Foto: LETA

Ministru kabinets otrdien, 9. augustā, sēdes slēgtajā daļā izskatīja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) turpmākās darbības nodrošināšanu, kurā ietverti četri iespējamie uzņēmuma turpmākās darbības scenāriji, portālu "Delfi" informēja SM.

Ministrija gan neatklāj ziņojuma detaļas, vien informē, ka LDz turpmākie darbības scenāriji ir atkarīgi no ģeopolitiskās situācijas, tāpat aprēķināts nepieciešamais valsts finansējums, lai nodrošinātu publiskās dzelzceļa infrastruktūras darbības nepārtrauktību.

"Pašreizējos ģeopolitiskajos apstākļos nav iespējams precīzi prognozēt LDz darbības attīstību, kur izšķiroši svarīga ietekme ir starpvalstu lēmumiem un lēmumiem par tālāku sankciju palielināšanu u.c. starpvalstu sadarbības aspektiem," atklāj ministrijā.

Tāpat SM uzsver, ka uzņēmums nodrošina dzelzceļa infrastruktūras darbības nepārtrauktību un pieejamību, tostarp publiskās dzelzceļa infrastruktūras un apkalpes vietu tehnisko apkopi un atjaunošanu un drošības pārvaldības sistēmu uzturēšanu, veic investīcijas dzelzceļa infrastruktūrā un apkalpes vietās.

Saskaņā ar Eiropas Savienības un Latvijas likumdošanu valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldniekam ir jānodrošina finanšu līdzsvars, lai dzelzceļa infrastruktūra varētu darboties un nodrošināt ilgtspējīgus pārvadājumus.

"Ņemot vērā ārējos ģeopolitiskos apstākļus un sankciju režīmu, ir būtiski samazinājušies ieņēmumi no kravu pārvadājumiem, kas tika izmantoti kopējās dzelzceļa sistēmas uzturēšanai un finanšu līdzsvara nodrošināšanai. Rezultātā 2020. un 2021. gados LDz strādāja ar zaudējumiem, tam nebija pietiekošu paša uzņēmuma līdzekļu, kas būtu pieejami šo zaudējumu segšanai, tādējādi tika pieprasīti līdzekļi finanšu līdzsvara nodrošināšanai. Vienlaikus, pirms finanšu līdzsvara nodrošināšanai nepieciešamo līdzekļu pieprasīšanas no valsts, LDz ir veicis būtisku izmaksu optimizāciju," informē SM.

Dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas izmaksu struktūrā ap 85% ir fiksētās izmaksas, kuras nav atkarīgas no pārvadājumu apjomiem, tomēr SM uzsver, ka LDz ir spējis samazināt pamatdarbības izmaksas par apmēram par 40 miljoniem eiro jeb 24%, salīdzinot 2021. gada pamatdarbības izmaksas ar 2019. gada pamatdarbības izmaksām.

Tāpat LDz iespēju robežās strādā pie kravu apjomu palielināšanas, uzņēmumā strādājošo skaits samazināts par gandrīz 2500 jeb par 34% no kopējā darbinieku skaita salīdzinājumā ar 2020. gada sākumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!