Klients zaudē teju 10 000 eiro 'Omniva' pazaudētā sūtījuma dēļ
Foto: Privātais arhīvs

Aptuveni divus mēnešus Igors Demčakovs, kurš marta sākumā e-pašapkalpošanās vietnē "omniva.lv" noformēja gandrīz 8 500 eiro vērtu sūtījumu, cenšas atgūt pārvadātāju pazaudēto mantu un noskaidrot notikušā apstākļus, portālu "Delfi" informēja cietušā pārstāvis, jurists Jānis Šleiers.

Demčakovs martā grasījās doties uz pusgadu iepriekš ieplānoto velo nometni Spānijā. Četrus mēnešus pirms brauciena viņš iegādājās biļetes uz Spāniju, taču lidsabiedrībā aizmirsa noskaidrot, vai var vest arī velosipēdu. Kad viņš sazinājās ar lidostu Spānijā, izrādījās, ka šādas iespējas nav, tāpēc velo entuziasts nolēma veikt sūtījumu caur "Omniva". Iespēja apdrošināt sūtījumu mājaslapā netika piedāvāta.

Uz Spāniju vīrietis sūtīja divriteni, formu, velosipēda kasti un citus piederumus. Pēc rēķina nomaksas 84,88 eiro apmērā pie viņa ieradās "Omniva" pārstāvis, kurš pārbaudīja sūtījuma saturu un pieņēma preces. Pārsverot sūtījumu, konstatēja, ka sūtīšanai uz Spāniju svars pārsniegts par 300 gramiem. Tādēļ no sūtījuma izņēma apavus.

Tomēr, dodoties uz piegādes vietu jau Spānijā, vīrietis konstatēja, ka ekipējums nav pienācis. Sūtījums bija pazudis. Viņš nekavējoties sazinājās ar "Omniva", taču nekādus paskaidrojumus nesaņēma. Viņam nācās īrēt velosipēdu un nepieciešamo ekipējumu, kas izmaksāja ap 1 300 eiro.

Klients pārvadātāja vietā meklē sūtījumu

Vīrietis nozaudēto sūtījumu, atgriežoties mājās, sākotnēji meklēja pats, zvanīja uz Igauniju, kur atrodas "Omnivas" starptautisko sūtījumu terminālis. Igaunijas pasta pārstāvji skaidrojuši, ka viņi neatbild par izsūtītajām precēm no Latvijas, ka klientam jāsazinās ar vietējo biroju Rīgā, kur darbinieki pauduši sašutumu par notikušo.

Nozaudētās mantas viņš joprojām nav saņēmis un pārliecināts, ka "Omniva" tās piesavinājusies, vai arī sūtījumu nozaudējusi. Vīrietis ir pārliecināts, ka uzņēmuma rīcība ir krimināli sodāma. Viņš jau vērsies Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) un Valsts policijā, kā arī Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā (SPRK), uzņēmumam "Omniva" nosūtīts arī pirmstiesas brīdinājums.

19. aprīlī klients no "Omniva" saņēmis vēstuli, un tajā norādīts, ka pieņemts lēmums izmaksāt kompensāciju 320 eiro apmērā un piešķirt vienu 99 % atlaides kuponu turpmākajiem sūtījumiem. Demčakova ieskatā, tā ir klaja uzņēmuma ņirgāšanās par klientiem. "Es neesmu apmierināts par izmaksāto summu. Gaidīsim nākamo soli. Viņi nav atmaksājuši arī summu, par to, ka es apmaksāju sūtījumu," skaidro Demčakovs.

Vīrieša jurists Jānis Šleiers norāda, ka lēmums ir nederīgs, jo nav konkrēta pamatojuma, kāpēc šāda summa ir izmaksāta. "Viņi ir pieņēmuši lēmumu izmaksāt 320 eiro. Tas lēmums vispār nav pamatots. Viņi nav norādījuši, uz kāda pamata summu maksā. Pirmkārt, saskaņā ar starptautisko regulējumu, ja viņi maksā, tad, ja es nemaldos, tie ir 520, nevis 320 eiro," skaidro Šleiers.

Juridiski esot grūti piedzīt visu zaudējuma summu, jo klients ir apstiprinājis "Omniva" noteikumus. Pieņemot lēmumu izmaksāt 320 eiro, "Omniva" atsaukusies uz punktu, kurš nav atrodams noteikumos. Šleiers stāsta, ka pie tiesu izpildītāja ir fiksēts fakts, kādus noteikumus ir apstiprinājis klients. ""Omniva" balstās uz noteikumiem, kurus klients nemaz nav apstiprinājis," pārliecināts jurists.

