Foto: DELFI
Gaisa, grunts un virszemes ūdeņu paņemto paraugu analīžu rezultāti liecina, ka pēc Naujenes pagastā notikušās vilciena avārijas dzīvojamo māju tuvumā piesārņojums nav vērojams.

Kā informēja vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra padomniece sabiedrisko attiecību jautājumos Inese Auniņa, lai iegūtu apstiprinājumu vai noliegumu publiskajā telpā izskanējušajai informācijai saistībā ar iespējamo avārijas seku likvidatoru un iedzīvotāju saindēšanos, vides speciālisti iepriekš paņēma vairākus gaisa kvalitāti raksturojošus paraugus un izlijušo vielu elementus, kuru analīžu rezultāti tagad liecina, ka tuvumā esošo dzīvojamo māju iedzīvotājiem nav pamata bažām par gaisa piesārņojumu.

Pateicoties operatīvajai dienestu rīcībai vilciena avārijas naktī, notikuma vietā nav izveidojies plašs vides piesārņojums. Operatīvi sadarbojoties atbildīgajiem dienestiem, jau naktī tika lokalizēta piesārņojuma noplūde, izveidojot aizsargvalni, aizberot meliorācijas grāvjus un izvietojot absorbentus izlijušo vielu izplatības ierobežošanai.

"Valsts vides dienestu (VVD) rīcībā esošie analīžu rezultāti apliecina, ka avārijas seku likvidēšanā iesaistīto dienestu darbība bijusi efektīva, jo piesārņojums nav izplatījies tālāk par notikuma vietu," uzsvēra Auniņa.

VVD ir saskaņojis izstrādāto avārijas vietas neatliekamo pasākumu programmu, kā arī dienests turpinās ņemt grunts paraugus gan avārijas, gan dzīvojamo māju tuvumā.

Latvija Radio 1 raidījumā "Aktuālais temats" VVD ģenerāldirektors Vilis Avotiņš minēja, ka Daugavpils novada Naujenes pagastā notikusī vilcienu avārija pēdējo gadu laikā ir otra lielākā vilcienu avārija, kas izraisījusi vides piesārņojumu.

No Avotiņa teiktā izriet, ka šoreiz par labu tam, lai nebūtu ievērojams vides piesārņojums, ir zemā gaisa temperatūra un augsne, uz kuras izlija vilciena cisternās vestās vielas. Zemās gaisa temperatūras naftas minerālsmērvielas padara cietākas, līdz ar to nenotiek ne to aizplūšana, ne arī iesūkšanās zemē. Savukārt zemē aptuveni 30 līdz 40 centimetru dziļumā sākas māls, kas ierobežo avārijas rezultātā izlijušo vielu tālāku izplatību gruntī. Tāpat aukstais laiks tehnikai ļaus vieglāk ar visu mālaino zemi savākt vidē nokļuvušās vielas.

"Tuvējo māju iedzīvotājiem esam ieteikuši nelietot ūdeni no grunts akām. Avārijas vietai tuvākā māja ir aptuveni 150 metru attālumā, un šai mājai ir centralizētā ūdens apgāde, taču, iespējams, ūdens no grunts akas tiek izmantots lopiņu padzirdīšanai. Jau sākumā mums bija pārliecība, ka vides piesārņojums nebūs izplatījies tālu no notikuma vietas, jo pirmajā naktī tika veikti visi nepieciešamie darbi vides piesārņojuma ierobežošanai, un šo pārliecību apstiprināja arī saņemtie analīžu rezultāti, kas neuzrādīja grunts piesārņojumu dzīvojamo māju tuvumā," akcentēja VVD ģenerāldirektors.

Grunts paraugus periodiski turpinās ņemt "Latvijas Dzelzceļa" nolīgtā kompānija līdz brīdim, kad būs pārliecība, ka tālāka piesārņojuma izplatība vairs nav iespējama.

Viņš vēstīja, ka avārijas vietā esošās vilciena cisternas, riteņi un vēl citas detaļas no cietušā vilciena paredzēts novākt līdz 19.janvārim, taču to, cik ātri izdosies novērst vides piesārņojumu, esot grūti prognozēt, jo tas ir atkarīgs no vairākiem apstākļiem, piemēram, jāzina, cik lielā areālā teritorija ir piesārņota un cik dziļi zemē piesārņojums ir ticis.

Avārijas vieta no vides piesārņojuma tiks attīrīta, izvedot visu piesārņoto augsni un paņemtās zemes vietā aizvedot jaunu un tīru augsni. Tā kā Latvijā ir vairākas vietas, kur piesārņotā augsne tiek attīrīta un apstrādāta, kādā no šīm vietām tiks nogādāta arī vilciena avārijas rezultātā piesārņotā zeme.


Kā ziņots, Daugavpils novada Naujenes pagastā naktī uz 9.janvāri avarēja un apgāzās kravas vilciens ar 16 cisternām, bet no piecām cisternām notika noplūde. Vilciena avārijas rezultātā vidē noplūda ap 150 tonnām bīstamo vielu un tika bojāti aptuveni 250 metri sliežu ceļa.

Apgāžoties vairākiem vilcienu vagoniem, vidē nonāca tehniskais šķīdinātājs un eļļas. Avotiņš iepriekš sacīja, ka vidē nonākušās eļļas nav tik bīstamas, jo tās ir vieglāk savācamas. Ievērojot to, ka augsne ir mitra un arī gruntsūdeņu līmenis ir augsts, no vilcienu vagoniem izlijušās eļļas tik ātri neiesūksies zemē un tās varēs veiksmīgi savākt, taču grūtāk būšot ar tehniskajiem šķīdinātājiem, kas ir ātri iztvaikojoša viela.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!