Foto: F64
"Bezspēcīgs savas taisnības pierādīšanā," tā jūtas "Delfi" aculiecinieks Māris, kuram 9. februārī bankomāts Teikā kāroto 380 eiro vietā izsniedzis mazāk – 160 eiro tikuši "aprīti". Banka gan pašam klientam, gan portālam "Delfi" apgalvo, ka kļūda bankomāta sistēmā nav konstatēta. "Bankomāts klientam izsniedzis visu pieprasīto summu: 380 eiro," taisnojas bankas pārstāvji.

"Vēlos ar jums padalīties savā pieredzē par "SEB bankas" pakalpojumu – naudas izņemšana no bankomāta, lai brīdinātu Latvijas iedzīvotājus par šādām iespējamām problēmām un cilvēku bezspēcību savas taisnības pierādīšanā," savu stāstu iesāk Māris, kurš ir IT speciālists ar 20 gadu pieredzi, daudzbērnu ģimenes tēvs un vēl arī SEB "Zelta klients" vairāk nekā 10 gadu garumā.

Naudu izņem un uzreiz ieliek makā

Māra ģimenes auto sabojājies, kā rezultātā tas nogādāts remontdarbnīcā pie Latvijas Universitātes Botāniskā dārza. Aptuveni pēc mēneša ilga remonta auto īpašnieks beidzot saņēmis zvanu no meistara – automobilim varot braukt pakaļ, bet par remontu jāmaksā 320 eiro.

Auto īpašnieks pieņēmis lēmumu uzreiz pēc meistara zvana doties no Teikas uz Pārdaugavu. Tiesa, tā kā viņam makā nav bijis tik daudz naudas un viņš nav arī atradies pie datora, lai veiktu maksājumu internetbankā, Māris nolēmis izņemt naudu Brīvības gatvē 310, Rīgā, kur pie veikala "Maxima" atrodas SEB bankomāts.

Pirms došanās uz bankomātu vīrietis vēl iestiprinājies kafejnīcā, jo bija izsalcis. "Pie kases norēķinoties, noprecizēju, ka maciņā atrodas piecu eiro naudaszīme un pāris monētas," uzsver Māris, kurš uzreiz pēc kafejnīcas apmeklējuma devies uz SEB bankomātu.

"Norādīju vēlmi izņemt 380 eiro, no kuriem 320 eiro plānoti norēķiniem par auto remontu un 60 eiro sev, lai nav pilnīgs "sausiņš" kabatā, bērni tomēr dažreiz prasa ēst," stāsta vīrietis. "SEB bankas" automāts sācis skaitīt naudu, kā arī to pēc kāda laika izsniedzis.

"Pabrīnījos, ka tik daudz naudaszīmju tik salīdzinoši mazai naudas summai, taču, ņemot vērā, ka blakus atrodas veikals "Maxima", kur gluži neapgrozās sabiedrības krējums, pieņēmu to kā normu šajā vietā. Naudas banknotes rūpīgi salocīju uz pusēm un ievietoju maciņā, kuru savukārt rūpīgi ievietoju jakas kabatā aiz divām spēcīgām spiedpogām," norāda "SEB bankas" klients, kurš tālāk ar 1. tramvaju devies uz Pārdaugavu un automašīnu servisu.

Šoks un sajūta kā krāpniekam

Auto servisā vīrietis aprunājies vēl ar meistaru par savas automašīnas tehnisko stāvokli, bet pēc tam devies uz kasi, lai norēķinātos par padarīto darbu.

Vīrietis izņēmis no maka naudu, sācis to pārskaitīt, bet tad sekojis mulsums par makā esošo naudas summu. "Sāku naudaszīmes izkārtot, izklājot pie kases uz galda, – 5 naudaszīmes pa 20 eiro un 12 naudaszīmes pa 10 eiro, un mans skumjais piecītis, kopā 225 eiro, bet kā tas var būt?" sašutis ir Māris, kurš bija šokēts par radušos situāciju. "Kasiere nepacietīgi lūkojās uz mani. Man kļuva kauns un neērti – tā kā tāds nabags vai krāpnieks. Pārskaitīju vēl vienu reizi – nē, augstākā izglītība tomēr kaut ko dod. Kļūdījies neesmu," uzsver vīrietis.

Viņš atvainojies par radušos situāciju un izskaidrojis, ka naudu no bankomāta uzreiz vedis uz autoservisu, lai norēķinātos par sava auto remontu. Māris samaksājis autoservisam visu naudu, ko "skopais bankomāts bija piešķīris", izņemot "savu laimīgo piecīti", un apsolījis nākamajā nedēļā pēc brīvdienām atvest atlikumu.

Tā kā bijis vēls un Māris šo rajonu tik labi nav pārzinājis, nav arī zinājis, kurā virzienā ir tuvākais naudas bankomāts, kā arī "pēkšņi bija iestājusies grūti izskaidrojama alerģija pret naudas bankomātiem". Tā kā viņš ir pazīstams klients autoservisā, tad "skumji atvadījies no servisa darbiniekiem" un steigšus braucis mājup "ar domām galvā, ka "SEB banka" mani ir "apdalījusi" par 160 eiro un papildus vēl esmu palicis parādā autoservisam 100 eiro".

