Foto: Publicitātes foto

Kopš vieglie pasažieru automobiļi kļuva plaši izplatīti un pieejami gandrīz visiem, braukšanas entuziasti ar nepacietību gaida katra jaunā modeļa ierašanos. Automašīnu tirgū ieinteresētie cītīgi vēro: ar ko vēl spēkratu ražotāji spēs pārsteigt un iepriecināt? Kādus jaunus tehniskos izgudrojumus redzēsim? Šodien automobiļi jau ir tik pilni ar dažādām tehnoloģijām, ka speciālisti šo jautājumu pagriež savādāk – bez kurām no tehnoloģijām nespētu iedomāties savus ikdienas braucienus?

Iespējams, pēdējā desmitgadē spilgtākā tendence ir digitālo komunikācijas tehnoloģiju iekļaušana automašīnās. Progresīvas un ievērojami lētākas sistēmas pārvērtušas spēkratus par pastāvīgi savienotām ierīcēm, kas ne tikai nogādā no punkta A līdz punktam B, bet arī ļauj izmantot daudzas funkcijas, kas nav tieši saistītas ar braukšanu. Tas viss ir mūsdienu sabiedrības vajadzību atspoguļojums: katastrofāli pietrūkst laika, tāpēc ikviens sadzīves labiekārtojums tiek uzņemts ar atplestām rokām.

Dienvidkorejas rūpniecības gigants "Hyundai" nesen nosauca piecas nozīmīgākās jeb izrāviena digitālās tehnoloģijas, kas tiek izmantotas mūsdienu automobiļos. Kuras no tām būs svarīgākās autobraucējiem Baltijā?

Uzsver piecas būtiskākās tehnoloģijas

Pirmā ir navigācijas sistēma, kas saistīto informāciju pārraida reālā laikā. Dažādi ražotāji var lietot dažādus risinājumus. Daži no tiem izmanto digitālo pakalpojumu līderu produktus, piemēram, "Google" vai "TomTom", taču to darbības princips ir līdzīgs.

Foto: Publicitātes foto

Piemēram, "Hyundai" automašīnas izmanto IT mākoņservisa navigācijas sistēmu, kas apkopo reāllaika datplūsmas datus. Tas nozīmē, ka autovadītājs uzreiz var saņemt brīdinājumus par satiksmes sastrēgumiem un pārplānot braucienu citā maršrutā.

Kā pastāstīja auto vēstures verifikācijas platformas "CarVertical" komunikāciju vadītājs Mats Buzelis, droši vien grūti argumentēt ar to, ka šī ir viena no mūsdienu autovadītājam noderīgākajām tehnoloģijām Baltijā.

"Es teiktu, ka, braucot ar auto, svarīgākais ir iegūt reālā laika datus par satiksmes apstākļiem un sastrēgumiem, saprast, cik ilgs laiks būs vajadzīgs utt. Reizēm uz pilnīgi līdzenas vietas, vienkārši iepriekš nepārbaudot informāciju par situāciju uz ceļa, var iestrēgt un tērēt divkārt vairāk laika, nekā bija plānots," vērtē auto speciālists.

"Vēl viens aspekts ir mainīgie laika apstākļi. Tiklīdz sāk līt, rodas satiksmes sastrēgumi un palēnināta kustība vai notiek negadījums, kas izraisa ievērojamu kavēšanos. Tādā gadījumā šīs sistēmas brīdina autovadītājus izvairīties no vietām, kurās ir vissliktākie satiksmes apstākļi, iesaka alternatīvus maršrutus, kā arī pārrēķina brauciena laiku. Tas ir ļoti praktisks pakalpojums," uzskata M. Buzelis.

Lietotājiem ērtāk

Otra "Hyundai" norādītā tehnoloģija ir informācija par navigācijas objektiem. Agrāk navigācijas sistēmās tika norādīti tikai tādi apskates objekti kā muzeji, iespaidīgas dabas vietas vai arhitektūras pieminekļi, bet tagad autobraucēji var iegūt plašāku informācijas klāstu. Piemēram, par veikaliem pa ceļam, savas iecienītākās virtuves restorāniem vai nepieciešamajiem pakalpojumiem.

