Kas ir inovācija? Šis salīdzinoši nesen aktuālais jēdziens šodien iekļaujas ikdienas sarunu valodā gandrīz kā žargons, apspriežot jebkuru tēmu un industriju. Un, kas ir inovācija mārketingā? Vai tie ir jauni darba organizēšanas veidi? Jaunas pieejas un domāšana? Vai principiāli jauni biznesa modeļi? Par inovāciju mārketingā šogad runāsim "Wazzap?" 2008 laikā, savukārt, uz sarunu aicinājām Peter Fisk, pasaules slavenu lektoru, mārketinga guru un populāru grāmatu autoru.
Pasaules slavenā stratēģa, mārketinga speciālista un grāmatas "Marketing Genius" autora biznesa Peter Fisk veiksmes formula ir šāda: Ģēnijs = inteliģence + iztēle = neticami rezultāti! P.Fisk apgalvo, ka par ģēniju nepiedzimst, bet gan kļūst, izmantojot savu radošo potenciālu un analītisko domāšanu.

Peter Fisk ir pasaulē pazīstams lektors, grāmatu autors un biznesa padomdevējs. Viņš apvieno biznesa stratēģiju, inovāciju un mārketingu – iedvesmo vadītājus un līderus, liekot lietā savu inteliģenci un iztēli, lai sasniegtu neticamus rezultātus. Daudzus gadus viņš ir strādājis ar tādiem zīmoliem kā "American Express" un "British Airways", "Coca Cola", "Marks & Spencer", "Microsoft" un "Omnitel", "Philips" un "Shell", "Vodafone" un "Virgin".

P.Fisks ir autors vienai no pasaulē vislabāk pārdotajām grāmatām, "Marketing Genius", kas ir tulkota 22 valodās. "Business Strategy Review" viņu raksturo kā "vienu no labākajiem jaunā biznesa domātājiem".

Vai jūs varētu raksturot, kas, jūsuprāt, ir inovācija?

Es inovāciju redzu kā procesu, kura rezultātā biznesa idejas veiksmīgi nonāk tirgū un nes uzņēmumam peļņu. Inovācija var būt jebkurā biznesa aspektā, jebkurā tirgū. Un kas nav mazsvarīgi – tai ir jāpadara dzīve labāka!

Jūs esat studējis atomfiziku. Kāda tai ir saistība ar mārketingu un biznesa pasauli, kurā jūs esat šobrīd?

No atomfizikas esmu mācījies saprast, kādēļ dažādas lietas un procesi notiek. Fizika māca mums par apkārtējo pasauli un par to, kādēļ lietas ir. Esmu mācījies, kas ierosina procesus un kādēļ tie notiek tieši tā un ne savādāk. Tā pati situācija ir mūsdienu biznesa pasaulē un tirgū – jāsaprot, kas veido klienta vajadzības un prasības, jāpazīst tehnoloģijas, jāseko līdzi norisēm politikā, vides aizsardzībā un citās jomās. Šis stāsts ir par loģikas izpratni starp cēloņiem un sekām.

Biznesā mēs parasti domājam izteikti zinātniski – vairāk pētījumu, detalizētākas analīzes, precīzāki mērījumi – mēs izmantojam mūsu kreiso smadzeņu puslodi. Tomēr nedrīkst aizmirst arī par labo puslodi – jāizmanto sava intuīcija, holistiskā biznesa pieeja. Tieši tas ir iemesls, kādēļ es pievērsos mārketingam un inovācijai. Protams, vislabākais rezultāts ir tieši tad, kad tiek savienotas abas šīs pieejas – zinātniskā un intuitīvā biznesa attīstīšanas stratēģija.

Šobrīd jūs strādājat pie savām jaunajām grāmatām? Par ko tās būs? Ko Jūs vēlaties pastāstīt saviem lasītājiem?

Mana nākamā grāmata "Biznesa ģēnijs" (Business Genius) tiks publicēta janvārī. Tā stāsta, kā attīstīt jūsu biznesu veiksmīgāk un ātrāk. Mārketings, inovācija, biznesa kultūra, organizācija – tam visam ir jākoncentrējas uz izaugsmes iespējām.

"Radošais ģēnijs" (Creative Genius) būs nākamā grāmata – par un ap inovāciju. Šī grāmata atklās, kā savā pasaulē attīstīt jaunas perspektīvas, kā sagraut un no jauna izveidot tirgus pamatus, kā ar sava biznesa palīdzību veidot kreatīvu kultūru un kā nodrošināt to, ka labākās idejas kļūst par spēcīgiem tirgus risinājumiem.

Savās grāmatās jūs bieži lietojat vārdu "ģēnijs". Vai jebkurš cilvēks var kļūt par ģēniju? Jeb par ģēniju piedzimst?

Neviens nav piedzimis ģēnijs. Kā ir teicis Thomas Edison: "99% no veiksmes veido sviedri un tikai 1% iedvesma." Bet principā nepieciešami ir abi – gan iedvesma jeb jauna ideja, gan zināšanas un pieredze.

Runājot par ģenialitāti, es runāju par abu mūsu smadzeņu pusložu izmantošanu. Analītiski un radoši. Vārdos un bildēs. Excel un PowerPoint.

