"DELFI Auto" aizsāktie ekspluatācijas apraksti, šķiet, ir raisījuši auto lietotāju atsaucību. Pēc februārī publicētās "BMW 530xd" 100 000 km nobraukuma atskaites saņēmu piedāvājumu sniegt visu "DELFI Auto" interesējošo informāciju un dalīties pieredzē par otrās paaudzes (ražošanā kopš 2006.gada aprīļa) "Hyundai Santa Fe" ekspluatāciju (līdzīgi noskaņotos dažādu zīmolu jaunu auto lietotājus lūdzu rakstīt uz e-pastu az.komunikacijas@inbox.lv).

"DELFI Auto" vēlreiz akcentē, ka arī šis ir stāsts tikai par minētā modeļa "Santa Fe" viena konkrēta eksemplāra "dzīvi" un viena lietotāja pieredzi. Šī atskaite interesanta ar to, ka minētais auto četru gadu periodā ir apkopts un remontēts vienīgi "Hyundai" oficiālā pārstāvja autorizētā servisā. Pievienotajām fotogrāfijām ir tikai informatīvs raksturs, lai vizuāli identificētu konkrēto modeli.

"Slimības vēsture"

Pētāmā "Hyundai Santa Fe" ar šasijas numuru KMHSH81WP6U0770** pirmā reģistrācija veikta un ekspluatācija uzsākta 2006.gada 25.jūlijā. Automobilis komplektēts ar 2,2 l četrcilindru turbo dīzeļmotoru, piecu pārnesumu automātisko ātrumkārbu un visu riteņu piedziņas sistēmu. Gatavojot šo materiālu, man tika izsniegtas pētāmā "Santa Fe" īpašnieka (uzņēmuma) grāmatvedības dokumentos esošo ar auto ekspluatāciju saistīto rēķinu kopijas.

Iegūtā informācija tika pārbaudīta arī "Hyundai" oficiālajā dīlerservisā "Skandi Motors", kas bez vārda runas sniedza informāciju arī par veiktajiem garantijas remontiem, ko klients nav apmaksājis. "Hyundai" tirgotāji jau 2006.gadā vilināja ar piecu gadu rūpnīcas garantiju bez nobraukuma ierobežojuma. Taču biju pārsteigts, ka vairums pēc garantijas saistībām veiktie remonti attiecas uz piekares elementu, kas faktiski pieskaitāmi dilstošajām detaļām, nolietojumu. Pēc "DELFI Auto" rīcībā esošās informācijas, nebūs viegli atrast citus autorizētos servisus, kur šādi remonti tiek segti pēc garantijas saistībām.

Sākoties rudens slapjajai sezonai 2006.gada 08.septembrī, īpašnieks ir iegādājies salona grīdas gumijas paklājiņu komplektu par Ls 90,00 (rēķina kopija pievienota), bet 31.oktobrī iegādāts arī "Bridgestone" ziemas riepu komplekts. Izmaksas Ls 540,00 (pavadzīmes kopija pievienota).

Pirmais ieraksts. Motora eļļas maiņas cikls šim 2188 cm³ spēka agregātam ir 15 000 km nobraukums. Pirmais ieraksts "slimības vēsturē" datēts ar 2006.gada 20.oktobri, kad pie 15 985 km nobraukuma veikta pirmā plānveida tehniskā apkope – eļļas un filtra maiņa un logu mazgāšanas šķidruma papildināšana. Izmaksas Ls 82,11 (rēķina kopija pievienota). Kā redzams, pirmā apkope veikta gandrīz par 1000 km pārsniedzot reglamentā noteikto 15 tūkstošu km nobraukumu. Īpašnieks norāda, ka šā iemesla dēļ domstarpības par garantijas saistībām nav radušās.

Nākamais ieraksts. 2007.gada 6.februārī automobilim pie 29 941 km nobraukuma veikta otrā plānveida apkope. Bez eļļas maiņas arī degvielas filtra, salona gaisa filtra maiņa un aizmugures riteņu bremžu apkope, kā arī nomainīta kāda izdegusi lampiņa. Izmaksas Ls 191,40 (rēķina kopija pievienota). Pēc garantijas nomainītas aizmugurējā stabilizatora bukses (garantijas remontu apkopota izdruka pievienota).

