Foto: AP/Scanpix

Portāla "Delfi" lasītāja Kristīna vēlas brīdināt par krāpniecisku "Latvijas Pasts" (LP) vārdā rīkotu kampaņu, ar kuru saskārās, lietojot internetu tālrunī. "Latvijas Pasts" apstiprina, ka jau fiksējis vairākus gadījumus, kuros tiek izmantots uzņēmuma zīmols, un elektroniskajā saziņā lietotāji informēti par viltus loteriju, aicinot pārskaitīt naudu mobilā tālruņa iegūšanai.

"Savā 27. jubilejā "Latvijas Pasts" vēlas pateikties jums par uzticību, dodot jums iespēju laimēt "Samsung Galaxy S10"," šāds paziņojums Kristīnai bija lasāms tālrunī uznirušajā logā. Savukārt aizpildot aptauju, parādījās jauns paziņojums – tiek dota iespēja laimēt tālruni. Kristīnas sūtītie ekrānšāviņi gan liecina, ka sievietei akcija raisīja aizdomas un viņa sociālajā vietnē "Facebook" sazinājās ar "Latvijas Pastu", kas noliedza jelkādu saistību ar kampaņu.

LP pauž, ka jau 1. februārī brīdināja iedzīvotājus par krāpniekiem, kuri uzņēmuma vārdā sūta viltus paziņojumus, tajos izmantojot uzņēmuma zīmolu, un mēģina īstenot krāpnieciskas darbības – informē par viltus loteriju, piedāvā iespēju piedalīties aptaujā un laimēt tālruni, ko var saņemt, pārskaitot noteiktu naudas summu.

Šādi krāpniecības mēģinājumi fiksēti latviešu un krievu valodā, un par tiem uzņēmums ziņojis gan informācijas drošības incidentu novēršanas institūcijai "Cert.lv", gan arī Valsts policijai.

LP aicina iedzīvotājus, kas saņēmuši šādus viltus paziņojumus, informēt LP, rakstot uz e-pasta adresi zino@pasts.lv. LP lūdz precīzi aprakstīt, kur un kad viltus informācija saņemta. Gadījumos, kad nauda krāpniekiem tomēr pārskaitīta, ar iesniegumu jāvēršas Valsts policijā.

Savukārt "Cert.lv" portālam "Delfi" skaidro, ka šai kampaņai ir līdzīgas iezīmes ar jau janvārī novēroto akciju, kuras laikā LMT un "Lattelecom" vārdā interneta lietotāji tika aicināti piedalīties aptaujā un laimēt viedtālruņus.

"Abās pikšķerēšanas kampaņās ir manāmas līdzīgas iezīmes – tiek izmantota līdzīga ēsma, viedierīce, kampaņas tiek rīkotas kāda Latvijā pazīstama uzņēmuma vārdā, tiek lūgts piedalīties nelielā aptaujā, kuras ietvaros pieprasīta sensitīva lietotāja informācija – norēķinu kartes dati," kampaņas būtību komentē "Cert.lv" sabiedrisko attiecību speciāliste Madara Grinvalde.

Abām kampaņām līdzīgais ir arī tas, ka steidzamības nolūkos tiek izmantota laika atskaite, kurā lietotājam jāiekļaujas, lai piedalītos izlozē, klāsta organizācijā. Savukārt, ievadot maksājuma kartes datus, lietotājs automātiski piekrīt līguma noteikumiem, ar kuru, visticamāk, nav iepazinies. "Līguma noteikumi paredz, ka no lietotāja konta ik mēnesi tiks novilkta naudas summa par noteiktu pakalpojumu abonēšanu, piemēram, pieeju kādai mājas lapai, tās resursiem," skaidroja organizācijas pārstāve.

Kampaņas novērotas kā latviešu, tā krievu un arī angļu valodās, informē organizācija.

"Atšķirīga nianse, ko pamanījām no iesūtītajiem ziņojumiem, ir tāda, ka pikšķerēšanas kampaņa LP vārdā tika aktīvi izplatīta arī caur SMS, kas netika novērots LMT un "Lattelecom" gadījumā," pauda Grinvalde.

Lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem, "Cert.lv" aicina lietotājus pievērst uzmanību loterijas iznirstošā loga interneta adresei. Latvijā pazīstams uzņēmums vai organizācija, kā norāda "Cert.lv", visdrīzāk izmantos savus jau pierastos domēnu vārdus, ja nolems rīkot loteriju vai izlozi.

Pirms dalības loterijā cilvēki aicināti apmeklēt uzņēmuma oficiālo vietni, lai pārliecinātos, vai tas konkrēto kampaņu īsteno.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!