Foto: Publicitātes foto

No šī gada jūlija lietoto automobiļu pircējiem Lietuvā būs jāpārbauda ne tikai noskatītā automobiļa tehniskais stāvoklis, bet arī jāpārliecinās, vai tam nav grozīts odometra rādījums. Turpmāk, veicot tehnisko apskati Lietuvā, manipulācijas ar nobraukumu jeb odometra rādījumu tiks uzskatītas par būtisku bojājumu, kas liegs piedalīties ceļu satiksmē, raksta Lietuvas "Delfi".

Ja tehniskajā apskatē Lietuvā tiks konstatēts "notīts" nobraukums, auto īpašniekam būs liegums piedalīties ceļu satiksmē – veiksmīgi iziet tehnisko apskati varēs tikai pēc tam, kad atklātais defekts tiks novērsts.

No šī gada 7. jūlija ir noteikts pārejas periods –, ja tehniskajā apskatē tiks konstatētas manipulācijas ar odometra rādījumu, tad tas vēl tiks uzskatīts par nebūtisku bojājumu, bet no 2025. gada 7. jūlija tas jau tiks traktēts kā būtisks bojājums un tehniskās apskates iegūšana šādam automobilim tiks liegta.

Pie šādu noteikumu grozījumiem radās jautājums, ko darīt tiem, kuri tikuši apmānīti – iegādes brīdī nav zinājuši, ka odometra rādījums ir notīts.

"Sarunās ar sociālajiem partneriem meklējām risinājumus. Ņemot vērā likumus un problēmas mērogu, nevarējām ignorēt dzīves reālās situācijas. Tāpēc domājām, kā rīkoties tiem, kuri iegādājušies šādu auto un nezināja par it. Ņemot vērā juridiskos aspektus un dzīves reālijas, ar kurām saskaras tehniskās apskates staciju darbinieki, pagaidām domājam sagrozīto odometru vērtēt kā nelielu trūkumu," sacīja Lietuvas Transporta drošības administrācijas (LABT) padomnieks Simons Maženis.

Speciālisti cer, ka divu gadu laikā nobraukuma viltošanas problēma tiks atrisināta. "Aicināsim autovadītājus, kuri plāno iegādāties automašīnas, interesēties par automašīnas nobraukumu, tās vēsturi. Par nobraukuma sagrozīšanu autovadītāji bieži vien uzzina tikai tehniskās apskates laikā. Daudzi, šķiet, nezina, kā rīkoties šādā situācijā un nolaiž rokas. Atgādināsim: paši autovadītāji var mainīt odometra rādījumu, svarīgi, lai tā rādījums nebūtu mazāks kā fiksēts iepriekšējās tehniskās apskates laikā," norādīja LABT pārstāvis.

Lietuvas transportlīdzekļu apskates staciju asociācijas "Transeksta" pārstāvji norādīja, ka šis risinājums ir jāuzlabo. "Asociācija ir gandarīta, ka atteicās no sākotnējiem plāniem sodīt automašīnas īpašnieku par sagrozītu nobraukumu, jo viņš pats varēja kļūt par krāpnieka upuri," sacīja "Transeksta" pārstāvis Renalds Gabarts, nosakot divu gadu pārejas periodu par loģisku risinājumu.

Viņaprāt, atliek tikai cerēt, ka ar pārejas periodu pietiek, lai izveidotu efektīvu sistēmu cīņai pret nobraukuma viltošanu. Piemēram, nobraukumu var fiksēt ikreiz, kad mainās automašīnas īpašnieks, noslēdzot apdrošināšanu vai katru reizi, kad apmeklē autoservisu. Šāda reģistrēšanas sistēma palīdzētu noskaidrot, kad tieši odometra rādījumi ir samazinājušies, jo, veicot tehnisko apskati reizi divos gados, ir grūti noteikt, kad dati mainīti.

Kopš jūlija mainīsies arī tehniskās apskates pakalpojumu cenas Lietuvā, kas katru gadu tiek indeksētas. Benzīna automobiļu apskate sadārdzināsies par 1,1 eiro līdz 23 eiro, savukārt dīzeļa automobiļiem par 1,3 eiro – līdz 26,70 eiro. Mopēdu un motociklu apskate sadārdzināsies par 60 centiem, bet kvadracikliem – par 80 centiem līdz 17,20 eiro.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!