Mazāk laika pacientam, bet nevar aizmirst mājās – lasītāji par e-veselību
Foto: F64

Portāls "Delfi" šonedēļ aicināja lasītājus dalīties savos iespaidos par nule ieviesto e-veselību. Lai arī kopumā pacienti iedalāmi divās frontēs – vieni ir sajūsmā, bet otri kritizē sistēmas sarežģītību, jo tās dēļ ārsts mazāk laika atvēl pacientam –, vairākums ir noskaņots pozitīvi. Uzrunātās pacientu biedrības sūdzības par e-veselību no biedriem janvārī nav saņēmušas.

No kopumā pieciem lasītāju sūtītajiem stāstiem trijos pausts pozitīvs pārsteigums. Cilvēki ir priecīgi par iespēju ātrāk un vienkāršāk iegādāties nepieciešamo medikamentu. "4. janvārī biju pie ģimenes ārstes. Baidījos, ka būs problemātiski izrakstīt zāles, bet mani pārsteidza ātrā dokumentu sagatavošana. Ārste datorā paskatījās iepriekšējo izmeklējumu rezultātus, izrakstīja e-recepti, ko aptiekā viegli apstrādāja un izsniedza zāles. "Veselības centrs 4" jau labu laiku strādā ar e-veselību, un viss strādā, viss notiek," klāsta Inese.

Anonīms lasītājs uzsver, ka atšķirībā no papīra formā izrakstītās receptes elektroniskā ir parocīgāka, jo to nevar aizmirst mājās: "Man nesen izrakstīja divas receptes. Vienu papīra formā, otru elektroniski e-veselībā. Pēc ārsta apmeklējuma recepti noliku mājās uz galda, kur tā palika, jo vienmēr aizmirstu paņemt līdzi. Ar e-recepti ir citādi. Atradu iespēju ieiet aptiekā un recepti varēju izņemt."

Biedrības "HIV.lv" vadītājs Aleksandrs Molokovskis, kuram ir kopumā 25 dažādas diagnozes un kuram regulāri nepieciešami medikamenti, e-veselību vērtē drīzāk atzinīgi. Aleksandra ārstiem janvārī nav bijis itin nekādu grūtību sagatavot viņam nepieciešamās receptes. Arī aptiekā viņš izrakstītos medikamentus saņēmis bez aizķeršanās.

"Vienīgi mani mulsināja, ka, pieslēdzoties e-veselībai, es nevarēju atrast ārstes izrakstīto medikamentu receptes. Bažījos, ka nevarēšu iegādāties, bet aptiekā man farmaceits recepti bez grūtībām atrada," klāsta Aleksandrs. Jokodamies viņš lēš, ka kopš e-veselības ieviešanas recepšu izrakstīšanas laiks sarucis pieckārt.

Arī no citiem "HIV.lv" biedriem Aleksandrs janvārī nav saņēmis sūdzības par e-veselību. Sarežģītāk bijis novembrī un decembrī, kad vairāki biedri nevarēja saņemt B saraksta kompensējamās HIV pacientiem nepieciešamās zāles vienā konkrētā aptieku ķēdē. Pašlaik šis jautājums jau ir atrisināts. Tomēr vairāki pacienti arī pauduši bažas, ka jaunā e-veselības sistēma samazina iespējas HIV pacientiem neatklāt savu diagnozi. Šī problēma gan arī ir atrisināta, ieviešot e-veselībā ārstam iespēju neatklāt pacienta diagnozi.

Aleksandra vērtējumā e-veselības sistēma pašlaik vēl ir sākumstadijā. Atverot savu e-veselību, patlaban Aleksandrs labākajā gadījumā var atrast viņam izrakstītās receptes, un arī tad tikai pie nosacījuma, ja ievada receptes izrakstījušā ārsta vārdu un uzvārdu. "Man nepatīk, ka netiek uzkrāti dati par manām diagnozēm, kuras ir 25. Atverot e-veselību, tādu datu tur nav. No ārsta saprotu, ka pacienta kartītes pārnešana elektroniskajā vidē šobrīd ir brīvprātīga izvēle, nevis pienākums. Manuprāt, ārstiem šāda informācija ir būtiska, lai viņi uzreiz varētu orientēties, kas man sāp, ar ko es sirgstu un ko ar mani darīt. Arī analīžu rezultātus tehniski e-veselībā pašlaik ievadīt nav iespējams," jauno sistēmu vērtē Aleksandrs.

