Foto: DELFI

Atverot "Nissan Leaf" motora pārsegu, nezinātājs uzreiz pat nepateiks, ka šis ir elektromobilis – skatam paveras motortelpa ar iekšdedzes dzinējam raksturīgo noformējumu. Tas ir veikls triks vai arī tikai sakritība. Neskatoties uz pirmo vizuālo iespaidu, "Nissan Leaf" nav pat hibrīds, tas ir simtprocentīgs elektromobilis.

"Nissan Leaf" dizains atšķiras ne tikai no citiem šīs markas modeļiem, bet arī no citiem jau pazīstamiem (lasi – tradicionāliem) automobiļiem. Autoražotāji ar šādu "ārpus visa" dizainu apzināti signalizē, ka šis spēkrats ir "citāds" savā būtībā. Jāatzīst, ka cilvēki to pamana arī Latvijā, atskatoties un nopētot "Nissan Leaf" pat tad, kad tas stāv uz vietas, nevis piesaista uzmanību, iespējams, ar tā gaitu bez skaņas.

Automobiļa interjers gan ieturēts gana tradicionālā stilā. Arī dzinēja iedarbināšanas podziņa ir kā jau daudziem mūsdienu spēkratiem. Tomēr atšķirība ir pašā iedarbināšanā. Nospiežot "Start" pogu, panelī viens pēc otra, gluži kā Ziemassvētku eglītē lampiņas, iedegas mērinstrumentu paneļa indikatori, kas notiek reizē ar speciālu melodiju, līdzīgi kā sāknējot viedtālruni vai kādu citu tamlīdzīgu ierīci.

Foto: DELFI

Uzsākt braukšanu var, nospiežot bremžu pedāli un transmisijas vadības sviru iestatot braukšanai uz priekšu vai atpakaļ. Interesanti, ka transmisijas vadības sviras noformējums un tās darbība organizēta kā jau ilgi pazīstamajiem "Toyota Prius" hibrīdiem – speciāls "džoistiks", kurš pēc iestatījumu veikšanas atgriežas starta pozīcijā.

"Nissan Leaf", kā jau elektromobilis, gaitā ir kluss. Vienīgās skaņas ir ceļa trokšņi no riepām. Automobilis aprīkots ar 80 kW (110 ZS) elektromotoru, kas nodrošina pastāvīgu 280 ņūtonmetru vilkmi – tā priekšējie velkošie riteņi var spolēt ne tikai no vietas, bet arī gaitā! Akseleratora pedālis nav jāspiež līdz grīdai, lai "Nissan Leaf" nedaudz izbuksētu jau no starta (šo buksēšanu ierobežos vilkmes kontroles sistēma, bet to var arī atslēgt), bet nospied pedāli līdz grīdai arī gaitā (braucot pilsētas satiksmes ātrumā), un "Leaf" šajā vēsajā laikā ar 280 Nm vilkmi uz mirkli izbuksēs arī gaitā! Interesanti novērot cilvēku reakciju, kad atslēdz vilkmes kontroles sistēmu un ar buksējošiem riteņiem izraujies no luksofora starta līnijas – nekādas dzinēja rēkoņas, tik riepu švirkstoņa!

Foto: DELFI

Patīkami pārsteidza "Nissan Leaf" gaitas īpašības – mūsu valstī raksturīgos ceļu nelīdzenumus tas aprij klusu un bez maz ar "pilsētas apvidus automobiļiem" raksturīgu mieru. Pāris stundās aprodot ar šo elektromobili, apziņas līmenī pat aizmirstas, ka brauc tikai ar elektrību.

Tomēr jēdziens "elektrība" var radīt arī pamatīgas galvassāpes, mērinstrumentu panelī ieraugot atlikušās nobraucamās distances prognozi ar esošo uzlādes līmeni. Tas, ka kāpinot braukšanas ātrumu, atlikušās distances prognozi sarūk jūtami, vēl tā kā būtu pieņemams. Daudz lielāks pārsteigums ir, kad ieslēdz salona apsildi – acumirklī prognoze no solīda trīsciparu skaitļa var sarukt uz divciparu –, tā aprij vismaz 30% no citkārt nobraucamā attāluma.

Foto: DELFI

Ar pilnu 24 kWh akumulatoru uzlādi ražotājs sola, ka "Nissan Leaf" spēs nobraukt līdz 175 km distanci. Tomēr realitātē plus vēl vēsos apstākļos (pāris grādu virs nulles, pēc Celsija), kādos brauca "DELFI Auto", un ar pastāvīgi ieslēgtu salona apsildi – labi, ja 100 km sanāks. Risinājumi ir divi – kārtējā uzlāde vai braukšana, upurējot komfortu. Lai taupītu elektrību, var braukt tikai ar ieslēgtu stūres apsildi (ļoti vērtīga lieta jebkuram auto!) un aizpogātu virsjaku. Ik pa brīdim slēgāt iekšā un ārā salona apsildi nebūs efektīvi, jo jau pēc minūtēm divām atkal būs vēsi.

Ar akumulatoru lādēšanu diemžēl arī ir vairākas problēmas. Pirmkārt, Latvijā to iespējams uzlādēt tikai no tradicionālās elektroligzdas. Otrkārt, ne no kuras katras ~220-240V elektroligzdas – ja tai nebūs pietiekama strāvas stipruma, sitīs ārā mājsaimniecības drošinātājus. Treškārt, pilnai uzlādei, kā pārliecinājās "DELFI Auto", vajadzēs aptuveni 12 stundas, nevis tikai ražotāja solītās astoņas. Tas ir sasodīti ilgi!

Foto: DELFI

Iepriekšminētās problēmas kā ar pliku roku noņemtu ātrā uzlāde ar specializētu ierīci, kas akumulatorus par 80% uzlādē pārdesmit minūtēs. Tai paredzēta atbilstoša pieslēgvieta "Nissan Leaf" priekšdaļā blakus tradicionālajai ligzdai. Bet mums tuvākā ātrās uzlādes stacija atrodas... Igaunijā!

Rīgā ir vien pāris bezmaksas elektromobiļu uzlādes staciju. Turklāt tās visas ir ar lēno (~240V) lādēšanu un pamatā ir vien tāds sabiedrisko attiecību veidojums. Piemēram, 2010. gadā Latvijā pirmā atklātā bezmaksas elektromobiļu uzlādes stacija pie Kongresu nama vairs nav...

Foto: DELFI

Lai arī "Nissan Leaf" funkcionāli ir vispusīgs automobilis – ar plašu salonu, gana ietilpīgu bagāžnieku (330 l) un labām gaitas īpašībām – Latvijas apstākļos tā ir vien kā nākotnes tehnoloģiju rotaļlieta, jo infrastruktūras ziņā mēs vēl atrodamies pagātnē, ja salīdzina kaut vai ar Igauniju. Jau minētajā ziemeļu kaimiņvalstī ātrās uzlādes stacijas ir ik pa 40 līdz 50 kilometriem, tostarp arī apdzīvotās vietās ar vairāk nekā piectūkstoš iedzīvotāju.

Latvijā infrastruktūra nav pat embrija stadijā, jo valdības līmenī nav pieņemti vienoti standarti šajā jomā, un līdz ar to pagaidām nav arī apgūstama Eiropas Savienības nauda infrastruktūras ieviešanai.

"Nissan Leaf" cena ir no 28 990 tūkstošiem latu, kas ir daudz šādas klases automobilim. Bez valsts subsīdijām, kā tas ir citās Eiropas valstīs, "Nissan" nemaz nelolo kādas cerības ar "Leaf" elektromobili Latvijas tirgū.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!