Nākamais ieraksts. 2007.gada 3.augustā automobilim pie 46 869 km nobraukuma veikta trešā plānveida apkope. Bez eļļas maiņas arī aizmugures riteņu bremžu apkope, kā arī nomainīta izdegusi lampiņa un papildināts logu mazgāšanas šķidrums. Izmaksas Ls 123,37 (rēķina kopija pievienota). Kā redzams, trešā apkope veikta gandrīz par 2000 km pārsniedzot reglamentā noteikto 15 tūkstošu km nobraukumu. Arī šoreiz tādēļ domstarpības par garantijas saistībām nav radušās.

Nākamais ieraksts. 2007.gada 26.novembrī automobilim pie 59 627 km nobraukuma veikta ceturtā plānveida apkope. Bez eļļas maiņas veikta arī degvielas filtra, salona gaisa filtra maiņa, kā arī nomainītas divas izdegušas lampiņas un papildināts bremžu šķidrums. Izmaksas Ls 212,89 (rēķina kopija pievienota). Pēc garantijas nomainītas priekšējā stabilizatora un aizmugures ass sijas bukses.

Nākamais ieraksts. 2007.gada 18.decembrī automobilis ar 62 085 km nobraukumu pabijis servisā, lai nomainītu kārtējās divas izdegušās lampiņas. Izmaksas Ls 12,25 (rēķina kopija pievienota). Arī turpmāk redzams, ka dažādu lampiņu izdegšana bijusi regulāra parādība un allaž palīdzība meklēta oficiālajā servisā. Īpašnieks stāsta, ka patīkams bijis atklājums, ka pat pēc lampiņas nomaiņas serviss auto allaž atgriezis nomazgātu, turklāt samaksa par šo pakalpojumu nav bijusi jāapmaksā. Īpašnieks lēš, ka auto ekspluatācijas četru gadu laikā par mazgāšanu uz "Skandi Motors" rēķina ietaupījis ap 200 latus.

Tanī pat dienā nomainītas arī vējstikla tīrīšanas slotiņas. Izmaksas Ls 50,20 (rēķina kopija pievienota). Pēc īpašnieka vārdiem speciāli izvēlētas dārgas un, cerams, arī kvalitatīvas slotiņas. Pirkums atmaksājies, jo tās godam nokalpojušas turpmāko vairāk nekā 106 000 km nobraukuma laiku līdz pat auto pārdošanai.

Nākamais ieraksts. 2008.gada 4.februārī "Santa Fe" ar 67 772 km nobraukumu atkal pabijis servisā, lai nomainītu izdegušas lampiņas. Pēc īpašnieka vārdiem, šoreiz galvenajiem lukturiem speciāli izvēlētas salīdzinoši dārgas lampas. Tās arī izrādījušās "ilgspēlējošākas", taču kopumā bieža dažādu lampiņu izdegšana turpinājusies. Izmaksas Ls 37,56 (rēķina kopija pievienota).

Nākamais ieraksts. 2008.gada 31.martā pēc garantijas nomainīta priekšējā kreisās puses stabilizatora atsaite.

Nākamais ieraksts. 2008.gada 18.aprīlī automobilim pie 75 606 km nobraukuma veikta piektā plānveida apkope. Bez eļļas maiņas veikta gan priekšējo, gan aizmugures riteņu bremžu kluču maiņa un papildināts logu mazgāšanas šķidrums. Izmaksas Ls 239,66 (rēķina kopija pievienota).

Nākamais ieraksts. 2008.gada 31.jūlijā automobilim pie 87 974 km nobraukuma veikta sestā plānveida apkope. Bez eļļas maiņas veikta arī degvielas filtra, salona gaisa filtra, izdegušu lampiņu un kādas piekares bukses maiņa, kā arī papildināts antifrīzs un logu mazgāšanas šķidrums. Izmaksas Ls 282,01 (rēķina kopija pievienota). Pēc garantijas nomainīta priekšējā labās puses stabilizatora atsaite.

Nākamais ieraksts. 2008.gada 16.augustā automobilis atkal pabijis servisā, lai nomainītu kārtējo izdegušo lampiņu. Auto kā vienmēr atgriezts nomazgāts. Izmaksas Ls 4,75 (rēķina kopija pievienota).

