Jēkabpilī 19.janvārī autobusā mirusi kāda sieviete, kurai palīgā izsauktā "ātrā palīdzība", pēc liecinieku teiktā, notikuma vietā ieradusies vien pēc 25 minūtēm, jo pēc centralizācijas zvani no Jēkabpils vispirms nonāk Rīgā un tikai pēc tam pie vietējiem mediķiem; tomēr Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) apgalvo, ka no brīža, kad zvans saņemts, līdz brigādes atbraukšanai pagājušas desmit minūtes.

Vietējais portāls "Brīvā Daugava" ziņo, ka šonedēļ uz redakciju piezvanījusi kāda sieviete, kura bijusi aculieciniece traģiskam notikumam Jēkabpils 5. maršruta autobusā. 19.janvārī viņa braukusi šī maršruta autobusā, kad pasažieri ievērojuši, ka kādai sievietei pēkšņi palicis slikti, viņa kļuvusi ļengana un nespēcīga. Autobuss apstājies pie krustojuma pretī Jēkabpils Romas katoļu baznīcai. Cilvēki mēģinājuši sievietei palīdzēt, devuši validolu un nitroglicerīnu, bet viņa vairs nav ņēmusi pretī, portālam stāstījusi aculieciniece.

"Mēs tūlīt zvanījām "ātrajai palīdzībai", bet zvans gāja caur Rīgu, un mums viņiem vajadzēja skaidrot, kas noticis un kurā vietā," stāstīja sieviete. "Mediķus gaidījām veselas 25 minūtes, to mēs pulkstenī piefiksējām. Kāda pasažiere neizturēja ilgo gaidīšanu un piezvanīja policijai. Kad atbrauca "ātrie", nelaimīgā jau bija mirusi, un viņi konstatēja šīs sievietes nāvi. Prasīja, vai nevar kāds palīdzēt iznest sievieti no autobusa," notikumus atceras lieciniece.

Viņa norāda, ka cilvēki ir nesaprašanā par to, kā tik ilgi var nebraukt "ātrā palīdzība". Tam liecinieki bijuši visi braucēji šajā autobusā. "Iespējams, ka sieviete tāpat būtu nomirusi, bet te acīmredzami tas notika laikā, kamēr "ātrie" kavējas. Un kas tā par sistēmu, kas tas par riņķa danci, ka nevar zvanīt vietējiem, bet jāzvana uz Rīgu! Tad jau labāk uzreiz uz Briseli, tik un tā ātrāk nebūtu un jēgas nekādas!" bija sašutusi zvanītāja.

Jēkabpils neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta vecākā feldšere Anna Vēvere "Brīvajai Daugavai" apstiprināja, ka pēc centralizācijas Jēkabpils pieder pie Zemgales reģiona, un visi izsaukumi vispirms iet caur Rīgu.

"Jā, es zinu, ka par šo gadījumu slimnīcā runāja, ka "ātrie" esot gaidīti 20 — 25 minūtes, bet tas tā nav," skaidroja Vēvere. "Līdzko mēs saņēmām elektronisko informāciju no Rīgas, tā izbraucām. Ceļā devās brigāde ar ārstu, ārsta palīgu un visu nepieciešamo aprīkojumu. Taču tas neaizņēma ilgāku laiku par 7 — 10 minūtēm. Cita lieta, ka mēs nezinām to, cik ilgā laikā pie mums nonāca šī informācija. Vispirms dispečeri Rīgā noskaidro, pie kāda reģiona pieder Jēkabpils, un tad nodod klausuli tam, kas atbild par šo pilsētu. Tad tiek precizēta vieta un apstākļi, kas noticis, ceļš, kā tikt uz negadījuma vietu utt. Pēc tam šīs ziņas pārsūta mums. Diemžēl sabiedriskajā transportlīdzeklī tika konstatēta sievietes nāve," stāstījusi mediķe.

"Piekrītu, ka šī izsaukumu centralizācijas sistēma nav efektīva un nebūt nedarbojas ne mediķu, ne pacientu labā. Laiks tiek patērēts ilgāks, nekā tas notiktu, ja šos izsaukumus saņemtu tiešā veidā, kā tas bija agrāk. Taču diemžēl ne no mums šīs pārmaiņas bija atkarīgas," atzinusi Vēvere.

Savukārt NMPD pārstāve Ilze Bukša portālam "Delfi" uzsvēra, ka kopš brīža, kad ātrajā palīdzībā saņemts izsaukums, brigāde notikuma vietā bija ieradusies 10 minūšu laikā. Viņa norādīja, ka 55 sekunžu laikā jau bija zināma precīza notikuma vietas adrese, un nekāda "klausules nodošana" nenotiekot, jo visi zvani tiek apstrādāti datorizēti.

Bukša arī piebilda, ka bieži vien ļoti svarīga ir apkārt esošo cilvēku reakcija, jo gadījumā, ja cilvēkam apstājusies elpošana, svarīgi sniegt pirmo palīdzību uzreiz, piemēram, tiešo sirds masāžu. "Pretējā gadījumā, ja skābekli nesaņem 7-8 minūtes, tad mediķi pēc ierašanās ne vienmēr var palīdzēt," atzina NMPD pārstāve.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!