Foto: Publicitātes foto
Sešus mēnešus pēc jaunā reprezentatīvā "Maserati Quattroporte" prezentācijas ekskluzīvo itāliešu automašīnu ražotājs galdā licis vēl vienu trumpi – jauno četrdurvju "Maserati Ghibli". Ko varētu nozīmēt tāda produktivitāte?

Neslēpšu, ka lidojot uz "Maserati Ghibli" izmēģinājumiem, kas notika Itālijā, netālu no Florences, galvā riņķoja pretrunīgas domas. No vienas puses, vilināja ne katru dienu pieejamā iespēja izmēģināt jauno šī itāliešu ražotāja modeli. No otras – mulsināja pārdošanas skaitļi un plāni. Pagājušajā gadā "Fiat" koncernam piederošā kompānija "Maserati" pārdeva vien 6200 automašīnas, lētākā no tām maksāja 100 000 eiro. Cik pircēju būs šajā gadā? Visvairāk tomēr intriģēja tas, ka jau 2015. gadā ražotājs sola katru gadu pārdot ... 50 000 "Maserati" automašīnas, no tām – 20 000 "Maserati Ghibli". Kas būs pēc pāris gadiem – to vēl redzēsim, tomēr jau šā gada pirmajā pusē vien ir saņemts gandrīz 15 000 pasūtījumu.

Mazāka "Quattroporte" versija

Jaunais "Maserati Ghibli" ir mazāka pusgadu iepriekš prezentētā "Quattroporte" versija. Abi šie modeļi tiek salikti vienā un tajā pašā nesen no pamatiem atjaunotajā rūpnīcā pie Turīnas. Pirmo reizi ražotāja vēsturē (nākamajā gadā šī Itālijas kompānija svinēs 100 gadu jubileju) vienlaicīgi tiks ražotas divas četrdurvju automašīnas. 4971 mm garajam "Ghibli" ir tāda pati platforma, kāda ir arī lielākajam "Quattroporte", tā ražošanā izmantota gandrīz puse lielākā modeļa mezglu. "Ghibli" par iepriekšējo modeli ir par 29,1 cm īsāks, tam ir par 17,3 cm mazāks attālums starp asīm, tas ir par 50 kilogramiem vieglāks. Salīdzinājumam – jaunais "Ghibli" ir gandrīz par centimetru īsāks par "Audi A7", bet par 3,1 cm garāks nekā "Mercedes-Benz CLS".

Foto: Publicitātes foto

Pēc uzņēmuma pārstāvju teiktā, tirgū "Maserati Ghibli" konkurēs ar visām dārgajām vidējās klases biznesa automašīnām. Tās ir E-klases "Mercedes-Benz", 5. sērijas "BMW" un "Audi A6". Nedrīkstētu aizmirst arī "Lexus GS" un "Jaguar XF". Tomēr, ieraudzījis automašīnu "dzīvajā", sapratu, ka tā nav gluži tiesa.

Eleganto formu izskatīgais un sportiskais "Maserati" – ar garu priekšējo daļu, šauriem biksenona un LED dienas gaismu priekšējiem lukturiem, izteiksmīgām riteņu arkām, platām virsbūves aizmugurējām statnēm, īsu pārkari un durvīm bez stiklu rāmjiem – ir īsts "Audi A7" un "Mercedes CLS" konkurents. To varētu salīdzināt arī ar četru durvju "BMW" 6. sērijas "Gran Coupe", kā arī "Porsche Panamera", bet tie ir lielāki un krietni dārgāki. Tomēr par cenām vēlāk.

Pirmais dīzeļdzinējs "Maserati" vēsturē

"Maserati Ghibli", kas tiek salikts atjaunotajā rūpnīcā, 50 procenti virsbūves daļu – dzinēja pārsegs, durvis izgatavoti no alumīnija. No alumīnija ir gan balstiekārtas detaļas, gan V6 dzinēja bloks ar galvu. Piederumu nodalījuma karkass – magnija sakausējums. Automašīna ar aizmugurējiem dzenošajiem riteņiem sver 1810 kilogramus (50 kg mazāk nekā "Quattroporte"), ar visiem – 1870 kilogramus. Izsvarojuma proporcija uz priekšējo un aizmugurējo asi ir vienāda – 50:50. Visiem modeļiem ir pašbloķējošais diferenciālis.

