Projektu atbalsta
Sponsor Logo
Array ( [PATH] => /sbin:/usr/sbin:/bin:/usr/bin [USER] => http [HOME] => /home/services/httpd [FCGI_ROLE] => RESPONDER [CONTENT_LENGTH] => 0 [QUERY_STRING] => id=51106553 [REQUEST_URI] => /degvielas-cels-lidz-tavam-auto/ko-labak-liet-95-vai-98-markas-benzinu-parasto-dizeldegvielu-vai-pro-diesel.d?id=51106553 [REDIRECT_URI] => /degvielas-cels-lidz-tavam-auto/article.php?id=51106553 [REDIRECT_STATUS] => 200 [SCRIPT_NAME] => /degvielas-cels-lidz-tavam-auto/article.php [SCRIPT_FILENAME] => /www/htdocs/auto/html/degvielas-cels-lidz-tavam-auto/article.php [DOCUMENT_ROOT] => /www/htdocs/auto/html [REQUEST_METHOD] => GET [SERVER_PROTOCOL] => HTTP/1.1 [SERVER_SOFTWARE] => lighttpd/1.4.50 (PLD Linux) [GATEWAY_INTERFACE] => CGI/1.1 [REQUEST_SCHEME] => https [HTTPS] => on [SERVER_PORT] => 80 [SERVER_ADDR] => 10.1.0.87 [SERVER_NAME] => auto.delfi.lv [REMOTE_ADDR] => 35.175.179.52 [REMOTE_PORT] => 0 [HTTP_USER_AGENT] => CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/) [HTTP_ACCEPT] => text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8 [HTTP_ACCEPT_LANGUAGE] => en-US,en;q=0.5 [HTTP_X_FORWARDED_PROTO] => https [HTTP_HTTPS] => on [HTTP_X_VARNISH] => village.delfi.lv, 1301797716 [HTTP_X_FORWARDED_FOR] => 35.175.179.52, 10.1.0.112 [HTTP_X_VARNISH_HOST] => www.delfi.lv [HTTP_X_VARNISH_URL] => /auto/degvielas-cels-lidz-tavam-auto/ko-labak-liet-95-vai-98-markas-benzinu-parasto-dizeldegvielu-vai-pro-diesel.d?id=51106553 [HTTP_HOST] => auto.delfi.lv [HTTP_ACCEPT_ENCODING] => gzip [COMMENT_FE_ENV] => auto [PHP_SELF] => /degvielas-cels-lidz-tavam-auto/article.php [REQUEST_TIME] => 1561444221 )

Ko labāk liet – 95. vai 98. markas benzīnu, parasto dīzeļdegvielu vai ‘Pro Diesel’

Iebraucot degvielas uzpildes stacijā, autovadītāja izvēle neapstājas tikai pie “benzīnu vai dīzeļdegvielu”, jāizdara vēl arī izvēle – uzpildīt 95. vai 98. markas benzīnu, bet dīzeļauto gadījumā – tradicionālo vai augstākas kvalitātes parametru dīzeļdegvielu.

Ar ko atšķiras 95. un 98. markas benzīns

Benzīnam skaitļi “95” un “98” nozīmē benzīna oktānskaitli – jo augstāks oktānskaitlis, jo lielāka degvielas izturība pret detonāciju. Automobiļa motorā detonācija ir nevēlama – tā ir priekšlaicīga un spontāna benzīna un gaisa maisījuma sadegšana iekšdedzes dzinēja spiediena un cilindra karsto detaļu dēļ. Augstāka oktānskaitļa benzīnam ir nepieciešams lielāks spiediens cilindrā, lai tas degmaisījumā nevēlami pašaizdegtos.

Ar detonāciju visbiežāk saskārās automobilisti 90. gados, kad uz Latvijas ceļiem vairums spēkratu bija vēl ar karburatora motoru. Uzpildot šādu auto ar kvalitatīvāku vai augstāka oktānskaitļa benzīnu, bieži notika detonācijas, kas visupirms ir sadzirdama kā tikšķēšana, ko rada virzuļu pirkstu klaudzēšana.

Lai dzinējs būtu piemērots augstākam oktānskaitlim, karburatora automobiļos bija pašam manuāli jāpārregulē aizdedzes apsteidzes leņķis. Automobiļos ar degvielas iesmidzināšanas (inžektora) sistēmu tas viss notiek automātiski, jo par to rūpējas motora elektroniskais vadības bloks, kas pēc aizdedzes spēj noteikt, kāda oktānskaitļa degviela tam tiek pievadīta, un spēj atbilstoši tam adaptēt motora iekšdedzes procesu optimālai efektivitātei.

Kādi būs ieguvumi, lietojot augstākas oktānskaitļa benzīnu

Katram automobilim, atverot degvielas tvertnes vāciņu, ir ražotāja norāde (vai arī lietotāja rokasgrāmatā), kādas ir minimālās benzīna oktānskaitļa prasības. Pat ja autoražotāja minimālais slieksnis konkrētajam modelim ir norādīts 95. markas benzīns, tas nenozīmē, ka spēkrats nevar gūt priekšrocības no 98. markas benzīna – zemāku degvielas patēriņu un veiktspējas pieaugumu, pateicoties efektīvākam degmaisījuma sadegšanas procesam.