Tomēr ļoti bieži cilvēki neizmanto šīs abas pieejas. Tie lūkojas tabulās un redz tikai skaitļus, nevēloties lietas saskatīt citā līmenī un ieraudzīt tās no cita redzespunkta.

Pastāstiet par kādu veiksmīgu inovācijas piemēru, kur ir izmantota neparasta pieeja, radošs domāšanas veids?

Manuprāt, lielisks piemērs ir "Umpqua" banka. Tā ir neliela banka Lielbritānijas ziemeļrietumos. Daudzus gadus tas bija neliels uzņēmums, kas nemainījās 50 gadus. Tad tās vadību pārņēma jauns vadītājs, Ray Davies, kura moto bija: "augt vai iznīkt!". Kopš 1997.gada šī banka izauga no sešām līdz sešsimt filiālēm un šobrīd sevi dēvē par labāko banku pasaulē.

Šīs bankas filiāles ir apbrīnojamas – tās ir vairāk līdzīgas stilīgām kafejnīcām vai moderniem apģērbu veikaliem. Šeit atrodoties, noteikti nav sajūta, ka esi bankā. Šodien tā ir vieta, kas veidota cilvēkam, lai viņš justos ērti un patīkami-var padzert kafiju, lasīt savu e-pastu, klausīties mūziku un pie reizes parunāt arī par naudas lietām! Par šīs bankas attīstības fenomenu es stāstīšu Rīgā Inovāciju konferencē "InnoLatvia 2007".

Vai jums ir sava veiksmes formula?

"Ģēnijs = inteliģence + iztēle = neticami rezultāti"

Kas ir tās inovācijas, kuras visvairāk ietekmējušas jūsu dzīvi?

Gaiss manos sporta apavos, ar kuriem es ik rītu skrienu. Jau no 10 gadu vecuma mans hobijs ir bijis skriešana. Un, kad "Nike" iepazīstināja savu jauno produktu – sporta apavus, kuros ir pildīts gaiss, tas bija fantastisks iepriecinājums man. Pavisam nesen "Nike", sadarbojoties ar "Apple", ievietoja šais pašos sporta apavos čipu, kas nodod informāciju manam iPod, kad es skrienu. Es uzzinu informāciju par savu skrējienu: "Jūs skrienat ar ātrumu 16 kilometri stundā, jūs esat noskrējis 12, 3 kilometrus" un papildus vēl klausos mūziku, kas palīdz uzturēt tempu. Tas padara manu hobiju vēl aizraujošāku. Izmēģiniet!

Vai šodien uzņēmums var attīstīties, nebūdams inovatīvs?

Nē. Vai nu tu virzies uz priekšu vai atpakaļ! Vai nu audz, vai sarūc. Tirgus nemitīgi aug un tev ir jāapsteidz tas. Vienīgais veids, kā to izdarīt, ir būt inovatīvam.

Kāda veida inovācija visvairāk interesē un aizrauj jūs?

Man patīk mode, tehnoloģijas un sports. Mani aizrauj iespējas komunicēt ar cilvēkiem un prasme izbaudīt dzīvi. Tāpat man ļoti būtiskas ir rūpes par apkārtējo vidi. Es uzskatu, ka mēs varam atrisināt daudzas mūsu planētas sasāpējušās problēmas vienkārši-, veidojot savu biznesu nedaudz savādāk. Es ticu, ka varam gan rūpēties par apkārtējo vidi, gan vienlaicīgi pelnīt naudu.

Visvairāk mani interesē inovācija biznesa modeļos – veida mainīšanā kā produkts sasniedz tirgu, paša tirgus darbības veida maiņa.

Kas, jūsuprāt, ir mūsdienu galvenie inovatori?

Inovācija var rasties tur, kur cilvēki ir patiesi aizrāvušies ar savu ideju un mērķiem; biznesā, kuru cilvēki no sirds vēlas attīstīt. Ja jūs pavērosiet Eiropu, tad pamanīsiet, ka Austrumeiropā cilvēki ir daudz aizrautīgāki un kaislīgāk nododas sava biznesa attīstīšanai. Viņi aktīvāk meklē jaunas iespējas, risinājumus un realizē jaunas idejas savā biznesā. Rietumeiropā uzņēmēji bieži vien izmanto tikai to, kas tiem jau ir dots un vairāk seko "plūsmai".

Kādas mārketinga un inovācijas tendences jūs redzat Baltijas valstīs?

Baltija ir inovācijas karstais punkts. Tā ir kā Silikona ieleja 21. gadsimtā – to raksturo jaunu uzņēmumu veidošanās, ātra attīstība un visu piedāvāto iespēju izmantošana. Kā piemēru var minēt Igauniju, kur es esmu redzējis daudz veiksmīgas tehnoloģiju inovācijas. Tomēr uzreiz jāpiebilst, ka runa šeit nav tikai par tehnoloģiju bāzētām inovācijām.

Tāpat Baltijas valstis lieliski izmanto savu mantojumu un nacionālās vērtības inovācijas attīstībai – paskatieties uz Stendera Ziepju fabrikas piemēru!

Esmu sastapis Baltijas valstīs cilvēkus, kuru robežas ir tikai viņu pašu iztēle!

Lasiet vairāk par P.Fisk www.thegeniusworks.com!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!