Vainīgas abas iesaistītās puses

PTAC pārstāve Sanita Gertmane norāda, ka konkrētais gadījums ir SPRK kompetencē.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas pārstāve Ieva Bethere skaidro, ka vispirms gadījums ir jāizanalizē un tikai tad var sniegt situācijas izvērtējumu, norādīt tālāk veicamos soļus, kas būtu lietotājam šajā gadījumā jādara. Bethere norāda, ka jāņem vērā ļoti būtiska lieta, proti, ja sūtījums nav apdrošināts, tad atlīdzības apjomu, kas ir jāizmaksā gala lietotājam, nosaka, balstoties uz Pasaules Pasta konvekcijas datiem par pārrobežu sūtījumiem. Šo summu parasti veido pamatsumma, papildu summa, kuras apmēru nosaka atkarībā no pasta pakas svara, un iekasētā pasta pakalpojumu tarifa summa.

"Tas, kas būtu jāsaprot regulatoram, vai minētā atlīdzība, kas ir izmaksāta gala lietotājam, atbilst šiem Pasta konvencijas datiem. Tas komersantam, šajā gadījumā "Omniva", jāpastāsta lietotājam. Saprotu, ka šāds skaidrojums nav sniegts," vērtē Bethere.

Saskaņā ar Pasaules Pasta konvencijas datiem neapdrošināta sūtījuma nozaudēšanas gadījumā pilnu summu parasti neatmaksā. Regulators akcentē, ka atbildība ir jāuzņemas, bet tam jānotiek saskaņā ar regulējumu. Ja klients nav apdrošinājis savu sūtījumu par tik vērtīgu apjomu, tad daļa zaudējumu jāuzņemas viņam pašam.

Klients vēlas likvidēt "Omniva"

Demčakovs norāda, ka ar sūdzību plāno vērsties pat Eiropas regulatoros, lai "Omniva" "aiztaisītu ciet". "Viņi kā strausi iebāž galvu zemē un viss. Es prasīju, kur bija nākamais pārsūtīšanas punkts, viņi atbildēja, ka nezina. Internetā tas arī nav redzams," viņš norāda.

Taču "Omniva" pārstāvis Māris Kuļikovskis skaidro, ka informācija par klientu un veikto starptautisko sūtījumu uz Spāniju ir saņemta, taču galapunktā sūtījums nav sasniedzis adresātu. Tiklīdz no klienta tikusi saņemta informācija par to, ka sūtījums kavējas, "Omniva" nekavējoties sazinājusies ar Spānijas pastu, lai skaidrotu situāciju.

"Ņemot vērā to, ka klients 20. martā oficiāli iesniedza informāciju, ka sūtījums nav saņemts, mēs iesniedzām klientam veidlapu, lai viņš aizpilda visu informāciju par pazudušo sūtījumu, lai mēs to varētu nodot tālāk un izskatītu šo gadījumu," norāda Kuļikovskis.

"Pēc noteikumiem, kas saistās ar starptautiskajiem pasta sūtījumiem, maksimālā kompensējamā summa ir 320 eiro, plus visi saistītie izdevumi ar piegādes pakalpojumiem," saka Kuļikovskis. Sadarbojoties ar Spānijas pastu, sūtījums joprojām tiek meklēts. Ja sūtījums tiks atrasts, tad tas tiks atdots klientam.

Savukārt "Omniva" pārstāve Ruta Pole vērš uzmanību uz to, ka pasta sūtījumu pakalpojumu sniegšanu regulē Pasaules Pasta konvencija. Tajā noteiktie nosacījumi tiek piemēroti starptautiskajiem pasta pakalpojumiem un attiecas uz visu pasauli. Cita starpā noteikumu 32. pantā paredzēta pasta sūtītāja pakalpojumu atbildība, kur noteikts, ka izmaksājamās atlīdzības summas nedrīkst pārsniegt Pasta paku reglamentā minētās un atbildības iestāšanās gadījumos, izmaksājot atlīdzību, netiešie zaudējumi, neiegūtā peļņa, vai morālais kaitējums netiek ņemts vērā.

Šobrīd tiek skaidrots, ka regulējumā noteiktajā termiņā Spānijas pasts nav varējis sniegt atbildi Igaunijas pastam par sūtījuma atrašanās vietu, kur reģistrēta sūtījuma nodošana nākamajam pasta pakalpojumu sniedzējam. Papildus klientam tiek atmaksāti arī sūtīšanas izdevumi.

Demčakovs apņēmies sadarbībā ar juristiem ierosināt krimināllietu par mantas piesavināšanos pret "Omniva", ja nesaņems uzņēmuma atbildi uz viņa prasību nedēļas laikā. Šleiers uzskata, ka, iespējams, notikusi zādzība. "Noteikumos ir 320 eiro, mierīgi var apskatīties, kas tur iekšā, ko šajā gadījumā viņi bija izdarījuši, jo pirms izsūtīšanas viņi zina, kas tur ir iekšā. Redzot to, ka tur ir kaut kas vērtīgs, viņi mierīgi to var piesavināties, zinādami savu atbildību, ka viņi var atkal atrakstīties un samaksāt tos 320 vai 520 eiro," norāda Šleiers.

DELFI Aculiecinieks

Source

DELFI Aculiecinieks

Tags

Eiropa Igaunija Lasāmgabali Lufthansa PTAC Spānija SPRK Tallina Vācija
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Comment Form