Foto: LETA
27. augustā pulksten 4.30 no rīta ierodoties lidostā "Rīga", lai dotos ar "Wizz Air" uz Londonu, "Delfi" lasītāja Jekaterina uzzināja, ka tehnisku iemeslu dēļ reiss ir atcelts. Nokļūt Londonā viņai izdevās tikai divas dienas vēlāk, tomēr aviosabiedrība kompensāciju atsaka, norādot, ka lidojums nenotika ārkārtēju apstākļu dēļ.

Par atcelto reisu un tā pamatojumu – tehniski iemesli – Jekaterina uzzināja no tablo redzamās informācijas lidostā. Vēršoties pie "Wizz Air" darbiniekiem turpat lidostā, sievietei izsniedza veidlapu ar informāciju par kompensācijas iespējām un rosināja stāvēt rindā, lai rezervētu citu lidojumu. Tuvākais iespējamais tika piedāvāts 7. septembrī.

"Es tomēr piezvanīju uz zvanu centru, un man atrada pēdējo biļeti uz 29. augustu. Zinu, ka daži cilvēki aizlidoja tikai 1. septembrī, bet citi vēl vēlāk," teic Jekaterina.

Lidsabiedrībā "Wizz Air" apstiprina, ka lidaparātam, kuram 27. augustā bija jāveic reiss W6 2501 no Rīgas uz Lutonas lidostu Londonā, neplānoti bija jāveic tehniskā apkope lidostā "Rīga". Šī iemesla dēļ gan reiss uz Londonu, kā arī reiss W6 2502 no Lutonas lidostas Londonā uz Rīgu tika atcelts.

"Wizz Air" pārstāve Andra Rado pauž, ka visi pasažieri, kuru reiss tika atcelts, saņēmuši palīdzību saskaņā ar noteikumiem un aviokompānijas politiku. Pasažieriem tikuši sniegti atspirdzinājumi, ēdieni, izmitināšanas pakalpojumi viesnīcās, kā arī bezmaksas rezervācija, pilnīga atmaksa vai 120% atmaksa no sākotnējās biļetes cenas "Wizz Air" kredītos. Kā skaidro lidsabiedrība, tas nozīmē, ka pasažieris saņem naudu "Wizz Air" kontā kā kredītu, kas var tikt izmantots jebkura "Wizz Air" lidojuma iegādei vai papildu pakalpojumu iegādei jau veiktām rezervācijām.

"Mēs darām visu iespējamo, lai visi ceļotāji būtu labi informēti un lai viņiem tiktu sniegta nepieciešamā palīdzība. "Wizz Air" no sirds atvainojas visiem cietušajiem pasažieriem, taču mūsu pasažieru, apkalpes un lidmašīnu drošība joprojām ir mūsu galvenā prioritāte," portālam "Delfi" sacīja Rado.

Tomēr Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) norāda, ka atcelta reisa gadījumā aviokompānijai ir pienākums nodrošināt pasažierim iespēju izvēlēties biļetes atmaksu septiņu dienu laikā vai arī bezmaksas reisu atpakaļ uz izlidošanas vietu, vai arī citu iespēju nokļūt galamērķī. Tāpat šādos gadījumos pasažierim ir tiesības prasīt kompensāciju par viņam sagādātajām neērtībām reisa atcelšanas dēļ. Tiesa, pastāv izņēmumi, kad aviokompānijai nav jāizmaksā kompensācija pasažierim. Viens no izņēmumiem ir tad, ja reisa atcelšanas iemesls ir ārkārtēji apstākļi.

Nenotikuša reisa gadījumā kompensācijai jābūt tikpat lielā apmērā kā gadījumos, ja pasažierim ir atteikta iekāpšana vai ir notikusi reisa kavēšanās galamērķī vismaz trīs stundas.

Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu pasažierim jāizmaksā 250 eiro, ja lidojuma attālums ir 1500 kilometri vai mazāk, vai arī 400 eiro, ja lidojuma attālums Eiropas Savienības robežās ir lielāks par 1500 kilometriem. Šāda summa jāizmaksā arī citu reisu gadījumā, ja lidojuma attālums ir 1500 līdz 3500 kilometri. 600 eiro jāizmaksā, ja lidojuma attālums pārsniedz 3500 kilometrus.

PTAC norāda, ka pastāv dažādi kompensācijas izmaksāšanas veidi: to var izmaksāt skaidrā naudā vai izmantojot elektronisko bankas pārskaitījumu, vai bankas pārveduma rīkojumu, bankas čekus. Savukārt ceļojuma kuponos vai citos pakalpojumos kompensāciju var izmaksāt tikai tad, ja lidsabiedrība saņēmusi pasažiera rakstisku piekrišanu.