Trešā tehnoloģija saistīta arī ar navigācijas sistēmām, tikai elektrificētiem auto lietotājiem. Tās ir elektromobiļu braucienu plānošanas sistēmas, kas prognozē optimālās vietas akumulatoru enerģijas rezervju papildināšanai plānotajā maršrutā.

Foto: Publicitātes foto

Turklāt sistēmas, kurās tiek izmantoti reālā laika dati, palīdz būtiski mazināt elektromobiļu vadītāju satraukumu par to, vai viņiem pietiks enerģijas, lai nobrauktu vēlamo distanci. Tomēr Buzelis mūsu reģionā saskata nedaudz mazāku šīs tehnoloģijas nozīmi.

"Elektroauto maršruta plānotājs izklausās kārdinošs, manuprāt, tas ir labi, bet ir salīdzinoši maz cilvēku, kuriem tas ir nepieciešams. Tāpēc šī tehnoloģija ir vajadzīga tikai īstiem entuziastiem," uzskata speciālists.

Ceturtais tehnoloģiskais izrāviens, kura uzlabošanā daudz darba ieguldījuši korejieši, ir digitālā auto atslēga. Autoražotāji pakāpeniski atsakās no fiziskajām atslēgām par labu to ekvivalentiem, kas iestatīti viedtālruņos. Piemēram, "Hyundai Ioniq 5" vai "Tucson" modeļus var atslēgt un iedarbināt, tiem tuvojoties, turklāt digitālā forma piedāvā lielāku elastību – atslēgu ģimenes locekļi var savstarpēji piešķirt pat attālināti.

Un kas būs tālāk?

Vēl viens piemērs tam, kur tiek pievērsta ražotāju uzmanība: kompānijas "Connected Mobility" platformā nepārtraukti tiek attīsti savienojamības pakalpojumi, izstrādājot individualizētas pakotnes un jaunas funkcijas, piemēram, iespēju integrēt maksājumus automašīnā, digitālo sistēmu atjaunināšanu bezvadu režīmā vai integrētus mūzikas straumēšanas pakalpojumus.

Citiem vārdiem sakot, visātrāk tiek uzlaboti tie pakalpojumi, kurus patērētāji labprāt ikdienā izmanto ārpus automašīnas. Statistika neļauj apšaubīt šo soli: pēc "Statista" datiem, straumēšanas mūzikas pakalpojumus visā pasaulē abonē vairāk nekā 616 miljoni cilvēku. Savukārt digitālā maka lietotāju skaits tuvojas pusei planētas iedzīvotāju.

Tāpēc "Hyundai" par piekto izrāviena tehnoloģiju uzskata automobiļos integrētos e-komercijas risinājumus. 2025. gadā korejieši ļaus autovadītājiem interneta veikalā "Bluelink" izvēlēties vienu no trim servisa paketēm, kas atbildīs viņu braukšanas stilam un vajadzībām. Attiecīgi viņiem tiks garantēta iespēja personalizēt savus auto šajos veikalos pēc nepieciešamības un pastāvīgi saņemt vēlamos integrētos pakalpojumus.

Buzelis stāsta, ka viņam iepaticies ASV tehnoloģiju giganta "Apple" redzējums – šī IT uzņēmuma speciālisti uzskata, ka nākotnē, kad "Apple CarPlay" saskarne kļūs plaši izplatīta, jebkurš autovadītājs, kas sēž jebkurā automašīnā, varēs izbaudīt visas šī pakalpojuma priekšrocības.

"Lai kāds arī būtu auto, mēs spēsim ar "iPhone" kontrolēt arī automobiļa funkcijas. Tad nebūs svarīgi, kādā automašīnā iekāpjat – gaisa kondicionētājs, radio vai citas funkcijas vienmēr tiks kontrolētas vienādi," iespējamo nākotnes variantu atklāj speciālists.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!