Foto: DELFI
Pasaulē pieprasījums pēc bioloģiskās pārtikas aug, un kombinācijā ar neatlaidīgu darbu un nepieciešamo finansējumu tas ir devis iespēju vietējam bioloģiskajam ražotājam "Lat Eko Food" strauji audzēt apgrozījumu. Uzņēmuma plāni un jaudas ļauj runāt par turpmāku izaugsmi.

"Lat Eko Food" Latvijas patērētājiem pazīstams ar zīmolu "Rūdolfs" un ražo bioloģisko pārtiku. Uzņēmums tika nodibināts 2010. gadā, bet Ādažu ražotne atklāta 2014. gadā. Kopš 2015. gada uzņēmums paplašina savu darbības jomu. Šobrīd "Rūdolfs" sortimentā ir dažādi produkti: kečupi, smūtiji, ievārījumi, augļu krēmi, dārzeņu krēmi, kā arī zīdaiņu pārtika. "Sākām ar bērnu pārtiku, pēc tam piedāvājām arī produkciju pieaugušajiem," atceras uzņēmuma vadītāja un līdzīpašniece Egija Martinsone, piebilstot, ka, ja pašā sākumā būtu zinājusi, cik tas viss būs sarežģīti, laikam pat nebūtu sākusi biznesu.

Ražošanā primāri tiek izmantotas Latvijas bioloģisko lauksaimniecību izejvielas. Martinsone norāda, ka ir svarīgi Latvijā attīstīt bioloģisko lauksaimniecību. Tāpat ražošanai uzņēmumā nākas iepirkt izejvielas no ārzemēm, piemēram, banānus, mango u.tml. "Ir daudz vienkāršāk ražot konvencionālo pārtiku, nekā bioloģisko," rezumē Martinsone. Izstrādājot jaunas produktu līnijas, ļoti liela uzmanība tiek pievērsta produktu sastāvam, lai tie būtu inovatīvi un arī pēc iespējas lielāku pievienoto vērtību, kas ir priekšrocība salīdzinājumā ar konkurentiem. "Ir jādomā, ko mēs liekam iekšā savā ķermenī. Un būtu svarīgi jau skolās mācīt par veselīgu pārtiku. Cilvēki ir jāizglīto," uzskata Martinsone.

Uzņēmumā regulāri izstrādā jaunas receptes, kas ir pielāgotas eksporta klientu vajadzībām. 2018. gadā kopējais eksporta valstu skaits sasniedza 17, savukārt eksporta apjoms 890,5 tūkstošus eiro, kas ir apmēram trīskāršs pieaugums salīdzinājumā ar gadu iepriekš. Galvenie eksporta tirgi ir Somija, Zviedrija, Dānija. "Tajos pārsvarā strādājam ar svešu zīmolu, jo iedzīvotāji lielākoties uzticas vietējiem zīmoliem," skaidro Martinsone. Uzņēmuma produkciju var sastapt tādu pazīstamu ķēžu veikalos kā "Coop", "Walmart", "Spar", "Selver", "Carrefour" u.c. Arī Latvijā "Rūdolfs" produkciju iespējams iegādāties lielākajos mazumtirdzniecības veikalos. Savukārt jaunie mērķa tirgi ir Japāna, Lielbritānija, Francija u.c.

Uzņēmuma pārstāvji regulāri brauc uz nozares izstādēm ārvalstīs. Tieši 90% kontaktu veidojas izstādēs, jo joprojām ir svarīgs cilvēciskais faktors. "Ļoti daudz ideju rodas izstādēs, tajās var redzēt nozares tendences. Lai iekļūtu eksporta tirgos, dalība izstādēs ir ļoti svarīga," ar pieredzi dalās Martinsone.

Jaunums uzņēmumā ir biosmūtiji, kas Latvijas tirgū nonāca 2017. gadā. Tie veido 7% no 2018. gada apgrozījuma Latvijā. "Esam vienīgie Latvijā, kas ražo biosmūtijus, un lēnām ejam lielveikalos ar šo produktu. Tas ir domāts cilvēkiem ar vidējiem vai lieliem ienākumiem," atklāj Martinsone. Tāpat jauns produkts ir kečups, kurā nav ne krāsvielu, ne garšas pastiprinātāju, ne konservantu.

Ievērojami audzis ir "Lat Eko Food" apgrozījums, pērn tie bija 2,2 miljoni eiro, gadu iepriekš – 1,1 miljons eiro. Šogad tiek plānots sasniegt 3,7 miljonus eiro, no kuriem eksports veidotu 65% jeb 2,4 miljonus eiro. Martinsone teic, ka uzņēmuma jauda ļauj divkāršot apgrozījumu un pat vairāk. Arī turpmāk tiek plānots paplašināt ražošanu un turpināt investīciju programmu.

"Lat Eko Food" ir arī viens no finālistiem Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras "Eksporta un inovāciju balva 2019" konkursā, kategorijā "Eksportspējīgākais komersants" mazo komercsabiedrību grupā un "Importa aizstājējprodukts". Jāatgādina, ka 2018. gadā "Lat Eko Food" biezeņu "Rūdolfs" stāvpakās ieguva pirmo vietu kategorijā "Importa aizstājējprodukts".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!