Automašīnas tiek komplektētas ar diviem benzīna un vienu turbo dīzeļdzinēju. Biturbo benzīna V6 3.0 l dzinēji tiek salikti Maranello pilsētiņā pie Modenas – turpat, kur saliek "Ferrari" motorus. "Ghibli" versijā 3.0 l dzinējs sasniedz 330 ZS un 500 Nm griezes momentu. Ar to līdz 100 km/h automašīna paātrinās 5,6 sekundēs un sasniedz maksimālo ātrumu 263 km/h. "Ghibli S" versijā dzinēja jauda sasniedz 410 ZS, tam ir 550 Nm griezes moments (līdz 100 km/h automašīna ieskrienas piecās sekundēs un sasniedz maksimālo ātrumu 285 km/h). Ar šo dzinēju automašīnu var komplektēt arī ar pilnpiedziņas sistēmu "Q4" – spurts līdz 100 km/h ilgs nepilnas 4,8 s, maksimālais ātrums sasniegs 284 km/h.

Foto: Publicitātes foto

Tāpat pirmo reizi "Maserati" kompānijas vēsturē prezentēts modelis ar V6 turbo dīzeļdzinēju (275 ZS un 600 Nm). Ar to automašīna līdz 100 km/h ieskrienas 6,3 s, maksimālais ātrums sasniedz 250 km/h, bet ražotāja solītais vidējais degvielas patēriņš – nepilni 5,9 l/100 km (158 CO2 g/km). Ar visiem dzinējiem tiek komplektēta astoņu pārnesumu ZF automātiskā pārnesumkārba. Tādu izmanto arī citi ražotāji – "BMW" un "Jaguar", bet šī transmisija vienmēr iepriecina ar ātri un precīzi pārslēdzamiem pārnesumiem.

Kvalitatīvs un grezns salons

"Maserati Ghibli" ražotājs piedāvā daudz salona apdares izvēles iespēju. Visu komplektāciju automašīnās ērtie sēdekļi apvilkti ar ādu un ir elektriski vadāmi. Ar ādu var būt apvilkts gan priekšējais panelis, gan durvis. Var izvēlēties dažādus salona apdares elementu, pasūtīt 1280 vatu "Bowers & Wilkins" audio sistēmu ar 15 skaļruņiem. Bāzes komplektācijā ir liels 8,4 collu skārienjūtīgs ekrāns. Ērti iekārtoties pie stūres palīdzēs arī elektrovadāms pedāļu bloks.

Foto: Publicitātes foto

Automašīnā ir kruīza kontrole, "Wi-Fi" bezvadu internets, atpakaļskata videokamera, USB, AUX pieslēgums un SD zibatmiņas ligzda. Žēl, bet šīs klases automašīnās jau ierastās nakts redzamības, avārijas bremzēšanas, jostas atbalsta un citas jaunākās tehnoloģijas "Maserati Ghibli" netiek piedāvātas pat par papildus samaksu.

Aizmugures sēdeklī paredzētas trīs vietas, tomēr diviem te būs ievērojami ērtāk. Turklāt aizmugures sēdekli var nolocīt, tā palielinot 500 l tilpuma bagāžnieka lietderīgo tilpumu. Bet ko es te par šīm praktiskajām lietām – daudz svarīgāk ir tas, kā automašīna brauc. Tāpēc – ātrāk pie automašīnas stūres!

Lieliski saskaņota šasija

Kaut gan, sēžot pie stūres gandrīz piecus metrus garai automašīnai, bija pārņēmušas pamatotas šaubas par to, vai tāda mašīna vairāk nebūtu piemērota Vācijas autobāņiem, nevis līkumainajiem Toskānas reģiona celiņiem, šīs domas ātri tika izkliedētas.

Foto: Publicitātes foto

Pirmā mana izmēģinātā versija bija "Ghibli S Q4" – ar 3.0 l/ 410 ZS un 550 Nm V6 benzīna dzinēju ar divām turbīnām un pilnpiedziņas sistēmu. Visiem dzinējiem ir degvielas tiešā iesmidzināšana ar mainīgu vārstu vadību, bet katrai turbīnai paredzēts atsevišķs gaisa starpdzesētājs. Kaut dzinēja apgriezienu ierobežotājs ir pie 6500 apgr./min, 90 procenti griezes momenta tiek sasniegti jau tad, kad apgriezienu ir mazāk par 1500 apgr./min.

Pārnesumus var pārslēgt arī manuālā režīmā, ar alumīnija sviriņām, kas atrodas aiz stūresrata. Ieslēdzot manuālo pārnesumu pārslēgšanas režīmu, zemāks pārnesums netiks ieslēgts pat pie maksimāliem apgriezieniem – tas ir svarīgi pagriezienos.