Mājās ierodoties, Māris uzreiz aizpildījis SEB interneta bankā pretenzijas pieteikumu ar visu notikušā izklāstu. Tālāk divu nedēļu garumā sekojusi komunikācija ar banku.

Banka: darījums ir reģistrēts korekti; klients to noliedz

"SEB bankas" pārstāvji vēstulēs Mārim skaidrojuši, ka darījums ir reģistrēts korekti. "Bankas bankomāta reģistrācijas žurnāla ieraksti liecina, ka nauda apstrīdētajā darījumā atpakaļ nav vilkta un bankas automāts darbojies bez kļūdām," teikts bankas vēstulē. Uzņēmums vīrietim arī nosūtījis bankomāta elektroniskā žurnāla izdrukas kopijas.

"Pēc bankomāta žurnāla ir redzams, ka izmaksas darījuma laikā jums tika izsniegtas naudaszīmes par summu 380 eiro, sekojošās banknotēs: 8x10 eiro, 5x20 eiro un 4x50 eiro," vēstulē Mārim atbildējusi banka.

Pēc bankomāta atkārtotas audita rezultātu pārbaudes banka naudas pārpalikumu nav konstatējusi. "Nauda izsniegta pilnā apmērā, un pretenzija nav pamatota," apgalvo banka, kura ieteikusi klientam par notikušo vērsties ar sūdzību Patērētāju tiesību aizsardzības centrā vai Latvijas Komercbanku asociācijas ombudā.

Tiesa, Māris vēstulēs bankai joprojām mēģinājis skaidrot, ka nav kļūdījies, jo naudu pārskaitījis vairākas reizes. "Atkārtošos, ka to rūpīgi pārskaitīju vairākas reizes. Alkoholu nelietoju un marihuānu nepīpēju, lai sajauktu 10 un 50 eiro naudaszīmes," vēstulē bankai paudis Māris. Bankas klients pieļauj, ka kļūda tika pieļauta, uzpildot naudas "tvertni", ar ko darbojas bankomāts, kā rezultātā viņš palicis bez 160 eiro.

"Šobrīd apzinos, ka man vairs nav nekādu iespēju pierādīt bankai savu taisnību, kā arī tiesāties nav jēgas, jo, līdzko izņemu naudu, es palieku viens pats ar savu problēmu – vienīgais, varbūt nākamreiz jāpieaicina liecinieki vai, kā mani darba kolēģi smejoties teica, bankomāta kameras priekšā pārskatāmi uzreiz jāsaskaita nauda," atbildē bankai rakstījis Māris, vienlaikus iesakot bankai pievērst uzmanību nodaļai, kas uzpilda bankomātu naudas tvertnes.

"Es ar šo naudas zaudējumu varu sadzīvot, taču man būtu ļoti žēl to darba rūķu vai maznodrošināto, kuri, sūri grūti strādājot, tiktu piesmieti no bankas puses – uzņēmuma, kuram būtu 100% jāuzticas," portālam "Delfi" pauž "SEB bankas" klients.

"Nepilnības bankomāta darbībā nav konstatētas"

Kā portālam "Delfi" skaidroja "SEB bankas" komunikācijas projektu vadītāja Jeļena Kontusa, saņemot klienta pretenziju par kļūmīgu darījumu SEB bankomātā, tiek ierosināts apstrīdētās transakcijas izpētes process. "Izpētes procesā vispirms tiek pārbaudīti konkrētā bankomāta elektroniskā žurnāla ieraksti (uzsākot darbību bankomātā, katra darbība tiek reģistrēta), kā arī tiek veikts plānotais vai ārkārtas audits bankomātam, un iespējamas arī citas darbības," norāda Kontusa.

Tāpat tiek salīdzināti un pārskaitīti bankomātā ievietotās un izņemtās naudas nomināli. Apkopojot datus par ielikto un izņemto naudu, kā arī par veikto darījumu apgrozījumu, tiek secināts, vai bankomātā ir naudas pārpalikums.

"Konkrētajā gadījumā, vadoties pēc bankomāta elektroniskā žurnāla ierakstiem, esam secinājuši, ka bankomāts klientam izsniedzis visu pieprasīto summu: 380 eiro (8x10 eiro nomināla banknotes, 5x20 eiro nomināla banknotes, 4x50 eiro nomināla banknotes). Tam sekojošā audita laikā (audits tika veikts 15.02.2018.) nepilnības bankomāta darbībā nav konstatētas, kā arī naudas pārpalikums bankas automātā netika konstatēts," apgalvo "SEB bankas" pārstāve.

Turklāt viņa uzsver, ka "procedūra, kā bankomātos tiek uzpildītas banknošu kasetes, izslēdz iespēju, ka kasetēs, kas paredzētas vienam nominālam, tiktu ievietotas cita nomināla banknotes".

Banka konstatējusi – klienta pretenzija nav pamatota. "Izsakām nožēlu, ka klientam nākas saskarties ar šādu situāciju," pauž Kontusa.

Portāls "Delfi" jau pirms diviem gadiem vēstīja par identisku gadījumu Rīgas Centrālajā stacijā, kur "Swedbank" bankomāts vīrietim neizdeva piecus eiro. Tiesa, tas bija stāsts ar laimīgām beigām – banka veica pārbaudi bankomātā, kā arī vēlāk vīrietim naudu atdeva.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!