"Iepazīstoties ar "Wizz Air" komentāru, jāsecina, ka, lai arī aviosabiedrība ir uzņēmusies atbildību par lidojuma atcelšanu, izmaksāšana "Wizz Air" kredītos ir pieņemama tikai ar pasažiera rakstveida piekrišanu. Ja šādas vienošanās nav bijis, aicinām vispirms vērsties ar sūdzību pie aviokompānijas un tad pie PTAC," aicina centra pārstāve Santa Zarāne.

Vai lidaparāta tehniskas problēmas ir ārkārtas situācija

Par iespējām saņemt kompensāciju nenotikušā lidojuma dēļ Jekaterina interesējās drīz pēc lidojuma uz Londonu. 2. septembrī saņemtajā elektroniskajā vēstulē no “Wizz Air”, ar kuru iepazinās arī portāls "Delfi", lidsabiedrība atsakās kompensāciju maksāt.

Savu atteikumu aviosabiedrība pamato ar to, ka lidmašīna nevarēja veikt lidojumu ārkārtas apstākļu dēļ. Vēstulē arī minēts, ka sieviete var iesniegt čekus un pretendēt uz kompensāciju par izmaksām, kas viņai radās nenotikušā lidojuma dēļ. Izņēmums gan ir viesnīca un transports, jo abus, kā pauž "Wizz Air", aviokompānija saviem pasažieriem nodrošināja.

Šādas atbildes Jekaterinu mulsina, jo, viņasprāt, tehniskas ķibeles nav \ārkārtas apstākļi, kā tie uzskaitīti vēstulē citētajā Eiropas regulā, proti, slikti laikapstākļi, politiskā nestabilitāte, drošības riski, streiki. Turklāt, kad viņa 27. augustā Rīgas lidostā interesējās, vai pienākas viesnīca, ēdiens un taksometrs līdz nākamajam lidojumam, sievietei atbildēts, lai saglabā čekus par pakalpojumiem un vēlāk iesniedz tos lidsabiedrībai izvērtēšanai. "Viņi melo par to, ka bija piedāvājuši viesnīcu un transportu," rezumē Jekaterina.

PTAC pārstāve Klinta Bumbiere skaidro, ka ikviens gadījums, kad pasažierim aviokompānija atsaka kompensāciju, pamatojot to ar ārkārtas apstākļiem, ir jāizvērtē individuāli. Arī tehniski iemesli atsevišķās situācijās var tikt uzskatīti par ārkārtas apstākļiem. "Piemēram, ja gaisa kuģim konstatēti defekti, kādi ir atklāti visai gaisa kuģu flotei un nav tikuši novērsti ražošanas gaitā, tad tie var tikt uzskatīti par ārkārtas apstākļiem," skaidro eksperte. Pavisam citāda ir situācija, ja tehniskas problēmas lidaparātam radušās, jo nav tikušas pamanītas un novērstas tā apkopes laikā. Šādus gadījumus praksē neuzskata par ārkārtas situāciju, teic Bumbiere.

Patērētāju tiesību sargs arī norāda, ka, raugoties no regulas skatpunkta, ārkārtas apstākļi ir vērtējami plašāk. Piemēram, aviokompānija var atteikt kompensāciju, atsaucoties uz gaisa kuģa sadursmi ar putniem, gaisa telpas pēkšņiem ierobežojumiem, ārkārtas nosēšanos, ja kādam pasažierim bijusi nepieciešama medicīniskā palīdzība. Tiesa, arī šajos gadījumos aviosabiedrībām atteikums jāpamato ar nepārprotamiem pierādījumiem.

Tādējādi Jekaterina tiek mudināta vērsties ar iesniegumu PTAC, kas izvērtēs viņas kompensācijas prasību par nenotikušo lidojumu. "Wizz Air" būs jāsniedz pierādījumi tam, ka konkrētajā gadījumā tehniskās problēmas bija tieši ārkārtas apstākļi.

Iesniegumam jābūt oficiālam, vai nu ar roku parakstītam, vai arī ar elektronisko parakstu, ko var izdarīt portālā "Latvija.lv". Iesniegumam jāpievieno saistītie dokumenti, tostarp iekāpšanas kartes, no aviosabiedrības saņemtās vēstules, kurās lidsabiedrība paudusi atteikumu izmaksāt kompensāciju.

Savukārt Jekaterinas pārmetumus lidsabiedrībai par nenodrošināto viesnīcu un transportu PTAC drīzāk vērtē kā nepamatotus. Šādi pakalpojumi parasti netiek nodrošināti vietējiem iedzīvotājiem, bet sieviete aviosabiedrībai var pieprasīt atmaksāt tēriņus par transportu, atkārtoti mērojot ceļu uz lidostu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!