Amerikāņu žurnāls "Wards AutoWorld" kopš 2011. gada ik sezonu nosauc desmit labākos auto interjerus. Izdevuma eksperti vērtē dizainu, materiālus, lietošanas ērtumu, to, cik intuitīvs ir iekārtojums, un vēl citus aspektus. 2023. gada labāko desmitnieks piedāvā interesantu un svarīgu atziņu – lai sēdētu patiešām labā salonā, nav obligāti jāizvēlas no pašām dārgākajām mašīnām. Blakus "BMW i7" un "Range Rover" kā līdzīgs stāv, piemēram, jaunais "Kia Sportage".
Svarīgākie ir intuitīvi risinājumi
Guntars Pulss, žurnāla "Profi Latvija" galvenais redaktors un "Gada auto" žūrijas biedrs, saka, ka viņam patīk, ja interjers nodrošina intuitīvu lietošanu. Taču – vienas receptes, kā to panākt, nav. "Pirmkārt, lai izveidotu ērtu, labu salonu, manuprāt, nav nepieciešama revolūcija – ir vajadzīga evolūcija. Slikti ir tad, ja iekāp pazīstama zīmola mašīnā, bet galīgi nesaproti, kur atrodas vadības rīki. Tāpēc ir svarīgi paturēt ērtākos risinājumus, pie kuriem cilvēki ir pieraduši, un tos papildināt ar inovācijām. Ja cilvēks, iesēdies mašīnā, netiek skaidrībā, kā iestatīt pamata lietas, tā nav laba zīme," spriež Guntars.
Intuitīvu risinājumu un modeļu paaudžu pēctecības nozīmi ilustrē gadījumi, kad ražotājiem nācies atteikties no jaunievedumiem un atgriezties pie ierastā. Pavisam nesen "Volkswagen" vadītājs Tomass Šēfers atzina, ka viņu lēmums pārcelt lielāko daļu vadības ierīču uz ekrāniem un skārienvirsmām nodarījis lielu kaitējumu un ka turpmāk atkal tiks izmantotas fiziskas pogas.
"Arī ekrāniem jābūt kvalitatīviem un ērtiem. Piemēram, ja ekrāns uzstādīts neērtā leņķī un pastāvīgi atstaro saules gaismu, tas ir neērti un kaitinoši. Tāpat nav parocīgi, ja ikdienišķas funkcijas var aktivizēt vienīgi virtuālā izvēlnē. Piemēram, ieslēgt spoguļu apsildi vai mainīt temperatūru daudz vienkāršāk ir ar parastiem slēdžiem," saka Guntars.
Izpētot amerikāņu izdevuma labāko desmitnieku, var pamanīt vēl vienu tendenci: lielākajā daļā auto galveno funkciju vadībai ir reālas pogas. Piemēram, jau pieminētajā "Kia Sportage" centrālā konsole ir aprīkota ar fiziskiem slēdžiem. Arī temperatūra tiek regulēta, iespējams, ērtākajā veidā – pagriežot apaļu slēdzi. Toties citas klimata un skaņas sistēmas funkcijas ir pieejamas interaktīvajā joslā, kas uzstādīta tā, lai vienmēr būtu viegli pieejama un redzama.
"Ja uz ekrānu pārnes ne tik bieži izmantojamas funkcijas, tas nav nekas slikts. Taču ražotājam ir jāizpilda mājasdarbs – jānoskaidro, kas patiešām ir ērti, bet kas apgrūtinās braukšanu," saka Guntars.
Labs piemērs ir modernās viedierīces, kuru izstrādē lietošanas pieredzei tiek pievērsta milzīga uzmanība. "Tieši tālruņu un planšetdatoru ražotāji vislabāk zina, kuras kustības un kādas izvēlnes ir pašas ērtākās. Arī autobūvē ir veiksmīgi piemēri. Drīz redzēsim, vai balss vadība kļūs tikpat intuitīva kā, piemēram, "Siri" un "Alexa"," norāda Guntars.
Uzvar labākā kombinācija
Izvēloties labāko interjeru, "Wards" vērtētāji meklē pārliecinošāko komforta, stila, funkcionalitātes un cenas kombināciju. Un šajā ziņā vispārliecinošāko salikumu piedāvā "Sportage".
"Testa modelī bija neticami daudz funkciju, un mums tas patika. Tāpat bija arī daudz mīkstu, pieskārienam patīkamu virsmu. Uzmanību piesaistoša sarkanās un melnās krāsas kombinācija, ātra tālruņa savienošana, divi izliekti 12,3 collu ekrāni ar burvīgu sveiciena animāciju, kā arī daudzfunkcionāla klimata un skaņas kontrole un liela bagāžas telpa…" uzskaita "2023 10 Best Interiors&UX" žūrijas locekle un "Ward" redaktore Kristija Šveinsberga.
Uzslavas saņēma arī aizmugurējie sēdekļi, kaut auto recenzijās tos nereti ignorē. Pēc "Ward" domām, pasažieri otrajā rindā jūtas īpaši ērti un viņu pašsajūtu pozitīvi ietekmē atlokāmie sēdekļi un iespēja baudīt skatu pa panorāmas jumta logu. Turklāt "Sportage" konkurentu vidū izceļas ar plašāko vietu kājām.
Tāpēc, ja meklējat jaunu mašīnu, dažādu modeļu vētīšanas procesā vajadzētu noskaidrot, ko par to salona kvalitāti un ergonomiku saka eksperti, kuri izmēģinājuši desmitiem mašīnu, kā arī "pielaikot" iespējamo pirkumu.