Valsts kontrole (VK) revīzijas ziņojumā "Par reklāmu, izkārtņu, sludinājumu un citu informatīvo materiālu izvietošanas atbilstību normatīvo aktu prasībām Jelgavas pilsētā" konstatējusi nepilnīgi iesniegtu projektu saskaņošanas gadījumus, pašvaldības nodevas par reklāmas izvietošanu nepareizu aprēķināšanu un citas nepilnības.
Kā liecina informācija VK mājaslapā, reklāmas, reklāmas nesēju un izkārtņu projektu reģistrācija Jelgavas pašvaldības Būvvaldē nenodrošina iespēju identificēt visus saskaņošanai iesniegtos reklāmas projektus un pārliecināties, ka ir saskaņoti visi reklāmas projekti, teikts revīzijas ziņojumā.

Izlases veidā pārbaudot deviņu dažādu reklāmas plakātu saskaņojumu, trijos gadījumos revidentiem nav izdevies atrast attiecīgu ierakstu reklāmas projektu reģistrācijas žurnālā, un arī būvvaldes galvenais mākslinieks nav varējis uzrādīt saskaņotā reklāmas projekta otro eksemplāru.

Konstatēti arī nepilnīgi iesniegtu projektu saskaņošanas gadījumi. VK arī uzskata, ka paši noteikumi reklāmas projektu saskaņošanai Būvvaldē būtu papildināmi un precizējami un pašvaldībai būtu jānosaka, kam jākontrolē to ievērošana.

Arī pašvaldības nodevas par reklāmas izvietošanu četros no 13 izlases veidā pārbaudītajiem gadījumiem ir aprēķinātas nepareizi un iekasētas nepilnīgi. Pašvaldība nav iekasējusi 377,5 latus, kas attiecas tikai uz šiem dažiem gadījumiem. Likumdošanai neatbilstot arī Jelgavā pieņemtā kārtība, ka pašvaldības nodevas summa tiek vienkārši uzrakstīta uz reklāmas projekta, nevis par tās aprēķinu sagatavots atsevišķs dokuments.

Attiecībā uz Jelgavas pašvaldības aģentūru "Kultūra" VK uzskata, ka fakts, ka šī aģentūra sniedz reklāmas pakalpojumus, ir pretrunā ar Publisko aģentūru likumu. "Kultūra" arī pārkāpusi savas kompetences robežas, pati nosakot maksu par pakalpojumiem, lai gan to var darīt tikai dome, nav kontrolējusi afišu izvietošanu, kā arī nav savlaicīgi norakstījusi trīs demontētus reklāmas stabus.

Savukārt pašvaldības aģentūra "Zemgales INFO" maksu par sludinājumiem pašvaldības laikrakstā "Jelgavas Vēstnesis" iekasējusi atbilstoši domes noteiktajiem izcenojumiem, tomēr arī šajā gadījumā VK uzskata, ka tas ir pretrunā ar Publisko aģentūru likumu, un iesaka Jelgavas pašvaldībai izvērtēt nepieciešamību sniegt privātpersonām reklāmas pakalpojumus, kas neietilpst pašvaldības funkcijās un neatbilst publiskā pakalpojuma jēdzienam.

Jelgavas pašvaldības izpilddirektors Gunārs Kurlovičs pauž viedokli, ka ir konstatētas neatbilstības, uz kuru pamata VK radījusi ieteikumus pašvaldībai. Ieteikumi ir ņemti vērā, un jau janvārī, pieņemot jaunu saistošo noteikumu "Par reklāmu, izkārtņu, sludinājumu un citu informatīvo materiālu izvietošanu publiskās vietās Jelgavā" redakciju, neatbilstības tiks novērstas.

Normatīvi, uz kuriem balstoties reklāmu izvietošana pilsētā tika regulēta līdz šim, pieņemti 2002.gadā. Jelgavas pašvaldība ir starp retajām Latvijā, kur saistošie noteikumi regulē reklāmu.

Izmaiņu veikšana normatīvajos aktos ir normāla prakse pašvaldības darbā. VK ir neatkarīga institūcija, kas devusi ieteikumus un saskaņā ar kuriem neatbilstības tiks novērstas, uzsver izpilddirektors.

Reklāmas nodevas mērķis nav peļņas gūšana uz reklāmas izvietotāja rēķina, bet gan iespēja disciplinēt, ieviest zināmu kārtību šajā jomā, nodrošināt uzraudzību pār reklāmu. Jaunajā pašvaldības saistošo noteikumu redakcijā, piemēram, noteikumi noteiks līgumu ierobežojumu laiku, kas būs līdz trim gadiem. Pēc katriem trīs gadiem reklāmas nesēja izvietošana būs jāsaskaņo no jauna.

Jelgava, iespējams, pašlaik ir vienīgā pilsēta, kas savos saistošajos noteikumus ir izdalījusi divas lietas - reklāmas nesējus (stendi, visa veida konstrukcijas, uz kurām izvieto reklāmas) un pašu reklāmu.

2002.gadā pieņemtajos noteikumos nebija atrunāta reklāmas nesēju izvietošanas kārtība, tāpēc jaunajā versijā akcents likts uz reklāmas nesēju, uz reklāmas nesēja īpašnieku, ar ko arī pamatā pašvaldība strādās. Reklāmas nesējs var būt arī mājas siena, savukārt māja var būt privātīpašums. Nodoklis par reklāmas izvietošanu tiks iekasēts no reklāmas nesēja īpašnieka.

Ja reklāma būs izvietota privātajā teritorijā, nodeva tiks iekasēta tikai par reklāmu. Savukārt, ja reklāmas nesējs būs publiskajā telpā, piemēram, pašvaldībai piederošajos laukumos, tad nodeva no reklāmas nesēja īpašnieka tiks iekasēta gan par reklāmas nesēju, gan par pašu reklāmu – tāda ir jauno saistošo noteikumu koncepcija, skaidro pašvaldības pārstāvis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!