Braucot var izvēlēties "Normal", "Sport" un "I.C.E." režīmus. Pēdējais no tiem ("Increased Control&Efficiency") domāts degvielas patēriņa samazināšanai, uz akseleratora pedāļa piespiešanu automašīna reaģē kūtrāk, bet skaņa ir mazāk izteikta. Šis režīms tiešām piemērots varbūt tikai ziemā braukšanai pa slidenu ceļu. Tāpēc nav nekas neparasts, ka jaudīgākās "Ghibli S Q4" versijas degvielas patēriņš pēc 180 kilometru veikšanas sasniedza gandrīz 20 l/100 km (ražotājs norāda vidējo 10,5 l, pilsētā – 15,8 l/100 km patēriņu). Patiešām vērta samaksa par piedzīvoto baudu!

Precīza un viegla vadīšana

Kaut arī automašīnas svars nav mazs, tomēr braucot šķiet, ka sēdi pie sportiskas kupejas stūres. Lielisko vadību nodrošina priekšējā balstiekārtā esošās divas sviras, aizmugurē – piecu sviru piekare. Lai taupītu svaru, balstiekārtas sviras izgatavotas no alumīnija.

"Maserati Ghibli" uzstādīts tradicionāls hidrauliskais stūres pastiprinātājs. Tā darbs sākumā šķita pārāk viegls – lielai daļai automašīnu, kam ir pretenzijas uz sportiskumu, stūres sistēmas, izvēloties "Sport" režīmu, kļūst visai cietas. Tomēr pat tādā režīmā "Ghibli" stūres vadība saglabājas visai viegla un saprotama. Tāds bija "Maserati" izstrādājušo inženieru, kam ir daudzu gadu pieredze autosportā, nodoms, tas patiks arī tiem vadītājiem, kas novērtē precīzu automašīnas vadību. Kaut gan, braucot pirmos kilometrus, visai vieglā stūre šķita neierasta, tomēr, ātrumam palielinoties, mainīgas jaudas stūres pastiprinātāja darbs saglabājās visai saprotams, bet es visu laiku jutu tiešu saikni ar riteņiem.

Foto: Publicitātes foto

Visās izmēģinātajās automašīnās bija iemontēta arī elektroniski regulējama "Skyhook" balstiekārtas sistēma – var izvēlēties cietāku, vairāk sportisku piekares darbu (automašīnas dators, novērtējot atšķirīgus braukšanas parametrus, nosūta signālu amortizatoros esošajiem vārstiem), kas nodrošina vēl mazāku automašīnas sasvēršanos pagriezienos (tā arī parastajā režīma patiesībā nav liela), tomēr liela atšķirība nav jūtama – šī opcija tiešām nav visai nepieciešama.

Par bremzēšanu atbildīga kopā ar kompāniju "Brembo" izstrādātā bremžu sistēma. No kalta metāla un alumīnija sakausējuma izgatavotie bremžu diski nodrošina mazāku amortizējamo automašīnas masu, bet ventilējamie un perforētie diski ar jaudīgām bremžu skavām (sešu cilindru priekšā un četru – aizmugurē) nodrošina vienmērīgu no 100 līdz 0 km/h 36 metru apstāšanās attālumu, pat nospiežot bremzes līdz galam. Visas automašīnas tiek komplektētas ar 18 collu diskiem, papildus var pasūtīt līdz 21 collai lielus riteņus.

Atzīšos – kādu brīdi bija pat pārņēmusi eiforija par to, cik precīzi izdodas izpildīt pagriezienus. Kaut par trajektorijām (kādas gan trajektorijas uz publiskajiem ceļiem!) nebija nekādas runas, pagriezienos iebraucu stipri par ātru un parasti tādos gadījumos ar sagrieztiem riteņiem tikai nevajadzīgi būtu deldējis riepas. Tomēr automašīna pavisam paklausīgi izpildīja visas iegribas, vienkārši "aplaizot" katru pagriezienu, lai cik nezinātniski izturējos. Noslēpums ir pavisam vienkāršs – par to man vajadzētu pateikties pilnpiedziņas sistēmai, bet precīzāk – elektronikas vadītajam daudzdisku sajūgam, kurš pienācīgi sadalīja griezes momentu starp aizmugurējo un priekšējo riteņu asi. Parastā režīmā darbojas tikai aizmugurējie riteņi, vairumā gadījumu priekšējiem riteņiem tiek nodoti 35 procenti, pats lielākais – līdz 50 procentiem griezes momenta.

Elektronika ņem vērā ātrumu, riteņu saķeres leņķi, aizmugurējo riteņu izslīdēšanu, sānu paātrinājumu, bet priekšējās ass riteņi tiek pieslēgti nepilnās 150 milisekundēs. Griezes momenta sadalījuma informāciju var vērot ierīču panelī, bet tam laika nebūs. Kad tiks pārkāpti visi fizikas likumi, pasargās stabilizācijas sistēma – tā darbojas maigi un nemanāmi, bet vajadzīgajā brīdī; turklāt – ja uzticaties saviem spēkiem, to vienmēr var atslēgt.