Protams, šīs izmaiņas nebūs radikālas – ņemot vērā dažādus neatkarīgos pētījumus, degvielas ekonomiju un veiktspēju izdosies uzlabot aptuveni piecu procentu robežās, tomēr dažādos gadījumos tas var atsvērt nedaudz augstāko cenu. Jāņem vērā, ka rādītāji var atšķirties starp dažādiem automobiļu modeļiem un braukšanas apstākļiem.

“Neste” sadarbībā ar LLU Tehniskās fakultātes Spēkratu institūtu veiktajā eksperimentā uz speciāla mēriekārtu stenda un arī reālos braukšanas apstākļos tika noskaidrots, ka, piemēram, 2015. gada izlaiduma “Mazda3” ar divlitru dzinēju, ekspluatējot ar “Neste Futura 98” benzīnu, degvielas patēriņš pilsētas režīmā samazinājās par 4,5% salīdzinājumā ar “Neste Futura 95” benzīnu, bet motora jauda un griezes moments, lietojot augstāka oktānskaitļa benzīnu, pieauga par 3-4%. Tomēr braukšanas ciklā ārpus pilsētas ar 90 km/h degvielas patēriņā būtiskas izmaiņas vairs nebija. Tas vēlreiz apliecina, ka braukšanas ātrums un apstākļi ir būtisks faktors degvielas patēriņā.

Arī dīzeļdegvielas kvalitāte tirgū atšķiras

Līdzīgi kā oktānskaitlis benzīnam, viens no dīzeļdegvielu raksturojošajiem parametriem ir cetāna skaitlis. Atšķirībā no benzīna oktānskaitļa dīzeļdegvielas cetānskaitli degvielas tirgotāji pie uzpildes pistoles nenorāda, jo vēsturiski “dīzelis” bija tikai viens, kam uzlabotās versijas tirdzniecībā parādījās krietni vēlāk un tika marķētas vien ar speciālu piebildi nosaukumā.

Eiropas Savienības standarta (EN590) dīzeļdegvielai noteikts, ka minimālajam cetānskaitlim ir jābūt 51. Jo lielāks cetānskaitlis, jo īsāks ir aizdedzes kavējums un mazāks degvielas daudzums nepieciešams degmaisījumā. Tāpat augstāks cetānskaitlis nodrošina vieglāku dzinēja startēšanu un klusāku motora darbību. Augstākiem kvalitātes standartiem atbilstošai dīzeļdegvielai, piemēram, “Neste Pro Diesel” cetānskaitlis ir 55 vai lielāks.

Šādu dīzeļdegvielu var pildīt jebkura autoražotāja spēkratā neatkarīgi no ražošanas gada. Turklāt “Neste Pro Diesel” ir pirmā un vienīgā dīzeļdegviela pasaulē, kas spēj izpildīt pasaules degvielas hartas 5. direktīvas prasības, kas būtiski pārsniedz tradicionālās degvielas (EN590) specifikāciju.

Kādi būs ieguvumi, lietojot augstākas kvalitātes dīzeļdegvielu

Līdzīgi kā augstāka oktānskaitļa un kvalitātes benzīns, arī augstāka cetānskaitļa un kvalitātes dīzeļdegviela automobilim var nodrošināt veiktspējas un degvielas ekonomijas uzlabojumu, kā arī samazināt kaitīgo izmešu daudzumu dzinēja izplūdē, jo “Neste Pro Diesel” sastāvā ir atjaunojamo resursu degviela, kas nodrošina daudz tīrāku sadegšanu. Ne velti autobraucēju pieredzes apmaiņā ir dzirdēti stāsti, ka dīzeļauto īpašnieki, kas ikdienā izmanto parasto dīzeļdegvielu, pirms ikgadējās tehniskās apskates kādu laiku pabrauc ar “Pro Diesel”, lai samazinātu izplūdes atgāzu mērījumus.

“Neste”  sadarbībā ar LLU veiktajā eksperimentā tika nosakaidrots,  ka, “Mazda CX-5” apvidus automobili darbinot ar “Pro Diesel”, degvielas patēriņš samazinājās par līdz pat 3,9 procentiem salīdzinājumā ar standarta “Neste Futura” dīzeļdegvielu. Savukārt šī automobiļa dīzeļmotora jauda, pateicoties augstākas kvalitātes degvielai, pieauga par 1,5%, bet griezes moments – par 2%. 

Vai nedaudz piemaksāt par augstākas kvalitātes benzīnu vai dīzeļdegvielu, pārliecināties un izlemt var tikai pats autobraucējs atkarībā no savām prioritātēm. Kādam svarīgs būs tikai veiktspējas pieaugums un degvielas ekonomija būs sekundāra, citam procentuālais ietaupījums degvielas patēriņā arī absolūtajos skaitļos radīs pietiekamu ekonomiju degvielas cenas starpībā.

Projekta ''Degvielas ceļš līdz tavam auto'' veidotāji: saturs – Raimonds Zandovskis, dizains – Natālija Šindikova, izstrāde – Ivo Dobrājs, tulkojums – Anatolijs Golubovs, projekta vadītājas – Žanete Zīlīte, Liene Lacberga, Kristīne Melne.
Informējam, ka DELFI portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē.