Foto: Shutterstock
"Radiatori knapi knapi silti, it kā kaķis būtu tos pieraudājis", "Kurina slikti, turklāt tikai noteiktās stundās", "Pirmajā kāpņutelpā joprojām nav apkures, kaut apgalvo, ka tā ir pieslēgta" – šie un vairāk nekā 100 citi ziņojumi par to, ka rīdzinieki "Rīgas namu pārvaldnieka" (RNP) apsaimniekotajos namos nesaņem siltumu, publiski rakstīti sociālajā vietnē "Telegram". RNP stingri uzstāj – apkurei pieslēgti visi tā paspārnē esošie nami, taču problēmas sagādājot "sistēmas stabilizācija", uzzināja portāls "Delfi".

"Kopumā mājas ir pieslēgtas. Tas, kas notiek un par ko ir vērts runāt, ir apkures sistēmas stabilizācija," portālam "Delfi" pauda RNP Komunikācijas nodaļas vadītājs Krists Leiškalns. Vaicāts, vai apkures sistēmas stabilizācija nozīmē to, ka daļai dzīvokļu RNP namā nepienāk siltums, Leiškalns atbildēja apstiprinoši.

"Tās ir pagājušā gadsimta vidus apkures sistēmas, kas neatbilst šodienas prasībām, tās nav paredzētas regulēšanai. Tāpēc dzīvokļi, kuri ir vistālāk no siltuma sadales, saņem vismazāk siltuma," skaidroja Leiškalns. Stabilizācijas process, kura laikā raugās, lai siltuma padeve būtu nodrošināta pilnīgi visos nama dzīvokļos, varot prasīt vairāk nekā divas nedēļas laika. Sistēmas regulēšanas procesu kavējot arī apstāklis, ka Rīgas namos apkures sistēma automātiski pārstāj darboties, ja gaisa temperatūra laukā sasniedz +12 un vairāk grādus.

Iedzīvotāji maina radiatorus

Rīgā šobrīd ir mazāk nekā 100 namu, kuros joprojām turpinās apkures sistēmas stabilizācija, tostarp atgaisošana. Daļa šo namu siltumu joprojām nesaņem, jo to iemītnieki iztukšojuši apkures sistēmas. "Diemžēl ir tādi cilvēki, kuri joprojām turpina veikt remontdarbus dzīvokļos – mainīt radiatorus, kaut apkures sezonas laikā tas nav jādara. Tas nav viens vai divi, bet desmitiem šādu gadījumu," RNP pārstāvis pauda iemeslus, kāpēc dzīvokļos radiatori joprojām auksti.

Siltuma nokļūšanu līdz mājokļiem kavējot arī vēl kāda iedzīvotāju patvaļīga rīcība – pašrocīga apkures sistēmas atgaisošana, tādējādi visā sistēmā samazinot spiedienu. "Vēl viena būtiska problēma, kas kavē risināt ar apkures sistēmas stabilizācija saistītās tehniskās ķibeles, ir tāda, ka cilvēkiem šķiet – viņiem ir pēc iespējas vairāk reižu jāpiezvana RNP. Tas pārslogo saziņas kanālus un kavē darbus," sacīja Leiškalns. Viņš arī bilda, ka šosezon tehnisko ķibeļu risināšana sokas raitāk nekā iepriekšējos gadus.

Uz jautājumu, vai RNP patiesi saredz iespējas par grādu samazināt temperatūru dzīvokļos apkures sezonas laikā, Leiškalns atbild apstiprinoši. Lielākoties šādus mērķus RNP var īstenot renovētajos mājokļos, kā arī namos, kuros veikti uzlabojumi apkures sistēmās. "Padomju gados celtajos namos starpība starp aukstāko un karstāko dzīvokli var būt līdz pat septiņiem grādiem. Ja ēkā ierīko stāvvadu balansieri, kas ļauj temperatūru regulēt vienas kāpņu telpas ietvaros, šo starpību var samazināt līdz trim grādiem," piemēru minēja RNP pārstāvis. Tiesa gan, tikai viena nama iedzīvotāji patlaban ir izrādījuši interesi par šo iespēju.

Jāmaksā, kaut siltuma nav

Kā liecina vietnē "Telegram" atstātās ziņas, rīdzinieki ir vienlīdz satraukti kā par aukstajiem radiatoriem, tā arī par rēķinu siltumenerģijai, ko nekad nav saņēmuši. "Būs sāpīgi, ja sastādīs rēķinu par to, ka apkure bija, bet ne visos dzīvokļos," tā raksta "Telegram" lietotāja Evita. RNP pārstāvis apstiprina, ka patērēto siltumu rēķina visam namam kopā, nevis atsevišķiem dzīvokļiem. Praktiski tas nozīmē, ka par siltumu ir jāmaksā arī tad, ja "sistēmas stabilizācijas" dēļ tas līdz dzīvoklim joprojām nav nonācis.

Portāls "Delfi" jau ziņoja, ka RNP apkuri vairākumam savā apsaimniekošanā esošo namu sāka pieslēgt 10. oktobrī, savukārt 17. oktobrī siltumam bija pieslēgtas pilnīgi visas RNP mājas. Apsaimniekotājs solīja, ka apkures sistēmu atgaisošanas un stabilizācijas darbi, ko veic RNP un PS "Siltumserviss Rīga" (SSR) darbinieki, tiks pabeigti līdz 23. oktobrim.

Līdzšinējā RNP pieredze liecinot, ka uzņēmuma apsaimniekošanā esošo māju apkures sistēmu atgaisošanas un stabilizācijas darbi aizņem līdz divām nedēļām, tomēr atsevišķās dzīvojamās mājās šis termiņš var būt ilgāks – līdz mēnesim, ja atgaisošana jāveic atkārtoti.

Lai nodrošinātu visu iesniegumu pieņemšanu par nepilnībām apkures sistēmas darbībā, RNP aicina prioritāri izmantot elektroniskās informācijas iesniegšanas kanālus, izvēloties tikai vienu no saziņas veidiem.

Sazināties iespējams, sūtot pieteikumu uz e-pasta adresi "apkure@rnparvaldnieks.lv". Savukārt ar PS "Siltumserviss Rīga" iespējams sazināties, zvanot pa tālruņa numuru 80000610 vai aizpildot tiešsaistes formu vietnē "siltumserviss.lv/zino". Sūtot pieteikumu, jānorāda dzīvojamās mājas adrese, dzīvokļa numurs un kontakttālrunis.

Kā ziņots, RNP pirmajām mājām apkuri pieslēdza 3. oktobrī, liecina uzņēmuma sniegtā informācija.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!