērtības un ekstras. "Hi-Matic" kārba, piemēram, sadārdzinās auto par aptuveni 1500 eiro, bet atvieglos šofera darbu.

Tirgū populārākais esot modelis ar 16 vai 18 kubikmetru kravas ietilpību un trīs litru 180 zirgspēku dīzeļdzinēju – tāds maksās ap 26 tūkstošiem eiro. Savukārt visdārgākās ir "Daily" 4x4 versijas, kuru cena var pārsniegt 60 tūkstošus eiro (attēlā zemāk nesaistīts kuģa dzinējs Dānijas ostas pilsētiņā).

Foto: DELFI

Vai nu visi uzņēmumi savam autoparkam pirks bagātīgāk aprīkotos modeļus, kad svarīgas ir darba izmaksas? Kā visi ražotāji, arī "Iveco" ar katru jauno modeli cenšas samazināt uzturēšanas izdevumus.

Ražotājs norāda, ka visi uzlabojumi devuši līdz 10% degvielas ekonomiju pilsētas braukšanas režīmā, kur arī pārsvarā izmanto mazos furgonus. Tas panākts gan ar dzinēju uzlabojumiem, "start/stop" sistēmu, gan viedo lādēšanu – ģenerators akumulatoru lādē tikai tad, kad tas ir nepieciešams.

Priekšējais bampers tagad ir trīsdaļīgs, lai bojājumu gadījumā var nomainīt atsevišķi konkrēto daļu, nevis visu kopā.

Tāpat ir izvēlētas riepas ar zemu rites pretestību, bet eļļas kartera tilpums palielināts, samazinot apkopju biežumu un izmaksas. Ražotājs izceļ pat tādu niansi kā automātiskā stāvbremze, kas preču piegādes gadījumā ļauj ietaupīt vadītāja laiku.

Foto: DELFI

Komercpārvadājumu nozarē noderīga arī attālinātas auto kontroles un diagnostikas nodrošināšana, kas tagad pieejama arī "Daily".

Ceturtais visvairāk pārdotais Baltijas valstīs

Kāda ir "Iveco" tirgus daļa un galvenie konkurenti reģionā? Dati par 3,5 līdz 7,5 tonnu kravas auto tirgus segmentu līdz šī gada jūlijam liecina, ka Baltijas valstīs "Iveco" ar 267 pārdotiem auto ir ceturtajā vietā.

Pirmais ar 558 vienībām ir "Renault", ar 469 furgoniem seko FIAT, un trešajā vietā ierindojas "Volkswagen" (VW) ar 357 pārdotām vienībām. "Iveco" seko "Mercedes-Benz", "Peugeot" un "Citroen".

Foto: Publicitātes attēli

Latvijā "Iveco" pozīcijas ir vājākas – šogad līdz jūlijam pārdoti 25 auto, un tā ir septītā vieta. Pirmie ir "Renault", VW, "Mercedes", tad FIAT, MAN un "Ford".

Nelielos kravas furgonus parasti neizmanto starpvalstu pārvadājumiem, jo šos pakalpojumus ir lētāk pasūtīt loģistikas firmām. Latvijā pārsvarā uzņēmumi pērk pa vienam vai dažiem auto, atklāj izplatītāja pārstāvis. Piemēram, "Daily" izmanto kāds gaļas pārstrādes uzņēmums. Tāpat "Daily" izmanto elektroenerģijas pakalpojumu uzņēmumi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!