Nākamais ieraksts. 2008.gada 17.decembrī automobilim pie 103 968 km nobraukuma veikta septītā plānveida apkope. Rēķins liecina, ka veikta tikai eļļas maiņa. Izmaksas Ls 118,55 (rēķina kopija pievienota).

Secinājumi

Pētāmais "Santa Fe" ir lietots intensīvi, jo 100 000 km nobraukums sasniegts nepilnos divarpus gados. Atcerēsimies, ka "DELFI Auto" iepriekš apskatītie "Ford Connect" un "BMW 530xd" pie šāda nobraukuma tika aptuveni par gadu ilgākā laikā. Šinī apskatā ekspluatācijas izmaksās nav iekļauti izdevumi par degvielu, atsevišķi iegādātu logu mazgāšanas šķidrumu, auto mazgāšanu un salona tīrīšanu izdevumi, iekļauta tikai viena riepu maiņa. Nav iekļautas arī apdrošināšanas (OCTA un KASKO) un valsts tehnisko apskašu izmaksas. Visi citi izdevumi ir fiksēti.

Tālāk tabulā veiktais darbu un detaļu izmaksu kopsavilkums, ieskaitot vienu riepu komplektu, rāda, ka 29 mēnešu laikā (kopš pirmās reģistrācijas 2006.gada 25.jūlijā) līdz 103 968 km nobraukumam remontos un apkopēs iztērēti 1984,75 lati. Tātad auto uzturēšanas izmaksas šai periodā ir vidēji Ls 68,44 mēnesī.

Auto īpašnieks atzīst, ka nav īpaši centies būt saudzīgs pret "Santa Fe", nav arī apzināti bendējis to, taču auto pietiekami daudz "redzējis" arī Latvijas gruntsceļus. Degvielas vidējais patēriņš, pēc īpašnieka stāstītā, ap 8,3-8,7 litri dīzeļdegvielas uz 100 km, braucot agresīvi un dinamiski attiecīgi 9,5-10 l/100 km.

"Hyundai Santa Fe" nav sportisks braucamrīks. Vadāmība ir pietiekami laba, taču nesagatavotiem ļaudīm ieteicams "nespēlēties", jo savaldīt tik lielu un diezgan smagu "rotaļlietu" ar viduvēji informatīvu stūri un ar uz rites komfortu orientētu piekari nebūt nav viegli. Toties ietilpības ziņā "Santa Fe" ir viens no labākajiem attiecīgajā SUV izmēru grupā. Reālais degvielas patēriņš visumā atbilst ražotāja datiem un, ņemot vērā auto svaru un visu riteņu piedziņu 2,2 l tilpuma motoram, lai arī dīzelim, uzskatāms par adekvāti pieņemamu. Ekspluatācijas izmaksas 100 000 km nobraukumā vērtēju kā apmierinošas, jo neko, izņemot piekari, nav bijis nepieciešams remontēt (turklāt šos remontus sedza garantija), ekspluatācija ir bijusi visai intensīva un pilnpiedziņas auto uzturēšana kā likums ir dārgāka nekā vientilta piedziņas mašīnai.

Virs 100 000 km

Ņemot vērā, ka pilnu nākamo atskaites posmu (200 000 km) pētāmais "Santa Fe" pie "DELFI Auto" labvēlību izrādījušā īpašnieka nav sadzīvojis un nav zināms vai būs iegūstama pilna "turpmākās dzīves aina", intereses pēc palūkosimies arī, kādas zināmas izmaksas ir bijušas līdz 168 000 km nobraukumam.

Nākamais ieraksts. 2009.gada 25.maijā automobilim pie 121 171 km nobraukuma veikta astotā plānveida apkope. Bez eļļas, degvielas un salona filtra maiņas veikta arī motora zobsiksnas un agregātu piedziņas siksnas maiņa. Izmaksas šoreiz attiecīgi prāvākas Ls 499,60 (rēķina kopija pievienota). Vienlaikus pēc garantijas nomainīts aizmugures kreisā riteņa gultnis un sānskata spoguļa stikliņš, kam bija nolecis pārklājums un parādījies zirņa lieluma melns punkts.