Vilšanās un atklājumi

Atgriezīsimies realitātē. Izmēģinot automašīnu ar vājāku V6 330 ZS motoru, mani sagaidīja fiasko. Cerēju uz tādu pašu skaņu kā jaudīgākajā 410 ZS versijā. Diemžēl. Tiešām, paātrinājums līdz 100 km/h 5,6 sekundēs pārliecina, tomēr tā spilgtā kreščendo, kas dzirdams jau no tālienes, kad atlido "Ghibli S" automašīna, te pietrūkst.

Foto: Publicitātes foto

Lielākais atklājums – pirmo reizi "Maserati" automašīnās uzstādīts turbo dīzeļdzinējs. Itāliešu ražojuma "VM Motori" V6 agregāts, kam ir "common rail" iesmidzināšanas sistēma un mainīgas ģeometrijas turbīna, kas ļauj izvairīties no tā saucamās "turbo bedres", sasniedz neierastus rādītājus – 275 ZS un iespaidīgu 600 Nm griezes momentu. Ar tiem līdz 100 km/h "Maserati Ghibli" paātrinās 6,3 s un sasniedz maksimāli 250 km/h. Kaut arī ražotāja solīto vidējo degvielas patēriņu 5,9 l/100 km ne tuvu neizdevās sasniegt, tomēr, aktīvi braucot, 11 l/100 km – tik tiešām nav slikts rezultāts tik jaudīgam motoram. Vislielākais dīzeļdzinēja efekts tomēr ir skaņā.

Ieslēdzot "Sport" režīmu, tas maina ne tikai stūres pastiprinātāja darbu, pārnesumu pārslēgšanu un akseleratora pedāļa reakcijas ātrumu, bet arī pastiprina dzinēja skaņu. Par to atbildīgi speciālie elementi dubultās izejas izpūtēja bunduļos, kas piešķir īpašo "Maserati" "firmas" skaņu (vēl jo vairāk "pareizu" turbīnas dzinēja skaņu iegūt ir ievērojami grūtāk nekā tad, ja būtu uzstādīts V8 motors). Turklāt automašīnas salonā nav nekādu skaņu pastiprinošu elementu, kas būtu paredzēti vadītāja labsajūtas palielināšanai. Kaut arī zem dzinēja pārsega darbojās dīzeļdzinējs, bija prieks vērot, kā patiešām pieredzējušie kolēģi žurnālisti lēkāja pakaļ katram dīzeļdzinējam ar cerību, ka tas ir jaudīgākā 410 ZS benzīna "Ghibli S" versija. Skats nenovērtējams!

Ar prātu aptveramas cenas

"Maserati Ghibli" cenas Baltijas valstīs jau ir zināmas — automašīna maksās no 66 000 eiro, par šo cenu tiks piedāvāta dīzeļa versija. Kaut arī tas nav lēti, tomēr ievērojami mazāk nekā kupeja "GranTurismo" vai četrdurvju "Quattroporte". Jūlija vidū pirmais "Maserati Ghibli" uz īsu brīdi jau bija iegriezies Viļņā, Baltijas valstīs vienīgajā "Maserati" pārstāvju salonā, uz ilgāku laiku šis modelis parādīsies septembrī.

Foto: Publicitātes foto

Nedrīkst aizmirst arī to, ka minētie konkurenti "Audi A7" un "Mercedes-Benz CLS" izmanto to pašu platformu, kāda ir parastajām "Audi A6" vai E-klases "Mercedes-Benz" automašīnām. Tikmēr "Ghibli" – praktiski D klases segmenta reprezentatīvā "Quattroporte" mazāku versiju. Īpašnieka pašcieņu tas pacels kārtīgi.

Spriedums

Ja varat automašīnai izdot vairāk par 60 000 eiro, esat nodomājis iegādāties prestižu, sportisku un ekskluzīvu automašīnu, es nesapratīšu tos, kuri neizmēģinās "Maserati Ghibli". Jā, tajā nav modernāko mūsdienu tehnoloģiju, kas redz tumsā, pazīst zīmes, notur virzību par savu satiksmes joslu, bremzē šķēršļa priekšā, bet – pagaidiet!.. Iespaidīgā izskatā jūs taču iegūstat lieliski saskaņotu šasiju, leģendārajā Modenā kopā ar "Ferrari" speciālistiem saliktus jaudīgus dzinējus, greznu salonu un prestižu marku. Ko vēl vairāk var vēlēties par tādu cenu?

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!