Tomēr kopumā sistēmas ieviešana Aleksandra vērtējumā ir solis uz priekšu. Turklāt tajos brīžos, kad nestrādā e-veselība, ārsti receptes var izrakstīt papīra formātā un, cik viņam personīgi bijusi saskarsme ar ārstiem, – visi ir informēti un zina, kā rīkoties.
Arī portāla "Delfi" uzrunātās organizācijas – Latvijas Diabēta federācija un Latvijas Bērnu un jauniešu diabēta biedrība – no pacientiem sūdzības par to, ka nav iespējams iegādāties zāles, nav saņēmušas. Taču virknei lasītāju pirmais iespaids par e-veselību ir izteikti negatīvs.

Tā, piemēram, anonīma lasītāja klāsta, ka, janvārī apmeklējot ārstu, bijusi pārsteigta, ka viņai netiek veltīts laiks apskatei un konsultācijai, bet gan vizīte pilnībā veltīta receptes ievadīšanai elektroniskajā vidē. Lasītāja bažījas, ka jau tā īsais laiks, ko ģimenes ārsti atvēl pacientiem, saruks vēl vairāk.

"Nolēmu apmeklēt ārstu. Kaut arī sūdzības pazuda, pie ārsta aizgāju, jo nepieciešama kontracepcijas tablešu recepte gadam. Ārsta kabinetā es 15 minūtes sēdēju, vērojot, kā ārste datorā baksta manu recepti. Es un manas sūdzības ārsti vairs neinteresēja. Zilie riņķi zem acīm un izspūrušie mati liecināja, ka viņa negrib neko vairs zināt. Pagājušas vairākas dienas kopš vizītes, nolēmu paskatīties, kāda ir mana e-recepte. Bet sistēmā tās nebija. Sēžu un domāju, ko gan darītu, ja nebūtu jau iepriekš sagatavojusi medikamenta uzkrājumus. Secinājums ir viens: lai arī ārsts ir fiziski, praktiski viņa nav, jo ir e-veselībā. Nākamreiz vairs neļaušu rakstīt e-recepti," sarūgtinājumu neslēpj lasītāja.

Arī komentāros lasītāji pauduši bažas, ka e-veselības dēļ ārstiem vairāk laika būs jāvelta datu ievadīšanai un mazāk laika paliks pacientu apskatei.

Aizķeršanās e-veselības sistēmas lietošanā ir gan ārstu, gan arī farmaceitu pusē – pauž sirds un sirds asinsvadu slimību pacientu biedrības "Parsirdi.lv" vadītāja Inese Mauriņa. Apmeklējot ārstu, recepšu izrakstīšana mēdz būt ilgāka, jo ārsti vēl tikai apgūst jauno programmu. Savukārt farmaceiti virknē gadījumu nevar izsniegt izrakstītās zāles nekorekti vai daļēji korekti sagatavotas receptes dēļ, norāda Mauriņa. Pacients šādos gadījumos spiests gaidīt rindā, kamēr farmaceits sazinās ar ārstu, lai labotu receptē pielaistās kļūdas.

"Es tomēr vēlos akcentēt, ka uz kopējā ažiotāžas fona reālā situācija nav tik dramatiska. Sirds un sirds asinsvadu slimniekiem pēc zālēm pie ārsta un uz aptieku jādodas vismaz reizi trīs mēnešos. Taču līdz šim vēl neesmu saņēmusi nevienu pacientu sūdzību. Cilvēki ir saprotoši, ka šis ir tikai sākumposms sistēmas lietošanā un ka uzlabojumi tiks veikti," biedru kopējo noskaņojumu raksturo Mauriņa.

Iepriekš portāls "Delfi" jau rakstīja, ka ārsti un farmaceiti atzinuši - darbs e-veselībā sistēmā sokas lēni. Daļa portāla "Delfi" uzrunāto e-veselības lietotāju uzsvēra, ka sistēma ir uzbūvēta lietotājam nedraudzīgā veidā, proti, tā nav pārskatāma un tajā jāveic daudz lieku darbību.

Latvijas Ģimenes ārstu asociācijas prezidente Sarmīte Veide klāstīja, ka normālā ārsta darba laikā sistēma strādā lēnāk. Paiet visai ilgs laiks, līdz var nonākt no vienas darbības pie citas. Kompensējamo medikamentu receptes izrakstīšana e-veselības sistēmā aizņemot vairāk nekā divas minūtes pat tiem ārstiem, kuri vairāk nekā desmit gadus lietojuši speciālas ārstu datorprogammas. Turpretī papīra formā un ārstu lietotās speciālajās datorprogrammās to varot veikt 30 sekundēs, situāciju raksturoja Veide.

DELFI Aculiecinieks

Source

DELFI Aculiecinieks

Tags

e-veselība Lasāmgabali Medicīna Veselības aprūpe
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form

Komentāri
komentēt kā anonīms lietotājs
Komentējot Jūs piekrītat Lietošanas noteikumiem
Lasīt komentārus Lasīt komentārus