Nākamais ieraksts. 2009.gada 20.jūnijā automobilim pie 124 875 km nobraukuma veikta izdegušas lampiņas nomaiņa. Izmaksas Ls 5,13 (rēķina kopija pievienota).

Nākamais ieraksts. 2009.gada 28.augustā automobilim pie 130 356 km nobraukuma veikta izdegušu lampiņu nomaiņa. Izmaksas Ls 6,78 (rēķina kopija pievienota).

Nākamais ieraksts. 2009.gada 31.augustā automobilim aptuveni pie 131 000 km nobraukuma pēc garantijas veikta priekšējā kreisās puses lodbalsta un kreisās puses stabilizatora atsaites maiņa.

Nākamais ieraksts. 2009.gada 28.oktobrī automobilim pie 135 804 km nobraukuma veikta devītā plānveida apkope. Eļļas maiņa un šķidrumu papildināšana. Izmaksas Ls 156,65 (rēķina kopija pievienota).

Nākamais ieraksts. 2009.gada 1.decembrī automobilim pie 139 595 km nobraukuma nācies mainīt aizmugures labās puses zemspārna plastmasas ielikni, ko salauzis riteņa pacelts prāvāks akmens. Izmaksas Ls 35,07 (rēķina kopija pievienota).

Nākamais ieraksts. 2009.gada 07.decembrī automobilim aptuveni pie 141 000 km nobraukuma pēc garantijas mainīts kardāna piekargultnis jeb krustiņš.

Nākamais ieraksts. 2010.gada 14.janvārī automobilim pie nobraukuma (nav fiksēts) pēc garantijas nomainīta viena cilindra kvēlsvece un veikta akumulatora pārbaude un uzlādēšana.

Nākamais ieraksts. 2010.gada 24.martā automobilim pie 150 590 km nobraukuma veikta desmitā plānveida apkope. Eļļas, degvielas filtra un salona gaisa filtra maiņa, kā arī kādas bukses (rēķinā grūti salasāms) maiņa aizmugures piekarē. Izmaksas Ls 203,88 (rēķina kopija pievienota).

Pēdējais ieraksts. 2010.gada 30.jūlijā, kad pirmais īpašnieks no šī auto jau bija šķīries, jo iegādājās jaunu "Santa Fe", pirms pārdošanas nākamajam lietotājam, "Skandi Motors" pēc garantijas veica aizmugures labās puses riteņa gultņa nomaiņu.

Secinājumi

Nepilnajā otrajā atskaites periodā uzturēšanas izmaksas it kā krītas, taču jāņem vērā, ka (pēc īpašnieka vārdiem) nav iekļautas izmaksas par jaunu vasaras riepu komplekta iegādi. Tās pirktas, jo viena tikusi pārdurta un tuvojies kritisks nodilums.

Skatot "DELFI Auto" rīcībā esošo un jums, lasītāji, iepazīšanai nodoto ekspluatācijas vēsturi, ir sajūta, ka šim "Santa Fe" servisu apmeklēt nācies bieži . Daļēji tas skaidrojams ar intensīvo auto lietošanu. Turklāt auto īpašnieks pauda omulīgu apmierinātību, jo izvēlētā auto izmaksas uzskatīja par sava biznesa nodrošināšanai adekvātām. Apmierinātību, pēc biznesmeņa vārdiem, veicinot servisa operatīvā darbība un attieksme.

Auto īpašnieks padalījās aprēķinos, kādus "DELFI Auto" vairāku apsvērumu dēļ neveic. Uzņēmumā esot veikta analīze – ņemot vērā "Santa Fe" iegādes cenu, atpakaļ "Skandi Motors" pārdošanas cenu (tirgus cena varētu būt dažus tūkstošus eiro augstāka), degvielas, apdrošināšanas, remontu u.c izmaksas, aprēķināts, ka apskatītā "Santa Fe" katrs nobrauktais kilometrs izmaksājis Ls 0,20. Šo ciparu "DELFI Auto" nekomentēs, lai paliek uz avota sirdsapziņas un varbūt noder lasītājiem salīdzināšanai.

Tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

 Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi
Garums (mm)4650
Platums (mm)1890 (bez sānskata spoguļiem)
Augstums (mm)1725
Riteņu garenbāze (mm)2700
Pašmasa (kg)1823
Pilna masa (kg)2520
Klīrenss (mm)201
Motors2,2 CRDi (2188 cm³)
maks. jauda 150 Zs pie 4000 apgr./min.
maks. grieze 335 Nm no 1800 līdz 2500 apgr./min.
Degviela Dīzeļdegviela
PiedziņaPilnpiedziņa ar elektroniski vadāmu daudzdisku sajūgu
ĀtrumkārbaPiecpakāpju automātiskā
BalstiekārtaPriekšā neatkarīgā McPherson statņu
Aizmugurē neatkarīgā daudzsviru
Maksimālais ātrums (km/h)179
Dinamika 0-100 km/h (s)12,9
Degvielas patēriņš (l/100 km)Pilsētā – 11,0
Uz šosejas – 6,4
Kombinētajā ciklā – 8,1
Degvielas tvertnes tilpums (l)75
BremzesPriekšā ventilējamas disku
Aizmugurē disku
Tehniskās apkopes ciklsPēc 15 000 km nobraukuma vai reizi gadā

Remonti un izmaksas

NobraukumsVeiktās apkopes un remontdarbiIzmaksas (Ls ar PVN)
 Salona gumijas paklājiņu iegāde90,00
 Ziemas riepu 235/65 R17 (4 gb) iegāde un maiņa540,00
15 985Pirmā apkope: eļļas maiņa82,11
29 941Otrā apkope: eļļas maiņa, salona gaisa filtra un degv. filtra maiņa, aizm. bremžu apkope191,40
29 941Aizmugurējā stabilizatora bukšu maiņaPēc garantijas
46 869Trešā apkope: eļļas maiņa, aizm. bremžu apkope123,37
59 627Ceturtā apkope: eļļas maiņa, salona gaisa filtra un degv. filtra maiņa212,89
59 627Priekšējā stabilizatora bukšu maiņa; aizmugures tilta sijas bukšu maiņaPēc garantijas
62 085Izdegušu lampiņu nomaiņa12,25
62 085Logu tīrīšanas slotiņu nomaiņa50,20
67 772Izdegušu lampiņu nomaiņa37,56
Virs 70 000Priekšējās kreisās stabilizatora atsaites maiņaPēc garantijas
75 606Piektā apkope: eļļas maiņa, priekšējo un aizmugures bremžu uzliku nomaiņa239,66
87 974Sestā apkope: eļļas maiņa, salona gaisa filtra un piekares bukses maiņa282,01
???Izdegušas lampiņas nomaiņa4,75
103 968Septītā apkope: eļļas maiņa118,55
 29 ekspluatācijas mēnešu laikā vidējās uzturēšanas izmaksas 68,44 mēnesīKopā 1984,75
121 171Astotā apkope: eļļas maiņa, filtru maiņa, motora siksnu maiņa499,60
121 171Aizmugures kreisā riteņa gultņa maiņa; sānskata spoguļa stikla maiņaPēc garantijas
124 875Izdegušas lampiņas nomaiņa5,13
130 356Izdegušu lampiņu nomaiņa6,78
~131 000Priekšējā kreisās puses lodbalsta un kreisās puses stabilizatora atsaites maiņaPēc garantijas
135 804Devītā apkope: Eļļas maiņa un šķidrumu papildināšana156,65
139 595Labās puses zemspārna plastmasas ielikņa nomaiņa35,07
~141 000Kardāna piekargultņa jeb krustiņa nomaiņaPēc garantijas
Nav fiksētsCilindra kvēlsveces nomaiņa; akumulatora pārbaude un uzlādēšanaPēc garantijas
150 590Desmitā apkope: Eļļas, degvielas filtra un salona gaisa filtra maiņa; bukses maiņa aizmugures piekarē203,88
ap 168 000Aizmugures labās puses riteņa gultņa nomaiņu.Pēc garantijas
 Virs 100 000 km 19 ekspluatācijas mēnešu laikā vidējās uzturēšanas izmaksas 47,74 mēnesīKopā 907,11
168 00048 ekspluatācijas mēnešu laikā vidējās uzturēšanas izmaksas 60,25 mēnesīKopā 2891,86

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!