Projektu atbalsta
Sponsor Logo

Ar elektromobiļiem vien nepietiks – nākotne ir atjaunojamo resursu degvielai

Arvien vairāk autoražotāju ziņo par savu elektromobiļu piedāvājuma paplašināšanu, kā arī šāda tipa spēkrati kļūst cenā pieejamāki un tos spēj atļauties plašāks pircēju loks. Lai arī elektromobiļu daudzums satiksmē pieaug un arī turpinās tikai pieaugt, ne visi iekšdedzes dzinēja transportlīdzekļi nākotnē tiks aizstāti ar elektriskajiem.

Šobrīd pasaulē ir ap trim miljoniem elektromobiļu no pavisam aptuveni miljarda automobiļu ekspluatācijā. Jā, CO2 izmešu mazināšanai elektromobiļi palīdz, bet ne visās transporta jomās elektrifikācija ir ekonomiski izdevīgākā un ekoloģiski tīrākā savā dzīvesciklā. Paralēli elektromobiļiem nākotne ir arī pārejai uz atjaunojamo resursu degvielu, tostarp starptautiskajos kravu pārvadājumos gan uz sauszemes, gan uz ūdens, gan arī aviācijā.

Akmens laikmets nenoslēdzās tādēļ, ka beidzās akmeņi. Tieši tas pats attiecināms uz “naftas laikmetu”. Pasaulē naftas ieguves resursi tik drīz nebeigsies, tomēr arvien pieaugošā naftas patēriņa dēļ CO2 izmešu ietekme uz vidi nozīmē, ka mēs nevaram atļauties visus vēl neapgūtos naftas resursus sadedzināt.

Neatkarīgi pētījumi liecina, ka izmešu daudzums visā atjaunojamās degvielas dzīves ciklā – no saražošanas līdz sadegšanai dzinējā – dīzeļdzinējiem šobrīd ir mazāks nekā elektromobiļiem. Pārstrādājot atkritumus, jauni CO2 izmeši netiek saražoti, līdz ar to nefosilā dīzeļdegviela ir tīrāka un ilgtspējīgāka. Turklāt elektromobiļu akumulatoru ražošanā nepieciešami materiāli, kuru apstrādi nekādi nevar uzskatīt par videi draudzīgu. Tāpat ir problēmas arī ar elektromobiļu utilizēšanu.

Pelēkais laukums reprezentē naftas patēriņu pasaulē (4200 megatonnas gadā)

CO2 izmešu izaicinājums ir milzīgs! Katrs risinājums ir nepieciešams un izmantojams maksimāli. 

‘‘Neste’’ saražotā fosilā degviela

Aviācijas degvielas patēriņš

Saražotā biodegviela

Saražotā bioplastmasa (2020. gadā)

“Neste” saražotā atjaunojamo resursu degviela

3 miljoni elektromobiļu

* Infografikā ir parādīts, kādu artavu no ikgadējā naftas patēriņa CO2 izmešu mazināšanai šobrīd sniedz elektromobiļi, atjaunojamo resursu degviela un bioplastmasa. CO2 izmešu izaicinājums ir milzīgs! Katrs risinājums ir nepieciešams un izmantojams maksimāli. Klikšķini uz aplīšiem grafikā, lai redzētu paskaidrojumu par mērogiem.

Tāpat kā elektromobiļi ir jau šodienas realitāte, arī dīzeļdegviela no atjaunojamiem resursiem jau ir pieejama patērētājiem ne pirmo gadu. Pasaules līderis atjaunojamo resursu degvielas izstrādē un ražošanā ir “Neste”, kas šo degvielu patērētājiem piedāvā ar “Neste MY” marku. Šī degviela tiek ražota, pārstrādājot galvenokārt dzīvnieku taukus, zivju un pārtikas pārstrādes pārpalikumus. “Neste” trīs savās rūpnīcās pasaulē saražo 2,9 miljonus tonnu šīs degvielas gadā, tomēr pieprasījums pēc šāda tipa degvielas ir stipri lielāks.

Atjaunojamo resursu degvielai ir līdzvērtīgs pielietojums kā fosilajai degvielai. “Neste MY” atjaunojamās dīzeļdegvielas ķīmiskā formula un parametri ir tādi paši kā no naftas ražotajai, un līdz ar to tā ir lietojama bez infrastruktūras un dīzeļdzinēja papildu pielāgošanas.

Būtiska transporta nozare, kurā nākotne ir atjaunojamo resursu degvielai, ir aviācija. Gan lidmašīnu ražotāji, gan aviokompānijas, gan lidostas jau ir testējušas “Neste” izstrādāto atjaunojamo resursu aviodegvielu. Piemēram, vācu aviokompānija “Lufthansa” to ir izmēģinājusi jau 1187 reisos, tostarp starpkontinentālos lidojumos, piemēram, no Frankfurtes uz Vašingtonu, kas kopumā ļāvis CO2 izmešu daudzumu samazināt par 1500 tonnām.

Latvijas transporta sistēmā pagaidām tikai ap 5% izmantotās dīzeļdegvielas ir ražoti no atjaunojamiem resursiem. Somijā tie ir 18%, Zviedrijā un Norvēģijā – vairāk nekā 20%. Tiesa, Skandināvijā šāda tipa degvielai tiek piemērotas nodokļu atlaides, jo kaitīgo izmešu būtiska mazināšana ir daļa no valsts programmas.

Projekta ''Degvielas ceļš līdz tavam auto'' veidotāji: saturs – Raimonds Zandovskis, dizains – Natālija Šindikova, izstrāde – Ivo Dobrājs, tulkojums – Anatolijs Golubovs, projekta vadītājas – Žanete Zīlīte, Liene Lacberga, Kristīne Melne.
Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.