Foto: Publicitātes foto
Alkilāta degvielu "Aspen" mazmotoru iekārtām speciālisti rekomendē vairāku iemeslu dēļ, turklāt tā nesatur motorzāģiem netīkamo bioetanolu.

Kā zināms, degvielas uzpildes stacijās nopērkamajam E95 markas benzīnam ES valstīs obligātā kārtā pievienots bioetanols, lai mazinātu ekonomisko atkarību no fosilās degvielas un veicinātu atjaunojamo bioresursu izmantošanu. No šī gada Latvijā piegādātajam E95 markas benzīnam bioetanola saturs palielināts no 7 līdz 10%. Šāds benzīna DUS apzīmēts ar indeksu E10. Ja automašīnu dzinēji pārsvarā ir pielāgoti lielākai spirta piedevai, tad par t.s. mazmotoriem (motorzāģi, trimeri, benzīna pļaujmašīnas u.c.) to diemžēl nevar teikt – it sevišķi, ja ierīce aprīkota ar divtaktu dzinēju. Uz riskiem, kas saistīti ar E10 degvielas izmantošanu mazmotoru tehnikā, norāda arī tās ražotāji, tostarp "Husqvarna", savā mājaslapā komentējot, ka, "lai gan E10 benzīns ir apstiprināts lietošanai mazmotoru iekārtās, tas nav ieteicams, it īpaši rokas instrumentiem"*.

Mazizmēra motori – jutīgāki pret spirtu

Šādam aizrādījumam ir vairāki pamatoti iemesli. Etanolam un benzīnam vienā degvielas tvertnē ir tieksme noslāņoties, kas var izrādīties kaitīgi divtaktu dzinējiem, jo pievienotā eļļa savienojas ar benzīnu, bet ne ar spirtu, tā radot potenciālas eļļošanas problēmas. Etanols ir higroskopisks, un piesaista ūdeni 50 reizes ātrāk nekā benzīns, un - spirts ir teicams šķīdinātājs.

Kādas tam var būt sekas mazmotoru ierīces dzinējā, stāsta "Husqvarna" un "Stihl" izplatītāja SIA "Kongs" (husis.lv) tirdzniecības pārstāvis Arvis Podiņš: "Benzīnam pievienotais etanols saskarē ar gaisu izraisa oksidācijas procesu, kā rezultātā no iekšpuses šķīst tehniskā gumija – degvielas caurulīte, un izšķīdušais saturs nonāk karburatorā. Karburators vairs pietiekami efektīvi nelaiž cauri degvielu. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc tehnika, kas ilgstoši nostāvējusi, vairs nav iedarbināma, un, ja ir iedarbināma, tad nestrādā tā kā nākas."

"Aspen" iesaka tehnikas ražotāji

Teicams risinājums un veiksmīga automobiļu benzīna alternatīva mazmotoriem ir alkilāta degviela "Aspen". Tā ražota no naftas pārstrādes vieglās frakcijas, tāpēc rada ievērojami mazāk kaitīgo izmešu, ir ilgtoši uzglabājama tvertnēs un – jā, nesatur etanolu vai jebkādus citus spirtus. ""Aspen" degviela pieejama kā četrtaktu motoriem (mauriņa pļāvējiem, traktoriem, sniega pūtējiem), tā arī divtaktu motoriem (motorzāģi, trimeri, lapu pūtēji, dzīvžogu šķēres), jau sajaukta ar eļļu proporcijā 1:50. Šo degvielu iesakām lietot regulāri un, ja tas nav iespējams, tad noteikti rekomendējam to izmantot tehnikas iekonservēšanai, ja tā nav ilgāku laiku jālieto," saka Podiņš.

Ieguvumi attaisno cenu

Alkilāta degviela četrtaktu motoriem ir "Aspen 4", savukārt divtaktu – "Aspen 2". Jāuzsver, ka pie mazmotoru tehnikas varam pieskaitīt ne tikai instrumentus, bet arī motorollerus un motorlaivas, kuru dzinējiem arī ir mazs darba tilpums un sezonāla lietošana. ""Aspen" degviela nepaliks veca ne kannā, ne bākā un, ja pretarguments alkilāta degvielas iegādāšanai var būt cena, tad ir vērts padomāt, cik laika aizņems un cik izmaksās remonts, ja tomēr būsim aizmirsuši visu izdarīt "pēc grāmatas"", norāda husis.lv tirdzniecības vadītājs un piebilst: "Ar divtaktu motoru darbināmu instrumentu īpašniekiem Aspen noteikti padarīs drošāku un vienkāršāku šīs tehnikas lietošanu, jo vairs nebūs jāuztraucas, vai maisījums ir svaigs, vai eļļa ir augstas kvalitātes un izpaliks noņemšanās ar maisījuma sajaukšanu."

Droši lietojama arī ziemā

Lai gan "Aspen" lielākoties tiek izmantota vasaras periodā, kad tiek darbinātas pļaujmašīnas un cita tehnika, alkilāta degviela ir droši izmantojama arī ziemas periodā – piemēram, sniegapūtējiem un motorzāģiem. Kopš 2018. gada Latvijā iespējams iegādāties jau pirms trim desmitgadēm Zviedrijā izgudroto alkilāta degvielu Latvijā var iegādāties jau kopš 2018. gada – saimniecības preču un DUS veikalos. Alkilāta degviela ir naftas produkts, kura sastāvā ir tikai viena frakcija no naftas destilācijas procesā iegūtajiem produktiem ar tīrāko sastāvu un labākajām sadegšanas īpašībām.

Labāk cilvēkam un dabai

Šajā degvielā nav sēra, šķīdinātāja un benzola, kas ir kancerogēnākā viela degvielas sastāvā. Rezultātā no dzinēja nākošajiem izmešiem nav tik spēcīga aromāta, tiem ir nesalīdzināmi mazāka kaitīgā ietekme uz organismu nekā parastā benzīna izmešiem, kamdēļ "Aspen" ir sevišķi ieteicams mazmotoru tehnikai, kas izpūš atgāzes tiešā lietotāja tuvumā.

Alkilāta degviela "Aspen 2" un "Aspen 4" (četrtaktu dzinējiem) ir nopērkama "Virši-A" un "Circle K" degvielas uzpildes stacijās, kā arī dārza un meža tehnikas veikalos visa Latvijā. "Aspen" alkilāta benzīna izstrādātājs un ražotājs ir uzņēmums "Lantmännen Aspen AB", Zviedrija. Uzņēmums "Aspen" tika dibināts 1988. gadā ar mērķi uzlabot mežsaimniecībā nodarbināto darba vidi, kurā darbinieki visu dienu bija pakļauti kaitīgo motorzāģu izplūdes gāzu iedarbībai.

"Aspen" oficiālais izplatītājs Latvijā ir SIA "Getz Nordic".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!